Inspire Instruments YouRockGuitar gen. 2

Kytarový MIDI kontroler
Kategorie: 
Výrobce: 
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
6 290,00 Kč
YouRockGuitar gen 2

Tak na tento instrument jsem se těšil doslova „jako malý kluk“. O firmě Inspire Instruments jsem sice před tím nikdy neslyšel, ale MIDI kytara, kterou nikdy nemusíte ladit a od které netlačí prsty, velmi zaujala mé zvídavé oko v novinkách v letním vydání Music Store. Ne, že by se mi zrovna dvakrát zamlouval název či kýčovité logo umístěné přímo na kytaře (naštěstí jen u YRG Gen 1), ale koncepce kytary jako MIDI kontroléru mě vždy fascinovala. Vždycky jsem toužil po tom, abych mohl hrát na kytaru, ale přitom rozeznívat zvuky varhan, houslí či bicích. S takovým řešením se totiž otevírá  možnost vytvořit nové postupy při práci se zvuky, které byly původně určené pro jiný nástroj. 

Jediné, co bylo v 90. letech tady v ČR dostupné, pokud mě paměť neklame, byly ultra drahé kytarové syntezátory od Rolandu, které měly problémy s pomalou odezvou, takže se přes ně nedaly hrát rychlejší party. Dnes se tedy podíváme, kam se vývoj kytarové syntézy a MIDI posunul v roce 2012. Musím se čtenářům přiznat, že mě hodně baví všechny netradiční kontroléry, které využívají MIDI kódu. Pro zvídavé jedince je více takových nástrojů k zhlédnutí na těchto stránkách http://www.midi.org/aboutmidi/alternate.php. Pro nás je důležité, že je zde mimo jiné i naše dnešní testovaná kráska: YouRockGuitar.

V krabici s YouRockGuitar (dále již ve zkráceném tvaru YRG) najdete rozloženou kytaru (krk a tělo), popruh, USB „kábl“, klasický nástrojový „kábl“ s velkými jacky (6,3 mm) a pár (resp. několik) trsátek. Ke kytaře nedostanete překvapivě žádné CD s ovladači. Vše si musíte stáhnout z webu: www.yourockguitar.com, firma asi tak zajišťuje, že vždy dostanete jen ten nejaktuálnější software.

Kytara je napájena buď čtyřmi tužkovými bateriemi nebo přes USB port. Krk kytary jednoduše zasunete do těla nástroje přes západku, umístěnou na těle. Výstup YRG připojíte ke sluchátkům či jinému aparátu a jste „ready for rock“. Cena tohoto kytarového syntezátoru je něco přes šest tisíc, tomu i odpovídá plastové zpracování nástro- je, které na první pohled budí dojem spíše hračky, než seriozního profesionálního nástroje. Na druhou stranu je tento MIDI kontrolér velice lehký a přenosný, můžete si k němu pořídit i stylový batůžek. Hlavním „hnacím motorem“ a designerem YRG je Cliff Ellion, který vlastní celé know how (patenty na krk, snímače atd.) k MIDI kytaře. Koncepce levného, ale funkčního nástroje jako MIDI kontroléru s rychlou odezvou se zdařila a má pozitivní ohlas i ve světě. Původní první generaci nedávno nahradila generace druhá, která se vypořádala s počátečními vývojovými mouchami. Podotýkám, že konkurence vyrábí podobné zařízení za mnohem vyšší cenu. Myslím si, že na tento unikátní patent určitě čekalo dlouho mnoho muzikantů.

Během testu se nám přihodila taková drobná komplikace s dobrým koncem, která protáhla celkovou dobu testování. Stalo se to, že jsme začínali testovat YRG první generace, načež na trh byla mezitím vypuštěna YRG druhé generace. YRG Gen 2 má nové snímače, nový firmware, vestavěný chorus a hlavně lepší banku interních zvuků, v čemž první generace hodně pokulhávala, (pro mě osobně nebyly zvuky vůbec technicky použitelné ani inspirativní). YRG Gen 2 tak můžete plnohodnotně využít jako samostatný nástroj bez propojení s počítačem, což určitě všichni uvítají i jen třeba pro cvičení na sluchátka, natož pak pro živé koncerty. Představte si (v ideálním případě), že byste nemuseli tahat na koncert více nástrojů, ale jen mezi skladbami přepnuli preset na YRG kontroléru z elektrické kytary na nylonovou.

