George Dennis Bassic Tube 120/200

Lampové dělo
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Vážení čtenáři a kolegové basáci. Myslím, že firmu George Dennis nemusím nikomu zvlášť představovat. Je známá svými produkty nejen u nás, ale i v zahraničí, kde má poměrně rozsáhlou distribuční síť. Těší mě, že i v našich podmínkách lze vybudovat něco, co přesahuje hranice našeho „ukoptěného" státu a osloví hudebníka i ve světě. Testy našich kolegů muzikantů, jenž jsou zveřejněny v exkluzivních hudebních časopisech (např. Guitar & Bass), tomu nasvědčují.

V americkém L.A. a na letošním veletrhu ve Frankfurtu představila firma George Dennis celolampový zesilovač pro basovou kytaru. Na frankfurtském veletrhu jsem měl možnost poznat se s tímto modelem blíže, a také vidět reakce zahraničních kolegů – basistů na zvuk aparátu a jeho celkovou image. Lampový zesilovač je vyráběn ve dvou modifikacích, s výkonem 200 W a 120 W, pod názvem Bassic Tube 200 a Bassic Tube 120. Obě hlavy se liší pouze výkonem, ovládací prvky a vybavení jsou stejné.

Základní charakteristika

Ovládání se zpočátku může zdát složité (ovládacích prvků – hlavně filtrů – je více než jak znám u jiných aparátů), ale není tomu tak. Aparát je určen pro všechny hráče, ale jeho možnosti ocení především ti basisté, kteří vědí, co ve zvuku hledají.

Kombinace filtrů dávají mnoho barev a jejich rozdíly jsou podle nastavení markantní nebo velmi jemné. Pro mne je velice příjemné, že zesilovač mohu použít jako hlavu se tří nebo dvoupásmovým ekvalizerem. To mi umožňuje nastavit dva rozdílné zvuky (např. sólový a doprovodný), pro prstovou techniku a slap. Během hry mohu footswitch pedálem vypínat/zapínat středy a tak využívat dvě nebo tři pásma ekvalizeru (bass-middle-treble nebo bass-treble). Oba nastavené zvuky mohu dynamicky posouvat pomocí funkce Warm, a to opět během hry nožním spínačem. Footswitch pedál je funkční v případě, že funkce Warm a Middle jsou na zesilovači v poloze Off. K dobarvení zvuku jsou zabudovány dva Bright switch na vstupu i výstupu. Kombinací všech ovládacích prvků na zesilovači jsem docílil mnoha barev, svůj zvuk jsem si našel pro rock, jazz, funky a další hudební styly. V každém nastavení si aparát zachovává pevný a široký zvuk, bohatý na harmonické. Při malém zatížení mě zaujaly basy, zůstávají stejně konkrétní a pevné, nedochází k jejich úbytku, neztratí se ani brilance výšek. Ryzí syrovost zvuku umožňuje prosadit se i v prostorách se špatnou akustikou. (Bylo pro mne velmi zajímavé, jak se na veletrhu ve Frankfurtu, v tom stálém hluku, Bassic Tube prosazoval).

Přední panel

Hned vlevo (z našeho pohledu), jsou zabudovány dva vstupy Hi-Lo. Jejich vstupní úroveň lze upravovat + 6 dB (+ 6 dB switch). Pro vybuzení předzesilovače slouží potenciometry Gain a Heat. Už pouhou kombinací těchto dvou potenciometrů a potenciometru Master Juice (Master Volume), mohu docílit čistý, průzračný zvuk opřený o basy a výšky nebo středovější, nakreslenější zvuk, to když ke Gainu přimíchám Heat. Funkce Warm celý zvuk dynamicky zvedá a Bright switch pod potenciometrem Gain dodává brilanci výšek.

Vedle funkce Warm jsou dva potenciometry pro ovládání basů – Balls a Bass – a Bass Choice spínač, kterým si můžeme navolit dvě basová pásma. Potenciometr Bass nastavuje kolik chci zvolené frekvence do zvuku přimíchat, Balls (koule) dodává basům razanci.

