JTS SIEM-101

In-Ear Monitoring
Distributor: 
Cena: 
8 990,00 Kč

Poměrně renomovaná firma JTS se rozhodla zúročit své zkušenosti na poli bezdrátových systémů a vrhla na trh zařízení, které funguje vlastně tak nějak obráceně... Interpret má u sebe přijímač, ze kterého se mu přímo do uší linou libé tóny zpěvu či nástrojů.

Dokonalá eliminace zpětné vazby a naprosto svobodný pohyb po jevišti jsou jen dvě z mnoha předností, které může tento moderní a čím dál více rozšířený systém odposlechu nabídnout. Další bratříček z pomyslné sbírky bezdrátových In Ear monitorů čeká na vyzkoušení…

Snad ani není potřeba uvádět, že In Ear Monitoring je stále populárnějším a běžnějším odposlechovým systémem používaným zejména při větších live aplikacích. Nahrazuje víceméně objemné reproboxy ležící na pódiu namířené „proti" účinkujícím a to, co ostatní spoluhráči (i my sami) hrajeme, nám dle našeho přání směřuje pěkně přímo do ouška. Výhod tohoto řešení může být celá řada, od vyhnutí se ambientním neduhům, přes ochranu vašich uší před vysokými úrovněmi akustického tlaku (samozřejmě při rozumném nastavení hlasitosti), po možnost vnímat čistě jen to, co potřebujeme a (pokud to daný in ear systém umožňuje) dokonce i ve stereo režimu. Standardem In Ear systémů je využití bezdrátové technologie a tří základních komponentů – vysílače, přijímače (který má u sebe účinkující) a vlastních sluchátkových monitorů. Vysílač a přijímač mezi sebou komunikují prostřednictvím VHF či UHF frekvencí. Systémy využívající VHF bývají spojovány s lepším zvukem a bývají také dražší, kvalitě UHF systémů naopak přidává menší náchylnost k frekvenčním interferencím…

Odposlechový UHF systém taiwanské firmy JTS SIEM-101 není výjimkou a tvoří jej vysílač SIEM-101T, přijímač SIEM-101R a sluchátka (pecičky) IE-1. Takže pěkně jeden po druhém…

Vysílač, přijímač, sluchátka…

Největší „kousek" představuje vysílač s označením SIEM-101T. Je umístěn do masivní kovové schránky o velkosti takzvaného „půlracku". Přednímu panelu tu vévodí velký a přehledně řešený displej, na kterém se zobrazují všechny aktivované či nastavené funkce a je zde indikována úroveň vstupního signálu. Vpravo od displeje jsou vertikálně umístěna tři tlačítka („+", „Set" a „-") určená k ovládání a nastavování daných hodnot a funkcí. Následují dva otočné ovladače, z nichž první koriguje vstupní citlivost vysílače, druhý potom ovládá sluchátkový výstup. Pro připojení monitorovacích sluchátek slouží dvě jack samice. Je velmi dobré, že výrobce zvolil oba formáty - tedy jak 3,5 mm, 6,3 mm, protože s jejich přítomností odpadá nutnost používání redukcí, které (alespoň podle mé zkušenosti) neustále někdo ztrácí nebo „žere". Neustále je postrádám… :o) Vlevo od displeje je již jen tlačítko Power k zapnutí/vypnutí vysílače.

Displej nám zobrazuje opravdu veškeré informace o provozu a nastavení. Mezi indikovanými parametry najdete například vysílací frekvence, volbu režimu mono/stereo a v neposlední řadě také signalizaci aktivace limiteru. Informací, které podsvícený displej nabízí, je samozřejmě daleko více. Jednu důležitou však bohužel postrádám, a sice vlastní pojmenování přístroje (resp. přijímače) přímo na obrazovce. Zdánlivě se jedná o maličkost. Ta ovšem nabývá na důležitosti v momentě, kdy obsluhujete více než jedno zařízení (stejného či jiného výrobce). Věřte, že vysílací frekvence se pro okamžitou orientaci stane po chvíli nic neříkajícím údajem. Může se tedy často stát, že do něčích uší „hrnete” odposlech někoho jiného.

Zadní panel vysílače nabízí konektor pro připojení zdroje signálu a to pomocí dvou kombinovaných XLR/jack konektorů. Dále jsou tu BNC konektor pro anténu a dva jackové výstupy sloužící pro kaskádové propojování více vysílačů nebo prostě pro paralelní výstup z vysílače. Zadnímu panelu samozřejmě nechybí zdířka pro připojení napájení 230 V. Fakt, že tu odpadá nutnost používat adaptér, hodnotím opět jako velké plus.

