Korg R3

Synthesizer/Vocoder
Distributor: 
Cena: 
21 040,00 Kč

Byl jsem zvědavý, zdali firma Korg i letos doplní svoji sérii syntezátorových trpaslíků o další model. A ejhle máme ho tady! Korg R3 sice svou architekturou vychází z Korgu Radias, zato však přichází s celou řadou novinek, které z něj dělají o mnoho více než jen očesaný klon svého o třídu dražšího předchůdce.

Malé syntetizéry firmy Korg byly vždy zárukou kvality a nejinak je tomu u R3. Nízká hmotnost cca 3 kg potěší všechny ty, kteří chtějí R3 využít na koncertech a samozřejmě i cena oproti nabízeným zvukovým možnostem je velmi příznivá. V posledních letech se stalo milou tradicí, že každý rok nám společnost Korg přinesla jeden nástroj v kapesním balení, ale s mimořádnými vlastnostmi. Po loňském hitu, kterým byl „kapesní Triton" Korg Micro X, přichází Korg s něčím novým pro všechny hledače nových zvukových barev a textur.

Jak to vypadá

Oproti microKORGu, který je ve firemním portfoliu (kromě Radiasu) jediným dalším nositelem titulu „synthesizer/vocoder", máme tentokrát před sebou nástroj se standardní velikostí kláves. Rychlostně citlivá klaviatura jich čítá 37, tj. tři oktávy, avšak též s možností transpozice 4 oktáv dolů a 4 nahoru, tzn. že máme v podstatě k dispozici rozsah až 11(!) oktáv (transpozici klaviatury slouží jednoduše dvě tlačítka Up&Down). Myslím, že je to vyvážený kompromis mezi hráčským komfortem a přenosností, kterou oceníte na cestách mezi zkušebnou, pódiem a studiem s nástrojem na zádech…

V případě základního ovládání se vracíme zpět k podobnému konceptu, jaký byl použit u microKORG. V levé části ovládacího panelu se (pominu-li prozatím sekci pro připojení mikrofonu a vstupní korekce) nachází velký knob, pomocí kterého vybíráme z šestnácti hlavních zvukových kategorií (pod písmeny A – P tu volíme například Bass, Lead, Bell/Metal, Poly Synth, Vintage Poly, Formant Motion atd.).

Protože každá vybraná poloha je označená velkou svítící červenou LED diodou, nemusíte se bát, že na temném pódiu zakouřeného klubu ztratíte přehled o zvolené kategorii zvuku. (Tyto diody označují i jednotlivé kroky spuštěného Motion-Data sekvenceru.)

Hned vedle otočného knobu najdeme dvě řady šestnácti podsvícených tlačítek, které slouží k výběru Timbrů, které chcete přehrát nebo editovat, další jsou určena k ukládání vašich zvuků, k aktivaci vocoderu, editaci jeho parametrů či k výběr programů v rámci jednotlivých kategorií/bank (R3 nabízí celkem 16 bank po 8 programech, tj. celkem 128 programů).

V pravé části ovládacího panelu naleznete knob Page Select, jímž vybíráme stránky z editačního menu pro každý program a Timbre (v kombinaci se Shift tlačítkem jím vybíráme i hodnotu či parametr, který chceme editovat). Nad ním je umístěn dvouřádkový hlavní display, informující o vybrané hlavní kategorii, parametrech arpeggiatoru, ale hlavně o vybrané stránce editačního menu a skupině parametrů, které potom můžete editovat pomocí další čtveřice potenciometrů, která je situována v pravo od Page Select ovladače. Každý z těchto potenciometrů má nad sebou jednořádkový „subdisplay", který ve zkratce popisuje editovaný parametr a jeho hodnotu. Kolem potenciometrů jsou ještě polohové diody, které určují i naposledy nastavenou polohu ovladače pro vybraný parametr. Bohužel tyto potenciometry mají v krajních polohách dorazy. Při změně nastavení parametru musíme tedy nejdříve potenciometrem přejít přes naposledy nastavenou hodnotu a teprve potom se hodnota editovaného parametru začne měnit. Tzv. potenciometry s „nekonečným" průběhem by se zde alespoň z uživatelského hlediska hodily více. V sousedství ovladače pro výběr stránek editačního menu (tentokrát směrem doleva) najdeme LED diodu s popiskem Original Value, která se rozsvítí vždy, když při editaci parametru přecházíme přes naposledy uloženou pozici potenciometru. V případě některých parametrů svítí ještě v nulové pozici polohových diod (obklopujících editační potenciometry) červená dioda. Příkladem budiž editace panoramy.

