Kustom The Defender

Celolampové jednokanálové kombo
Autor: 
Cena: 
13 119,00 Kč

Na našem trhu s nástrojovými aparaturami se objevil další výrobek firmy Kustom. 50wattové celolampové jednokanálové kombo The Defender hájí vaše výsostné právo na skvělý zvuk a hlásí se k tradici klasických lampových aparátů z šedesátých let. Model The Defender ve mně, a jistě i u mnoha jiných, vyvolává sympatie nejen svým vzhledem a vlastnostmi, ale také svým pojmenováním, které nabízí lexém, jenž je zásadním pojmem pro všechny amatérské i profesionální kytaristy, a který dává tušit, že se inženýři z Kustomu někde inspirovali…

Jelikož výrobky Kustom nejsou zatím našinci zas tolik známy a samotný název Kustom by mohl evokovat nelichotivé asociace spojené s plagiátorskými názvy čínských výrobců typu Kadio, Sany apod., dovolte mi, abych úvodem provedl stručný exkurz do historie a filozofie této firmy. Zakladatel společnosti Bud Ross byl blázen do starých amerických aut z 50. a počátku 60. let a známý gambler. Tyto dvě skutečnosti se nesmazatelně podepsaly na osudu celého podniku. Výše zmíněné automobily byly totiž jejich fanoušky pojmenovány Kustom cars. Tento název vycházel z anglického termínu customize, tj. přizpůsobovat, optimalizovat, vylepšovat na základě osobních preferencí, a tak se Ross nechal inspirovat Kustom designem, potažmo i názvem a obojího pak využil ve své firmě v Kansasu. Ta začala první výrobky produkovat v roce 1966. Jednalo se výhradně o tranzistorové kytarové i basové zesilovače a PA systémy, které se pyšnily originálním designem prošívaného koženkového čalounění, jaké bylo typické pro Rossovy oblíbené vozy. Aparáty rádi využívali interpreti country a rockabilly, ale také hráči Motownu a další veličiny americké populární hudby jako Creedence Clearwater Revival, Johnny Cash, The Jackson 5 či Carl Perkins. Jistě stojí za zmínku, že jedna řada zesilovačů Kustom nesla název Kasino, a z dnešního pohledu působí jako neblahá předzvěst smutného konce celkem dobře prosperující společnosti. Na něm se podepsal sám Ross, když firmu spolu s obchodní značkou prohrál při hře pokeru. Obrození firmy nastalo po dlouhé době v roce 2005. Dnes Kustom nabízí široké spektrum tranzistorových i lampových aparátů, které jsou designovány pro potřeby začínajících i profesionálních hudebníků. Podívejme se tedy zblízka na Defendera. Na první pohled působí vyrovnaným a neokázalým dojmem. Koženkový potah je střízlivější než u bratříčků Coupe nebo Ku Dart, jejichž provedení silně připomíná čalounění sedadel Kustom automobilů. S rozměry 489 x 575 x 267 mm a váhou 17,3 kg se jedná o aparát, který se pohodlně přenáší a dobře se jím manipuluje. Zpracování kabinetu z masivní borovice je špičkové a nenaleznete zde žádné vady na kráse. Ozvučná deska je vyrobena z březové překližky. Ovládací potenciometry jsou vyvedeny v originálním hvězdicovém tvaru se stříbrnými okraji a černým středem. Na můj vkus působí poněkud lacině. Aparát je osazen jedním 12" reproduktorem Eminence - KEI (Kustom Eminence Integrated). U starých Kustomů se ještě používaly nástrojové reproduktory Altec-Lansing, jejichž výroba byla již zastavena. Předzesilovač