Korg Kaoss Pad 2

Ovládnout chaos
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
13 800,00 Kč

Když se před několika lety objevila poprvé zpráva o tom, že vývojový inženýři firmy Korg přišli s novým, v pravdě revolučním nápadem pomocí dotekového displeje spojit multiefekt a dynamický controller, celou informaci jsem považoval, vzhledem k tomu že jí přinesl jeden nejmenovaný skoro bulvární časopis, za technologickou kuriozitu, výstřelek, jako jsou třeba speciální studie aut na veletrzích.

O to větší bylo mé překvapení, když se KaossPad rozšířil po celém světě, kde také posbíral nejednu prestižní cenu. Jen namátkou v roce 2000 cenu Electronic Musician, KB Award, či DJ price. V roce 2003 tedy uzrála doba pro nástupce s lakonickým názvem KaossPad II, se kterým bych vás teď rád seznámil.

Na první pohled

Jako na první schůzce si nejdřív člověk asi všimne upraveného designu celého přístroje a musím říct, že se jedná o velmi pozitivní změny. Kovově stříbrná krabička vyhlížející solidním a bytelným vzezřením na vás ihned po zapojení do proudu vesele zabliká, a jste konfrontováni hned s první velkou změnou: dvoubarevným podsvětleným dotekovým displayem a modře osvětlenými ovládacími prvky. K tomu se ještě každé z ovládacích tlačítek rozzáří červeně ve chvíli spuštění a tak i v opravdu tmavém klubu nebo pódiu budete mít Kaoss- Pad II vždy pod kontrolou. Oproti staršímu bratrovi nepřibylo jen „několik kosmetických úprav“ ale jedná se o zcela nově řešený přístroj, kde je evidentní spolupráce inženýrů, dj a hudebníků, kteří přinesly podnětné připomínky a návrhy.

Podle mého soudu asi nejpříjemnější změnou je sada tlačítek FX Depth, Tap/BPM, Mute/pad motion. Díky prvnímu jmenovanému si můžeme dokonale vyvážit poměr čistého a efektovaného signálu, tlačítko Tap umožňuje lehkým poklepáním do rytmu korigovat rychlost (chcete-li Bpm) průběhu efektu a poslední zmiňované tlačítko, tedy spíš „páčka“ udělá radost všem Dj‘s, co tak rádi „katují“ J. Díky funkci Mute to půjde „jako po másle…“.

Aby byl výčet všech ovládacích prvků a konektorů úplný, nesmíme zapomenout na mikrofonní vstup s nastavitelnou citlivostí, sluchátkový výstup, potenciometr pro celkové zesílení efektu s indikací přebuzení a na sadu konektorů na zadní straně: line in-out, phono in, MIDI In-Out a zdířku pro adaptér s ochranou proti náhodnému vytržení kabelu z KP2.

Pod slupkou

To co dělá z nevině vyhlížejícího KaossPadu opravdového zvukového zabijáka, ale není design (i když okouzlující), ale to co ukrývá v sobě….

Úspěšné banky z prvního přístroje byly na dvojce inovovány a přibylo celých 40 nových efektů a tím se KP2 dostala na neuvěřitelné číslo 100 efektů. Zde je také snad jediná piha na kráse a to nemožnost přeprogramovat dané efekty a zvuky, či implementovat do přístroje nové algoritmy. Nicméně při takto obsáhlých možnostech KP2 mi tato funkce ani moc nechyběla.

Asi nemá cenu jednotlivě popisovat každý jeden efekt a jeho činnost, která je asi všem jasná už při vyslovení samotného názvu.

První 4 banky po 10 efektech jsou dle mého soudu standard a moc se neliší od předchůdce. Nalezneme zde banky oblíbených filtrů (od jemných až po metalicky drásavé) velmi propracované modulace (osobně jsem s těmito deseti efekty strávil neuvěřitelné chvíle plné překvapení) pro všechny zpěváky, Mc nebo rapery nepostradatelný Delay a Reverb-y (dodávající vašemu hlasu prostor a naléhavost).

