Hughes & Kettner BassKick BK200

A udeřily basy
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
17 790,00 Kč

Již více než 20 let dodává Hughes&Kettner na trh kytarové a baskytarové aparatury, které jsou navrženy a vyrobeny s typickou německou precizností. Díky tomu se firma Hughes&Kettner řadí mezi evropskou špičku v tomto oboru.

Nová řada basových komb pod názvem BassKick, je reedicí stejnojmenné úspěšné řady z devadesátých let. Řada obsahuje tři modely, s typovým označením BK 100, 200 a 300, která odpovídají také jejich výkonu ve Wattech. Všechny modely jsou osazeny 15" reproduktory Eminence a HF hornou. K otestování jsem dostal prostřední dvousetwattovou verzi - BassKick 200.

Vzhled, mechanické vlastnosti

Kombo působí na pohled velmi bytelně. Je opatřeno plastovými rohy a přední část s reproduktorem je kryta robustní kovovou mřížkou. V bočních stěnách jsou zapuštěná kovová madla. Stojí na čtyřech gumových nožičkách. Povrchová úprava je řešena nástřikem tvrdé černé hmoty (patrně nějakého plastu) přímo na dřevěnou skříň komba. Toto řešení má nesporné výhody na rozdíl od např. polepu koženkou nebo jiným materiálem, který je většinou náchylný na oděr anebo kobercový povrch, který zase zachytává nečistoty a pachy. V zadní části hodní desky je protáhlá štěrbina krytá mřížkou, která napomáhá chlazení zesilovače. Svými rozměry 551 x 604 x 385 mm a hmotností 32 kg se řadí mezi průměr v této výkonové kategorii. V praxi to znamená, že statný basista, je schopen toto kombo na menší vzdálenosti přenášet sám. Díky rozměrům je také možné, postavit aparát na obyčejnou židli, což se hodí při produkci v menších klubech, kde si tak reproduktor posunete více k uchu.

Popis funkcí, ovládání a zvuku

Přední ovládací panel připomíná, svojí šedou barvou, tvarem knoflíků a žlutými popisy, zesilovače a zařízení z „vintage" 70. let. Téměř by se dalo hovořit o stylu „army look". Ovšem po zapnutí zesilovače, když se rozsvítí průhledné plastové kontrolky přepínačů aktivovaných funkcí krásným modrým světlem, dostává design zcela novou dimenzi.

Na předním panelu najdeme následující ovládací prvky (zleva).

Dva jackové vstupní konektory pro připojení pasivní a aktivní baskytary. Knoflík Gain slouží, jak jinak, než pro nastavení vstupní úrovně signálu. Preamp tohoto aparátu využívá technologii tzv. Tube-Touch-Circuit, patentovanou firmou Hughes&Kettner. Tento obvod předzesilovače je podle výrobce velmi odolný proti zkreslení a to i při vysoké úrovni vstupního signálu. Tuto vlastnost mohu potvrdit, neboť moje aktivní baskytara s humbuckery má opravdu velmi silný signál a ke zkreslení nedocházelo ani při vytočení potenciometru Gain úplně doprava. Smůla pro toho, kdo má rád nakreslený basový sound a čeká, že si pomocí tohoto knoflíku zvuk trochu „nakrmí". Punch je tlačítko spínající filtr, který má simulovat frekvenční průběh klasického lampového zesilovače. V praxi to znamená omezení středových frekvencí. Výhodou je, že nedojde k zeslabení celkové úrovně signálu, s čímž jsem se již u některých aparátů setkal. Zvuk také vůbec neztrácí šťávu a zůstává konkrétní. Compressor - tento potenciometr ovládá vlastně všechny čtyři parametry (ratio, threshold, attack a release) klasického kompresoru zároveň. Komprese je ve zvuku baskytary jedním z nejdůležitějších, možná snad dokonce nejdůležitějším článkem. Špatný kompresor dokáže zvuk úplně pokazit, naopak kvalitní jej rozvine a dodá mu na barevnosti. V tomto případě máme naštěstí k dispozici tu druhou variantu. Zvuk jako takový se v podstatě nemění, jen dojde ke kýženému zahuštění a rozzáření. Výsledkem je pevný a šťavnatý zvuk, který odráží veškeré nuance vaší hry. Equalizer je čtyř pásmový, a jak uvádí výrobce, je paralelní. To znamená, že signál je ke každému z ovladačů přiveden zvlášť – na rozdíl od sériového zapojení, kdy signál prochází všemi pásmy postupně. Nejsem sice elektroinženýr, abych byl schopen fundovaně popsat výhody a nevýhody takového zapojení, ale výrobce v tomto případě říká, že tato technologie vychází z hi-endových studiových zařízení. Asi mi nezbude nežli uvěřit. Pravdou ale zůstává, že ve srovnání s mým starým zesilovačem s 8-pásmovým EQ, na kterém bylo opravdu těžké vyladit ten správný zvuk, u BK 200 takovýto problém rozhodně nenastal. Pomocí čtyř potenciometrů lze nastavit širokou škálu zvuků. Knoflík Bass (basy) přidává/ubírá ty nejhlubší dunivé basy. Knoflík Lo Mid (nižší středy) obohatí/ochudí signál o konkrétní bručivé středo-basové frekvence. Hi Mid (vyšší středy) mají někdy nepříjemný třískavý charakter, který se však u BK 200 neprojevil. Naopak lze pomocí tohoto potenciometru přidat konkrétní prkenné středy ala Billy Sheehan. Knoflíkem Treble (výšky) pak ovládáte množství vyšších harmonických frekvencí, které mohou mít u nekvalitní aparatury nepříjemný charakter. Asi znáte ten ošklivý práskavý zvuk, který se ozve při každém uderu trsátka o strunu, případně struny o pražce při agresivnější prstové technice nebo slapu. U BK 200 však zní měkce a cinkavě (podobně jako Fleova basa na posledních deskách R.H.CH.P.).

