Korg MicroSampler

Klávesový sampler
Distributor: 
Cena: 
12 949,00 Kč

Firma Korg pokračuje v úspěšném konceptu přenosných keyboardů. Po oblíbeném synthesizeru Korg MicroKorg, který se dočkal druhé inovované edice, nyní přichází na trh s přenosným samplerem netradičního vzhledu - Korg MicroSampler.

Jak se zdá, koncept mininástrojů, který firma Korg představila poprvé v roce 2002, byl výborným obchodním tahem na branku. Jejich přenosný synthesizer Korg Microkorg, vycházející z architektury Korgu MS2000 (později pak Radiasu), si svými rozměry, jednoduchým ovládáním a také především cenou, získal celou řadu příznivců po celém světě. Tímto přístupem Korg poskytl poměrně širokému okruhu lidí přístup k lehce přenosnému inspirativnímu nástroji s kvalitním moderním pevným zvukem. Jak je vidět, firma neusnula na vavřínech, využívá osvědčené koncepce a nyní doplňuje mikrosérii synthesizerů i o přenosný sampler. Korg Microsampler nabízí možnost nahrát přes 20 minut materiálu, rozděleného do osmi bank, jež mohou obsahovat až 36 individuálních samplů. Ty jsou přehrávány pomocí 37notové mini-klávesnice nebo paternového sequenceru. V základní nabídce přichází Microsampler s předpřipravenými zvuky, obsahující paterny se smyčkami, jednorázovými samply a  vysamplovanými instrumenty, takže už od začátku máte možnost se seznámit se všemi možnostmi tohoto nástroje.

Provedení

Korg Microsampler na první dojem svým vzhledem poněkud připomíná, s prominutím, ovládací panel pračky. Tmavě šedý plast, zapuštěná tlačítka s velkým enkoderem ve středu nástroje, prolisy nad ovládací částí působí opravdu robustně. Zprvu jsem nevěděl, zdali se mi design líbí, ale po delší době práce s ním jsem si ho oblíbil, za což jistě může i přehledně logické rozvržení jednotlivých prvků a přímočarost v ovládání. Provedení Microsampleru je opět kvalitní. Podsvětlená tlačítka mají příjemný stisk, přepínače citlivou aretaci, otočné potenciometry lehký odpor. Miniklávesnice má plné klávesy a dokonce i rychlostní citlivost, ašak na aftertouch, kolečka pitchbendu a modulace zapomeňte. Microsampler je vybaven pruhem se světelnou indikací, která poskytuje informace o výběru klávesy k samplování, také o poloze v menu a slouží též k zobrazování průběhu časově náročnějších operací, jako je nahrávání, ukládání a přenos dat mezi nástrojem a počítačem. Ovládací panel Microsampleru je rozdělen do sekcí, levá část obsahuje prvky pro ovládání hlasitosti, paternového sequenceru a encoder pro výběr režimu samplování. pravé části najdete podsvícený display pro zobrazování parametrů a ovládací prvky pro pohyb v menu a výběr parametrů k nastavení samplingu. Zajímavostí jsou dvě přihrádky v horní části ovládacího panelu, které poslouží například pro odkládání iPhone, MP3 přehrávačů a podobně. Mezi nimi najdete XLR konektor pro připojení dynamického mikrofonu, který je součástí dodávky. Zadní část Microsampleru nabízí stereofonní vstup a výstup, dva pětikolíky pro připojení MIDI, USB port pro propojení s počítačem, výstup na sluchátka, hlavní vypínač a konektor pro připojení adapteru. Microsampler je možné napájet šesti AA bateriemi, jejichž výdrž odhaduje výrobce na 3 hodiny. Microsampler váží jen 2 kg a díky svým rozměrům je dobře přenosný.

SAMPLING

Microsampler umožňuje přehrát až 14 zvuků současně. Pokud využijete funkci Time Stretch, polyfonie se snižuje na polovinu. Délka samplů závisí na tom, zdali budete samplovat v monu nebo stereu. V mono režimu můžete uložit vzorky o celkové délce 120 sekund. Samplovat můžete buď pomocí stereofonního vstupu a nebo mikrofonu. Mikrofon je kvalitní, nahraný signál je bez šumu. Nástroj nabízí dokonce i možnost nastavení prodlevy, než se spustí samplování, aby bylo zabráněno nechtěným ruchům při přepínání enkodérů a stisku tlačítek. Pro samplování můžete využít jeden z následujících režimů:

Loop

Režim LOOP použijete, pokud budete chtít nahrát komplexní souvislou frázi a následně ji zasmyčkovat. K tomu je zapotřebí dopředu sesynchronizovat tempo vstupního zdroje s Microsamplerem. K nastavení BPM můžete použít buď synchronizaci z MIDI vstupu (sequencer bude řídit tempo Microsampleru) nebo použít tlačítko TAP TEMPO a rychlost tempa naťukat ručně. Poslední variantou je nastavit tempo pomocí displeje na přesnou hodnotu. Ne vždy se však podaří nahrát smyčku tak, aby dokonale seděla s hlavním tempem. Před vlastním nahráváním můžete nastavit několik parametrů pro výsledný vzorek. Nahrávat lze jak v mono režimu tak i stereu. Pro dosažení Lo-fi efektu nechybí možnost snížit frekvenci nahrávky z 48 kHz až na 6 Hz. Pokud je vstupní signál slabý, stačí zvýšit citlivost vstupu. Nahrávání se aktivuje pomocí libovolné klávesy a nebo pomocí thresholdu, který spouští nahrávání po překročení zadané úrovně signálu. Samplování je ukončeno stiskem klávesy nebo po uplynutí nastaveného času. Nahranou smyčku lze okamžitě používat, efektovat a nebo znovu přesamplovávat.

