Kustom DeepEnd 300HD & 410H

Baskytarová aparatura
Autor: 
Cena: 
9 549,00 Kč

Baskytarový zesilovač DeepEnd 300HD od americké firmy Kustom se kromě pohledného vintage designu pyšní lampou 12AX7 v předzesilovači, výkonem 300 W (do 4 Ohm) a téměř zanedbatelnou cenou. (K testu byl dodán s boxem DeepEnd 410H.) Ukažte mi jiného výrobce, který sestavu podobných parametrů nabízí pod 650 Euro, tj. za necelých šestnáct tisíc korun. To považuji za dost pádný důvod podívat se této aparatuře na zoubek.

Firma Kustom není ve středoevropských krajích tak „provařená“ jako jiní američtí výrobci hudebních aparatur s podobně dlouhou tradicí, ale na druhou stranu nelze tvrdit, že by byla úplně neznámá. Vlastně už legendární polský hudebník a muzikolog Janusz Poplawski ve své učebnici „Szkola na gitare basowa“ z 60. let (mimochodem vydávané dodnes) v úvodu píše: „Wśrod wielu firm budujacych dobre wzmacniacze nalezy wymienic nastepujace: Marshall, Fender, Vox a w dalszej kolejnośti: Gibson, Sound City, Kustom, Stendal, Dynakord…“.

Doba a poměry se za více než čtyřicet let hodně změnily. Kdo dnes zná značky Stendal a Sound City? Dynacord nástrojovky dávno nedělá, Gibson kromě krátké epizody s řadou Lab Series (v kooperaci s firmou Moog) na basové aparáty rezignoval. Kustom však stále žije a dokonce expanduje mimo USA, byť i za cenu opuštění pozice exkluzivního výrobce stylových extravagantních aparatur s celoživotní zárukou a zařazením se do jisté uniformity á la „jeden z mnoha“. Naštěstí tehdejší motto „A Young Aggressive Company For Young Aggressive America“ dnes stále připomínají alespoň celolampová komba „Coupe Tube Series“.

Zesilovač DE 300HD

Bedna i zesilovač byly dodány v objemných krabicích, přičemž již rozměry té se zesilovačem naznačovaly, že nepůjde o žádné „tintínko“ ve třídě D nebo G s váhou do 2,99 kg. Jde o slušného macíka - rozměry i váha po vybalení docela překvapily (600 x 300 x 300 mm a 16 kg). Zejména „na výšku“ se výrobce nijak „nežynýroval“ a tak rozměrná „hlava“ v horní části ukrývá zesilovač, pod nímž však zbývá velkorysý prostor o výšce skoro 3 HU, tj. cca 13 cm! Můžeme do něj ukládat veškeré nádobíčko, přinejmenším síťový a reproduktorový kabel či ladičku. Hlava 300 HD rozměry i vzhledem i uspořádáním korekcí na čelním panelu vzbuzuje dojem „celolampáče“. Je pikantní, že designéři Kustom se vzhledem k vlastní bohaté tradici značky neinspirovali úplně doma (inspiraci by určitě našli: www.vintagekustom.com nebo www.broadwaymusicco.com/kustom1.htm, případně www.kustomcollector.com) a nový DeepEnd silně připomíná klasické celolampové zesilovače Ampeg (www.youtube.com/watch?v=0DHsk_yg9ws).