Věčným experimentátorům jsou určeny SFX a BPM FX (jak sám název napovídá zde najdete kombinace různých efektů jako např. zpětných přehrávání spolu s tremolem, kruhovou modulací atd. BPM Fx pak kombinuje modulační efekty s tempo delayem atd.).

Už při čísle 60 na display označující skupiny efektů se mi řádně točila hlava ze všech možností co Kaoss Pad nabízí, ale vše se mělo změnit s následující bankou.

Ty jsou totiž až k prasknutí napěchovány novými a uživatelsky velmi příjemnými zvuky. Asi na přání Dj‘s byla vytvořena banka BPM patern, ta dává možnost v reálném čase vytvořit tzv.“stupačku“ nebo chcete-li rytmický break přímo do hrané skladby bez omezení tempa (KP2 má rozsah tempa 40 - 300 BPM). Při živém hraní neocenitelná vlastnost, jdoucí ruku v ruce s další funkcí nebo spíš bankou a to lakonicky nazvanou Synth.

Nevinná banka 14 efektíků v sobě skrývá legendární analogové zvuky let minulých a lehkým přejetím prstu po dotekovém display se z reproduktorů začne ozývat teplý zvuk NS-10 nebo PS 3100, a garantuji vám, že se všichni v místnosti začnou rozhlížet a hledat klávesy (mluvím z vlastní zkušenosti). Je sice fakt, že display určený především pro vodorovný nebo kolmý pohyb je poněkud nepřirozené vytvářet melodické linky, ale po pár minutách s KaossPad-em si tak zvyknete na intuitivní ovládání že se klávesové finesky začnou jako by samy sypat (a to nemluvím o různých svistech, šumech, a pro analog tak typických teple jemných zvucích).

„Po analogových hrátkách už mě snad nic nepřekvapí“ říkal jsem si….ouha! Omyl, čeká na mě poslední banka efektů nazvaná Vocoder, což je velmi populární efekt současnosti, který umožňuje pomocí mikrofonu a svého hlasu měnit modulaci syntezátoru (ano to je také Cher…, ale spíš Kraftwerk a typický zvuk funku 70. let). Na KP2 můžete jak přímo měnit modulaci, tak stejně jako kterýkoli jiný efekt, „zamrazit“ průběh v daný okamžik (to aby vás nebolel prst když budete chtít efekt „podržet“ déle) tak aby jste se mohli věnovat pouze své produkci.

Tu vám usnadní také funkce sample u které bych se rád trochu zdržel. Pomocí jednoduchého ovládání (tlačítko Rec/Stop) si z libovolného externího zdroje (mic, line, phono) můžete nahrát sampl,vytvořit smyčku a tu i ihned přehrávat. To by ostatně nebylo nic zvláštního až do chvíle kdy zjistíte, že tento loop se dá také přímo v KP2 efektovat z libovolné banky a to vše naživo. Ideální pro zpěváky co si rádi hrají se svým hlasem a nestačí jim „běžné“ efekty a chtějí vrstvit a experimentovat.

Součtem

To je asi klíčové slovo pro popis Kaoss Pad-u experiment. Díky této nevelké krabičce se vám otevře svět nepřeberných možností s intuitivním ovládáním co neklade překážky, spíše naopak podporuje vaši kreativitu.

Sečteno podtrženo KaossPad II je úchvatný pomocník při živém hraní, ve studiu vám usnadní výběr a efektování libovolného zdroje zvuku, a to vše velmi jednoduchou cestou bez velkých obtíží se zapojením nebo obtloustlým manuálem. Když k tomu všemu připočteme i funkci MIDI controler, dostaneme součtem ideálního, universálního, hravého pomocníka.

(Pozn. redakce: text byl dodán distributorem)