je osazen třemi elektronkami 12AX7, a koncový zesilovač dvěma elektronkami EL-34. Na ovládacím panelu, nacházejícím se na přední horní zkosené hraně, najdeme zleva doprava tyto ovládací prvky: vstupní zdířku pro 6,3 mm jack; přepínač BRIGHT, který zvýrazní vysoké frekvence signálu a zároveň potlačí frekvence nižší; VOLUME – ovladač vstupního zesílení se používá ve spojení s celkovým zesílením MASTER pro optimální nastavení zkreslení a hlasitosti aparátu. Prostřednictvím těchto potenciometrů využijeme nového speciálně vyvinutého preampového obvodu Duo-Mod, který progresivně mění charakteristiku zesílení ve všech stupních předzesilovače a tím umožňuje pestřejší škálu zvuků od čistého zvuku po hutné zkreslení. Pro čistší zvuky nastavíme VOLUME do nižších poloh a MASTER naopak vytáhneme výš. Pro nakřáplý crunchový zvuk nastavíme oba ovládací prvky do poloh 12 hodin, pro hutnější distortion nastavíme VOLUME více a MASTER méně. Jinými slovy tedy VOLUME ovládá míru zkreslení a MASTER celkovou hlasitost. Dá se říci, že obvod Kustom Duo-Mod umožňuje tomuto jednokanálovému aparátu produkovat širokou škálu zvuků bez dodatečných gain přepínačů a ovladačů. Poloha ovladače MASTER má také vliv na tónovou clonu. Pokud je MASTER nastaven více, tzn. pro čistší zvuky, tón je zvonivější s výraznými vyššími frekvencemi. Jestliže je MASTER nastaven níž, na zkreslený zvuk, jsou zvýrazněny nižší frekvence. Tento systém umožňuje pohodlně nastavit tón bez toho, aniž bychom museli měnit nastavení ekvalizéru. Dalším prvkem je přepínač MASTER BYPASS, který vyřadí z provozu MASTER VOLUME, a tak úroveň hlasitosti a zkreslení aparátu ovládáme pouze VOLUME potenciometrem. To ocení zejména ti, kteří si potrpí na dřevní hlasitý gain klasického aparátu. Následují ovladače pasivního ekvalizéru BASS, MIDDLE, TREBLE, které na sebe vzájemně působí. Pokud zvednete výšky, automaticky se sníží basy a středy maličko ustoupí. Stejným způsobem to funguje i opačně: pokud se sníží výšky, basy se zhutní a středy vystoupí do popředí. Tato vzájemná efektivní interakce je typická pro klasické pasivní ekvalizéry. Ovladač REVERB ovládá míru dozvuku pružinového reverbu. Následuje ovladač PRESENCE, který přidává a ubírá vyšší frekvence v koncovém stupni zesilovače. Funkce BOOST ovládaná též nožním pedálem nakopne celkovou hlasitost až o10 dB a je vhodná pro sóla. Bohužel pedál KACFS 100 není při koupi součástí balení a budete si ho muset pořídit za příplatek. Následuje už pouze modrý indikátor zapnutí komba, vyvedený do tvaru diamantu, a přepínače STANDBY a POWER ON/OFF. Na zadním panelu najdeme zleva doprava: zdířku pro síťový kabel, pod kterou je šachta pro pojistku, zdířku pro mono jack 6,3 mm na nožní spínač ovládající BOOST, dále tu máme BIAS SWITCH - přepínač předpětí (pokud se rozhodnete vyměnit tovární koncové lampy EL 34 za 6L6), 6,3 mm jackové výstupy pro interní i externí reproduktor, a nad nimi přepínač impedance 16/8/4 Ohm v případě, že budete ke kombu zapojovat externí reproduktor. Na zadním panelu vás možná trošku zamrzí informace Designed in USA a Made in China, ale to je běžná daň za extrémně nízkou cenu, za kterou kombo pořídíte.

