JACKSON WRXT Warrior

Elektrická kytara
Cena: 
13 890,00 Kč

Každý má svou osudovou lásku, ta má se nese ve znamení kytar značky Jackson a to v  jakékoli cenové kategorii i typu. Dnes si patrně asi již jen málo lidí vybaví skoro první výstavu hudebních nástrojů v  paláci U Hybernů. Tuším, že se tehdy psal rok 1991, kdy se můj zrak a později i mé ruce poprvé setkaly v reálu s kolekcí kytar Jackson a to hlavně s modely Randy Rhoads. Tehdejší cena 4500 DM sice vháněla slzy do mých chlapeckých očí, ale bylo jasné, že právě toto je ta pravá cesta!

Model Warrior představuje sám o sobě typický znak toho, na jakou cílovou skupinu je zaměřen: tvrdší a tvrdé styly hudby. My se teď na něj podíváme trochu podrobněji. Prvotní a nejzákladnější informací jsou použité materiály, začneme tedy právě u nich. Tělo je vyrobeno z lipového dřeva o tloušťce 45 mm, vrchní strana je potažena oku lahodící „Flame Maple“ javorovou dýhou. To vše vyvedeno v červené barvě, s vrchní stranou příjemně transparentní. Výrobce nabízí tento model také v provedení Black, Inferno Red, Transparent Blue a Transparent Black. Kdysi jsem se hodně podivoval nad výrobou kytarových těl z tohoto materiálu. Žil jsem v domnění, že kytarovému světu vládnou spíše dřeva tvrdší a tvrdá. Až později mi bylo odborníky vysvětleno, že lípa má některé rezonanční vlastnosti zcela odlišné od všech ostatních druhů dřevin a materiálů a tak dnes již není tzv. Basswood body žádnou vzácností ani u dražších modelů a typů. Krk je vyroben z javoru a to konkrétně ze dvou kusů. Oním druhým kusem je hlava nástroje, naklížená na krk mezi první a druhou polohou hmatníku, a to dnes již ustáleným vykrojením do U. Hlava pak nese všechny známky a poznávací znaky výrobce. Tedy typický tvar, logo, krycí štítek šroubu pro nastavení předpětí krku. Palisandrový hmatník je osazen dvaceti čtyřmi pražci, což umožňuje dvouoktávovou hru. Polohové značky na hmatníku jsou dalším znakem „Jacksonek“. Perleťové žraločí ploutve tak dokreslují konečný design celého krku a hmatníku. Celá konstrukce nástroje je typu Bolt On neboli šroubovaný krk. Ten se k tělu připojuje na osmnácté poloze a díky velkému vykrojení spodního cípu je kytara pohodlně hratelná i v nejvyšších polohách. U šroubovaných krků bych se na okamžik zastavil. Je jasné, že průchozí krky mají blahodárný vliv na sustain nástroje, ale šrouby mají též svoje kouzlo a to nemluvím jen o kouzle v peněžence. Nebo si myslíte, že „doma“ u Jacksonů, Fenderů a Ibanezů nevědí, co dělají?

Mechanické osazení nástroje obstarává dvojzvratné tremolo, nultý zamykací pražec a sada šesti ladících strojků. Páka se na základní desku tremola upevňuje pomocí přírubové matice, což hodnotím jako velké plus. To umožňuje nastavit tremolo páce tuhost otáčení. Někdo má rád volně se „bimbající“ páku, ale já konkrétně upřednostňuji stav, kdy páka zůstane v poloze, kde ji zanechám. Oba stavy jsou v tomto případě možné. Vše vyrobeno pod štítkem Jackson a v provedení chrom. Pro úplnost samozřejmě nesmíme zapomenout na zadní stranu, kde se pod plastovým krytem ukrývá trojice pružin obstarávající potřebný protitah strunám a kryt elektrifikace nástroje. O závěsných kolících na pás se snad zmiňovat nemusím...

Elektrifikaci nástroje obstarává dvojice pasivních smínačů Duncan Designed, uložených v černých plastových rámečcích. Těmito snímači jsou osazovány dnes již skoro všechny levnější řady kytar. Nesou znaky a vlastnosti svých dospělých vzorů, ale – není to zkrátka Seymour. Tato kytara je konkrétně osazena modelem „Detonator“, který svou vizáží silně připomíná SD SH-8 Invader. Zda-li i stejně tak hraje, si povíme později. Další částí elektrického řetězce je třípolohový přepínač a dvojice potenciometrů starajících se o volbu příslušného snímače či snímačů, hlasitost výstupu a tónovou clonu. Vše též v provedení chrom. Výstupní jacková samice je umístěna ve spodní části oblouku tvaru těla a je mírně zapuštěna. Toto vše, smontováno a sladěno, dává dohromady velice slušný nástroj označený nálepkou Made in Japan.

A jak to celé hraje a zní? Na sucho dosti nahlas, což je ostatně první známka o příznivé symbióze všech použitých materiálů a komponentů. Rezonance strun se dobře přenáší a rozeznívá všechny části nástroje. Připojme tedy „apec“! Čistý zvuk na kobylkový snímač je sám o sobě dosti agresivní, spíše středovýškový, ale to se dalo očekávat. Nejlépe zní čistý zvuk na střední polohu přepínače, tudíž oba snímače. Je pěkně tlustý a obsahuje daleko širší frekvenční spektrum vhodné k další úpravě. Snímač u krku produkuje na čistý zvuk středobasový až basovější tón, vhodný například pro bluesovou hru. I když: s tímhle typem kytary? Opět si neodpustím poznámku, že čistých zvuků ve stylu funky si tento nástroj asi moc nezahraje a tak přejdeme k těm nabroušenějším soundům, plných skřípání a vrzání distortionů a podobných zkreslovacích udělátek. Signál z kobylkového snímače je po průchodu zkreslením našlápnutě agresivní a ve výškách trochu roztřepaný. Parádní beglajt. Snímač dává hodně vyniknout stavbě a použitým materiálům a v žádném případě neválcuje silou výstupu přirozenost zvuku. Zvuk z kobylkového snímače je vhodný spíše pro sólovou hru. Je pěkně kulatý, plně tučný a dobře artikuluje. Při jemnějším zkreslení je i doprovodná hra na tento snímač zvukově velmi zajímavá. Nerad se pouštím do literárních esejí na téma, jak která kytara hraje, protože to je vždy silně subjektivní názor, a tak jen konstatuji, že mně osobně se výraz kytary hodně líbí a pro tvrdší styly najde mnoho uplatnění. Neopominul jsem vyzkoušet podladění, při kterém si taktéž zachovala svůj výraz. Dobře si rozumí nejen s aparátem, ale též se spoustou, dnes tak hojně používaných počítačových plug-inů.

Pěkný nástroj spíše nižší cenové skupiny, dobře řemeslně zpracovaný, osazený poměrně kvalitní mechanikou i elektronikou, příznivé ceny: to vše jsou hodně silné argumenty pro koupi kytary. A navíc… Design vládne světem a Warrior je i pěkným kusem nástroje, ne?