Genesis 3

Nebojte se klonování
Distributor: 
Cena: 
18 990,00 Kč

Taky vám jde mráz po zádech pokud někde tu a tam slyšíte o šílených pokusech ještě šílenějších genetických inženýrů, kteří pomocí odebraného vzorku DNA klonují dvě zdánlivě nespojitelné věci? V oblasti zvuku kytarových aparatur se o něco podobného rozhodly pokusit vývojový technici americké firmy Digitech. Výsledkem toho je možnost generovat zcela nové zvuky pomocí spojení dvou modelů zesilovačů dohromady. Například “Maršálů naklonovaný zvukem “Fendra”. Nebojte se tedy klonování a staňte na několik řádků se mnou „genetickými inženýry".

V poslední době se po vzoru a úspěchu firmy Line 6 nasycuje trh kytarovými procesory, které nenabízejí jen standardní efekty, ale pokoušejí se pomocí digitálních vzorků napodobit nebo chcete-li simulovat zvuk a chování známých lampových zesilovačů. Pozadu nezůstal ani Digitech, který přichází na trh s novinkou s dost vystižným názvem GENESIS 3.

Trochu alibisticky se vyhnu úporné a myslím, že zbytečné debatě o tom zda simulace pomocí nul a jedniček plně nahradí lampový zesilovač a nakolik je zvuk totožný třeba s booginou. Myslím dle mého, že je třeba podívat se na to tak trochu s jiného uhlu. Bez pochyb je tato technologie budoucností a je dobré spíše se zamýšlet co a k čemu se dá ten či onen přístroj využít. Např. při domácím nahrávaní kytar do PC si práci bez těchto simulátorů už ani nedovedu představit.

Popis

Kostru přístroje tvoří modře zabarvená plastiková krabička ve tvaru stylizované ledviny (POD), o rozměrech přibližně 25 x 16 x 5 cm, ze spodu opatřená na každém rohu gumovými kroužky proti nechtěnému pochodování po podložce. Všechny ovládací prvky sloužící k editaci a změně zvuku jsou vyrobeny rovněž s plastu a najdeme je na vrchní desce procesoru (vzhledem k tomu, že se mi nechce pracně přepisovat celý 67stránkový manuál vynechávám klasický popis z leva doprava. Ostatně ke všem důležitým ovladačům se dostaneme později).

Co se týká možnosti využití, nabízí se zde vše, co by mohl kytarista potřebovat ke své práci ať už při nahrávání nebo živém vystupování. Celý přístroj pracující ve 24bitovém režimu s A/D/D/A převodníky nabízí 16 simulací těch nejznámějších kytarových aparátu jako jsou např. Marshall, Vox, Fender, Mesa Boogie, Johnson, Matchless, Hiwatt, dále simulaci akustické kytary a 14 modelů reproduktorů. Novinkou je zde tzv. funkce warping (což se dá přeložit něco jako zdeformování či vkroucení do sebe). Tato funkce nám umožňuje výše zmiňované klonování zvuku dvou simulací zesilovačů a reprobeden, čímž nám vznikají opravu nepřeberné možnosti při vytváření vlastní představy o zvuku kytary. Další neodmyslitelnou součásti je digitální efektový procesor, který v sobě ukrývá, jak jsme ostatně už u Digitechu zvyklí, hezkou řadu efektů vysoké kvality. Pro úplnost nesmí samozřejmě chybět ani chromatická ladička. Všechny potřebné konektory k propojení Genesis s okolním světem najdeme na zadní straně procesoru. Určitě stojí zato se zmínit o digitálním S/PDIF výstupu pro příme nahrávání do digitálního nahrávacího zařízení. Plně vybavené MIDI. Dále klasický audio výstup pro levý a pravý kanál, výstup na sluchátka a vstup pro CD přehrávač. Pokud se rozhodnete ovládat Genesis nohama najdeme zde výstup pro příme propojení pomocí Midi kabelu s nožní ovladačem Control X, který lze k efektu dokoupit.

