Gibson SG Classic

Rudý ďábel
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
39 900,00 Kč

Gibson, Gibson, Gibson… co k tomuto velkému jménu nejopěvovanějšího výrobce strunných nástrojů dodat.

Snad jen tolik, že jako jediná firma na celém světě se může pochlubit obrovskou škálou naprosto originálních typů a modelů strunných nástrojů, mezi něž patří například akustické a elektroakustické kytary, mandolíny, banja a v neposlední řadě samozřejmě i kytary elektrické, jež se staly předlohami pro tvorbu, často pouze pro pouhé odvozeniny, nástrojů ostatních výrobců. Na následujících řádcích s společně podíváme na jednoho klasického zástupce z početného klanu Gibsonů. Jedná se o kytaru, kterou bych zařadil do kategorie takzvaných nástrojů „vyvolených". Tím myslím ten fakt, že například od klasického Les Paula, jakožto nejrozšířenějšího zástupce z rodiny Gibsonů, musíte se do této kytary buď zamilovat, nebo jí nenávidět. Tím nástrojem je dokonalý „rohatý ďábel" Gibson SG Classic. A pokud by snad někdo z vás nevěděl, kdo ze známých kytaristů na tyto krasavice z královského rodu „SG" hraje, pak jen namátkou např.: E. Clapton (spíše v ranných dobách), T. Iommi (Black Sabath) a samozřejmě Angus Young (AC/DC)…

Tvar jenž konstruktéři navrhly při tvorbě této kytary je natolik originální, že zapamatovat si jej je absolutní hračka i pro méně znalé muzikanty. Tělo je vyrobeno z mahagonového dřeva, což je pro firmu Gibson nejpoužívanější materiál ve výrobě nástrojů vůbec. V tomto případě tvoří korpus dva kusy. Tloušťka samotného těla je pouhých 35mm! Po obvodu jsou doširoka sražené hrany, což umocňuje ostré rysy těla, zejména pak v jeho poměrně širokých rozích. Tato sražení hran jsou provedena i na zadní straně těla. Krk, také mahagonový, je s tělem pevně slepen. Tento spoj je proveden pomocí protažené střední části těla „patky", díky níž je poměrně masivní a na výsledný zvuk nástroje má toto řešení velmi pozitivní vliv. Malou nevýhodou zde může být ten fakt, že u takto provedených spojů je zadní zaoblená část krku o něco delší, oproti běžným krkům připevněným šrouby a je tím pádem více namáhán k průhybu a měl by zde být více kladen důraz na kvalitní funkci a uložení aktivní výztuhy. Hmatník je vyroben z palisandru a osazen je 22 středně širokými pražci. Po obvodu je olemován bílou plastovou výložkou. Zde bych se zastavil u jedné zajímavosti, kterou je právě funkce této výložky. Nejenom že plní úlohu estetickou, ale také jednu velmi praktickou a mám ten dojem, že to co si dále objasníme bylo možná i původním důvodem pro toto olemování krku. Všechny pražce jsou totiž zakončené naprosto rovně a jsou dlouhé přesně tak jak je v jednotlivých místech široký samotný hmatník. Proužek plastu tvořící výložku je při lepení ke krku stejně vysoký jako je tloušťka hmatníku společně s pražci, vzniklé přesahy plastu mezi jednotlivými políčky jsou pak dodatečně odstraněny. Z toho vyplývá, že u této kytary vás nikdy nebudou řezat případně nedokonale začištěné konce jednotlivých pražců, protože zde se dotýkáte jenom a pouze plastu. Chytré, že? Z hlediska případného servisu, například při výměně pražců to už taková legrace nebude, ale to už tak bývá, něco za něco. Orientační značky jsou u tohoto modelu běžného kruhového tvaru a jejich rozmístění je standardní. Hlava krku je naprosto klasický a na první pohled identifikovatelný Gibson. Použitá mechanika nese označení Gibson delux a je pochromována, stejně jako struník a kobylka. Tady bych se rád pozastavil u jedné maličkosti. Výrobce zde použil jednodušší a zároveň jeden z prvotních prvků používaných pro uchycení kobylky a struníku do dřeva. Jedná se o příme zašroubování stavěcích prvků kobylky i struníku přímo do dřeva bez použití zápustných kovových pouzder. Tento fakt má za následek jeden jev, který jsem zaznamenal již u několika jiných nástrojů této značky. Kobylku totiž drží ve vzpřímeném stavu pouze dvě závitové tyčky o průměru pouhých 3,5mm, což vzhledem k namáhání kobylky vlivem tahu strun má za následek její naklopení směrem vpřed, směrem k hlavě nástroje. U struníku je to už lepší, protože jeho stavěcí šrouby jsou podstatně silnější a proto se zde žádné negativní vlivy neprojevují. Vyvstávají zde samozřejmě otázky zda má toto vintage řešení lepší vliv na výsledný zvuk, či nikoli, ale to je vždy věcí subjektivního názoru jednotlivce. Podstatné je, že z hlediska konstrukčního to úplně to nejlepší není. Celý nástroj je nastříkán červeným transparentním lakem, pouze hlava je z vrchu černá. Elektronickou část tvoří dva snímače P 90, dva potenciometry ovládající hlasitost jednotlivých snímačů, dvě nezávislé tónové clony, tří polohový přepínač a výstupní jack. Toto vše je umístěno ve spodní části těla, a nutno říci, že je zde vše umístěno dost blízko vedle sebe. Zejména pak výstupní jacková zdířka je ve velmi těsné blízkosti u potenciometru tónové clony, což při zapojeném kabelu může poměrně ztěžovat její ovládání. Celkově mi rozmístění těchto všech ovládacích prvků připadá více spíše estetické, než-li funkční. Samozřejmě vše je otázkou zvyku a vkusu jednotlivce.

