Korg MS-20 Mini

Analogový syntezátor
Výrobce: 
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
17 674,00 Kč
Korg MS-20 Mini

Není mnoho firem, které by se v dnešní době vracely do zlaté éry analogů a pouštěly se do reinkarnací svých proslulých modelů. Dobrá, máme tu Moog Voyager, dočkali jsme se Pulse2, ale nic zásadnějšího v oblasti analogových synthesizérů nás nepotkalo (tedy pokud nebudeme brát vážně marketingové finty od firmy Roland s jejich Roland SH-201 a Roland Jupiter-80)....

Ale přeci, firma Korg, kterou bychom mohli považovat za jednu z nejinovativnějších v oblasti hudebních nástrojů, přichází s něčím, co by vás mohlo zajímat. Je tu nový Korg MS-20 Mini, který (když přehlédneme jeho menší rozměry) jako by proslulé MS-20ce z oka vypadl. Jak hraje? A je na místě o něm přemýšlet? Naše dojmy se vám pokusíme přiblížit v této recenzi.

Analogový kult

Tak v prvé řadě je třeba říct, že „blahořečím“ Korgu. Za poslední dekádu jsme zažili hned několik trendů, které měly oživit situaci hudebních nástrojů na trhu. Ať už to byl rozmach VA synthesizérů, přechod na softwarovou platformu s novými syntézami (k čemuž dopomohl rapidní nárůst výpočetního výkonu počítačů), výrazný posun v oblasti samplingu (kdy se snižující se cenou kapacitních zařízení bylo možné několikanásobně zvětšit velikost samplovacích bank a tím docílit i lepší kvality samplů), a nebo rozmach aplikací pro platformu Apple i Android. Pokud však kladete velký důraz na zvuk, možná vás (jako mě) ani jedna z těchto cest tolik neohromila. Mít doma pravý nefalšovaný analog – to je tedy „něco“! Čas ale utíká, vintage analogy jsou bohužel také jen stroje, a tak je s přibývajícími roky čím dál těžší se k takovému nástroji dostat a nebo po něm chtít bezchybné fungování. 

Ještě je tu jeden pohled na věc, a to komfort při práci, kdy staré nástroje neposkytují třeba ani MIDI, a o nějakém nahrávání automatizace v reálném čase si můžeme nechat jen zdát. Proto jakákoliv informace o tom, že se někdo pouští do obnovení výroby s cílem dosáhnout pokud možno stejných výsledků – tedy aby nástroj hrál jako za své zlaté éry, mě vždy vyvede z letargie a nutí o takovém nástroji přemýšlet. A tak jsem rád, že se ke mně dostal nový Korg MS-20 Mini, jenž je reinkarnací proslulé MS-20ky. Psal se rok 1978, kdy Korg MS-20 poprvé spatřil světlo světa a díky své semimodulární koncepci a ergonomickému provedení si získal oblibu u muzikantů po celém světě. Dnes v roce 2014 tu máme jeho reinkarnaci v podobě Korgu MS-20 Mini. Jak firma Korg sama uvádí, použila stejné zapojení se stejnými součástkami, a jako součást balení přikládá i kopii originálního manuálu. Jak moc se Korg MS-20 mini povedl? Pojďme se na to podívat.

Provedení nástroje

Na rozdíl od dalšího nového modelu Korgu MS-20 KIT, z jehož názvu lze rozpoznat, že se jedná o skládačku, při jejímž sestavování zažijete alespoň náznak požitku fenoménu DIY, a jako odměnu získáte nástroj ve skutečné velikosti staré MS-20ky, je Korg MS-20 Mini přece jen trochu přisražený. Co naplat, dvacetitisícový cenový rozdíl se někde musí promítnout, a tak kromě o 16% zmenšených rozměrů a záměny XLR konektorů za malé jacky, čekejte i menší klávesnici bez velocity a aftertouche. Je to škoda, určitě bychom tyto modulační zdroje dostatečně využili. A když už jsme u ovládacích prvků, kvalita knobů nepatří také k těm nejlepším. Při bočním ovládání se prohýbají, a co víc, bohužel nevysílají ani do MIDI. Je to pro mě velkým překvapením, v dnešní době, kdy bez modulace a automatizačních stop neuděláte zajímavý zvuk, je to velký handicap, i když se dá pochopit záměr výrobce, jenž uvádí, že vysílání hodnot knobů do MIDI neimplementoval záměrně kvůli docílení plynulejší změny hodnot bez limitace na standardních 127 kroků (vycházející ze standardu MIDI). Nezbývá mi, než si vzpomenout třeba na Moog Voyager a neuvědomuji si, že bych postřehl skokovité změny při změně parametrů, ale budiž. USB konektor na zadní stěně, sloužící k přenosu MIDI, umožňuje pouze přenos dat z klávesnice nástroje, více toho nečekejte. Je to škoda, větší možnosti využití MIDI by určitě nebyly na škodu, ale dobrá, tím končím vlnu kritiky. 