Po spuštění efektu pomocí spínače Power vás jako první ohromí Genesis svými světelnými efekty. Téměř na celém přístroji se rozsvítí a rozbliká množství svíticích diod několika barev a velký LCD displej umístěny v horní polovině efektu. Pokud budete pracovat v noci nebo při malém osvětlení je pohled na efekt doslova impozantní. Nejen že v pohodě rozpoznáte všechny ovládací prvky a pokud se necháte trochu unést může vás to i inspirovat.

Vnitřní uspořádání a ovládání procesoru

Genesis 3 disponuje 48 továrními presety a stejné množství nabízí jako uživatelské. Trochu netradiční aspoň pro mne bylo samotné rozdělení uvnitř presetů. Každý s nich může obsahovat až 3 typy simulaci modelů zesilovačů, které jsou pro snadnou orientaci označeny barvami Red, Green a Yellow. Ovládání a editace jednotlivých modelů v presetu je zde díky popsaným ovladačům, svítícím diodám a LCD displeji jednoduché a velice přehledné. Kanály Red a Green pracují na sobě zcela nezávisle a tak můžeme libovolně každému s nich přiřadit jeden z 16 nabízených typů zesilovačů a reprobeden. U každého zvlášť pak lze nastavit korekce, pro které je zde pětice klasických ovladačů, tak jak je známe na originálních zesilovačích (Gain, Bass, Treble, Mid a Volume). Veškeré změny prováděné v nastavení zvuku se nám ukazují na displeji, což určitě přispívá ke snadné orientaci nastavení jakéhokoliv parametru. Třetí kanál YELLOW ovládáme pouze pomocí ovladače WARP, kdy jeho pouhým otáčením z leva doprava vytváříme zcela nový zvuk generovaný postupným vmícháváním obou kanálů RED a GREEN do sebe. Např. pokud jako RED nastavíme VOXE a jako GREEN třeba Marshalla, výsledný zvuk bude kombinací obou modelů zesilovačů a cabinetů dohromady. To kolik, a který zesilovač bude ve výsledné barvě převažovat, zaleží pouze na vás. Veškeré korekce jsou samozřejmě závislé na nastavení prvních dvou kanálů.

Další části všech presetů je efektový procesor ve kterém najdeme všechny potřebné efekty a modulace ve studiové kvalitě a s dostačujícími editačními možnostmi.

Compressor nám k vytvoření požadované komprese (stlačení zvuku bez zkreslení) nabízí 3 možnosti a to fast, medium a slow, plus standardní ovladače ratio, gain a threshold. Zajimavým efektem je Pickup Simulátor, ten umí zařídit aby se singl snímač choval jako humbucker a naopak. WAH neboli kvákadlo nabízí k výběru 3 typy a to cry baby (vintage zvuk), Boutique a Full range. Další skupinou efektů je Whammy. Tato modulace zahrnuje v sobě hned několik efektů kterými jsou Whamy, IPS, Detune a Pitch shchifter. Whamy je specialita Digitechu užívající expression pedál k dosažení plynulého bendingu (změna ladění pomocí vytahování strun nebo použitím páky) příchozího signálu nebo k přidání vytaženého tonu k tonů hranému. Takže máte páku a natahování v jednom. Pokud použijete pedál můžete pomocí něj měnit ladění až o +/- 2 oktávy. Při použití tzv. harmony bend (přidání vytaženého tónu k tónu vámi zahranému) máme tyto možnosti: mollová tercie na durovou, sekunda na durovou tercii, tercie na kvartu, kvinta na oktávu a oktáva dolů nebo nahoru). Další funkcí této skupiny je Pitch schifter což je přelaďovalo po půl tonech +/- 2 oktávy, stejně tak jako Detun, který ovšem přelaďuje daleko menších hodnotách a výsledný zvuk jde přirovnat např. k chorusu nebo ke zvuku dvou kytar hrající unisono.

