Korg Kaoss Pad KP3 & Kaoss Pad mini-KP

Dynamické efektové kontrolery/samplery
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
12 620,00 Kč

Abych pravdu řekl, o pořízení Kaoss Padu přemýšlím již dlouho. Když jsem se dozvěděl o jeho nové, tentokrát třetí verzi a přečetl si její základní specifikaci, nemohl jsem se dočkat, až Kaoss Pad vyzkouším. Po shlédnutí několika videí na internetu mě Kaoss Pad3 doslova okouzlil. A tak jsem netrpělivě čekal, až ho budu moci na vlastní kůži vyzkoušet a případně ho i rovnou koupit.

Základní Specifikace

Korg Kaoss Pad3 má na co navazovat, o tom není pochyb. Třetí verze tohoto efektového procesoru se u nás objevila jako novinka na podzim loňského roku. Tehdy se KP3 prezentoval jako kompletně renovovaný Kaoss Pad s novými efektovými algoritmy, syntetickými zvuky, generovanými Radias enginem, s novými možnostmi samplování a s konektivitou obohacenou o USB rozhraní.

Charakteristickým rysem Kaoss Padu je velký obdélníkový podsvětlený touch pad, který se skládá z matice 8 x 8 obdélníků. Touch padem lze ovládat současně dva parametry v osách X, Y.

KP3 obsahuje 128 presetů, z toho je 90 efektů, zbytek jsou synthesizery. Najdete zde filtry, delaye, granulizery, waveshapery, flangery, tremola, vocodery a další modulační efekty (z nových algoritmů uvedu například grain shifter či decimer). Součástí Kaoss Padu je i sofistikovaný sampler, který umožňuje automatický sample slicing (rozdělení samplu na více částí, které lze v reálném čase různě zapínat a vypínat). KP3 obsahuje linkový a mikrofonní vstup, MIDI, USB, slot pro paměťovou kartu formátu SD. Kaoss Pad nabízí řadu funkcí jako je TAP Tempo, automatickou detekci BPM, MIDI synchronizaci a podobně.

Provedení

Kaoss Pad je vyroben z černého kovu. Je robustní, spolu s černými tlačítky, matnými potenciometry a kovovým přepínačem vstupů působí více jako armádní zařízení než efektový procesor. Ale to mu neubírá na kráse, spíše naopak. Musím říct, že design Kaoss Padu3 se Korgu velmi povedl. Žádné laciné plasty, jak jsme poslední dobou zvyklí. Výhrady bych měl jen k tlačítkům, která jsou vyrobena z měkké gumy a nepříjemně lepí, alespoň tak dlouho, než se na ně nachytá prach. Tady mohl výrobce trošku zapracovat.

K rozmístnění ovládacích prvků

Střed KP3 tvoří již zmíněný podsvětlený touch pad, indikující polohu prstu v ose X a Y. Touch pad není tlakově citlivý. Vlevo od něj je potenciometr vstupní hlasitosti, potenciometr hloubky efektu, slider pro úpravu délky doznívání a tlačítko Hold. Nad touch padem najdete 8 tlačítek pro rychlé vyvolání uživatelských presetů nebo pro výběr jejich kategorie.

Dále pak přepínač vstupů, čtyřmístný segmentový display, indikátor režimů, potenciometr pro výběr presetů či nastavení BPM, tlačítko TAP.

Dostáváme se k pravé části Kaossu, která obsahuje tlačítka AutoBPM, Pad Motion, Mute a Sampling. Pod touchpadem jsou čtyři tlačítka pro práci se samply. Přední část KP3 obsahuje velké jacky pro připojení sluchátek a mikrofonu, nechybí regulace hlasitosti a vstupní citlivosti a slot pro paměťovou kartu SD. V zadní části najdete vstupní a výstupní stereo cinche, přepínač režimu Direct/Send, USB konektor, MIDI In/Out, konektor pro připojení adaptéru a vypínač.

Koncepce a ovládání.

Kaoss Pad můžete použít ve dvou základních režimech zapojení. Ve výchozím režimu (Direct) pracuje KP3 v podstatě jako insert efekt, tj. zařadíte jej mezi zdroj signálu (linka/mikrofon) a mixážní zařízení nebo zesilovač. Na výstupu KP3 máte v tomto případě jak čistý, tak efektovaný signál.

Míru „zasažení" signálu, respektive intenzitu hloubky efektu, potom nastavujete potenciometrem FX Depth.

Vstupní intenzitu nastavujete potenciometrem Input Volume, přičemž úroveň vstupního signálu je indikována diodou, která mění barvu od zelené až po červenou.