Absenci vysílání pohybu knobů do MIDI lze brát i jako výhodu, že vás MS-20 Mini nutí k ovládání přímo z panelu a ne, tak jak bývá zvykem, externím VST plug-inem, což by v tomto případě byla velká škoda. Tím se dostávám konečně k popisu nástroje jako takového, jehož provedení je jinak opravdu na úrovni. Korg MS-20 Mini je rozhodně pěkný kus nábytku, jemuž vévodí velký čelní panel spolu s propojovací matricí, ke které se ještě dostaneme. Dále nástroj nabízí tři oktávy se zmenšenými klávesami. Rozměrově jsou větší než mini klávesy, takže se na ně dá celkem dobře hrát, pro další modulaci poslouží modulační kolečko se středovou aretací a trigrovací tlačítko. Na zadní stěně – kromě standardního pětikolíku MIDI IN – najdete ještě zmiňovaný USB port, konektor pro připojení externího zdroje a ochranu před vytržením kabelu externího adapteru z nástroje. Celé šasí je z kovu, bílé popisky dobře čitelné – celkově provedení Korgu je na vysoké úrovni. Součástí balení je i deset propojovacích kabelů s malými jacky, externí zdroj a nascanovaná původní dokumentace.

Architektura nástroje

Korg MS-20 Mini je analogový semimodulární dvouoscilátorový subtraktivní monofonní syntetizér, s  analogovou cestou ve všech jeho obvodech. Nejedná se tedy o případ, kdy před analogovým filtrem máte digitální oscilátor (DCO), jako například u Rolandu Juno-60. MS-20 je plně analogový a na zvuku je to znát. Jak Korg sám uvádí, jedná se o skutečnou repliku staré MS-20, na jejímž vývoji se podíleli stejní konstruktéři. První oscilátor nabízí přepínání v rozsahu 32' – 4' a 4 vlnové průběhy. Klasickou pilu, trojúhelník, obdélník s modulací šířky pulsu pomocí knobu DETUNE a také i bílý šum. Druhý oscilátor nabízí rozsah s přepínáním mezi 16' – 2', s průběhy pily, čtverce, obdélníku s pevně nastavenou šířkou a ring modulátorem. 

I přes to, že Korg přiznává, že používá digitální stabilizaci třeba jako u Monotribe, zvuk však na rozdíl od něj neztrácí na autentičnosti původního originálu a má stále stejnou jiskru. Změnu ladění lze provést pomocí knobu PITCH. Hlasitost obou oscilátorů řídíte knoby VCO 1/2 LEVEL. Následuje sekce filtru. V průběhu času byl filtr na originální MS-20 vyměněn za novější, nabízející jasnější zvuk se sníženou hladinou šumu. Sekce filtru patří u Korgu MS-20 k tomu nejzásadnějšímu. MS-20 nabízí totiž rovnou dva filtry, a to HP filtr se strmostí 6 dB/oktávu s rezonancí, kterou Korg nazývá jako PEAK a 12 dB/oktávu LP Filtr s rezonancí, jenž můžete přivést až k samooscilaci. Bohužel jsem neměl možnost porovnat kvalitu filtrů s originálním MS-20, ale majitelé starých MS-20, který tento test udělali, potvrzují, že je téměř identická. V čem se filtry trochu liší je to, že reagují v jiných polohách, což určitě nebude příliš vadit. 

Celkově je sekce filtru dobře konstrukčně vymyšlená. Možnost přivedení LP filtru k samooscilaci má kouzlo a inspiruje. Signál z oscilátoru jsem díky samooscilaci naladil na určitou výšku a následně pak pracoval s laděním oscilátoru pomocí parametru PITCH. Rezonance je v případě MS-20 hodně vyvedená a právě díky samooscilaci dodává zvuku pevný úderný charakter. Dále signál pokračuje do dvou VCA obálek. EG1 obálka nabízející parametry delay, attack a release je vlastně obálka, se kterou se setkáváme i na jiných synthesizerech a slouží pro změnu ladění v čase. EG2 obálka je standardní ADSR obálkou s přidanou funkcí HOLD, jejíž trvání můžete nastavit až na 20 sekund, což je úctyhodné číslo. Jinak časy jednotlivých částí obálek lze nastavit až na 10 sekund, což je také moc fajn. Nyní se dostáváme k LFO nízkofrekvenčnímu oscilátoru, jenž Korg nazývá jako MODULATION GENERATOR (MG). K dispozici jsou dva průběhy, trojúhelník a obdélník. Rychlost LFO, nastavitelná pomocí knobu FREQUENCY, je opatřena LED diodou – vizuální kontrola rychlosti LFO se může hodit. 

