Keeler Designs Push, Pull, Shove & Kick

Kytarové pedály
Cena: 
8 209,00 Kč

Nenechte se zmást relativně neznámým jménem! Čtyři variace na kvalitní kytarové zkreslení v podobě efektových pedálů nesoucích společné označení Keeler Designs patří ke špičce ve svém oboru.

Jednou si konečně přiznejme pravdu, která nám všem už dlouho vrtá hlavou. Ano, muzika je o penězích. Pravda, ne každý je touto cestou vydělává, ale každopádně je utrácíte. Jinak byste si totiž nezahráli. (Většina čtenářů ostatně asi Music Store kupuje proto, že je zajímají nástroje, které koupí v krámě, ne ty, které najdou v lese, popřípadě u kontejneru.) A možná znáte ten problém: koupíte si solidní kytaru, časem slušný zesilovač, všechno funguje. Pak by to ještě chtělo overdrive, booster nebo distortion, abyste tu vaši sestavičku trošku nakopli a přišťavili… a ejhle, problém je na světě! Už to nehraje, jak to hrávalo, dynamika je ta tam, výšky jsou podivné a basy nekonkrétní, žádný „drajv“. Inu vybrat si krabičku je kolikrát stejně těžké, jako najít ten pravý aparát. A když fajnšmekr neví kudy kam, má na výběr tři možnosti: Může podobně jako třeba Eric Johnson nakoupit v bazarech a na eBay dvacet vintage Tube Screamerů, aby zjistil, které dva z nich hrají dobře, pak jeden strčí do cestovního kufru a druhý do trezoru a zbytek šoupne do sklepa. Někdo jiný odnese svůj distortion k vyhlášenému specialistovi, který v něm vymění polovinu součástek za stejné hodnoty, ale lepší kvality, aby to hrálo a neškodilo. A nebo do třetice: obrátí se na pana Keelera!

Ten totiž se svojí firmou Keeler Designs patří mezi, dá se říci, malovýrobce kvalitních krabiček z prvotřídních komponent, které možná stojí o něco víc, ale nabídnou výtečné výsledky těm nejnáročnějším. Jde o jedno z jmen, která nejsou příliš známá širším masám kytarové komunity, ale ti zasvěcení už možná vědí, že patří k těm, kteří věnovali spoustu času tomu, aby své produkty dovedli k dokonalosti. Pro tyto firmy je mnohdy typický také fakt, že nabídka jejich efektů není tak široká jako u velkovýrobců, vše je soustředěno na detail a co nejlepší výsledky. Proto si v tomto testu máme možnost představit kompletní nabídku zkreslovacích krabiček Keeler, kterou tvoří čtyři modely s jednoduchými názvy: Push, Pull, Shove a Kick. V principu se jedná o dva typy overdrivu, distortion a fuzze.

První dojmy

Společným znakem do testu dodaných pedálů je na první pohled „butikový“ dojem spočívající v naprosté jednoduchosti a absenci jakékoliv snahy zaujmout oko potenciálního uživatele čímkoliv jiným než samotným zvukem. Pedály byly zabaleny ve stejných bílých krabičkách bez jakékoliv efektní grafické úpravy obalu – pouze s nálepkou loga, na níž v políčku názvu bylo ručně tenkou fixou napsáno označení příslušného efektu. Už tento fakt může zaujmout toho, kdo dokáže ocenit „ruční práci“ malovýrobců, která je předpokladem prvotřídní kvality a její trvalosti.

Konstrukce samotných krabiček je ale bytelná a poctivá – jedná se o kovová, relativně těžká šasi totožných rozměrů, která se liší pouze barvou a počtem či funkcí potenciometrů. Celkový vzhled je svojí jednoduchostí položen trošku do vintage stylu, což by nikoho nemělo urážet, spíše naopak. Napájení je možné jak z 9V baterie, tak adaptérem (nutno jej ovšem mít nebo dokoupit).

Menším překvapením byla absence alespoň stručného manuálu (informace na webu Keller Designs jsou přitom také relativně stručné, najdete tam však vše podstatné plus několik ukázkových video prezentací); v podstatě to ale ničemu nevadilo, protože se jedná o jednoduché krabičky s jasnou funkcí – zmíněný fakt vlastně přímo vybízí k tomu, abyste krabičky namísto studování tiskovin bez dlouhých okolků zapojili a hned zkusili, co umí.