A jak YRG vlastně vypadá zblízka? Kytara má na hmatníku vlisované jakoby nylonové struny, které přijímají tlak z prstů u pražců, kde kytara rozpozná výšku tónu. Mezi snímači jsou natažené kovové struny o stejné tloušťce, které snímají úder do strun a také velocity. Napnutí strun si můžete upravit pomocí šroubováku, tak, aby tvrdost vyhovovala vaší technice hry. Pro hru trsátkem budete potřebovat tvrdší napnutí, za to při hře rukou oceníte měkčí pnutí strun. S tímto je spojena i reakce velocity. Když už jsem struny povolil příliš, kytara přestávala správně citlivě reagovat na úhoz. Pokud bychom se měli zmínit o rozsahu, hmatník má stejný počet pražců, jako klasický Stratocaster, a to je 22. Barevné provedení YRG je zatím k dispozici jen v černé barvě…

YRG má velice rychlou odezvu. Je to umožněno tím, že vlastně nedochází k převodu výšky-ladění tónu do MIDI. MIDI noty vlastně přímo spouštíte, tak jako na klaviatuře. To umožňuje, aby se co nejvěrněji zachoval váš feeling, který na kontrolér přenesete. 

Co se týká hry samotné, jednoduché tóny jsou bez problémů, a totéž platí i o jednoduchých akordech. Problém nastává až u složených akordů či u komplikovanějších rytmických vybrnkávání a backglidů, a to hlavně u YRG Gen 1. Některé noty se spustí dvakrát, nebo když dotekem zavadíte o jiné políčko, tak zazní i ta nechtěná nota. Tato reakce se hodně zlepšila u YRG druhé generace, nové snímače a firmware zajišťují celkově lepší, řekl bych „reálnější“, hrací vlastnosti a i minimum nechtěných not. (Trochu se reakci kytary dá pomoci, když si pohrajete s vnitřním nastavením ovládacího panelu, viz níže.) Ale i tak si na tento kontrolér musíte prostě zvyknout, ať už je to specifický hmatník, nepružné struny nebo ohýbání tónu (pitch bend) pomocí páky. (Například místo modulačního kolečka je na kytaře takový malý joystick, kterému se dá pod MIDI přiřadit více funkcí.) Vytahování struny či vibrato v klasické formě tady také není možné. Stejně tak jednoduše nevyloudíte klasický doprovodný backglide se všemi nuancemi, jako na akustické kytaře. Co se týká nahrávání, tak určitě doporučuji spíše využít kytaru jako MIDI kontrolér vaší DAW, ve spojení s nějakou kvalitní bankou, jako je třeba Cinematic Guitars. Pokud se totiž spustí nějaká špatná nota v MIDI, tak je samozřejmostí možnost noty ve vašem sekvenceru následně editovat, což je obecně obrovská výhoda MIDI oproti audio recordingu.

Jinak obě verze YRG jsou vizuálně vesměs totožné, rozdíl poznáte až když si na obě kytary za-hrajete. Je slyšet, že vývojáři udělali velký krok dopředu oproti první verzi. Celková interakce všech prvků Gen 2 je jakoby, co se týká pocitu ze hry, více v souhře. Sensitivitu snímačů můžete upravovat jak na kytaře, tak i pomocí přehledného softwarového kontrolního panelu, který si stáhnete z webových stránek výrobce. Zde můžete upravovat gain pro každou strunu, ladění, transpozici, ovládat chorus, pracovat s vrstvami synth,guitar a jejich panoramou, ale i spoustou specifických nastavení pro vnitřní interakci kytary, jako cross talk filter, predelay, fret release atd. Co se týká velocity, tak na výběr máte sedm křivek, od lineární až po fixní. 

Důležité nastavení je třeba Hammer decay, což je parametr, který určuje to, jak dlouho bude struna doznívat po úhozu. Rozsah lze nastavit v hodnotách 1 až 20. Vypozoroval jsem, že pro můj styl hry je dobré zůstat někde na půlce rozsahu.