Čtvrtým efektem je IPS Inteligent pitch schifter. Jedná se o inteligentní harmonizér, pomocí kterého můžeme nastavit druhý hlas v rozpětí +/- 1 oktávy a nebo ve stupnicích Dur (jónská), moll (aiolská), dórská, mixolydická, lydická a harmonická moll. Ve výčtu všech efektů samozřejmě nemůže chybět Noise Gate-šumová brána, která patří ke standartu těchto zařízení. Máme zde na výběr 2 typy a to Silencer nebo Pluck. Bezesporu jednou s nejpoužívanější skupinou efektů jsou tzv. modulační efekty. Tu tvoří Chorus, Flanger, Phaser, Triggered Flanger, Triggered Phaser, Tremolo, Panner, Vibrato, Rotary Speaker, AutoYa, YaYa, SynthTalk, Envelope, Filter (auto wah), Detune, and Pitch Shift. Tady bych se zmínil opět o specialitě Digitechu a tou je YaYA, což je spojení funkce Wah a flangeru. U všech modulací samozřejmě můžeme nastavit rychlost, hloubku, namíchání s čistým zvukem a protože je většina ve stereu tak i balanci. Další početnou skupinou je Delay. K vytvoření optimálního zvuku můžete vybrat ze 5 druhů s časovým rozpětím do 2 s. Mono (mono digitální delay vytváří čisté opakování), PPONG (stereo ping pong delay houpající se s leva doprava), ANALOG (Delay simulující chování starých analogových přístrojů, jejichž charakteristickou vlastností je, že se zvuk při každém zopakování zhoršuje a víc se ztrácí, zato je ale daleko přirozenější), ALGPNG (to samé ale při houpání z leva doprava) a SPREAD (Mono Delay se stereo snímáním). Poslední skupinou, kterou zde najdeme, jsou reverby. I zde je velice slušná nabídka simulací prostoru jako je STUDIO, ROOM,CLUB, PLATE, HALL, AMPTHR, CHURCH, ARENA, SPRING.

Pro úplnost uvádím řetězec efektů tak, jak nám je Genesis 3 nabízí. Zde je dobře vidět jak lze například měnit pozici whammy vůči zkreslení.

Ovládání

Ovládání a editace všech efektů je zde dle mého velice dobře a jednoduše vyřešena. K nastavení parametrů zde výrobci namontovali pětici ovladačů, kterými nastavíte všechny potřebné parametry efektů a modulací. Pro ještě snadnější orientaci je vše co vdanou chvíli editujete vyobrazeno na displeji.

To, která skupina efektů je zrovna v provozu nám indikují červené diody vedle displeje.

Ještě bych se rád krátce zmínil o některých možnostech ovládání pomocí nožní ho ovladače Control X (foto viz další strana).

Co mne na první pohled zaujalo byla ladička jejíž indikace je zde zajištěna pomocí zabudovaných velkých dobře viditelných diod přímo do pedálu. Pak stačí jen ladičku aktivovat a můžete se bez toho aby jste se příliš ohýbali nebo klekali na zem s úspěchem naladit. Příjemnou vlastností Contol X je vlastní expresion pedál, který můžete použít např. jako Volume pedál, kvákadlo, YaYa atd., měnit průběh některých modulací nebo dokonce postupně namí chávat kanály RED a GREN do sebe. Sepnutí nebo vypnutí funguje pomocí tzv.

V-switche což je elektronická obdoba mechanického spínače např. pod kvákadlem. Sepnutí lze provést pouhým tlakem na pedál jehož sílu si můžete libovolně nastavit.

Třetí možnosti, asi tou nejednoduší je ovládání pomocí software GENEDIT. Ten je ke stažení (asi 4Mb) na domovské stránce Digitechu. Stačí jen propojit Genesis pomocí Midi kabelu s vašim PC nebo Mackem a jednoduše nastavit všechny parametry. Výhodou je hlavně (krom jednoduchosti nastavení) fakt, že nejste ovlivněni počtem uživatelských presetů v přístroji, ale prostě si zvuky vyrábíte ukládáte co vám disk Vašeho PC stačí.

Jak se jeví zvuk

I přes všechny možnosti a funkce by měl být Vaším hlavním kriteriem při nakupovaní jakéhokoliv hudebního nástroje anebo přístroje zvuk (samozřejmě versus cena a způsob použití). Je to však věc velice subjektivní a vždy bude záležet přímo na vás zda-li vám ten či onen přístroj padne do ucha.