One Shot

Tento režim použijete, pokud chcete nahrát zvuk, který se celý přehraje i když náhle uvolníte klávesu. Ideální pro přehrávání přechodů, efektů a ruchů.

Gate

Mód Gate slouží pro samplování tradičních nástrojů, které následně ovládáte pomocí klaviatury. Zvuk bude přehráván po dobu držení klávesy. Po nahrání samplu a přepnutí se do režimu KEYBOARD je sampl automaticky rozložen po klaviatuře. MicroSampler nabízí možnost změny začátku a konce samplu, délku dozvuku při držení klávesy (Decay) a délku dozvuku po uvolnění klávesy (Release). Časový průběh nájezdu zvuku (Attack) bohužel chybí.

Autonext

Režim Autonext rozsekává příchozí signál podle nastaveného tempa na jednotlivé části a ty pak automaticky postupně přiřazuje klávesám. Tato funkce by se dala přirovnat ke Sliceingu, kdy například bicí smyčka je rozsekána na jednotlivé doby, které jsou přiřazeny jednotlivým klávesám. I v tomto případě je pro ideální použití vhodné mít nabíraný zdroj zvuku sesynchronizovaný s MicroSamplerem.

Key Gate

Posledním módem je režim KEY GATE, umožňující samplovat zvuk až po stisku klávesy MicroSampleru. Uplatnění pro tento režim se najde třeba v případě, kdy chcete vysamplovat několik různých zvuků z vašeho analogového synthesizeru. Zvuk si připravíte a teprve stiskem klávesy Microsampleru aktivujete nahrávání. Po uvolnění klávesy se nahrávání ukončí. Připravíte si jiný zvuk a opětovným stiskem klávesy přejdete do režimu samplování. Tento režim jsem si velmi oblíbil při samplování monofonních analogových synthesizerů. Pokud jsem chtěl docílit nepatrně jiné barvy zvuku pro následující oktávu, před dalším nahráváním jsem trochu otevřel filtr a výsledek opět vysamploval. Na tomto režimu si lze i dobře vysvětlit funkci tlačítek KEYBOARD a SAMPLE. Pokud chcete hrát zvuk všemi klávesami, potenciometrem SAMPLE SELECT vyberete příslušný sampl a tlačítkem KEYBOARD se přepnete do režimu přehrávání zvuku po celé klávesnici.

Manipulace se samply

MicroSampler nabízí i několik funkcí pro práci se samply. Funkce Timestretch zachovává délku samplu, i když se mění výška tónu. Normalize zvýší hlasitost na nejvyšší možnou mez, Truncate ořezává části před počátečním a koncovým bodem, Reverse přehrává sampl pozpátku. Jak už bylo uvedeno u samplů, je možné měnit jejich začátek, konec a dozvuk, dále pak ladění, umístění ve stereu a závislost na síle úderu, tzv. velocity. Jednotlivé samply lze mazat nebo je prohazovat mezi sebou. Celkově toho není mnoho, ale k základní práci to postačí. Příjemnou funkcí je funkce RE-SAMPLE , umožňující znovu nasamplovat zvuk, který už je přímo uložený v MicroSampleru a spojit ho s jiným nasamplovaným zvukem a nebo efektem.

Paternový sequencer

Velkou výhodou MicroSampleru je i vestavěný paternový sequencer, který umožňuje z nasamplovaných zvuků vytvořit paternové smyčky. Sequencer použijete například pro tvorbu bicích smyček nebo pro automatické opakování nasamplovaných frází v čase. Každá banka obsahuje 16 paternů, které se volí přepínačem vedle přepínače samplovacích režimů. Každý patern může obsahovat až 99 taktů, což je na dnešní dobu dost vysoké číslo. Ke stávajícím paternům je možné dohrávat další data. Nechybí možnost funkce UNDO pro případ, že nejste spokojeni s nahraným výsledkem, funkce QUANTIZE, pokud potřebujete zredukovat nepřesnost při vaší hře, funkce MUTE pro utlumení partů, které zrovna nechcete slyšet. Paterny se nahrávají v reálném čase. K přesnosti nahrávky můžete použít vestavěný metronom. Pokud vás samplování nadchlo a zatím jste si vystačili s jednoduchým kombinováním smyček, pak vězte, že vytváření paternů posouvá práci se samplerem o pěkný kus dál. Jakmile máte vytvořen rytmický pattern, se kterým jste spokojeni, nic vám nebrání vrátit se zpátky na editaci samplů a začít modifikovat jejich začátky, konce a ladění. Dosáhnete tak zajímavých výsledků.