K ovládání středové frekvence slouží několik spínačů a potenciometr Middle, který do zvuku středy přimíchává. On/Off spínač umožňuje hrát se středy ve zvuku nebo bez nich. Obdobně jako v předchozím případě volí Middle Choice dvě středová pásma. V kombinaci se třemi filtry (Extreme, Soft, Fine) lze docílit mnoho jemných nuancí.

Bezprostředně vedle středů zabudoval výrobce potenciometr pro ovládání výšek Treble a další přepínač výběru, tentokrát výškového pásma. Princip funkce je i v tomto případě u obou shodný jako v předchozích případech. V závislosti na tom zda hrajeme se středy nebo bez nich, volíme frekvenci výšek již zmíněným spínačem Treble Choice. Použití jednoho nebo druhého pásma je ve zvuku markantní.

Potenciometr Master Juice je obohacen o Master Bright. Jde o přepínač, kterým mohu zvednout brilanci aparátu na výstupu. Opačný okraj předního panelu uzavírají spínače Mute, Standby a Power.

Zadní panel

Je vybaven speaker výstupy 4 a 8 Ohm, symetrickým D.I. výstupem a výstupem pro ladičku (Tuner out). K dalšímu vybavení patří stereofonní efektová smyčka (Fx Send, Fx Return R a L) opatřená potenciometrem Fx Loop Blend Control pro vmíchání množství efektu do čistého zvuku.

Reproboxy

V oblasti reproboxů nabízí George Dennis několik variant. Na trhu jsou modely GD 410B (4 x 10" celestion + tweeter, 600 W RMS) za 24 600,- Kč, GD 115 Bd (1 x 15" Celestion + tweeter, 300 W RMS) s cenou 15 000,- Kč, nebo verze o menších rozměrech GD 210 B (2 x 10" Celestion + tweeter, 300 W RMS) v ceně 14 000,- Kč a GD 115 Bs (1 x 15" Celestion + tweeter, 300 W RMS) za částku 13 800,- Kč. Tweetery lze při potřebě vypnout. Je zajímavé, jak si malé reproboxy zachovávají hutnost v basech i přes malou litráž. Basové frekvence mi připadají ošetřené od zbytečných „huhňavých" doprovodných zvuků, jsou konkrétní a pevné. GD 210 B a GD 115 Bs bych užil především na klubových pódiích, nejen pro jejich zvuk, ale i malé rozměry (stěhování nástrojů není žádný med a volného prostoru v našich klubech aké není nazbyt). Přesto bych se nebál jejich použití i pro větší pódia.

Co říci závěrem

Je všeobecně známo, že elektronkové zesilovače dávají mnohem větší výkon a dynamiku než tranzistorové. Bassic Tube 200 dává výkon 200 W RMS a je osazen třemi ECC 83 a čtyřmi KT 88 - Hand Made. Při 5 –10 % zkreslení dává výkon až 320 W. Prodejní cena hlavy je 45 900,- Kč. Hlava Bassic Tube 120 nabízí výkon 120 W RMS, při zkreslení až 200 W. Je osazena 4 lampami EL34. Tu pořídíte za 36 950,- Kč. Celý aparát je vyvíjen a testován na byskytary Fender, ale chová se univerzálně vůči všem nástrojům. Snese i takové baskytary, jejichž výstupní napětí je při pasivním snímání 3 V a aktivním 6 V, což je např. můj šestistrunný pražec K&K. Je pravda, že celé nastavení zvuku musím citlivěji zvažovat. Hodně záleží na citu basisty. Nic takového však nehrozí basistům jejichž výstupní impedance a napětí z nástroje se pohybuje ve standardních hodnotách.

Basistům přeji hezký zážitek s aparátem Bassic Tube, všem čtenářům Music Store hodně štěstí a firmě George Dennis přeji mnoho dalších úspěchů.