Povrch hlavy (i boxu) kryje pro oko příjemná černá „koženka“, její nevýhodou je však zvýšená náchylnost na mechanické poškození poškrábáním, otlučením apod. Zpracování se zdá jinak být na velmi slušné úrovni, tedy až na malý „detail“ - vykrojení zadního panelu. Zde totiž výrobce asi z „estetických“ důvodů výřez „hezky zakulatil“ do obloučků, takže nalepení koženky se z pochopitelných důvodů neobešlo bez „zkrabatění“. Přitom stačilo jednoduše udělat ostroúhlé řezy a bylo po problému. Tohle designéři úplně nedomysleli. Vzhled ovšem odpovídá cenové kategorii nejméně o třídu výše, opravdu se povedl, tedy pokud vám retro-design 60. a 70. let nepřipadá příliš staromódní. Čelní stěna zesilovače, jak bylo naznačeno, je nejen prostorově, ale i vizuálně „rozdělena“ na dvě poloviny. V té horní je umístěn panel s ovládacími prvky, ve spodní je černá tkanina lemovaná na okraji „stříbrnou“ bužírkou. S „black image“ kontrastuje „stříbřitá“ hliníková destička s okénkem (průzorem), za kterým se vystavuje nažhavená lampa 12AX7 předzesilovače. Elektronku 12AX7 v hliníkovém průzoru navíc podsvěcuje miniaturní žárovička, která v přítmí efektně svítí. Bohužel moc dlouho jsem se z jejího světla netěšil, neboť po několika týdnech zhasla úplně. Musím ale přiznat, že málokterý běžný uživatel vystaví zesilovač nárokům testování, mezi které patří i průzkum vnitřností - a s ním spojenoá demontáž - zařízení). Naštěstí se porucha žárovičky na zvuku lampy nijak rušivě neprojevila.) Celek doplňují leskle chromované ochranné rohy. Opravdu pěkné, jednoduché, přehledné, i našemu kytaristovi, který má pro podobné „vintage-style“ (nebo chcete-li „old-schoolové“) záležitosti slabost, se aparát vizuálně hodně líbil.

Zesilovač chrání celkem 5 pojistek (žádná není přístupná ze zadního panelu, všechny vyžadují vyjmutí zesilovače), z nich na desce předzesilovače označené „DE TUBE“ najdeme pojistku jednu a čtyři další na desce napájecího modulu. Snad s výjimkou pojistky vedle lampy 12AX7 jsou všechny přístupné obtížněji. Varování výrobce „No user serviceable parts“ na zadním panelu pod napájecí zdířkou 220 V nachází své opodstatnění. Uvnitř poblíž zdířky 220 V najdeme napájecí toroidní trafo, zhruba uprostřed pak desku výkonového stupně s chladičem s velkoryse dimenzovanými žebry, na něž přímo navazuje ventilátorek chlazení. Dále tu objevíme desku s korekcemi (označenou „MAIN)“ a desku „výstupní“ označenou („REAR“). Všech 5 desek s plošnými spoji příjemně překvapí přehledností, čistotou zpracování a dokonce i popisem (např. rezistor R105 47 k/1W) všech součástek přímo na desce. Naproti tomu možná trochu rozpačitě zapůsobí „odclonění“ elektronky a žárovičky od zbývajícího prostoru pouze vytvarovaným tužším „papírem“ nalepeným na „plošňák“ předzesilovače.

Poměr výkonu 300 W a příkonu 600 W napovídá, že zesilovač s účinností 50 % má ještě klasické uspořádání výkonového stupně s tranzistory, tzn. nepoužívá tzv. „spínané zdroje“. Výstupní výkon uvádí výrobce 300 W do zátěže 4 Ohm, tzn., že tohoto výkonu dosáhneme, použijeme-li dva 8ohmové boxy. S jedním boxem DE 410H o výkonu 400 W/8 Ohm se uvádí výkon 180 W. Odstup signálu k šumu činí obvyklých 80 dB.

Chassis zesilovače je vyrobeno z cca 1,5 mm silného černě lakovaného plechu, rozměry jsou nestandardní: výška 109 mm, šířka cca 560 mm - výrobce vůbec nepočítá se zabudováním do racku. Vzhledem k citelnému průhybu chassis ve zkrutu to lze považovat za velmi rozumné.

Přední panel

I pokud jde o uspořádání ovladačů na čelním panelu se výrobce inspiroval „celolampovými“ vzory. Kromě dvou vstupních zdířek pro pasivní vstup nebo aktivní baskytaru s útlumem -6 dB jsou hlavními ovladači potenciometr GAIN, kterým řídíme elektronku 12AX7, tři klasické „lampové“ korekce BASS (rozsah 19 dB/40 Hz), MIDLE (rozsah 18 dB/450 Hz) a TREBLE (rozsah 22 dB/8 kHz) a regulaci výkonu MASTER. Nadstandardními korekcemi jsou dva „tahové“ ovladače označené „Low Contour“ s potlačením signálu až o 10 dB na 200Hz/150 Hz a „High Contour“ s útlumem signálu až o 10 dB na 2,2 kHz/2,5 kHz. Výrobce je na svých webových stránkách označuje jako "Room EQ – Low and High Contour“ a zdůrazňuje jejich účinnost především na potlačení rušivých jevů, které bývají spojené s problematickou akustikou některých uzavřených prostor.

To, jak pozmění oba ovladače frekvenční charakteristiku, naznačují symbolické ikonky na panelu zesilovače. Posunem Low Contour do horní polohy zjednodušeně řečeno „vyřízneme“ část basového spektra v oblasti nižších středů, tím zvuk získá na průraznosti a čitelnosti. Ve střední poloze (při obligátním nastavení ostatních korekcí do polohy 12 hodin) je basů překvapivě až dost. Naopak, přesunutím do spodní polohy jsou výrazně redukovány nejhlubší frekvence, které mohou v některých prostorách působit nepříjemné dunění. High Contour pracuje obdobně, jenom je jeho funkce posazena o něco výše (na úrovni vyšších středů). Posunem do horní polohy se zvuk zbaví plných středů a dostane poněkud kulatější charakter vhodný do „měkčích „žánrů; ve spodní poloze funguje jako obyčejná „tónová clona“ a nekompromisně vypreparuje vyšší kmitočty, takže zvuk dostává poněkud mdlý a přidušený charakter.

Druhou specialitkou je tzv. „Organic Clipping Power Amp Circuit“ - tj. řešení obvodu koncového tranzistorového zesilovače, které při vysokém výkonu omezuje charakteristické „tvrdé“ a nepříjemné zkreslení v oblasti limitace, ale naopak by se při vyšších výkonech mělo transformovat v akusticky příjemnější, které je blízké lampovému stupni v oblasti saturace.

Pokud mohu zhodnotit funkci třípásmových korekcí a ovladačů "Room EQ – Low and High Contour“ – frekvenční pásma se zdají být optimálně navržena, a přestože výrobce neuvádí typ (Baxandall, Shelving?) lze jejich funkci hodnotit jako bezproblémovou. I když zdvih +/- 9 dB není nijak oslnivý proti obvyklým +/-12 až +/-15 dB. K mému překvapení baskytary na testované sestavě hrály naprosto dostatečně s korekcemi BASS a MID na „12 hodin“, TREBLE na „13 hodin“, „Low Contour“ do horní plohy (tj. vytvoření oblíbené „misky“ v oblasti nízkých středů) a s „High Contour“ na střed. GAIN ovlivňující proud elektronky předzesilovače je nastavitelný v širokém rozmezí, oblast mezi „12 hodin“ až „14 hodin“ se jeví jako optimální, přeci jenom po překročení hranice „15 hodin“ je už hladina šumu dosti výrazná. Velmi podobné nastavení je vhodné i pro MASTER. Elektronka 12AX7 v předzesilovači je opravdu slyšet a dokonce při vyšším vybuzení a přiblížení se baskytary k bedně dochází k typickému nahoukávání – chytání zpětné vazby jako u celolampových zesilovačů. Zaznamenal jsem, že u některých baskytar použitých k testování (typu JB se singly nebo baskytar se snímači, které rozepnutí na singly umožňují), dochází ke zvýraznění charakteristického „brumu“.Tipnul bych, že pro 90 % uživatelů preferujících trsátko nebo prsty bude zvuková variabilita, lampový „témbr“ i výkonová rezerva zesilovače bez připomínek. (Pro slapery má firma Kustom připraveny modely Groove 600 HD a 1300 HD).