Jak tedy Defender hraje?

Aparát jsem testoval se dvěma kytarami: American Fender Deluxe Fat Stratocaster – univerzální nástroj s humbuckerem u kobylky a Ibanez Artcore – lubovka. Nejdříve jsem sledoval chování komba při deaktivovaném MASTERU a zjišťoval jsem, kam až můžu jít za čistým tónem. U obou kytar byla hranice mezi čistým a jemně nakřápnutým zvukem zhruba na pomyslných deseti hodinách, po této hodnotě začíná Defender lehce štěkat a uslyšíte v něm voxovské barvy. V konečné fázi - na doraz - vydává s ohlušujícím řevem velice bytelný a pevný zvuk, který není vůbec zahlcený či nepříjemný, nebýt toho hluku. Velmi připomíná aparáty Vox. V tomto momentě si uvědomíte, že máte co do činění s velice silným aparátem a s povzdechem si pomyslíte, že v malém českém klubu s takovým nastavením moc nepochodíte. Se stratem jsem měl pocit, že čistý zvuk byl příjemně hluboký, sladce hladký až křehce pronikavý jako u aparátů Fender, u lubovky poněkud temnější, plošší zato plnější, tlustší. Fendrovsky taktéž působí reverb, který je opravdu hodně prostorový a intenzivní už na dvanácti hodinách. Pokud budete chtít experimentovat s jeskynním echem, můžete se vydat i dál. Funkce korekcí reagují velice citlivě a nabízí se opravdu široká škála nastavení, jak jsem již popisoval výše, od cinkavě drnčivého, který se dobře hodí ke stratovi až po temně jazzově zahloubaný, který sluší lubovce. Při opravdu brutálním vyšťavení u strata dochází k přechodu ke zpětné vazbě velice pomalu, pozvolna, u lubovky je to pochopitelně mnohem rychlejší a méně pod kontrolou - nesnese se s příliš hlasitým nastavením. Zkusme zapojit MASTER. Hodně velkého zkreslení docílíme, pokud VOLUME dáme nadoraz a celkovou hlasitost budeme vyvažovat MASTEREM. Takové nastavení ale Defenderovi moc nesluší. Pomocí MASTERU se dostaneme pohodlně na takovou hlasitostní úroveň, která je snesitelná pro nás, spoluhráče i posluchače. VOLUME tedy funguje jako gain a určuje míru zkreslení. Pro mě nejpříjemnější nastavení je v rozmezí od třinácté do patnácté (respektive od první do třetí) hodiny na VOLUME a ve stejném rozmezí i na MASTERU. Další citelné možnosti nám dává přepínač BRIGHT, který se obzvláště hodí pro zvuky vycházející z kombinování VOLUME a MASTER, protože tehdy je zvuk aparátu poněkud zasmušilejší a temnější. Dle mého názoru, nejliběji znějící kombinace pro bluesmana či rockera je VOLUME mezi třináctou a patnáctou (tedy 1. – 3. h za dvanáctou) hodinou s MASTEREM kolem patnácté hodiny a se zapnutým BRIGHT přepínačem. Bass – 13 h, Middle – 9 h, TREBLE – 11 h a PRESENCE 9 h. K tomu nové struny a za zvuk se opravdu nemusíte stydět. Vyhovuje i hlasitostí pro kapelu a menší klub. Jelikož máme co do činění s jednokanálovým aparátem, kombinaci čistý – zkreslený zvuk budeme ovládat úrovní hlasitosti na kytaře. Dalším zajímavým experimentem bylo používání různých zkreslovacích krabiček. Zapojoval jsem MXR +, Ibanez TS9, ProCo Rat a Big Muff. Co se týče mohutných distortionů MXR+ i ProCo Rat, aparát si s nimi rozuměl pouze při nižších úrovních zkreslení (u krabiček), u kterých docházelo k příjemnému nakopnutí lamp a prohřátí výsledného zvuku. Při masivním zkreslení docházelo k zahlcování, atak byl nekonkrétní, nic příjemného naposlech. TS9 si opravdu dobře rozumí s Defenderem v celé své škále, ale je asi opravdu nejlepší jen lehce nasaturovat vstupní signál a užít si příjemného crunchového vrnění a ve větších hlasitostech pevného rockového tónu. Big Muff nezklamal a zní tu stejně dobře jako na jakémkoli jiném aparátu. Samozřejmě při čistém či lehčím crunchovém nastavení. Nakonec ještě funkce boost. Ta zvedne celkovou hlasitost až o 10 dB, a je to hodně znát, zejména, když potřebujete v kapele získat dominantní zvuk, který prořízne všechno ostatní. Je určitě nezbytné pořídit pro tuto funkci nožní spínač, abyste mohli pohodlně přecházet do sól a naopak. Funkce boost tak fakticky kompenzuje absenci druhého kanálu.

Resumé

Kustom Defender mě příjemně překvapil zejména svou variabilitou v rámci jednokanálu, zvukovou kvalitou a v neposlední řadě cenovou dostupností (při svém výkonu a výbavě). Není vhodný snad jedině pro metalisty a hodně tvrdé rockové styly. S přehledem pokryje širokou škálu ostatních hudebních stylů. Doporučuji nejen začínajícím muzikantům, kteří touží být majiteli kvalitního celolampového aparátu za příznivou cenu, ale hlavně těm, kteří rádi experimentují a hledají nové alternativy.