JTS série JMX (USA/Hong Kong)

Mikrofony, které si vás získají
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Dobrý mikrofon nemusí být vždy drahý. O tom by vás mohl přesvědčit test mikrofonů JTS. Tato firma již od roku 1981 vyrábí cenově dostupné a kvalitní mikrofony a bezdrátové systémy. Vše vyvíjí ve svých „laboratořích“, kde najdete špičková měřící zařízení, akustické mistnosti a další technické vymoženosti k vytvoření co nejkvalitnějších produktů.

Dostal jsem tentokráte za domácí úkol prověřit studiové využití sady dynamických mikrofonů, které vyrábí firma JTS a které jsou i novinkou na našem trhu. Vzpoměl jsem si na jednu příhodu, která se mi stala před několika lety. Tehdy (jistě víte) byla širší muzikantské veřejnosti známá především firma AKG a Shure. Potom (nebo před tím ?) ještě Tesla AMD a několik fialovo-zelených mikrofonů podivné kvality a značky. Na koncertě jsem potkal svého známého, jak jinak, také muzikanta. Při řeči o hudebním nádobíčku pravil: „Také mají šůry, ty jsou nejlepší”. Říkám: „A co Beyer, Neumann, Sennheiser, Sony, Audio technika,….“ ? „To budou nějaký sra…”. Odvětil celkem pohoršeně.

Vážené firmy prominou, že beru jejich jméno nadarmo, ale tento syndrom malosti, neznalosti a také nedůvěry bohužel přežívá dodnes. Pravdou ovšem je, že rozdíl mezi velmi kvalitním a cenově přijatelným zbožím začíná být menší a to je dobré. O tom jsem se přesvědčil i v tomto testu.

Vnější popis

Nejdříve shodné rysy a tím bude určitě obal. Mikrofony jsou měkkce uloženy v papírové krabici. Zde kromě technického listu nenajdeme žádné další příslušenství. Za tuto cenu, co by jsme také chtěli?

Ve zmíněném průvodním listě nalezneme i pro neanglickou populaci srozumitelný návod, co a v jaké nejlepší vzdálenosti snímat, a shora uvedené parametry. Mikrofony samé jsou velmi robustně provedeny a velmi mi připomínají….. i když design se v poslední době dosti změnil a ještě dozná dalších změn. Ale ať je to jak chce, jde o obchodní tah firmy. A zdaleka ne jen proto. Jak známo, dynamický gradientní mikrofon je mimo jiné závislý na konstrukci. Tedy konstrukce předurčuje jeho použití, ale i jeho parametry. A vývoj něčeho převratného znamená hodně financí, tedy zvýšení ceny a výsledek nemusí být jistý.

Povrchová úprava je perfektní a praktická. Tmavá šedozelená nereflexivní barva těl a matné stříbrné mřížky. Všechny mikrofony mají připojení XLR-3.

Dále k jednotlivým mikrofonům.

JM-X 8 (JM-X 8S)

Jedná se o klasickou zpěvovou handku, tedy mikrofon pro držení v ruce. Charakterizuje je držitelná váha, oblá mřížka, axiálně uložená kapsle tzv. „front adress”, vysoký předozadní poměr, tedy vyvážená kardioda až hyperkardioda a bytelná konstrukce s pružně uloženou kapslí, která určuje tzv. „handling noise”. Volně přeloženo: úroveň hluku při manipulaci. Samozřejmostí je integrovaný pop filtr. Všechny body splňuje JM-X8 naprosto s přehledem.

Zvláště dobře a pružně uložená kapsle se mi líbí. Mimochodem, kapsle je zřejmě stejná i u JM-X7 a JM-X6. U JM-X2 je kapsle velmi podobná. JM-X8S se liší implementovaným vypínačem s aretací. Tento typ jsem neměl k dispozici a i když předpokládám shodnost s typem JM-X8, konstrukcí a spolehlivostí vypínače sloužit nemohu.

JM-X7 (X7 S)

Je velmi podobný předešlému, s tím, že hlava je hranatější. Může být použit jako zpěvový i nástrojový.

JM-X6

Je již vyloženě stojanová nástrojová konstrukce mikrofonu, která je velmi praktická hlavně při použití na snímání tomů, nebo-li přechodů bicí soupravy. Zde je, ale jeho přednost, totiž robustnost trochu nevýhodou při použití na lehké mikrofonní stojany (mohou při větší páce ramena lehce padat). Ve studiu je přítomnost těchto stojanů ale neopodstatněná, takže dále.

Náklon hlavy je 180 stupňů a rovněž odklon konektorové části vůči stojanovému závitu je v určitém rozmezí možný. Závit je standardně 5/8”. Redukci na 3/8“ je nutno dokoupit.

JM-X2

O tomto modelu platí vše, co bylo řečeno o předchozím, jen rozměrově se jaksi nafoukl. Robustnější konstrukcí je určen pro nížší frekvence.

Zvukový test

A je to tady. Asi největší noční můra všech recenzentů. Vždyť objektivně ohodnotit zvuk některé části audiořetězce je téměř nemožné. Vezměme například kytaristy. Někdo celý život hraje na Marshalla jiný na Voxe a kdo má lepší zvuk? A kdo to je schopen porovnat? Do jaké muziky?