Zadní panel

Pro připojení reproduktorů je zesilovač opatřen dvojicí 1/4“ jacků (6,3 mm) s vyznačením 300 W/4 Ohm. Další jacková zdířka označená POWER AMP IN umožní do koncového stupně připojit jiný zdroj signálu – ale jak upozorňuje návod - standardní signálová cesta z předzesilovače do koncového stupně se rozpojí, čili nelze současně s baskytarou hrát s metronomem, automatickým bubeníkem nebo nahrávkou z CD/MP3 přehrávače připojenými do tohoto vstupu… Spolu se sousedním výstupem z předzesilovače PREAMP OUT ovšem lze oba tyto jacky využít jako další efektovou smyčku.

Do výstupu PREAMP OUT vede původní signál z preampu ovlivněný všemi korekcemi, aniž by došlo k přerušení signálu do koncového stupně. Tento výstup sice nemá obvod „Speaker Emulator“, takže se naopak hodí k vedení signálu baskytary do jiného výkonového zesilovače např. pro pódiové odposlechy nebo do mixážního pódiového nebo nahrávacího pultu.

Nechybí sériová efektová smyčka (SEND-RETURN), pokud chceme tímto způsobem zapojit stomp-box nebo rozměrnější efektový „kombajn“. Symetrický DI - výstup s dnes standardním zakončením paticí XLR-Canon je opatřen dvojicí tlačítek: první s obligátní funkcí PRE EQ-POST EQ a druhé spouští obvod „Speaker Emulator“, který má signál pro nahrávání ve studiu přiblížit reálnému zvuku z boxu na pódiu. Podle tvrzení výrobce aktivací tohoto obvodu signál symetrického DI výstupu nabývá charakteru zesilovače DeepEnd v podobě, jakou by slyšel baskytarista stojící před stackem, (signál, jak naznačuje i ikonka u popisu panelu, je samozřejmě v podobě POST, tj ovlivněný všemi korekcemi zesilovače). Funkci Speaker Emulator jsem sice neměl možnost ověřit, ale pokud bude fungovat aspoň tak dobře, jako „Organic Clipping Power Amp Circuit“, pak není důvod o tvrzení výrobce pochybovat. Poslední zdířka je určena externí ladičce, bez přiměřeného nastavení GAIN nefunguje, pro tiché ladění by se hodilo tlačítko MUTE, takto je třeba předem stáhnout hlasitost MASTER na nulu. Škoda, že výrobce nedotáhl „lampový look“ čelního panelu k dokonalosti např. páčkovým přepínačem „STANDBY“ fungujícím ve skutečnosti jako MUTE.

Box DE 410H

Celá řada basových aparatur DeepEnd je provedena v jednotném vintage „black“ designu, takže ani box osazený oblíbenou konfigurací reproduktorů 4 x 10“ nemůže být výjimkou. Box je poněkud menší, než bývá běžné u „čtyřdesítky“ (584 x 584 x 430 mm). Na pódiu jej opticky ještě zmenšuje černá koženka.

Uspořádání nijak nevybočuje ze standardu. Čtyři v rozích umístěné středobasové reproduktory a uprostřed obligátní piezo „horna“ (v této cenové kategorii lze těžko čekat něco jiného). Překvapení se dostavuje při bližším „ohledání“; box je uzavřené konstrukce, obligátní bassreflex nenajdeme ani na přední ani na zadní stěně. Plastová ergonomicky tvarovaná ucha dobře padnou do ruky, takže i přes hmotnost cca 30 kg není nošení jednou osobou na rozumnou vzdálenost žádným problémem. Navíc díky menším rozměrům box snadno protlačíte téměř každými dveřmi.

