Istanbul Mehmet Traditional

Činely Ride, Hi-Hat & Crash
Kategorie: 
Výrobce: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu
Istanbul Mehmet Traditional

V roce 1980 byla v Turecku dvěma zkušenými činelotepci založena firma nesoucí jméno města výrobou činelů již po staletí pověstného - Istanbulu. Tyto nástroje se zde stále vyrábějí původními ručními postupy, díky čemuž má každý kus svůj osobitý a jaksi „turecký” zvuk.

Když jsem si po létech odehraných na starých nakřáplých činelech vybíral nové, nikdy by mě nenapadlo, že mi v rukou skončí turecké činely značky Istanbul. Tuto kategorii „sladkého plechu“ jsem měl zafixovanou do drahé skupiny „Zildjian a spol.”, takže mě příjemně překvapilo zjištění, že se jedna ze dvou značek činelů, honosících se názvem Istanbul, nachází v příjemně přístupné cenové kategorii. Po jejich vyzkoušení v hudebninách pak již jednoduše nebylo cesty zpět, jejich zvuk mě chytil – a už nepustil. Ještě předtím, než si něco povíme o činelech samotných, si však dovolím lehce vás uvést do historie této poměrně mladé firmy.

Pohled do historie

Historie dávného tureckého umění výroby činelů spadá až do 16. století, tedy do doby existence Osmanské říše. Po staletí zde kovářští mistři zpracovávali kov a pokoušeli se jeho zvuk dovést k dokonalosti. S nástupem 20. století byla tradiční turecká ruční výroba činelů utlumena, a to kvůli velké produkci činelů prováděné strojově.

Přesto byla v roce 1980 Mehmetem Tamdegerem a Agopem Tomurcukem založena nová činelářská dílna. Jak se můžeme dočíst na stránkách firmy (http://istanbulmehmet.com/), Mehmet se své umění učil od Mikhaila Zilcana (někdy vyslovované jako Zildjian), vnuka Keropeho Zilcana, podle kterého je pojmenována série Zildjian K., Agop se pohyboval v „činelářském” prostředí již od svých devíti let. Oba dva se spolu nakonec sešli právě v dílně K. Zildjian. Činely jejich nové firmy byly nejdříve exportovány do USA pod názvem Zildjier, později již jako Istanbul. Oba z mistrů vyrobené činely podepisovali, právě takto vznikly vzácné sběratelské kousky. V roce 1996 Agop Tomurcuk umírá a firma je rozdělena na dvě. První z nich vedl nadále Mehmet Tamdeger pod názvem Istanbul Mehmet, druhou synové Agopa Tomurcuka, Arman a Sarkis, již pod názvem Istanbul Agop. Obě firmy si od té doby jdou svým vlastním směrem a tvoří vlastní originální řady, několik původních typů však zůstává nadále zachováno.

Řada Traditional

Asi každá značka činelů má svou řadu „Traditional”, nejinak je tomu u Istanbul Mehmet. Možná si řeknete: „Tradiotional?“ Tedy tradiční? Jakože nástroje ověřené řadou let, univerzální, hodící se snad proto do široké škály hudebních stylů od jazzu až po heavy metal? Nezní to téměř urážlivě? Snad jako kdyby neměly žádnou duši, žádnou „osobnost“? Na řadu Traditional od firmy Istanbul Mehmet se ale rozhodně žádná „bezduchost“ nevztahuje. Při udeření do plechů této řady se totiž ozve barevný, hravý a bohatý zvuk. Určitě nečekejte žádné sterilní strojové cinkání.

Povrch činelů je z obou stran soustružen a upraven (dalo by se snad napsat) „po turecku”, takže po chvíli hraní a ohmatání zpocenou rukou umělcovou jsou na jejich povrchu vidět fleky, ty ale lze s trochou námahy rozleštit. Velice sympatický je Mehmetův vlastnoruční podpis ze spodní strany pupku, dávající člověku určitý pocit z nikoli pouze strojové, ale také lidské práce. Činely jsou rozděleny do několika váhových kategorií. 5 druhů ridů se nabízí ve velikostech od 18 do 24 palců. 4 druhy hi-hat velikostí 10 až 15 palců. 5 druhů crashů velikostí 10 až 20 palců. Splash ve velikostech 6 až 12 palců. 2 druhy čín ve velikostech 10 až 24 palců, a nakonec i swish ve velikostech 20 až 22 a bell ve velikostech 8 až 12 palců.

Nabídka řady činelů firmy je samozřejmě širší, neomezuje se pouze na výše uvedené. Nalezneme zde např. řadu Jazz, obsahující několik podtříd jazzových činelů, dále široce využitelnou řadu Origin obsahující i kousky s tmavou a „hrubou” povrchovou úpravou, řadu Radiant s leštěnými briliant povrchy vhodnými pro rock/pop, dále Session, jenž je fúzí řad Traditional a Radiant, tedy s částečně leštěnými povrchy, poté hlasitou a leštěnou řadu Murathan hodící se do tvrdé hudby, dále např. řadu Vezir z vrchní strany soustruženou, ze spodní nesoustruženou, Empire se soustruženými vnějšími kruhy a vnitřky částečně nesoustruženými, částečně soustruženou Emirhan se speciální povrchovou úpravou, řadu Xperience dále rozdělenou na podřady X-Jazz, X-Cast, X-Metal a X-FX, a v nabídce nalezneme i řady podpisové (Erik Smith, Kiko Freitas, A. B. Bermudez) či výroční modely nebo také orchestrální nástroje a gongy. Nezmínil jsem vše, výběr je totiž opravdu široký, vybrat by si mohl jistě každý (i když při tak veliké nabídce by se mohlo vybírání a oťukávání poněkud ztížit). Nutno podotknout, že většina činelů stejné velikosti jiných řad se drží jedné ceny, nenaleznete zde tedy rozdělení dle cenových kategorií.