Vraťme se ale k ovládacímu rozhraní. Pro vlastní provoz a nastavení slouží výše zmíněná trojice tlačítek s označením +, - a Set. Při stisku a přidržení prostředního tlačítka Set se dostaneme do menu pro programování a provádění nejrůznějších nastavení. Pohyb po jednotlivých položkách se provádí pomocí tlačítek se znaménky. A co vše se dá zvolit, upravit nastavit či deaktivovat? Za prvé jsou to všechny funkce a možnosti týkající se volby vysílací frekvence. Konkrétně se jedná o volbu banky frekvencí či manuálního ladění. To je umožněno po krocích 0,250 MHz. To při mých laických počtech (jako správný muzikant a zvukař totiž umím jen jedna, dva, jedna, dva …) znamená více než tisíc možných přenosových frekvencí (cca 1400). Další položkou v menu je volba režimu mono/stereo. Tato funkce umožňuje posílat z vysílače do přijímače buď mono signál a nebo si udělat pěkně prostorový poslech. Samozřejmě pro adekvátní využití tohoto režimu je potřeba patřičný zdroj signálu nebo dva AUX výstupy z mixážního pultu. V závěru se zmíním ještě o jednom pracovním režimu, ale zatím pěkně popořádku. Následující položka je softwarový útlum vstupního signálu. Na výběr je buď nulový útlum a nebo útlum -10 dB. Poslední funkcí je možnost zablokování/odblokování klávesnice, to aby nedošlo k nechtěné manipulaci s položkami ovládání.

Rovněž „beltpackový" přijímač SIEM-101R je v kovové schránce, tentokrát o velikosti trochu větší krabičky cigaret. (My nekuřáci máme zajímavý příměr, co?) Z horní strany nalezneme hlavní vypínač spojený s regulátorem výstupní hlasitosti, dále ovladač Balance (L-R), 3,5 mm jackovou samici pro připojení sluchátek a krátkou (poměrně ohebnou) anténku. Přední panel podobně jako u vysílače nabízí podsvícený dipslay a trojici tlačítek +, - a Set. Spodní strana přijímače nám nabízí možná trochu netradičně řešený prostor pro baterie. Pro jejich výměnu musíte nejprve vyjmout celý bateriový pack a teprve potom do něho vložit dvojici baterií AA 1,5 V (viz obrázek). Možná je tato konstrukce zvolena kvůli použití speciálního akumulátorového bloku, ale to jen spekuluji. Uživatelská příručka životnost baterií odhaduje na cca dvanáct hodin provozu. Tato informace se mi potvrdila i během testování. V podstatě se mi za několik koncertů nepodařilo donutit přijímač k tomu, aby zkolaboval vlivem vybitých baterií. Vlastní bateriový pack se vyjme velice pohodlně stiskem postraních výstupků a vysunutím ven. Z popisu zevnějšku již zbývá uvést jen klipsnu pro připevnění za opasek.

Nastavování parametrů a ladění se u přijímače provádí stejným způsobem jako u vysílače. Abychom vstoupili do ovládacího menu, přidržíme opět tlačítko Set. Prakticky stejné (jako u 101-T) jsou i položky v menu. Přibylo zapínání a vypínání limiteru, zvýraznění vysokých frekvencí a kontrast podsvícení displeje. Praktická je zejména volba času, po který zůstává displej osvětlen (to mi přijde dobré z hlediska úspory baterií). Po uplynutí nastaveného času display automaticky pohasne, lze však nastavit i trvalé podsvícení. U přijímače přibyl na displeji symbol indikující sílu nosné frekvence (na podobný údaj jsme zvyklí od našich miláčků - mobilních telefonů). Displej 101-R indikuje stav baterií ve třech stupních.

Poslední součástí setu jsou sluchátka, jejichž těla jsou vyrobena z transparentního plastu. Sluchátka jsou vybavena šesticí výměnných silikonových ušních nástavců, které jsou provedeny v tělové barvě. Výrobce standardně dodává v podstatě tři typy nástavců (malé, střední a velké), aby si každý mohl pro své ucho zvolit ten nejvhodnější a nejpohodlnější. Přívodní „kablík" je velmi měkký a poddajný a nijak neomezuje interprety v pohybu hlavou a ani nezapříčiňuje vypadávání sluchátek z uší při muzikantově pohybu.