Master je potenciometr pro ovládání hlasitosti výstupního signálu koncového zesilovače, který je vybaven funkcí DynaClip, což je v podstatě jakýsi limiter. Jak víme, basové frekvence berou velkou část výkonu zesilovače. Jejich optimalizací pomocí tohoto obvodu, lze dosáhnout úspory výkonu, takže máme stále jistou rezervu. To je velmi příjemný pocit, zvláště máme-li v kapele, mírně řečeno, hlasitého kytaristu, že. Při testování aparátu jsem měl pocit, že mám k dispozici minimálně 250W zesilovač. Master jsem měl cca na dvě třetiny a více již opravdu nebylo potřeba. HF horn – tento přepínač aktivuje/deaktivuje vysokofrekvenční reproduktor – tzv. hornu, která produkuje právě ty měkce cinkavé výšky, které jsem tak opěvoval o dva odstavce výše. Power ON/OFF – lépe to hraje, když se to zapne :-)

Zadní panel obsahuje tyto vstupy a výstupy (zleva):

  • Konektor pro síťový kabel.
  • Headphones – jackový výstup pro sluchátka (při zapojení sluchátek se automaticky odpojí reproduktor).
  • External Speaker - jackový konektor pro sériové připojení přídavného reproduktoru. Sériové připojení znamená, že se impedance reproduktorů stávajícího a přídavného sčítají. Výrobce doporučuje připojovat reproboxy o impedanci 4 - 8 Ohmů. Při testu jsem použil přídavný box 4x10‘‘ o impedanci 4 Ohmy, přičemž celková hlasitost se v podstatě nezměnila. Změnily se jen zvukové poměry – získal jsem poněkud více konkrétních středů.
  • Line Out - symetrický výstup pomocí konektoru XLR.
  • FX Loop - nebo-li efektová smyčka s jackovými konektory SEND (výstup) a RETURN (vstup).

Závěr

Aparát mě velmi příjemně překvapil svými zvukovými vlastnostmi, které musí oslovit snad každého baskytaristu. Zvuk je plný s mohutným basovým spodkem, konkrétními středy a brilantními výškami. Využití moderních technologií se velmi pozitivně odráží na zvukových vlastnostech a praktické využitelnosti aparátu. Na svoji velikost a papírových 200 W RMS nabízí slušnou výkonovou rezervu, takže bych se s ním nebál vystoupit ani na větším pódiu.

Jediné co mohu tomuto aparátu vytknout je trochu vyšší hladina šumu při zapnuté horně, což je ovšem daň za ty krásné brilantní výšky. Navíc při vlastní hře žádný šum slyšet není a hlavně - který aparát v této cenové kategorii trochu nešumí? Mně, zmlsanému basistovi s 15 léty zkušeností, by se hodil také výstup na ladičku s funkcí MUTE, případně EFFECT LEVEL (možnost nastavení poměru čistého signálu a signálu z efektové smyčky). Ale to jsou zase „vychytávky“ aparátů za 30 000,- a více.

Tento aparát dostanete, vzhledem k výše popsaným vlastnostem, za příznivou cenu 17 790 Kč. Na zadním panelu navíc potěší nápis Made in Germany.

Při testu byly použity baskytary Fender Jazz Bass (Mexiko) a pětistrunná Ibanez SRX 505.