KRAMER Striker Bass 422F

Kramer Striker Bass 422F
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
18 900,00 Kč

Když mi z Music Store telefonovali, že mám dělat test na basu KRAMER, najednou jsem se vrátil do minulosti. Představte si, že do komunistické fabriky si v roce 1988 klidně vjede krásnej silnej americkej džíp, z něho vyleze sám Stuart Spector a zástupci fy. Kramer. A prý, že se v Delicii budou vyrábět „Kramerky“. Nikdo tomu nechtěl věřit. Prvotní technologické přípravy, které jsme započali, byly brány od ostatních oddělení závodu jako rozmar náměstka ing. Rusňáka a jeho party asi pěti nadšenců. Stuart Spector tenkrát vytáhl z kapsy anglicko-český slovník a že se do příští návštěvy naučí česky!!! Tím si nás samozřejmě okamžitě získal. KRAMER v té době byla slavná firma, která vyráběla čtyřicetpět tisíc kytar ročně, z toho šest tisíc v Americe ve městečku Neptune. Americké nástroje většinou sloužily jako dary (!) a také byly půjčovány bezplatně kapelám pro propagační účely. Pro firmu Kramer jsem pracoval přes dva roky. Na tento čas mě zbylo mnoho krásných vzpomínek a digitální šuplera, kterou mi Delicia věnovala při mém odchodu na Moravu. Dnes vlastní značku KRAMER firma GIBSON, která nechává tyto nástroje vyrábět na Dálném východě v Koreji.

Čtyřka basa nemá označení modelu. Český distributor, kterým je Praha Music, mi sdělila název STRIKER BASS 422F.

Vzhled a konstrukce

Zakulacená hokejka je obrácena nahoru a nese nápis KRAMER a ladící mechanikou GOTOH. Tvarové provedení nijak nevybočuje z tvarosloví americké firmy. Basa je provedena ve všech detailech velmi čistě a precizně. Dřevina použitá na výrobu korpusu je pravděpodobně lípa, anglicky se to řekne krásně „basisticky“ zněle: Basswood. Povrchová úprava je provedena polyuretanovým lakem v barvě, černá metalíza. Ve firmě, kde byl nástroj vyroben mají zřejmě dokonale zvládnutou technologii vysoušení dřeva, neboť se pod lakem nerýsuje ani jedna sklížená spára. Protože pod dřevo není vidět, nelze dost jednoznačně říci, zda je krk do těla vlepen, nebo je průběžný. Hmatník je palisandrový s 24 pražci, šířky 2,7 mm a výšky 1,5 mm. Polohové značky jsou kulaté průměru 6 mm z umělé perleti. Krk bezvadně pasuje do ruky a má eliptický průřez. Jeho tloušťka v místě 1. Pražce je 20,7 mm a ve 12 poloze 21,8 mm. Tedy spíše kytarové míry. Sedlový pražec je vyroben z 5 mm silné mosazi. Osobně se domnívám, že mosazné sedlo (někdo tomu říká ořech) má lepší a přirozenější zvuk než nějaké umělé hmoty, které se tam dávají, protože se struna opírá většinou o mosazný pražec a ve volné poloze najednou přechází přes umělou hmotu, což musí mít vliv na změnu barvy, byť minimální.

Dojem z této části nástroje: pečlivé + pěkné = elegantní

Tělo je tloušťky 45,3 mm ve tvarově obvyklém Kramer schématu s malým radiusem na hranách po obvodu. Ale to tvoří charakteristický prvek bas této společnosti. Kobylka je klasické konstrukce, kulaté výškově stavitelné válečky přes které prochází struny 0.45. Rozteč strun je 19 mm. Baskytara má dva snímače typu „mejdlo“ (soapbar) s nápisem Dual Rail, jejichž zvuk lze změnit 5-ti polohovým přepínačem.

Zvuk

Jsem zvědav na ty zázraky! Připojuji basu na aparát. Otáčím 5-Position Rotary (tm) přepínačem a lovím ten „správnej“ zvuk. V první poloze to podezřele vrčí a hle, když dám obě hlasitosti naplno, brum přestane. Z toho usuzuji, že z každého snímače je zapojena 1 cívka sériově v protifázi s opačným magnetickým pólem.

2. poloha = snímač u kobylky v paralelním zapojení + 1 cívka ze snímače u krku. Jak se dá očekávat, tak zapojení brumí a má slabý signál. Nevím co tím básník myslel?

3. poloha = snímač u kobylky cívky paralelně + snímač u krku cívky v sérii. Pěkný zvuk s větším podílem výšek vhodný na slap.

4. poloha = snímač u kobylky, cívky v sérii + snímač u krku, cívky paralelně.

5. poloha = oba snímače cívky v sérii . Nejsilnější zvuk s plným vyjádřením basové složky a kulatými výškami.

Rozdíl mezi nejsilnější a zvukově nejslabší polohou je kolem 6dB to je 200% hlasitosti.

Po otevření příklopky elektroniky spatříme originální, velmi důmyslně zapojený dvoupaketový přepínač včetně tří potenciometrů (dvě hlasitosti a tónová clona).

Závěrem

Zpracování dřeva a povrchová úprava je vynikající! „Na sucho“ hrají struny po celém hmatníku vyrovnaně. Nástroj byl i dobře seřízený. Dva, tři dobré a použitelné zvuky, ostatní vhodné pro experimentátory. Potenciometry se vzájemně ovlivňují. Přepínač výrazně klape, mechanicky to nevadí, ale ve zvuku je to trochu slyšet. Překvapení ze snímačů a zapojení přepínače se nekoná, ale i přesto se mi basa určená pro rockové hraní líbí a to především svým přitažlivým designem. To vše za přijatenou cenu 18 900,-Kč.