Push

Na začátek si vezmeme na mušku fialový pedál s označením Push (volně přeloženo „Tlak“), což je patrně jeden z nejznámějších produktů výrobce. V principu se jedná o krabičku fungující jako klasický overdrive, který se vyznačuje nekompromisní kvalitou. Základními ovládacími prvky jsou Gain a Volume, jež poněkud netradičně doplňuje nikoliv klasická tónová clona, ale Treble, který je více orientován na nastavení výškové části tónového spektra a určuje, kolik jich do signálu pustíte. Gain ovlivňuje úroveň zkreslení produkovaného samotným efektem, která se pohybuje od prakticky čistého zvuku přes škálu středně nakreslených crunchů až po pěkně zkreslené rockové tóny pro pořádný nářez. S Volume definujícím celkovou hlasitost je pak možné vygenerovat velmi silný výstupní signál, který ještě více vybudí samotný zesilovač. Kombinací těchto prvků a citlivým nastavením je možné dosáhnout široké škály intenzity a charakteru zkreslení přesně podle vaší představy. Ovladač výšek pak má vliv na to, jak dobře se výsledný zvuk prosadí v okolním hluku zbytku kapely – samotný výrobce doporučuje začít s jeho vytočením do krajní levé (minimální) polohy a postupně přidávat dle potřeby. To vychází možná i z toho, že zejména při doprovodu kytaristé často trpí utkvělou představou, že čím „temnější“ a jakoby kulatější zvuk, tím lépe, ale občas to může být i na úkor průraznosti kytary v kapele. Každopádně Treble má docela široký rozsah a na zvuk (byť prakticky měníte jen úroveň výšek ve zvuku) má jeho nastavení docela značný vliv. Přitom je ovladač naladěn skutečně pěkně a pracuje v těch místech frekvenčního spektra, kde to má skutečně příznivý účinek.

Celkově vzato je ale zvuk overdrivu ve všech oblastech velmi přirozený a teplý, dá se říci, že má velmi elektronkový, kulatý charakter. Skvěle se chová v basových i středových polohách, je konkrétní a dynamický. Perfektně reaguje na slabší vintage i modernější silnější snímače a exceluje při doprovodné i sólové hře. Nutno říci, že Push (stejně jako následující Pull) perfektně reaguje na práci s ovladačem hlasitosti na kytaře, kdy beze změny nastavení efektu může velmi efektivně šachovat s úrovní zkreslení (nebo čistoty) zvuku bez nežádoucích degradací. Můžete tak Gain v klidu nastavit na maximum a aktuální míru zkreslení řídit jako správní rockeři přes Volume na kytaře.

Pull

Modrá krabička s označením Pull („Tah“) je další variací na téma overdrive, který by se svým charakterem možná dal přirovnat k Push, ale s tím, že jeho specialitou je oblast nižší úrovně zkreslení. Jinými slovy: rozsah jeho potenciometru pro zvyšování zkreslení – zde označovaného jako Texture – se pohybuje od prakticky čistých do jen málo nakreslených zvuků. Jeho kouzlo pak spočívá v tom, že si míru nakreslení můžete nastavit mnohem pečlivěji a citlivěji, než když se snažíte najít podobný zvuk v první čtvrtině či třetině dráhy běžného overdrivu. Další ovladače představují tradiční hlasitost (Volume) a běžná tónová clona (Tone), která zde už funguje podobně, jako u jiných zkreslovačů. Opět má na zvuk výrazný vliv a lze najít mnoho velmi povedených poloh.

Stručně řečeno, Pull produkuje velmi příjemný a jakoby trojrozměrný tón se skvělou dynamikou. Nemá to ale znamenat, že tento overdrive neumí pozlobit; když se do toho pořádně opřete, budete to s ním moci pěkně rozhoupat! Opět – možná ještě více než u Push – se přistihnete, že při hře krabičku Pull vůbec nebudete vypínat a mezi čistými a nakreslenými polohami budete proplouvat s pomocí hlasitosti na kytaře – také proto, že i když s krabičkou nechcete celou dobu vysloveně zkreslovat, můžete ocenit, jak skvěle srovná výkyvy a nedostatky signálu odehrávající se občas v cestě mezi kytarou a zesilovačem a ten ještě více rozpumpuje. Ideální uplatnění tohoto modrého zázraku lze hledat u bluesového nebo rockového doprovodu, kdy nabídne další rozměr k existujícímu set-upu – výsledek může být v kombinaci s klasickým Fenderem opravdu parádní.

Specifikem tohoto pedálu je díky mírné povaze či úrovní zkreslení možnost kombinovat jej s dalšími z této čtveřice – samotný výrobce doporučuje zejména kombinace Push a za ním Pull; nebo Pull a za ním zapojený níže popsaný distortion Shove. Tím se násobí jak šíře možností toho, jak nastavit požadovanou míru zkreslení, tak škála barev nastavitelných jejich různorodými ekvalizačními prvky. V této konfiguraci pak může Pull typicky zůstat neustále zapnutý, takže pomocí Volume na kytaře přecházíte mezi úplně čistým a mírně nakresleným zvukem a spuštěním druhé krabičky zvýšíte zkreslení – to když je potřeba pořádné „maso“. Pedály k sobě svým charakterem perfektně sedí, takže lze dosáhnout velmi dobrých, šťavnatých výsledků. Vzhledem k ceně jednoho pedálu ale tuto variantu asi nebude chtít využívat každý.