Praxe

Tak a nyní asi to nejdůležitější. Jak to vlastně spolu všechno funguje? Přenos naladěné nosné frekvence je naprosto bez problémů a i na přibližně třicet metrů vykazuje plný signál. Přenesený audiosignál si zachovává svou dynamiku i barvu, což je v podstatě vlastnost nejdůležitější. Nic neříkající placka hluku v uších je snad ještě horší, než když nic neslyšíte. V tomto ohledu jsem byl se systém SIEM velmi spokojen.

Jelikož mi naše vážená redakce dala opravdu velký časový úsek na odzkoušení, mohu se podělit o pár zkušeností přímo z akce. První věc, která asi bude každého zajímat, je přenos a věrnost signálu. I při plném koncertním a pódiovém nasazení si zachovává zvuk výbornou slyšitelnost a transparentnost. Dalo by se napsat, že se běžným uchem nedá postřehnout rozdíl mezi „drátovým" přenosem a přenosem soupravou JTS. Hlasitost je naprosto vyhovující i na opravdu hlučných jevištích. Vždy se dá vše do vysílače namíchat tak, že nemusíte přijímač „tavit" zcela naplno. Dokonce to ani nedoporučuji. Akustický tlak je pak vůči vašemu sluchovému orgánu opravdu silný, i když měnič zdánlivě nahlas nehraje. Další kritérium je výdrž baterií. Zkoumal jsem, jestli opravdu vydrží tak dlouho, jak uvádí výrobce. Jedny alkalické baterie AAA vydrželi čtyři dvojhodinové koncerty Arakainu včetně zvukovek! Myslím, že je to hodně dobrá výdrž.

Sluchátka vykazují též velmi dobré vlastnosti, avšak i tak se mi nejeví zrovna jako nejsilnější článek řetězce. Samotné hrají celkem dobře, ale jakmile přijde řada na vyšší hladiny okolního hluku a hlasitost musí jí o něco výš, přestávají držet krok. Pokud tedy vyžadujete větší hlasitosti, neváhajte a zainvestujte do sluchátek lepších. Vzhledem k ceně setu by to pro vás nemusel být problém, protože ušetříte na něm… (I pro vládce tlustých strun a pro “tlučmistry” bych doporučoval sluchátka trochu jiná. Přeci jen přenos basových frekvencí je trochu náročnější a s danými měniči se nejeví zcela optimální.)

I přes tuto výtku však stále vidím SIEM jako opravdu plnohodnotnou a konkurenceschopnou alternativu k dražším přístrojům.

Nyní ještě jeden slibovaný režim - jmenuje se Mono Mix. Nastavení je velmi prosté. Vysílač nastavíme do režimu stereo a přijímač do režimu Mono. Pak je možné do jednoho kanálu vysílače zavést například sólový zpěv a do druhého namíchat zbytek kapely. V přijímači se toto projeví jako mono signál, ale s možností volby poměru mezi těmito signály (jednoduše pomocí ovladače balance na přijímači). Jako příklad uvedu použití pro zpěváky. Do levého vstupu si necháte pustit jen svůj vlastní zpěv a do pravého všechno ostatní, co potřebujete slyšet. Potom jen prostým otáčením ovladače balance volíte poměr mezi svým hlasem a kapelou. Ušetříte tím mnoho nic neříkajících gest směrem ke zvukaři, který kolikrát dobře nepochopí, co se mu snažíte naznačit a dále zasněně vzpomíná na včerejší romanticky prožitý večer. Velmi a striktně doporučuji použití limiteru, který velice účinně chrání zdraví a sluch. Přehnaná hlasitost zvuku zavedeného přímo do zvukovodu může způsobit trvalé škody!

Resumé

Velmi příznivá cena celého setu a výborné vlastnosti předurčují výrobku slibnou kariéru. Pár mušek na kráse se najde, ale žádná fatální chyba se neobjevila. Trochu postrádám alespoň nějakou kontrolku funkce přijímače. Samozřejmě vše se zobrazuje na displeji, ale když zhasne, nevíme nic. Teprve po stisku libovolného tlačítka se opět rozsvítí a my můžeme ověřit stav a funkci. Bádejte, hrajte, zkoušejte a koncertujte s optimálním poslechem. Do této věty by se vlastně dala shrnout celá tato recenze…