Nyní už ale přejděme k samotné recenzi. Do rukou se mi dostaly čtyři činely (pět s párem hi-hat), všechny z váhové kategorie medium.

Ride

První popis bude patřit ridu, který tvoří tepající tělo celé soupravy. Popisovaný kus měl průměr 20 palců. Zvuk byl plný, „šumivý”, s dlouhým nízkým dozvukem, i přes něj si ale zachovával svůj svěží charakter (možná by se zde hodilo přirovnat tento kousek k šumivému vínu). Při úderu paličkou zazněl jasně definovaný atak, při několika úderech se ukázal jako poměrně hlasitý, ačkoliv je zařazen do kategorie Medium. Pohybem po ploše činelu lze nalézt spoustu barev zvuku. Pupek zabírající poměrně velkou část činelu, vystupující mírně nad profil, měl jasný, ne však ostrý tón, ladící mezi ostatní rány do činelu. Na crashovaní se tento ride příliš nehodí, je těžké ho přimět k pořádnému rozhoupání. Maloobchodní cena činí necelých 5000 korun.

Hi-Hat 

Vybraná hi-hat měla průměr 14 palců, což jí dávalo tmavší charakter. Stejně jako ride byla poměrně těžká. Spodní činel je výrazně těžší než jeho vrchní polovička. Při úderu paličkou se příjemně ozve tělo a činel poslušně „zasype”, možná o trochu více než by se hodilo. Při „pumpování” je však dobře dynamicky ovladatelný. Při sešlápnutí je zvuk jasný a svou hlasitostí se prosadí i ve velkém šumu okolí (skvělé pro ostatní členy kapely). Při hraní na pootevřené hi-hat po sobě činely libozvučně kloužou a opět se poměrně hlasitě projevují, výslednému zvuku to ale neškodí. Maloobchodní cena páru hi-hat se pohybuje pod hranicí 5000 korun.

Crash

Velice mě potěšily crashe této řady, dostaly se mi do rukou ve velikostech 16 a 17 palců a zvláště ten první dokáže vykouzlit úsměv na tváři. Jejich zvuk se nese v duchu ridu této řady, vydávají sytý a vzdušný zvuk. Šestnácti-palcový kus by se pak dal označit za poměrně „činoidní“, což je (myslím si) docela obohacující prvek, třebaže pro někoho, kdo hledá klasický „kreš“, se tento činel asi příliš nehodí. Stejně jako předešlé činely i tyto jsou poměrně hlasité, co je však podstatné – jejich maximální hlasitosti se dá dosáhnout i poměrně slabým úderem, a tak nemusíte mít strach, že brzo skončí popraskané až po pupek. Tato jejich citlivost však nebrání ani hraní v nízkých dynamických polohách. Nástup ataku je poměrně rychlý, stejně jako u ridu následuje poněkud dlouhý sustain s plným širokým tónem. Cena 16palcového modelu sahá těsně pod 3000 korun, 17palcový model je o 300 korun dražší.

Na závěr

Doufám, že jsem se nenechal příliš unést nadšením z těchto libozvučných kusů železa a že jsem byl pokud možno co nejvíce objektivní, přestože je to u takové věci, jakou je posuzování zvuků, obtížné (ne však úplně nemožné). Krom povrchové úpravy náchylné na otisky rukou nemám uvedené sadě co vytknout. Dlouhé přeznívání činelů a vůbec jejich plnost určitě není vždy na škodu, možná právě naopak – zhutní celkový zvuk kapely. Vzhledem k tomu, že jde o ruční práci, je více než pravděpodobné, že bude mít každý kus (stejné řady, váhy i velikosti) poněkud odlišný zvuk. Ten však poznáte až při osobním setkání s těmito kousky, bez něhož snad ani výběr činelů nemůže probíhat. 

Podtrženo, sečteno – IMT je řada hodící se do rozličných hudebních stylů, za příznivou cenu, s plným tureckým zvukem. Radost může bubeníkovi způsobit i podpis na spodní straně činelu, jakožto důkaz jeho originality (tedy rozuměj: originality činelu). Právě toto „označkování“, společně s ručním zpracováním zapřičiňujícím zvukovou rozdílnost i napohled stejných modelů dodává těmto kouskům onu výše zmíněnou vlastní duši. Navíc po zhlédnutí videa z lehce „ušmudlané“ domácí dílny tam kdesi v Istanbulu můžete pocítit téměř až příbuzenskou provázanost k této značce, a tak i sympatie ke skutečně rodinné firmě.

 

Istanbul Mehmet Traditional signature
Tagy: