Kustom Arrow 16R

Kytarové kombo na cvičení
Autor: 
Cena: 
3 110,00 Kč

O tom, že mezi kvalitou a velikostí vůbec není nutné myslet znaménko „rovná se", dosvědčuje i jeden z počinů americké firmy Kustom, kytarový „aparátek" ze série „šipka", vlastním jménem „Arrow 16R". Ten svými šestnácti watty i svou velikostí jistě nepatří mezi „velikány", a přesto má co říci – resp. co „zahrát".

Technicky (a ve zkratce) se jedná o dvoukanálové tranzistorové kytarové kombo s již řečeným výkonem šestnácti wattů RMS, osazené osmi palcovým reproduktorem Celestion a oproti svému jednodušeji založenému bratříčkovi „Arrow 16" disponující analogovým pružinovým reverbem. Dále je „šestnáctka" vybavena třípásmovým ekvalizérem a zabudovaným vstupem pro CD nebo jiný přehrávač. Nelze opomenout ani výstupní konektor pro připojení sluchátek, který jistě ocení zejména naši pracující kytaristé (včetně jejich sousedů a spolubydlících). A protože technický popis není popisem jediným (neřku-li všeříkajícím), věnujme další text seznámení se s „erkem" v rovině poněkud podrobnější.

Možná, že to první, co napadne diváka, dostane-li se do jeho zorného pole tato spíše „kostička" o rozměrech 340 x 400 x 220 a o váze něco málo přes devět kg (resp. 9,1 kg), bude mít podobu myšlenky, která zní nějak ve smyslu, že „tahle věc docela dobře vypadá". Kombíčko totiž už na první pohled působí velice solidně; tloušťka materiálu stěn o síle 150 mm tomuto – nikoliv dojmu, nýbrž faktu – rozhodně napomáhá, stejně tak jako černá koženka, která tyto stěny pokrývá. Krytky rohů jsou sice plastové, ovšem zdá se, že je jen tak nějaký náraz sotva rozhodí. Průzvučnou tkaninu přední desky, chránící reproduktor, obepíná po jejím obvodu kontrastní bílé lemování; v levém spodním rohu této tkaniny pak pevně nalepený štítek hrdě do světa vyhlašuje, že Arrow 16R je vybaven reproduktorem firmy Celestion. Vrchní „přepad" přední strany kombíčka je podobně vyzdoben štítkem, totiž přišroubovaným oválným logem mateřské firmy Kustom. Vrchní desku osadil panel ovládacích prvků a je zde také připevněn úchyt komba. Materiálem úchytu je guma; ovšem guma to vskutku poctivá, která spolehlivě zabrání i jen pouhé myšlence na pád; také ji zdobí logo firmy Kustom. Ovládací panel je ve shodě s celkovou barevnou kompozicí komba vyveden v barvě černé, s bílými popisky prvků, které doplňují podélně kosočtverečně vroubkované pochromované krytky ovládacích potenciometrů. Jediným barevným momentem, který tak „narušuje" černobílý řád, je modrý svit kontrolky indikující zapnutí přístroje; krytka kontrolky, tvarově stylizované do podoby vybroušeného skleněného šperku je opravdu „retro" a oproti běžným diodovým signálkám působí příjemně pečlivým dojmem.

Ovládací panel (viděno zprava) otevírá páčkový power spínač, kterému sousedí zmíněné modře laděné kontrolní světlo, vedle kterého je umístěn sluchátkový výstup. Tomu dělá společnost ovládání hlasitostní úrovně reverbu, aby na řadu přišla skupina potenciometrů, ovládajících třípásmový pasivní ekvalizér, popsaných jako HIGH (4 kHz), MID (700 Hz) a LOW (100 Hz). Hned vedle sekce ekvalizéru je usazen potenciometr hlasitosti čistého kanálu. Zbývají ještě ovladače hlasitosti pro kanál zkreslený a potenciometr pro nastavení úrovně gainu. Mezi tyto dva potenciometry byl umístěn spínač zkresleného kanálu. Možná je škoda, že na panelu už nevybylo místo pro indikaci aktivity zkresleného kanálu (stačila by v tomto případě i ta prostá dioda), ovšem je pravdou, že na funkci (komba) tato fakticky „drobnost" vliv nemá. Ovládací panel nakonec uzavírají dvojice vstupů: vstup pro připojení kytary a vstup pro zapojení externího zdroje signálu, třeba CD nebo MP3 přehrávače. Tento poslední vstup nedisponuje vlastní možností korekce vstupního signálu, proto je třeba korigovat vstupní úroveň na výstupu externího zařízení.