Můžete jednoduše editovat hodně prvků, tak, aby nastavení vyhovovalo vašemu stylu hry, a abyste dosáhli co nejnižšího počtu mylných či dvojitých not. Dohromady je to až 40 parametrů. (Kytaru můžete dokonce přepnout i do levorukého módu.)

Jeden detail pro případné uživatele, který by bylo dobré zmínit je, že nemůžete měnit softwarové nastavení kontrolního panelu, pokud již používáte YRG jako kontrolér pod vaším DAW. Do nastavení máte tedy přístup jen skrze hardwarový panel kytary, což je třeba pro mě hodně nepřehledné. 

Pokud bychom se měli zmínit o interních továrních zvucích, YRG má k dispozici 15 druhů kytarových zvuků (například nylon guitar, steel guitar, clean guitar, distortion) a 15 druhů klávesových a syntezátorových zvuků (acoustic piano, organ, strings, pads, vox). Presety se načítají celkem pomalu, až skoro 5 sekund, což by pro živé vystoupení mohl být problém, pokud byste tedy chtěli přepnout preset v jedné skladbě. Chápu, že kytara musí do aktivní paměti načíst jinou banku zvuků, ale moc operativní to zatím není ani u YRG Gen 2. Na webu YRG je uvedeno, že výrobce počítá s budoucím updatem zvuků, který si budete moci stáhnout z webu do své kytary. Tuto možnost bych určitě uvítal. Myslím si, že by nebyl od věci ani případný zvukový editor, kde by si každý mohl uploadovat své vlastní uživatelské samply a nebýt odkázán jen na MIDI banky.

Presety můžete měnit i skrze hmatník přímo na kytaře. Stačí přidržet tlačítko MUSIC a potom pomocí hmatníku zadat patřičné číslo presetu. Čísla jsou odstupňovaná podle čísel pražců.

Kytaru k PC či Macu připojíte buď přes USB port, anebo je zde i klasický MIDI pětikolík, který využijete třeba i pro zvukové moduly, které mají jen toto připojení. Na spodním propojovacím panelu vedle tlačítka ON/OFF ještě naleznete sluchátkový výstup na malý jack, klasický nástrojový výstup na velký jack a linkový Aux in na malý jack, pokud byste chtěli připojit nějaké externí zařízení jako iPod nebo CD player.

Hlavní panel s podsvícenými tlačítky YRG se nachází z vrchu na kytaře, tak, aby na něho bylo dobře vidět při hře a popřípadě  i ve tmě. Panel s displayem je takovým centrálním mozkem YRG. Najdete zde tlačítko jako Music, které obsluhuje hudební playbacky, k dispozici máte 20 hudebních pod- kladů. Tlačítko Open vám umožní nadefinovat až 70 různých typů ladění kytary. Funkce Tap aktivuje možnost tapování oběma rukama přímo na hmatníku, kytara ale zůstává aktivní i na strunách. Vždy však může zaznít jen jedna nota na každé struně. Slide tlačítko umožňuje automatické slidování neboli glis. Je to vlastně klasické použití pitch bendu pro plynulý přechod z noty na vyšší či nižší notu. 

Interval mezi notami (od půltónu až po oktávu) si zadáte v kontrolním panelu. Přes hlavní panel můžete ovládat i banku presetů, jak kytarových, tak syntezátorových. Zvuky můžete i uživatelsky kombinovat a vytvářet nové složené zvuky (presety). 

Je zde i funkce, kterou uvítají spíše začátečníci, a tou je YouRock mode. V tomto módu vás kytara automaticky udržuje v dané stupnici, i když uděláte chybu a vybočíte z ní. Do paměti kytary můžete i zaznamenávat své výkony, k tomu je zde tlačítko Record. Kvalita playbacků není úplně v CD kvalitě, je slyšet celkem velký poměr komprese. Do budoucna bych také uvítal update pro playbacky. Každá struna má svou ledku, takže na kontrolním panelu vidíte, která struna je v danou chvíli aktivní.