Co se mne týče byl jsem velice překvapen samotnou simulaci aparátu. I když některé modely mne nadchly víc, a jiné méně, dá se říci, že všechny jsou ve velmi slušné kvalitě a pokud si oproti továrnímu nastavení trochu pohrajete s korekcemi dost dobře použitelné.

Zvuk příjemně reaguje na změnu snímačů nebo použití kytary. Trochu problém nastává u některých modelů např. Rectified, kdy se při velkém přidaní gainu (zkreslení) začne tón "zachlupacovat" a začíná znít příliš chemicky, navíc se ztrácí úplně dynamika hry, takže je jedno jak to ho praštíte, výsledný zvuk je pořád stejný, což je určitě na škodu. Co se týká čistých nebo lehce nakřáplých zvuků, je zde nabídka víc než uspokojivá. Obzvlášť model Bassman se mi zdál hodně vydařený oproti např. simulaci akustické kytary, která dle mého zní poněkud uměle. (Na nahrání např. dema, jen pro představu o akustice, však dostačující). Mezi další modely které zněly velmi dobře, a na které se velice příjemně hrálo bych uvedl například Hiwatt 50 stack, Matchless DC30 nebo ‘78 Marshall Master Volume. Všechny korekce chodí velmi plynule a jejich průběh závisí od vybraného modelu. Výsledný zvuk vám může samozřejmě ovlivnit výběr z nabídky simulací reproduktorů u kterých je možno navíc editovat jejich frekvenční pásma.

Pokud vám však nabízené modely nestačí, můžete je libovolně „warpovat" dohromady. Zde se nabízí opravdu široké možnosti utváření zvuku a výsledek je opravu velmi zajímavý. Mne osobně nejvíc bavilo míchání téměř čistých zvuků jako jsou modely typu Fender nebo Vox a hodně zkresleného např. Marshalla (i když špatně nezněla ani Boogina s Marshallem). Výhodou je ta vlastnost, že můžete ovlivňovat poměr obou vmíchávaných zesilovačů do sebe. To znamená, že výsledný zvuk se může v tomto případě přiblížit více k Fendru nebo naopak k Marshallu.

Co se týče zvuků efektů musím říct, že patří k silnější stránce Genesis. Uspokojivá je nabídka všech modulací včetně možnosti editace. Asi nejvíc se mi zde líbily delay a reverby, které zněly velmi přirozeně a bez vedlejších zvukových projevů (např. šum atd.). Za povšimnutí stojí inteligentní harmonizér, který většinou nalezneme jen u přístrojů v daleko dražší kategorii.

Málem bych zapomněl ještě na jednu užitečnou funkci, a to je Direct. Znamená to že můžeme vypnou např. sekci modelingu a Genesis použít jen jako efektový procesor nebo předzesilovač k nahrávacímu zařízení. Např. pokut chcete nahrávat akustickou kytaru a vaše zvukovka v PC není opatřena vlastním předzesilovačem, nastavíte v Gensis jednoduše Direct a můžete si v klidu nahrávat přičemž všechny efekty a modulace jsou k dispozici.

Direct lze použít i pro sekci simulací reprobeden. To vám poslouží pokud budete přístroj připojovat např. ke combu, které už svůj reproduktor má.

Pár slov na závěr

Myslím že Digitech nasadil laťku své konkurenci hodně vysoko a to především svou širokou nabídkou funkcí, zvuků a možnostem editace. Zvláště pak funkce Warping, která přináší v tvorbě kytarových zvuků zcela nové a nevyčerpatelné možnosti. Genesis 3 bych doporučil vyzkoušet všem, kteří mají cokoliv společného ať už s domácím nebo profesionálním nahráváním kytar do hardisku nebo na pásek. I když využití pro živé koncertovaní nebo jako cvičítko do zkušebny nelze také vyloučit.

Takže, pokud si myslíte, že aspoň část všech výše zmiňovaných možností Genesis 3 můžete využít ke své práci, určitě stojí zato si ho přijít vyzkoušet k distributorovi do PMC.