Zvukové a herní vlastnosti

Předně musím říci, že pokud jsem měl na předchozích řádcích nějaké výhrady, nebo připomínky ke konstrukci nástroje, pak jeho zvuk mě naprosto dostal.

Zprvu, bez zapojení se na tuto kytaru hraje řekněme normálně a bez nějakého velkého ohromení. Její zvuk je ovlivněn tloušťkou a množstvím (spíše minimem) materiálu vlastního těla nástroje. Zvuk je poměrně hlasitý a jakoby dutý, přičemž nepostrádá brilanci se spíše zvýrazněnými středy. Po zapojení k lampovému aparátu se z kytary stává opravdový dravec se syrovým až bych řekl agresivním zvukem. Vzájemnou kombinací jednotlivých snímačů můžete docílit i velmi kulatého příjemného tónu, jako i zvonivého zvuku vhodného pro čisté rytmické beglajty. Při hře na slabých strunách přechází veškeré vytahované tóny do přirozených flažoletů, takže vám to nádherně zpívá. Také mě dost zajímalo jak si tyto snímače poradí i se silněji zkresleným zvukem. Konalo se poměrně velké překvapení, protože musím konstatovat, že snímače P 90 toho snesou opravdu hodně a nebyl proto problém z kytary vymačkat několikero šťavnatých rockových riffů a licků. Skoro se odvažuji říci, že je Gibson SG Classic poměrně univerzálním nástrojem. Dalším, velice pozitivním faktem je i jeho velmi malá hmotnost, takže o kytaře zavěšené na vlastním těle skoro vůbec nevíte a toto vám dává pocit větší volnosti při svém osobitém výrazu. Celkový pocit ze hry je velmi příjemný. Akorát ty potenciometry. Pokud jste jako každý trochu usměrněný kytarista zvyklí stahovat potenciometr hlasitosti ihned po dohrání svého partu, tak tady je to opravdu „radost". No chce to trénink a zase trénink.

Závěr

Co dodat k hodnocení kytary, když už jen při vyslovení jména její domovské firmy a země původu, vás cosi nutí pohlížet na ni, jako na něco, co je více než jen kytara. Dlouholetá tradice výrobce neustále potvrzuje fakt, že klasika je klasika a jako na takovou je nutné na ni pohlížet. Pokud je právě Gibson SG. a to ať už jakýkoliv model z poměrně rozsáhlého výrobního programu, vaší vyvolenou a vytouženou kytarou, vyberte své dlouholeté úspory, nebo si pučte a nástroj si určitě pořiďte. Nebudete totiž zklamáni!