V případě volby druhého režimu (Send), zapojíte KP3 například k DJ mixu pomocí Send/Return cesty jako klasický efektový procesor, což vám umožní zpracovávat jakýkoliv k mixu připojený signál. V tomto režimu se však na výstupu (Return) nachází pouze procesorovaný signál a intenzitu efektu nastavujete send/return level korekcemi na připojeném pultu, FX Depth KP3 není aktivní.

Volbu presetů provádíte tlačítky 1 - 8 (slouží pro výběr kategorie) a potenciometrem Program/BPM (volíte konkrétní programy). Potenciometr má i funkci přepínače - vytažený slouží pro pohyb v bance presetů, v opačném případě k regulaci tempa. Při přepínání presetů se na touch padu vyscroluje jejich název.

Touch pad je graficky rozdělen do mřížky, která se, jak jsem již ostatně také napsal, skládá z matice 8 x 8 individuálních červených LED diod, které se rozsvěcují dotykem a informují vás o pozici prstu na X, Y ose. Upozorňuji, že grafické zobrazení je jen pomocné. Touch pad reaguje plynule, chová se jako CC kontroler a vysílá změny v rozsahu od 1-127. Tlačítko Hold uchovává naposledy stisknutou pozici, i když na touch padu nedržíte prst. Tlačítko Mute ztlumí příchozí signál, ale efektovaný je pořád slyšet. Tady bych spíše uvítal opačnou strategii. Ztlumil bych efektovaný signál. Například v případě použití filtrů to vidím jako zajímavou alternativu. PAD Motion slouží k nahrání pohybu po touchpadu. Držíte tlačítko PAD, uděláte pohyb. Tlačítko zůstane rozsvícené a nahraný pohyb je přehráván stejnou rychlostí ve smyčce. Dalším jeho stlačením pohyb vypnete. V kombinaci s klávesou Shift můžete kdykoliv během přehrávání směr pohybu obrátit. Rychlost pohybu záleží na tom, jakou rychlostí přejedete prstem po touchpadu. Funkce AutoBPM rozpoznává rychlost skladby v závislosti na úderech. Zkušební track zjistila s přesností na tři desetiny BPM. Detekci BPM můžete udělat i ručně pomocí tlačítka TAP/Range. Posuvným faderem FX Release Level nastavujete za jak dlouho po uvolnění prstu z touchpadu efektovaný signál dozní. Kaoss Pad lze synchronizovat na externí MIDI Clock. KP3 ukládá pozici FX Depth knobu, Pad motion, stav Hold tlačítka a pozici X,Y na touch padu. Uživatelským presetům můžete přiřadit tlačítka 1 - 8, takže je pak máte okamžitě k dispozici.

Samplování

KP3 nahraje vzorek o maximální délce 16 taktů při rychlosti 140 BPM. Vzorek tak bude dlouhý 7 sekund. Nahraný vzorek má parametry 16 bitů/48 kHz. Škoda, že nejsou k dispozici lepší hodnoty. Práce se samplerem je jednoduchá a kreativní. Nastavíte si tempo, nastavíte počet taktů, jak dlouho se má vzorek nahrávat. Vyberete jedno ze čtyř tlačítek Sample Bank A - D, pod které se vzorek uloží. Po nahrání se smyčka automaticky zacykluje. Pokud tlačítko Sample Bank zmáčknete znovu před ukončením nahrávacího cyklu, KP3 nastaví nahraný vzorek jako oneshot (jeden úder, nezasmyčkuje ho). Samozřejmostí je nastavování hlasitosti pro jednotlivé smyčky. Bohužel nejde přehrát vzorek pouze po dobu držení tlačítka. Nahraná smyčka je automaticky rozdělena do osmi úseků, ty můžete vypínat podle vlastního uvážení. Vypnutý úsek je přeskočen a následující úsek okamžitě přehrán. Tímto způsobem můžete vytvořit zajímavé kombinace. Tato možnost je hodně kreativní. KP3 umožňuje i resampling, tzn. nahrát výstup KP3 do paměti včetně polohy touchpadu.

SD karty

KP3 pracuje s SD kartami o kapacitě 16 MB – 2 GB, na které můžete ukládat vzorky ve formátu wav, aif a nebo kps (podobný formátu *.rex). Zde bych rád upozornil na jednu nepříjemnost. Názvy samplů musí být uložené jako tříciferná čísla, bez tužky a papíru se asi časem neobejdete...

MIDI

Kaoss Pad lze použít i jako MIDI kontroler pro řízení externích MIDI zařízení. Kromě touch padu vysílá MIDI příkazy i slider FX Release, tlačítka Sample Bank, Hold a také i všechny tři potenciometry. Čísla CC kontrolerů můžete měnit. Kaoss Pad umí i odfiltrovat povely Note, CCs, Program Change a SysEx.