Zadní panel, zčásti uzavírající kombo, nese popisek specifikace komba a je zakončen plechem vlastního zesilovače (postaveného mimochodem na bipolárních tranzistorech), který perforují konektor napájecího kabelu, spolu s výstupem pro připojení osmi ohmového externího boxu (připojením tohoto boxu dojde k odpojení interního reproduktoru) a s nalevo umístěnou částí chladící mřížky, pro odvod tepla ze zesilovače. Spodní otevřená část zadní strany komba umožňuje pohled do útrob komba, kde lze spatřit magnet reproduktoru, označeného jako G8A-15.

Snad není třeba připomínat, že se jedná o aparátek svým výkonem primárně určený pro domácí cvičení nebo na nějaké menší (i když ještě ne právě komorní) akce. Snad právě proto jsem byl překvapen, že i přes svých 16 wattů se jedná o docela slušného „křiklouna", který umí křičet nejen relativně hlasitě, ale který zkrátka křičet „umí". Čistý kanál na tranzistorovém kombu možná nepřekvapí svou jasnou „čistotou", ovšem překvapí svým příjemným a především docela hřejivým (samozřejmě ne tak hřejivým, jak by tomu bylo v případě lamp) charakterem, který poctivě převezme náladu kytary, aby ji skrze reproduktor poslal ven do světa. Určitě se na této sotva přeslechnutelné kvalitě podepisuje i volba reproduktoru, i firma Celestion se tak nepochybně hlásí o svůj podíl na výsledku. Pasivní ekvalizér poskytuje víc než jen slušný rozsah nastavení, minimálně v tom smyslu, v jakém bychom to od pasivního ekvalizéru čekali. Konečný zvukový dojem navíc prohloubí třeba i jen docela jemné přimíchání reverbu, který zní opravdu dobře, jeho „prostorovost" lze v signálu při reverbaci velmi snadno zaznamenat.

Na zkresleném kanálu se lze pohybovat na stupnici od středně zkreslených málem-již-rockovějších a bluesových poloh přes už-rockové gainy až po hustě zkreslené „nářezy" - samozřejmě s vědomím toho, na jaký typ aparátu právě hrajeme a jakými watty jsme limitováni. Faktem je, že na to, že se jedná (nebo jednat má) o třeba jen menší „cvičítko" na doma, kombíčko hraje nad očekávání dobře a v kombinacích jednotlivých úrovní zkreslení s ekvalizačními nastaveními lze najít řadu příjemně znějících zvuků. Příjemné bylo také zjištění, že sluchátkový výstup pracuje skutečně precizně, na vlastním signálu nic neubírá. Tím vlastně zároveň jen potvrzuje kvality samotného zesilovače, využívajícího vlastností asymetrického obvodu, který by měl (a jistě nelze napsat, že se o to nesnaží) svým zvukovým charakterem odkazovat k harmonickým zkreslením lampových aparátů. Přestože tak Arrow 16R nedisponuje kromě reverbu žádnými dalšími efekty (jako jeho „namakanější" kolega Arrow 16DFX), lze možnosti jeho upotřebení jistě po právu označit visačkou „velmi dobré". Především ony opravdu teprve začínající kytarové adepty by Bud Ross, zakladatel firmy Kustom, mohl svými „šipkami" zasáhnout.

A nebo snad možná ještě jinak: totiž tak, že komba řady Arrow by se opravdu mohla zdát být v té své výkonové kategorii kytarových aparátů onou skutečnou trefou do černého.