Myslím si, že lze předpokládat dva druhy potencionálních MIDI kytaristů, kteří si pořídí tento kontrolér. První skupinou jsou ti, kteří budou chtít využít potenciálu tohoto nástroje tak, aby expresivně zaznamenali svou hru, což jim třeba keyboard neumožňuje,zatímco do druhé skupiny budou patřit ti, kteří chtějí používat softwarové nástroje, aniž by se museli učit hrát na klávesy či vůbec si nějakou klaviaturu pořizovat. Tím, že je cena nastavena takto nízko, se kytara stává dostupnou pro každého začátečníka. Hra na YRG není jako hra na běžnou kytaru, je to především kontrolér, a tak k němu musíte přistupovat. 

Srovnání YRG a Roland GI 20 GK

Můj sen mít MIDI kytaru jsem si splnil asi před dvěma lety, když jsem si koupil kytarový MIDI interface GI-20 GK od firmy Roland a k tomu jejich hexadecimální snímač GK 3, který jsem umístil na můj claptonovský stratocaster vedle kobylky. Byl jsem celkem zvědavý na to, jak tato MIDI kytara bude fungovat v porovnání s mým kontrolérem. Nuže, doba odezvy se mi subjektivně zdá stejná jako u YRG, i když Roland se musí porvat s převodem tónu do MIDI. Díky této technologii ale můžete na Rolandu i strunu vytahovat. Pojďme ale dále: u GI dvacítky jste v případě ovládání modulačního kolečka a sustainu odkázáni na nožní pedály, kdežto na YRG máte Pitch bend páku a mini joystick, který slouží jako modulační kolečko. Vstup pro sustain pedál u YRG budete hledat marně, budete ho muset připojit skrze nějaký MIDI keyboard. V praxi to probíhá tak, že kytara drží tón, pokud máte ruku na hmatníku, zatlumit ji můžete pomocí funkce Mute, která je umístěna přímo na kobylce. Pokud byste chtěli mít plynulý přechod mezi akordy, pak si sustain pedál musíte prostě dokoupit. Důležité je, že jsou přímo na YRG funkce slide a tap, což vyzdvihuji, protože na Rolandu bych musel měnit nastavení na modulu, což už je celkem složitější operace uprostřed kytarového licku. Výhodou Rolandu je, že můžete stále hrát na kytaru, na kterou jste zvyklí, svou hru musíte samozřejmě také uzpůsobit pro MIDI. Další výhodou GI-20 je, že můžete dohromady zaznamenávat signál do audio stopy, na kterou insertujete například Guitar Rig i MIDI stopu, a následně s nimi potom v počítači pracovat. Toto je třeba moje hodně oblíbená technika pro zhutňování určitých hudebních partů. Někdy MIDI stopu stačí jen třeba o oktávu podladit oproti audio stopě, či zpozdit o pár milisekund. (Tento postup samozřejmě můžete dělat i s YRG a její interní bankou, ale nemáte k dispozici klasický zvuk elektrické kytary a jejich snímačů.)

Nevýhodou Rolandu je, že celý systém není tak přenosný, jako YRG, a pořizovací náklady jsou třikrát vyšší. GI-20 je dnes již ukončený modul, ale podle tvrzení mnoha uživatelů byl jedním z nejvydařenějších a s nejrychlejší odezvou.

YRG jsem zkoušel pod všemi oblíbenými sekvencery jako Reason, Pro Tools či Sonar. YRG nepotřebuje instalaci speciálních ovladačů, pod MIDI zařízeními se vám ve zvoleném DAW přihlásí jako „iii You Rock Guitar V1.50“. Je super, že pronástroj nepotřebujete instalovat žádné ovladače a díky principu plug and play se můžete snadno přihlásit na jakémkoliv počítači. 

Minulý rok jsem si koupil banku World Instruments od Garyho Garritana, kde je sbírka snad všech dostupných známých etno nástrojů a zvolil si jednu z mnoha harf – Celtic harf. Zkoušel jsem jak odezvu samplů, tak i celkový pocit ze hry. A musím říci, že je to opravdu inspirativní pocit, když si zahrajete s kvalitními samply na „kytaru“, na kterou hrajete úplně jednoduché rozložené akordy, ale výsledkem je famózní zvuková koláž, zvlášť pokud ještě použijete nějaký pěkný convolution reverb á la long cathedral. Výborně zní zejména harfová arpeggia, které na klasickou klaviaturu hned tak nezahrajete… 

Musíte počítat s tím, že u složitějších frází poměrně často zaznamenáte i chybné noty. (Ale kdoví, třeba je to hráčem…) Jak jsem již uvedl dříve, proto, že se nejedná o audio signál, ale o MIDI, tak můžete jednoduše noty opravovat, kvantizovat, transponovat, zpožďovat a kopírovat, či používat pro více zvuků současně. MIDI příkazy můžete do vašeho sekvenceru posílat buď po jednom kanálu, anebo každou strunu zvlášť, budete tak moci využít například polyfonického ohýbání tónu.