Software

Instalace software proběhla bez problémů. Po vložení CD do mechaniky se automaticky spustí autorun. Instalujete drivery a KP3 Editor. Ovladače jsou už i pro 64bitové systémy, naopak Korg nepodporuje Windows 95/98/Me. Aby se vám zobrazoval správný název USB zařízení je nutné ještě po instalaci spustit USB-MIDI Driver Tools, který najdete v nainstalovaných programech nabídky Start. Systém vytvoří další logický vyjímatelný disk. KP3 Editor je přehledný, jednoduchý, intuitivní.

Zvuk

Zvuk je, řečeno bez příkras, moderní. KP3 jsem měl připojen i v sequenceru jako External Effect a zkoušel jsem přes něj protlačit piana, pady, bicí smyčky. Výsledek byl vždy lepší než originál. Zvuk byl pevnější a dostal šmrc. Co se týká jednotlivých typů modulačních efektů, najdete zde velmi povedené filtry (dokonce i filtr s 72 db/na oktávu), granulizery, waveshapery - některé ničí zvuk, jiné mu zas něco přidávají. Delaye si okamžitě natapujete tak, jak potřebujete. Synthesizery znějí také zajímavě. Efekty jsou velmi dobře naprogramované a většinou vás hned zaujmou. Jen bych rád upozornil, že editace parametrů efektů je velmi omezená. Zdaleka nedosáhnete možností klasických studiových efektů.

Ale u Kaoss Padu o to vůbec nejde.

Závěr

Kaoss Pad3 je povedený efektový procesor určený především pro live performance...

Nejvíce ho ocení DJs. Výborné filtry, jednoduše ovladatelný sampler, který přímo vybízí k samplování a kroucení čehokoliv v reálném čase. Kaoss Pad3, který by se dal z poloviny považovat za hudební nástroj, využijí ale i jiní muzikanti. Než se s ním ovšem sžijete, nějaký čas vám to zabere... Za trochu trpělivosti ovšem získáte kreativní nástroj, který vám nabídne to, co jinde nenajdete. Tenhle testovaný kus nevrátím. Natolik jsem se s ním sžil, že už by mi chyběl.

Kaoss Pad mini-KP

K otestování se mi dostal i tento malý bratříček Kaoss Padu3. Je vyroben z červeného plastu, vrchní díl je z černého matného kovu. Téměř 2/3 plochy zabírá touch pad, vlevo nad ním najdete dvousegmentový číselný display, aretační kolečko pro změnu parametrů a trojici tlačítek, TAP/BMP, Memory A, Memory B. Úroveň vstupního signálu nastavujete na vstupním zařízení, ne na Minipadu. Pokud je signál přebuzený, dioda umístněná vedle aretačního kolečka svítí červeně. V přední části Minipadu najdete tlačítko Hold (jde zapnout i palcem, pokud necháte prst na touchpadu), dále pak malý jack pro sluchátka a potenciometr hlasitosti. V levé části je vypínač. Horní část obsahuje stereo cinche pro vstup a výstup signálu a konektor pro externí adapter, který však není součástí balení. Na druhou stranu můžete Minipad napájet čtyřmi tužkovými bateriemi, které jsou k Minipadu přibaleny. Škoda, že nemám cinchový kabel s malým stereojackem u sebe. Připojil bych ho k discmanu a mohl bych afektovat mé oblíbené tracky na cestách. Minipad je skutečně tak malý, že se vám vejde do náprsní kapsy u bundy. Mini-KP nemá MIDI. Co se týká ovládání, hodnoty polohy prstu na touchpadu se zobrazují na číselném display. Výběr presetů, kterých je dohromady 99, volíte potenciometrem s aretací. Ten slouží i pro změnu ostatních parametrů jako je nastavování hloubky efektu a podobně. Než se z jedničky dostanete na hodnotu 99, chvíli to trvá. Naštěstí po dosažení hodnoty 99 se dostáváte automaticky na začátek, takže k výběru vyšších hodnot se můžete dostat točením zpátky přes nulu. Několik parametrů je dostupných stiskem kombinací tlačítek Pad, Memory A a Memory B.

Co se týká ukládání, preset můžete uložit do dvou bank. Ukládá se číslo programu, hloubka efektu a stav tlačítka Hold. Nastavování BPM provádíte ručně pomocí tlačítka TAP. Tempo se zobrazuje na display. Korekci tempa jde provádět kolečkem.

Mini-KP nabízí téměř stejné efekty jako KP3. Chybí jen efekty vocoderu a sampleru, což je pochopitelné, na druhou stranu zde najdete několik presetů synthesizerů navíc. Co se týká zvuku, Minipad hraje a dobře. Žádný šum, zvuk je stejně dynamický jako na KP3.

Pokud přemýšlíte o jednoduchým efektu na live, bude pro vás Kaoss Pad mini-KP dobrou volbou. Na nic si nehraje a svou práci určitě udělá.