Modulační matrice

Teď se dostáváme k další silné stránce Korgu MS-20 Mini, a tou je jeho patchovací matrice. Výhodou Korgu MS-20 Mini je to, že na rozdíl například od modulárních synthesizérů jsou jeho vnitřní obvody propojeny, takže ho můžete použít k okamžité hře. Pokud se však chcete hlouběji ponořit do tvorby zvuku, určitě využijete patchovací matrici. Ta nabízí možnost modulace oscilátorů, filtrů, obálek a dalších prvků synthesizeru. Jak to funguje? Stačí vzít patchovací kabel, propojit mezi sebou výstup z modulačního zdroje a přivést ho do patřičného modulu. Můžete tak například modulačním kolečkem měnit otevření filtru, a nebo do signálu zvuku přimíchat šum. Korg MS-20 Mini umožňuje i zpracování vstupního signálu, jako je například kytara, basa (ale také i z mikrofonu) a použít ho jako efektovou jednotku s modulací pomocí knobů nástroje. Další výhodou je, že Korg MS-20 Mini je vybavený i CV výstupem, takže jím můžete řídit i staré analogové nástroje. Práce s matricí není složitá, pro začátek však doporučím podívat se na videotutoriály, které najdete na YouTube. Rychleji se tak dostanete do dané problematiky, a také objevíte postupy patchování, které by vás normálně nenapadly. Koncepce routingu je na Korg MS-20 Mini opravdu dobře promyšlená, někdy můžete konkrétní parametr zvuku měnit až třemi různými kontrolery najednou a tím dosáhnout zajímavé barvy. Snad vám deset dodávaných kabelů bude stačit. 

Zvuk

Vzhledem k tomu, že jsem bohužel neměl možnost porovnání zvuku nového Miniho se starou MS-20kou, můžu navázat jen na své kolegy. Jak už jsem uvedl výše, rozdíly nejsou zásadní. Podle údajů od výrobce je jasné, že díky technologii dolaďování bude Korg MS-20 Mini hrát přece jen trochu víc uhlazeně, druhá generace filtru zase potlačí šum, což může mít vliv na vyšší frekvence zvuku. Nicméně Korg MS-20 Mini hraje perfektně a rozhodně stojí za to si ho dojít vyzkoušet. Díky jedinečnému filtru (a vlastně celé koncepci nástroje) můžete z Miniho dostat zvuky, které na jiných synthesizerech neuděláte. Jeho zvuková variabilita je ohromná. Od pevných basů, přes  pronikavé leady až k bicím, za což vděčíme rychlým obálkám. Sám jsem si oblíbil šum, zní opravdu dobře a dá se dobře použít na sweepové přejezdy. Také mě uchvátil čistý čtverec, který je v porovnání s jinými analogovými dravci (a nebo naopak VST instrumenty) krásně hladký a čistý. I přes to, že Korg MS-20 Mini nemá synchronizaci oscilátorů, nevadí to. O to víc jste nuceni naladit si zvuk podle svých představ.

Závěr

Povedla se Korgu reinkarnace starého Korg MS-20? Myslím, že ano. Nástroj hraje opravdu poctivě a dobře se s ním pracuje. Pro majitelé starých MS-20tek nebude nejspíš důvod přemýšlet o upgradu, i když nový Korg MS-20 Mini by se na koncerty mohl hodit. Pro ostatní je Korg MS-20 Mini dobrou alternativou nabízející kvalitní analogový zvuk. Nejraději bych napsal bez kompromisů, ale bohužel nemůžu. Menší klávesnice, nemožnost vysílat změny knobů přes MIDI a nahrávat je tak do automatizačních stop, lacinější provedení knobů, primitivní MIDI a také absence ukládání zvuku do paměti, to jsou hlavní nevýhody, se kterými je třeba počítat. Na druhou stranu cena, která se pohybuje okolo 17 000 Kč je více než přijatelná a v této cenové kategorii nenajdete mnoho synthesizérů podobné kvality. Více takových analogových reinkarnací Korgu!  

Korg MS-20 Kit
Korg má ve své nabídce také model MS-20 KIT – skládačku, při jejímž sestavování zažijete alespoň náznak požitku fenoménu DIY. Jako odměnu získáte nástroj ve skutečné velikosti staré MS-20.
Korg MS-20 Mini