G&L 1505 L (USA)

G&L BASS 1505 L
Autor: 
Cena: 
41 000,00 Kč

Když v roce 1980 George Fullerton a Leo Fender založili společnost G&L, bylo tehdy Fenderovi 71 let!!! Podobně jako v Ernie Ball Music Man, Fender a dalších společnostech ani v tomto projektu nezapřel Leo Fender svoji jedinečnou schopnost vytvářet nástroje s osobitým designem, zvukem a navíc s patrnou silnou tradicí.

výrobní číslo 2248

Už při otvírání pouzdra cítím závan Ameriky. Fenderovo dítě je robustní, solidní, jednoduché, čitelné a těžké. Jeho tvůrci však projevili smysl pro detail. Hned prvním překvapením bylo seřízení nástroje. Byl na hraní připraven víc než kterýkoliv muzikant.

Krk 

Profil krku je oválný. I přesto, že kontrolní měření ukázalo standardní míry, zdá se do ruky "plnější". Pečlivost při výběru materiálu je u krku s 21 pražci vidět na první pohled. U kanadského javoru (tělo krku) a palisandru (hmatník) je patrná vysoká hustota let, což výrazně zlepšuje zvukové vlastnosti použitého materiálu, zvuk je tak pevnější a silnější. Povrchová úprava krku je provedena za použití transparentního polyuretanového laku v matném provedení satén a nemusí být každému basistovi na omak úplně příjemná.

Sedlový pražec je z umělé hmoty. Snad jen u tohoto kusu nástroje nebyly drážky pro struny precizně rozděleny; mezi strunami G a D bylo rozpětí 8,65 mm, mezi E a H 6,28 mm! Víc jak 2 mm rozdílu působí pro oko poměrně rušivě. Na nově řešené hlavici jsou klasické fendrovské kolíky ladící mechaniky v rozložení 3L/2P. Odpadá tak nutnost použití srážeče strun, protože struny mají díky menší vzdálenosti od sedla větší úhel a dobře sedí v drážkách.Všechny pražce jsou pečlivě usazeny a na koncích dokonale začištěny.

Usazení krku

Bytelné spojení krku s tělem šesti šrouby zaručuje bezztrátový přenos vibrací mezi krkem a tělem. Na druhé straně, usazení krku už trochu přesnosti chybí. Nepřesné lícování by z estetického hlediska mohlo někomu i vadit a také zvolený způsob usazení krku by některým hráčům nemusel vyhovovat kvůli velké patce krku, která znesnadňuje přístup do nejvyšších poloh. To je ovšem standardní řešení i u Fenderů a MusicManů.

Tělo

Zrcadlový lesk bílé perleti v polyuretanovém laku vyvolává dojem, že tělo je vyrobeno z plastu, ale to jen na první pohled; skrze perleť je čitelná textura použitého topolu.

Kobylka

K tělu je přišroubovaná masivní kobylka s roztečí strun 18mm, vývojově navazující na model Music Man Sabre. Dokonalé uchycení kobylky se podílí na osobitém zvuku, slyšitelném již bez zapojení nástroje do aparátu. Její konstrukce a zaoblené hrany poskytují pravé ruce pohodlí při hře. Struny procházejí skrz tělo a jsou ukotveny v pěti kulatých pouzdrech na zadní straně těla. Toto řešení má za následek delší sustain a více vrchních harmonických alikvót. Nepřehlédnutelnou perličkou, kterou jsme odhalili až po několika dnech, je šroubek - saddle lock, umístěný na spodní straně kobylky ve směru příčné osy kamenů, který stahuje kameny k sobě, a zamezuje tak jejich nežádoucímu pohybu a nepříjemné rezonanci.

Snímač

Snímač "humbucking" s desetipólovými, vertikálně stavitelnými nástavci, je umístěn 65 mm od kobylky. Přepínačem můžeme volit mezi sériovým 9,33 kW a paralelním 2,48 kW zapojením s odpovídajícími změnami ve zvukovém obraze.

Zvuk

Ještě před samotným testem jsme nástroj vyzkoušeli na 150W kombo Ampeg B2 osazené 15” reproduktorem. Už při rovných korekcích se G&L-ka projevovala nekompromisně a zřetelně. Při vypnuté aktivní elektrice bylo velmi snadné docílit dunivého “naprděného” zvuku vhodného nejen pro bigbít, ale i blues a dokonce by mohla dobře kráčet ve swingu.

Po zapnutí aktivní elektriky hrála “jako traktor, se kterým by se dalo orat i v zimě”. Věříme, že by si s ní určitě rád zalaškoval i Flea.

Pro samotný test zvuku této baskytary byl použit lampový zesilovač BassGun 150 (pro tyto účely postavil a vyladil pan Rožďalovský), se dvěma 15" reproduktory TESLA. Otáčíme všemi třemi potenciometry a zjišťujeme následující: volume má plynulý náběh hlasitosti, výšky pracují jako tónová clona, basy, ačkoliv pasivní, kupodivu opravdu basují, a při jejich maximálním nastavení je zvuk hlubokých tónů slitý a dunivý. Už po nepatrném ubrání basů jsou však jednotlivé tóny při hraní v akordech jasné a dobře čitelné. Při srovnávacím testu snímačů Basstec a Fender má o poznání silnější basy právě Fender. To je způsobeno dvakrát větším průměrem pólových nádstavců (10mm) a větší šířkou vinutí cívek. Snímač G&L má kulatý zvuk, který se trochu projasní přepnutím do paralelního zapojení. Ve chvíli, kdy však zapneme aktivní elektroniku, basy a výšky zmohutní a střední kmitočty jsou potlačené - ideální zvuk na slap, který na tomto nástroji bezvadně funguje, protože struny jsou nad tělem 15mm vysoko právě v místech, kde se do nich "pere". Hladina šumu aktivní elektroniky je i při velmi zvýrazněných výškách téměř neslyšitelná. Při její činnosti je ale slyšet silné klapnutí sério-paralelního přepínače. Jinak je to výborná elektrika: jeden snímač, pasivní výšky a basy, které fungují i při zapnuté elektrice. V prostoru elektroniky s čistě vyfrézovanou kapsou pro 9V baterii není dutina odstíněná fólií nebo vodivou barvou, ale jak jsme se přesvědčili, tato skutečnost nebyla ničemu na škodu.

Celkové hodnocení

Fender stále žije a jeho tělo i duch k nám přichází ve formě kytar. Dobře je, že je tu dnes doba, kdy si můžeme bez problémů pořídit originál. G&L L 1505 má přes svou jednoduchost k dispozici velkou škálu zvuků. Majitel bude po zaplacení ceny, která rozhodně odpovídá kvalitě, odměněn nejenom požitkem z dobrého zvuku, ale i křestním listem nástroje s podpisem paní Phyllis Fender. Takovou pěknou tečkou za tím naším případem je desetiletá záruka!

Úplným závěrem ještě několik zaregistrovaných subjektivních komentářů od našich kolegů:

    ”Zvolená, i když perfektně provedená barva laku na těle baskytary zabraňuje vyniknutí struktury dřeva a působí nepřirozeným dojmem-umělé hmoty.

    „Poněkud těžší” (poznámka malého velkého baskytaristy).

    ”Jednoúčelové použití, ale na lampový aparát bude mít nepřekonatelný zvuk.“

    Slabě zaretušované vodící body pro vyfrézování, (jedná se o dvě tečky - kosmetická záležitost.