Při spouštění klávesových zvuků musíte brát v úvahu to, že klávesové zvuky reagují jinak, než kytarové, a tomu i uzpůsobit techniku hry nebo upravit nastavení kontrolního panelu. Mám na mysli zejména velocity. Jakkoliv se to může zdát jako bizarní spojení, tak YRG může být i vaším Game kontrolérem. Třeba pro Nintendo. Kytaru stačí jen spojit s game konzolí pomocí Gameflex patice, kterou má kytara umístěnou vespod těla. Toto je však způsob práce s YRG, který přenechám někomu dalšímu, protože čas, který jsem kdysi měl na „smažení her“ je už dávno pryč. 

Závěr

Mně osobně se tato koncepce MIDI kytary a kytarového syntezátoru velice líbí. Podle mého názoru se jedná o skvěle využitelný nástroj , který na trhu již dlouho chyběl. 

Zvuky YRG Gen 2 jsou o hodně kvalitnější a reálnější oproti Gen 1. Škoda, že nástrojový výstup stále dosti šumí, což může být nepříjemné úskalí pro případnou studiovou práci. Nejvíce se mi líbily zvuky akustických kytar, zejména finger nylon preset zní skoro reálně a dá se u něho dobře pracovat i s dynamikou hry. Syntezátorové zvuky a zvuky kláves jsou také použitelné, nicméně zkreslené zvuky jsou stále velice slabý odvar. V dnešní době vyspělého amp modelingu tady tento komprimovaný, nebarevný, dynamicky necitlivý, jednostranný zvuk elektrické kytary, dle mého názoru, prostě nestačí. Je zvláštní, že chybí zrovna tato škála zvuků, ačkoliv se nástroj jmenuje YouRockGuitar. Tato věc se může samozřejmě zlepšit s plánovaným updatem zvuků. Do budoucna bych tedy určitě uvítal updatovanou banku zkreslených zvuků, a i třeba možnost použití nějakého základního hallu či delaye, který byste mohli přimíchat k interní bance tak, jako je to možné u stávajícího chorusu.

Kdo by čekal, že se na tento nástroj hraje jako na klasickou elektrickou či akustickou kytaru, bude zklamán. Vypadá to sice jako kytara, ale je to především kontrolér vnitřních zvuků, potažmo vaší MIDI banky. Jak jsem již zmiňoval, svou hru musíte pro tuto kytaru uzpůsobit, protože používá jiný hrací jazyk, než kytara s klasickými strunami. Slovům z doprovodného „letáčku“, přiloženému k nástroji: tedy „reálný pocit ze hry“ bych zatím bral spíše s rezervou. Možná že u Gen 3…?

Myslím si, že YRG Gen 2 je velice důležitým upgradem, a že se tento MIDI kontrolér stane dobrou volbou pro každého tvořivého kytaristu, který chce rozšířit své aranže o další třeba i klávesové zvuky. Bude také dobrou volbou pro ty, kteří chtějí své nápady zaznamenat do počítače a následně s nimi dále pracovat, aniž by museli mít při sobě klasickou MIDI klaviaturu či se na ni vůbec učit. (Alternativou pro náročné a movité hráče zůstává například jedna z kytar od Starr Labs, tyto kontroléry jsou mnohem sofistikovanější, ale i desetkrát dražší.) YRG jistě bude představovat také dobrou cestovní variantu, třeba už tím, že je rozebíratelná, takže ji do batůžku složíte pěkně celou, takže nikdo ani nepozná, že si vůbec nějakou kytaru nesete – nic pak nebrání tomu v odpolední pauze si ji mezi obchodním jednáním někde rozbalit a na chvíli si třeba jen tak pro radost zajamovat.

YouRockGuitar