Kytarové pedály Danelectro

Kytarové pedály Danelectro
Cena: 
Ceny v textu

Firmu DANELECTRO založil Nathan Daniel v New Jersey ke konci 40. let. Tehdy se firma zabývala především výrobou lampových zesilovačů, z nichž nejzvučnějšího jména je zřejmě CADET TUBE AMP z roku 1960. Vedle výroby lampových zesilovačů se firma zabývala v letech 1956 až 1968 též výrobou elektrických kytar. V roce 1956 uvádí na trh, dnes již legendární kytaru s názvem U2, kterou dnes znovu přináší na trh v dvanácti barevných variantách v ceně kolem 300$.

Je nutno podotknout, že ač v 50. a 60. letech se jednalo především o nástroje nižšší cenové relace a to především vzhledem k použití levných materiálů (nejčastěji dřevotřísky, čili že kryty na snímače byly vyrobeny z obalu na rtěnku). Právě U2 byla druha kytara Jimiho Hendrixe. Dnes se tyto v pravdě historické kousky prodávají, máte-li štěstí na takový narazit, za tisíce dolarů. Za nesčetněkrát menší cenu je ovšem možné nakoupit kytarové efekty, kterými se Danelectro snaží vrátit na světový ale i český trh. V současné době jich je co do počtu pět a dle mých informací se má tento počet brzy rozšířit. Vzhledem ke globálnímu snižování nákladů jejich konstrukce probíhá v Číně. Jsou krásně barevné a velmi RETRO! O těchto tedy tento test.

(Pro informovanost našich čtenářů vám přiblížím i něco z názvosloví dle kterého mohl výrobce tyto krabičky pojmenovat.)

Design a konstrukce

Co se týče designu, jedná se opravdu o poctivá 50. léta, viděné americkým okem, nikoli náš "bruselek". Efekty jsouz poctivého železa, řádně těžké a bytelné, na spodní straně pokryté protektorovanou gumou, chránící proti skluzu. Na spodní straně je též přístup k 9V baterii. Firma dodává i svoje speciální baterie se životností až 50 hodin provozu.

Stejně tak je možno jednotlivé efekty napájet 9V adaptérem, vyjma Cool Cat (chorus), který potřebuje baterie dvě, či adaptér na 18V. Všechny potenciometry jsou kovové, jsou pochromovány a opatřeny vertikálními drážkami, takže se s nimi dobře manipuluje. Efekty jsou vybaveny červenou LED diodou pro kontrolu, zda je efekt aktivní či nikoli. Přepínání je dotykové, dobře vyvážené, takže síla kterou musíte vyvinout k zapnutí či vypnutí je tak akorát jak má být. Stejně tak i umístění a tvar spínačů jsou z "anatomického" hlediska vybrané velmi dobře. Celkově je možno říct, že po technické stránce se jedná o zařízení velmi komfortní. Apropó - krabičky jsou dodávány v kartonových obalech, které jsou navíc lakovány lesklým lakem, takže jsou velmi vhodné i k trasportu, aniž by hrozilo jejich brzké opotřebování. Je to jistě drobnost, kdekoho však potěší. Pokud jsem hovořil o technickém designu, je třeba vedle toho též dodat, že estetická stránka působí jednoduše: pěkně.

Daddy O.

Jedná se o overdrive, což také značí zkratka O.. Co se týká názvu Daddy, v hovorové angličtině odvozeno z dad, což značí "tatíčka", v americké angličtině pak spíše "milej", "milenec", ale také "kořen" v přeneseném slova smyslu. Z tohoto hlediska by bylo možno na Daddy O. pohlížet jako na "tatíčka" či "milej kořen" zkresleného zvuku, čemuž říkám - ano. Daddy O. nabízí vedle ovládání hlasitosti a intenzity přebuzení, korekce basů, středů a výšek, což jej odlišuje od většiny ostatních "overdrivů", často vybavených pouze tónovou clonou. Manuál nabízí sedm možností nastavení. 60's British Crunch, Rock Lead, Texas Blues, Mellow Jazz, Country Twang, Rock Crunch (Scooped Mid) a "T. C. O. B."). Ač takový výčet může u tak jednoduchého zařízení, jako je overdrive, vypadat poněkud přehnaně; pravdou je, že se jednotlivé zvuky od sebe značně liší. Je to dáno především velmi výraznými korekcemi, které jsou aktivní již při malé změně nastavení. To činí z Daddy O. velmi variabilní efekt. Aniž bych se chtěl podrobně zabývat jednotlivými nastavení, je v této chvíli zapotřebí říci asi tolik, že všech sedm doporučených nastavení je velmi dobře využitelných a že posun od nejmenšího přebuzení k nejsilnějšímu je hodně zásadní. To znamená, že se dá Daddy O. využít i na rockověji pojatá sóla. Co je pro mě, a to vždy a všude, nejvíce podstatné je: aby žádný efekt neměnil charakter nástroje, který používám. U mnohých efektů s přívlastky ultra-metal atd. je často naprosto nepodstatné, jaký nástroj používáte, neboť výsledný zvuk je vždy stejný. Přesně tohle se u Daddy O., ani pak u Fab Tone (o kterém dále) neděje. Nuže, ohledně samotného zvuku se dá říci, že je především výrazný a jak už bylo řečeno výše - hodně variabilní. Při stažení výšek nepřipomíná zvuk nijak obzvlášť 50. či 60. léta, ale naopak působí hodně moderně. Vedle toho, při správném nastavení je možné dosáhnout opravdu "starého" zvuku s pěkným "šustotem" ve výškách, což připomíná staré Marshall aparáty. Dobře se dá využít i pro dokreslení aparátu, či pro imitaci malého přebuzení typu Fender.

