img Stage Line DM-3200

Vstříc masám
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
910,00 Kč

K neodmyslitelným nástrojům každého zvukaře bezesporu patří mikrofony. Myslím, že už jsme si zvykli na záplavu značek a typů, nabídka je opravdu široká. Pokud právě nesháníte nějaký ezoterický megamikrofon, ale potřebujete spíše obyčejného „dříče" pro běžný provoz, pak vězte, že firma img Stage Line je dodavatelem zvukařského „nadobíčka" , které se vyznačuje tím, že za dobré peníze získá uživatel dobrý výkon.

Do této kategorie možná patří i dynamický mikrofon DM-3200, který bude předmětem našeho dnešního zkoumání.

V redakci jsem dostal do ruky apartní černý plastový kufřík. Přiznám, že jsem spíš čekal papírovou krabici, ale jak je vidět, časy a zvyky se mění. Uvnitř plastového kufříku je v přesném pěnovém výřezu uložen samotný mikrofon a držák na mikrofon. Ve víku kufříku je pomocí tzv. suchých zipů připevněno plastové pouzdro s pětimetrovou mikrofonní šňůrou. Bezproblémový transport je tedy zaručen. Při prvním mechanickém ohledání zjišťuji, že se držák mikrofonu nasazuje velmi ztuha. Možná se to časem „ochodí", ale já jsem musel vyvinout trochu větší tlak, abych dostal držák tam, kam je třeba. No, mikrofon alespoň sám se stojanu nevypadne. Dodávaný propojovací kabel je na konci, který připojujeme k mikrofonnímu předzesilovači, nebo k mixážnímu pultu, zakončen mono jackem 1/4" a je nesymetrický. To je škoda. Nevím, kolik tím výrobce ušetřil, ale myslím si, že zařízení se symetrickými mikrofonními vstupy dnes převažují, takže budete potřebovat jiný kabel, tedy kabel symetrický a nejlépe s konektory XLR na obou koncích. Mikrofonní vložka je zapojena normálně symetricky. Jak je patrné z ilustračních fotografií, výrobce zvolil pro tento dynamický mikrofon standardní vzhled. Koš kryjící vložku mikrofonu je stříbřitě šedý, stejně tak jako vypínač On/Off, tělo mikrofonu je černé. Co už z obrázku vyčíst nelze je to, že se nejedná o žádný plastový výrobek. Tělo mikrofonu je vyrobeno z kovové slitiny a v ruce je jeho váha znát. Dá se tedy předpokládat, že mikrofon v provozu odolá i hrubějšímu zacházení. Díky ergonomickému tvarování mikrofon padne do ruky jako ulitý. Tvarově je také dobře proveden vypínač On/Off, takže není třeba si při zapínání a vypínání mikrofonu lámat nehty, nebo pomáhat šroubovákem. Chod přepínače je dostatečně tuhý, takže by nemělo docházet k nechtěnému zapnutí, nebo vypnutí pokud mikrofon držíte v ruce.

Pokud jde o technické vlastnosti, DM-3200 je, jak už bylo řečeno, dynamický mikrofon. Směrová charakteristika mikrofonu je superkardioidní (čili „superledvina"). Znamená to, že mikrofon je proti běžné ledvinové charakteristice ještě více citlivý na signály přicházející zpředu na osu mikrofonu a ještě méně citlivý na signály přicházející z boku a zezadu. To v praxi přispívá k lepší separaci jednoho zdroje signálu od ostatních zdrojů. Na druhou stranu odchýlení od osy největší citlivosti má za následek znatelný pokles úrovně. Na to je třeba dát pozor hlavně při zpěvu.

Udávaný frekvenční rozsah je 50 Hz až 16 kHz. Průběh frekvenční charakteristiky tak, jak je uveden v přiloženém letáku s technickými údaji, odpovídá typickému průběhu pro dynamický mikrofon. Impedance mikrofonu je 250 ohmů, citlivost 2,5 mV/Pa na l kHz a maximální udávaný akustický tlak je 145 dB. Mikrofonní vložka je robustní, chráněna průzvučnou fólií proti prachu a do těla mikrofonu je usazena v gumě. Mikrofon je tedy ošetřen proti přenosu manipulačního ruchu na snímací systém. Superkardioidní charakteristika se díky své větší směrovosti jeví jako více odolná proti zpětné vazbě, která hrozí vždy při použití pódiových odposlechů. V té souvislosti znovu opakuji, že při použití mikrofonu na zpěv je třeba dát větší pozor na odchýlení se z osy největší citlivosti snímacího systémů. Při takových odchylkách dochází k markantnějším výkyvům v úrovni, než u běžné kardioidní charakteristiky. Citlivost mikrofonu také odpovídá standardu a pokud použijete symetrický propojovací kabel, nebude nastavení citlivosti u běžných mikrofonních vstupů žádný problém. Dodávaný nesymetrický propojovací kabel se dá využít snad jen u některých levných DJ pultů a levných zvukových karet v počítači, kde jsou mikrofonní vstupy zapojeny nesymetricky. Z toho plyne, že pokud si mikrofon budete kupovat na normální zvučení, čeká vás investice ještě do symetrického propojovacího kabelu, což ale na druhou stranu není tak moc. Jen je třeba s tím počítat.

Pokud jde o vlastní zvukové podání mikrofonu, proti běžně používaným standardům a produktům stejné, či mírně vyšší cenové hladiny, vykazuje mikrofon vyšší citlivost, manipulační ruch na shodné úrovni, a spektrálně je při subjektivním poslechu posazen více do oblasti vyšších středů, čímž je o poznání srozumitelnější než např. oblíbená SM58. V přímém srovnání s ní pak má basové pásmo posazené poněkud hlouběji, což obojí dohromady nepatrně zvyšuje jeho náchylnost ke zpětné vazbě – platí zvláště pro méně jakostních PA s nevyrovnanou charakteristikou. Aplikačně bych tedy mikrofon doporučil pro využití při reprodukci řeči, doprovodných vokálů, pro DJ‘ing, uplatnění najde bez problémů ve zkušebnách začínajících kapel, u konferenciérů či bavičů všeho druhu, a pro méně náročné, na hlasitost nekritické aplikace, které však naopak vyžadují velkou mechanickou odolnost a dlouhodobou životnost mikrofonu.

Závěrem

Na závěr už lze dodat asi jen tolik, že v podobě mikrofonu DM-3200 se zase o něco rozšířila už tak dost bohatá nabídka dynamických mikrofonů pro nejširší použití za dobrou cenu. To je myslím dobré a tak to má být. A na úplný závěr ještě jedna poznámka. Léta jsem pátral po tom, proč se dynamické mikrofony Shure SM 57 a SM 58 staly nejpoužívanějšími dynamickými mikrofony. Čím se liší od ostatních dynamických mikrofonů? Že by technické parametry? V tom to není. Tyto mikrofony se od jiných dynamických mikrofonů svými parametry v zásadě neliší. Tak co z nich tedy udělalo legendu? Teprve nedávno jsem nalezl odpověď v jedné příručce o používání mikrofonů: tyto mikrofony byly levné a dostupné. Jejich poškození, nebo zničení při provozu (úder paličkou bubeníka, pád ze stojanu na zem, atd.) nebylo tak bolestivé, jako v případě použití drahého špičkového mikrofonu …