K úplnosti uživatelského rozhraní horního panelu si ještě dlužíme XLRkový vstup pro mikrofon, jehož signál využívají u R3 programy vocoderu. V jeho blízkosti je umístěn přepínač XLR/REAR, kterým vybíráme mezi tímto vstupem a vstupem Audio Input 1 na zadním panelu. Trojice potenciometrů slouží k nastavení celkové výstupní hlasitosti a k nastavení vstupní úrovně audio vstupů (červené LEDky indikují signálové špičky).

Kromě standardních Pitch a Modulation koleček zbývá zmínit už jen otočný ovladač Tempo, kterým upravujeme rychlost například LFO či arpeggia (LEDka bliká dle zvoleného tempa). A konečně poslední jsou tlačítka aktivující či kalibrující arpeggiator.

Všechny displeje R3 mají společně nastavitelný kontrast, takže čitelnost je zaručena doopravdy pro každé prostředí a rovněž při jakémkoliv odklonu od hráče. Pro ty, kteří nechtějí alespoň v domácích podmínkách pokaždé probíhat editační „menu – maraton", je k nástroji přiložen softwarový editor pro PC a Mac. Ke komunikaci s počítačem slouží USB rozhraní na zadním panelu nástroje.

Zde dále najdeme obvyklé MIDI trio, poťáček pro korekci kontrastu displeje, konektory pro připojení nožního přepínače (např Sustain pedál) a expression pedálu, audio vstupy 1 a 2 s přepínačem vstupní citlivosti (Mic/Line), výstupní 1/4" jack konektory (L/MONO+R) a sluchátkový výstup. Popisky konektorů najdeme jak na zadním panelu, tak nad ovladači sekvenceru.

Trochu mne mrzí, že výrobce do balení nepřiložil i USB kabel. Kromě přibaleného mikrofonu byl součástí příslušenství „už jen" adaptér a CD-ROM.

Co je pod kapotou

Díky použité MMT (Multi Modeling Technology) syntéze nemůže tento malý David popřít svou příbuznost s větším a dražším Goliášem (Radias). Oproti staršímu bratříčkovi je zde pochopitelně několik odlišností. Především polyfonie je zredukována z 24 hlasů na 8, a také místo čtyř Timbrů jsou v Layer, Split a Multimodu na R3 dostupné Timbry dva.

Oba oscilátory jsou však totožné s těmi, které jsou použité na Radiasu. Vedle základních vln (pila, trojúhelník, sinus, puls) má první oscilátor (OSC1) v zásobě ještě generátor bílého šumu a 64 DWGS vln (uměle vytvořených průběhů pro dosažení různých digitálních spekter). Komu toto nestačí, může jako zdrojovou vlnu použít externí signál, připojený přes jeden ze dvou audio vstupů. Ovšem předtím, než smíchané zdrojové vlny pustíme přes Multimode filter, můžeme si s nimi pohrát nastavitelným parametrem Crossmodulation, nahustit pomocí Unisono modu a razantně změnit díky výborně znějícímu Ringmodulátoru. K dispozici máme zároveň VPN modulaci (podobná FM syntéze), která se výborně hodí na vytváření metalických zvukových barev.

Korgovské ULA oscilátory jsou zvukově doopravdy prvotřídní a díky nim R3 zní jako ty nejdražší současné VA (virtual analog) nástroje a prvotřídní plug-iny. Jen pomocí minimálního množství editovaných parametrů, zapojených efektů, velice agresivně znějícího zkreslení a amp-simulace dokážete vytvořit nezaměnitelné a nové zvukové barvy.

Rovněž dva vícerežimové filtry, které můžete zapojit sériově, paralelně nebo samostatně použít pro každý Timbre, ve své kvalitě nezaostávají za oscilátory. Filter 1 může plynule procházet mezi jednotlivými režimy (Low Pass, Band Pass, High Pass se strmostí 24/12 dB). Filter 2 opakuje LP, BP i HP režimy a přidává ještě tzv. COMB (hřebínek) filtr, pojmený podle podobnosti frekvenční křivky k zubům hřebenu (střídá pásma propustnosti a ořezává signál/zvyšováním mezního kmitočtu se zvětšuje prostor mezi pomyslnými „zoubky hřebínku").Filtry znějí doopravdy „draze", bez výskytu krokových změn a jednotlivé zvuky, které přes ně pustíme, se krásně prosadí i v „hustém" mixu.