Na tomto místě musím uvést na pravou míru uváděnou informaci prodejců, že box je vyroben z překližky. Je to částečně pravda: ze sedmivrstvé překližky je pouze čelní stěna, která nese reproduktory, ovšem všechny ostatní stěny jsou vyrobeny z tvrdého lisovaného materiálu tloušťky 15 mm připomínajícího recyklovaný papír. Ze stejného materiálu je i skříň zesilovače. Těžko tomu může být jinak. Podíváme-li se totiž na konečnou cenu boxu, odečteme marži prodejce, odečteme cenu reproduktorů a cenu práce čínských dělníků, zjistíme, že někde se prostě ušetřit muselo. Reproduktory mají lisovaný ocelový koš a větraný keramický magnet o průměru cca 120 mm, bližší označení ani logo výrobce jsem neobjevil, dost připomínají čínské Celestiony (bez záruky). Bednu lze postavit buď na masivní gumové „nohy“, například při vytvoření „fulstacku“ (dvě bedny na sobě), anebo můžeme použít čtyři „narážecí“ kolečka (součást příslušenství), která dopravu boxu po hladkém povrchu velmi usnadní.

Závěr

V roce 2004 v německém časopise Tools4-Music vyšel zajímavý test několika basových hlav v rozpětí od velmi levných (Behringer Ultrabass BX-3000), přes nižší střední třídu (Laney Richter R4-H, Yorkwille Bassmaster XS-400 H), střední třídu (Kustom Groove 1200), vyšší střední třídu (Hughes-Kettner Quantum 600) a extra třídu (Ampeg SVT-AV). Výsledky nejsou ani dnes nezajímavé. Těsným vítězem se stal pouze díky bonusu za příznivější cenu Yorkwille XS-400 H, za ním o pouhý jeden bod zaostal Kustom Groove 1200. Pokud by se braly čistě „muzikantské“ aspekty, bral by vítězství Kustom. Zajímavé bylo, že i ostatní testované zesilovače dosáhly poměrně těsných bodových rozdílů. Tímto bych rád naznačil jedno, a sice, že kvalitní baskytara do jisté míry stírá cenové rozdíly mezi aparáty dokonce i z opačné strany cenového spektra. Bezvadná baskytara i na relativně „levném“ aparátu vyzní lépe, než kdybychom zvolili opačnou kombinaci. Podíl aparátu na celkovém zvuku baskytary se dodnes stále přeceňuje až idealizuje.

Basová sestava Kustom DeepEnd s hybridní hlavou DE300 HD a boxem DE 410H v dané cenové kategorii překvapila nadprůměrným zvukem. Opravdu výrazný lampový „growl“ ocení nejspíše baskytaristé, pro které byla 60. až 80. léta zaslíbenou dobou klasického rocku. Jak bylo v článku uvedeno, výrobce ušetřil na materiálu bedny a kejsu zesilovače, což do jisté míry předurčuje využití sestavy pro amatérskou a poloprofesionální scénu (bez nutnosti častějšího stěhování aparátu, tady bude kvalitní překližka obtížně nahraditelná). Výkon sestavy je pro tyto účely dostatečný, pokud se vyhneme extrémně hlasitým stylům. Co mě překvapilo snad nejvíce, je srozumitelnost a čitelnost zvuku v širokém úhlu vyzařování od aparátu i jasná artikulace struny H pětistrunné baskytary, u basových beden 4 x 10“ ne zcela obvyklá. Myslím, že sestavou DeepEnd se dostává uživateli solidní basová aparatura, která vypadá nejméně o kategorii výše a zvukem zahanbí řadu konkurenčních značek. Drobné nedotaženosti vyvažuje povedený vintage design a především skvělý poměr „hodnota za peníze“. Vzhledem k obdobné koncepci, materiálům i společným obvodům použitým v rámci unifikace řady DeepEnd bych čekal, že v testu uvedenými pozitivy se vyznačuje celá řada DeepEnd.