Shove

Tam kde je záhodno ne méně, ale spíše více zkreslení, tam je potřeba sáhnout po něčem nažhavenějším. Jasně, červená krabička Shove (Rýpnutí nebo snad Strčení) už od klasičtějších overdrive zvuků přechází do teritoria distortionu s větším zkreslením a určitou související kompresí. Rozsah Gainu je ale poměrně široký, protože sahá od razantnějších čistších či mírně nakřáplých zvuků přes polohy podobné overdrivu Push až k plně zkreslenému zvuku s množstvím sustainu a velmi příjemných harmonických složek. V závislosti na míře zkreslení je perfektní i dynamika.

Ovládací prvky jsou zde celkem čtyři – kromě Gainu a Volume (opět s dostatečnou rezervou pro vybuzení jakéhokoliv aparátu) jsou zde dva ekvalizační prvky Tone a Shape. První z nich pracuje klasicky a posouvá zvuk od basovějších do vyšších poloh (tudíž jej můžete prvotně nastavit na střed), zatímco Shape pracuje se středním pásmem. Jejich kombinací lze dosáhnout docela překvapivé škály nastavení. Zejména přidání Shape je pro škálu použitelných barev velmi přínosné – můžete středy buďto ořezat pro temnější, „véčkovější“ zvuk, nebo svou kytaru pěkně přiostřit otáčením doprava.

Zvukové vyznění se charakterem tak trochu podobá předešlým Push a Pull, ovšem s větším rozsahem Gainu a mnohem širšími možnostmi ekvalizace. I přes relativně velké zkreslení bych tento distortion neoznačil za nějaký extrémní ultra-gainový kulomet. Hlavním kritériem je stále velmi plný a solidní dynamický zvuk, tudíž primárně jej lze doporučit pro bluesovou a rockovou sólovou hru nebo hard rockový až heavy doprovod. Pravda, pokud s ním nabudíte moderní hlavu s velkým boxem, můžete dostat razantní zvuky a vyhnout se jednolitému slizu některých mega-ultra-extreme distortionů, ale takové hráče zvukový poctivec, jako je Keeller, asi nezaujme. Vše se zde i při vyšším zkreslení odehrává ve znamení přirozeného a jiskřivého zkreslení s dlouhým sustainem a bohatou nadílkou harmonických.

Kick

Třetím typem zkreslujícího efektu vyhledávaného a používaného kytaristy je fuzz a právě tuto službu poskytuje poslední kousek v tomto testíku – v černém šasi ukrytý pedál Kick („Kopanec“). Ovládání zajišťuje opět čtveřice potenciometrů, jimiž jsou základní úroveň zkreslení s označením Fuzz a Volume a - podobně jako v předešlém případě - Tone a Texture pro nastavení barvy tónu.

Jak se u fuzzu očekává, míra zkreslení sahá od čistších sfér až po zcela zkreslený, saturovaný zvuk. I přes to zachovává solidní dynamiku a čitelnost a při zvýšení výstupní hlasitosti můžete ještě slušně nabudit vstup zesilovače. Zvuk svou kvalitou snese srovnání s klasikou žánru a škála nastavení barev je opět docela široká. Klíčovým prvkem je opět potenciometr Texture, který v nejnižších polohách generuje tóny připomínající vintage krabičky tohoto typu, zatímco směrem doprava se zvuku přiostřuje a „drajv“ nabírá na síle. Tone pracuje klasicky od basových do výškových poloh, kdy plného tónu dosáhnete přesně uprostřed.

Celkový dojem

Budeme-li se bavit na téma zkreslení a krabiček, po testu této čtveřice jednoduchých zařízení musím říci, že jsem si zase o něco poopravil svůj pohled na to, jaká kvalitní zařízení tohoto typu dnešní trh nabízí. Předchozí řádky samozřejmě neznamenají, že neexistují žádné další kvalitní či vynikající krabičky typu overdrive či distortion, které mohou vyhovovat. Rozhodně však stojí za to nenechat se v tomto případě odradit ne tak notoricky známým jménem. Kreslítka Keeler mají svůj osobitý, velmi muzikální zvuk i nebezpečnou jiskru, která může rychle přeskočit na rockera i bluesmana. Vašemu zvuku mohou přidat žádoucí třetí rozměr, aniž by jakkoliv vymazaly punc, který na tónu zanechávají hned na začátku ruce a kytara a na konci aparát.

V segmentu kytarových krabiček jsou jejich ceny relativně vysoké, a pokud z podobné kategorie nepochází také zbytek vašeho vybavení, možná žádný extra rozdíl neuslyšíte. Nicméně pokud máte vysoké nároky a stále jste nenašli nic, co by způsobilo, že vám bude běhat mráz po těle, produkty Keeler Designs určitě zkuste, možná už se nebudete muset ohlížet zpátky!