Zvukovou jedinečnost R3 ukazuje již 112 (nepočítaje Formant Motion a Vocoder) přednastavených programů. Výjimečné simulace analogových legend, válcující basy a různé bláznivé, sekvenčně se měnící zvuky jsou dle mého asi nejvydařenější. Kde R3 trochu zaostává za Radiasem, to je bicí sekce.

Pomocí tří klasických ADSR generátorů obálky (EG) můžete své timbry ještě dále vylepšovat.

Díky modulačnímu sekvenceru, tempem řízeným LFO a šestinásobnou modulační matricí (VirtualPatch) si R3 doopravdy vysloužil velké plus!

Každý timbre může být pomocí Motion sekvenceru modulován tak, že v každém kroku čeká na změnu hodnoty až 40(!) parametrů. Ve spojení s arpeggiatorem a tempem řízeným LFO se brzy dostaneme mimo oblast nudných a ze všech stran znějících tuctových zvuků. Ve chvíli, kdy začnete takto naplno využívat možnosti R3, oceníte i přiložený editační software.

Na cestě za dalším zvukovým dobrodružstvím nám kromě tónového generátoru a modulační matrice pomůže i kvalitní efektová jednotka. Každý timbre je kromě ekvalizéru vybaven ještě dvěma inzertními efekty a jedním společným master efektem pro oba timbry. Vedle kvalitních efektů tzv. „denní potřeby" jako jsou Hall a Delay zde můžeme nalézt i několik audio pokladů… Tak například Talking Modulator je efekt, který nevýrazné běžné zvuky změní na „zpívající" plochy á la Daft Punk. Grain Shifter zase dokáže zvuky rozdělit na krátké segmenty, které při změnách tempa vykazují typické „time shift" změny barvy zvuku.

Trumfem v ruce Korg R3 je výborný vocoder. Není náhoda, že tato funkce se vyskytuje přímo v názvu nástroje. Ano, legendární Korg VC10 si může užívat zaslouženého důchodu, protože R3 je více než schopný nástupce! R3 může modulovat signály přicházející z audio vstupu, Timbru 2 a vlastních nahraných Formantů. Jako nosnou vlnu můžeme použít kteroukoliv z těch, které nám nabízí Timbre 1, nebo použijeme externí zdrojový signál, připojený na audio vstup číslo 2.

R3 pracuje jako 16pásmový vocoder. Jak jsem již napsal, nástroj je vybaven odpojitelným mikrofonem na husím krku, který se připojuje na horní ovládací panel do příslušného XLR vstupu (opět výrazná změna oproti microKORGU, kde byl gooseneck připojen přes malý jack). Můžete použít i vlastní mikrofon, popřípadě připojit mikrofon na zadní panel, kde najdete k tomuto účelu konektor jack 6,3 mm. Fantazii se samozřejmě meze nekladou a tímto způsobem lze připojit i kytaru, bicí automat anebo HD rekordér s přednatočeným materiálem. Pro tyto případy je audio vstup vybaven přepínačem Mic/Line, který přizpůsobí vstupní citlivost druhu použitého signálu.

Korg R3 nabízí také možnost zaznamenat do šestnácti paměťových míst Formant Motion data o délce až 7,5 s a stiskem tlačítka je kdykoliv spustit. Ovládání Vocoderu je přehledné, jednoduché a efektivní, takže se z něj po chvíli stává doopravdy návyková droga. V současné době se asi kromě Rolandu VP-550 nenachází na trhu srovnatelný synthesizer/vocoder.

Jaké to je 

Výrobci se tentokrát podařilo vytvořit ideální syntetizér pro pódiové hráče, kteří si potrpí na nástroje s intuitivním ovládáním a maximálním efektem. K tomu přispívá i přítomnost zdařilého a inspirativního vocoderu, který k pořádné live „divočině" přímo vybízí. Při editaci určitě oceníte i výborně napsaný ovládací software/editor a pro hráče, kteří prakticky neopouští pódia a kočují od klubu ke klubu, bude určitě podstatná i nízká hmotnost nástroje (2,8 kg). V neposlední řadě stojí samozřejmě výborná zvuková kvalita, kterou tento nástroj zdědil od podstatně dražšího Radiasu. Kdo chce při svých cestách za zvukovou originalitou prozkoumat všechna přístupná zákoutí, bude asi muset přišetřit a koupit Radias. Těm z nás, kteří to chceme hlavně pořádně rozbalit na živo, nezbývá nic jiného, než rozbít prasátko a běžet pro R3…