Je mnoho otázek a souvislostí a přesto dobrý zvuk dokážeme ocenit i když žánr je nám na hony vzdálen - pokud nepatříme k žánrovým zabedněncům. Mikrofon tedy jednoznačně patří do tohoto „potrubí, kterým musí protéct hudba od umělce až po posluchače”, ale co, jak a čím snímat, záleží už jen na vás. A jsme vlastně na začátku.

JM - X8

Zdá se, že je nejméně pro studio použitelný mikrofon z této řady, ale to, že se jedná o zpěvovou handku, ho striktně nevyřazuje ze hry. Dovedu si představit situace jeho využití. Namátkou - vodící zpěvová stopa, alternativa k „dechům”, bicím a (!) viz. dále. Zvuk se mi velmi líbil. Ostřejší než SM 58 a dokonce více pevný v basech než Beta 58 MR. Na řeč z velmi blízké vzdálenosti dodá „chlapský hlas” s hrdelním vrněním, ale úplně výborný je manipulační hluk, lepší než shora porovnávané typy.

Odezva na „péčka” je také dobrá. Domněnka: díky roztaženému frekv. spektru může posloužit i pro některé akustické nástroje. Samozřejmě v blízkém poli.

JM - X7

Oproti X-8 je méně basů a horší „handling noise”. K malému bubnu ho mohu doporučit, ale dolů, kde dodá více strunění než např. SM 57. Shora pak SM 57 má o malinko více ataku. To vše se dá transformovat i při použití na aparatůru el. kytary.

JM - X6

Barvou podobná předešlému typu. K tom-tomům jsou Sennheisery MD 421U méně praktické, ale zvukově otevřenější. Také cena je mohutnější.

JM - X2

A drobeček nakonec. Po zkoušce na velkém bubnu jsem si napsal toto: „Výšky posazeny níž než AKG D112 a trochu méně tlaku v basech. U D112 basy ještě markantnější, ale atak lepší u X-2. Celkově bych řekl, že JM-X2 by byl nejlepší pro temné velké „vašky”, a např. filcová palice, těžká blána apd.

Celkově vzato, příjemný zvuk na hony vzdálen od telefonních fialovo-zelených mikrofonů. Trochu ostřejší charakter (mimo X-2) a kdybych si měl z testovaných mikrofonů vybrat pouze jediného zástupce, rozhodně bych sáhnul po X-8, pro zajímavou barvu a ostatní klady již jmenované.

Závěr

Dynamický mikrofon patří do vybavení nahrávacího studia a je už jen záležitostí orientace studia na určitý druh práce a úrovně služeb, které chce poskytovat. Tedy jaké a kolik jich bude vlastnit. Co tím chci říci k testu samotnému. Mikrofony řady X-series jsou perfektně provedené výrobky tohoto typu.

Dobře poslouží v malém studiu i vhodně doplní jiné ve velkém studiu.

Mám potvrzeno, že dovozce poskytuje tříletou záruku a bezproblémové by měly být i náhradní díly, což není tak úplně běžné. Za cenu kolem tří tisíc i s DPH je poměr cena - kvalita natolik přívětivá, že (alespoň) pro mne neexistuje jiný závěr, než: doporučuji.

Poznatky z live aplikací

Tyto mikrofony jsou určeny zejména pro běžné live ozvučování, proto nesmíme opomenout i na praktické zkušenosti při jejich použití.

Mikrofony byly zkoušeny na běžném koncertu, kapely „zábavového“ typu hrající snad všechny styly.

JM-X8

Konstrukčně, jednoduš klasika. Uchycení vložky je to, co mě dostalo. Přenos rušivých elementů přes tělo mikrofonu je minimální a nárazuodolnost zde bude určitě na místě. Toto bohužel nemohu posoudit, protože mě tak nějak bylo proti mé mysli jen tak si házet mikrofonem po pódiu.

JM-X7

Konstrukčně mi naprosto vyhovuje. Jednoduše jej našroubujete na stojan a připojíte kabel. Vím, že na trhu existují i mikrofony s držákem přímo na ráfek bicí soupravy, ale tyto se pohybují již ve vyšší cenové kategorii.

JM-X6

Tento typ společně s X-8 mě velmi překvapil. ..... Naprosto perfektní je podobně jako u X-6 možnost naklopení konektorové části

Závěrem

Musím přiznat, že mě mikrofony velice překvapily. Těžko (díky neznámé značce, ne však kvalitě!) se asi prosadí u zvukařů, kteří si potrpí na značkové produkty ozvučující např. zahraniční kapely (a které si kolikrát navymýšlejí věcí, které ani nevyužijí). Ale u kolegů - zvukařů, kteří stojí „pevně na nohou“, trmácejíc se od sálu k sálu naprosto perfektně a poctivě vykonají svoji práci. Ať si někdo tvrdí, že se jedná o obyčejné plagiáty, mě opravdu dostaly. Oproti jiným výrobcům mají tyto mikrofony jiná vylepšení, která nemají ani dražší mikrofony světových výrobců.