Vzhledem ke zvukovým vlastnostem se mi cena 2 900,- Kč jeví jako velmi dobrá.

Fab Tone

Zde je názvosloví jednodušší, neboť Fab značí v adjectivu "báječný, ohromný, skvělý" v substantivu "báječnou" či "skvělou" věc. Zde se tedy jedná o "Báječný nebo skvělý tón či odstín". Stručně řečeno Fab Tone je distortion jako Daddy O. I zde se jedná o výrazný avšak podstatně více nabuzený zvuk. Možnosti ovládání jsou narozdíl od Daddy O. ochuzeny o možnost korekce středů. Zda je to pro nedostatek místa či z jiného důvodu, bohužel nejsem sto posoudit. Osobně bych takovou možnost uvítal, neboť mám za to, že při použití Fab Tone pro vyloženě sólový zvuk a tedy k zvýraznění vůči beglajtu by možnost přidat středy přišla jistě vhod. Dříve však, než se na mě vrhnete, rád přiznávám, že je to otázka pohledu a vkusu. I zde manuál nabízí sedm možností nastavení, trochu méně variabilních a odlišných, než je tomu u předchozího. Zajímavé je, že při úplném stažení zkreslení zvuk nemění nikterak zásadně na hlasitosti a začíná mírně méně zkresleným zvukem, nežli je maxima u Daddy O., dobře využitelným pro grunch beglajty. Větší zkreslení se pak dobře hodí jak na tlumené hraní tak i na melodická sóla. Dobře drží tón a jde dobře do zpětné vazby. Při doprovodech, ať už tlumených či otevřených se tóny neslévají a akordická hra může být velmi konkrétní. Přesto si nemohu odpustit poznámku, že zvuk sám o sobě je příliš ostrý a při maximálním nastavení výšek docela nepřirozený, podobně jako při použití kvákadla v nejvyšších frekvenčních polohách, na druhou stranu je třeba říci, že při naprostém stažení výšek je zvuk opravdu medový, hodně zpěvný a dlouhý; na tranzistor docela dynamický. Při takovém nastavení si Fab Tone dovedu velmi dobře představit ve spojení s s kvákadlem, což byl v každém případě nejvýraznější výrazový prostředek doby, do které se s Danelectro navracíte.

K ceně 2 900,-Kč není opět co dodávat, jeví se mi jako přijatelná. Chybí mě pouze korekce Middle.

Závěrem

Zvuk Daddy O. i Fab Tone je v každém případě výrazný a dle mého názoru využitelný i ortodoxními inovátory. Záleží v každém případě na nástroji, aparátu a především (čehož připomínat není nikdy málo) na samotném hraní. Zatímco Daddy O. zřejmě využijí spíše kytaristé "měkčího" zaměření, Fab Tone bezesporu nadchne mnohé metalově cítící kytaristy či ty se zaměřením na oldfieldovsky táhlou a zpěvnou melodiku. Co jsem řekl závěrem, by nemělo být bráno apriori.

Dan-Echo

Zprvu by bylo dobré připomenout, že analogové echo není digitalním delayem chudých, jak se často obecně má i přesto, že bezesporu je jeho předchůdcem. To dává jasně najevo i názvosloví, neboť zatímco echo pochází z řeckého HCW (ichó) značící ozvěnu, slovo delay se jeví jako anglického původu a značí zpoždění či opoždění. Z toho je také možno vydedukovat rozlišnost mezi oběmi. Nuže, zatímco digitální delay opakuje stále stejný vzorek zvuku tolikrát kolik je libo, echo opakuje vždy předešlý zvuk. Více teorie po mě prosím nechtějte. Co se týče samotného zvuku, je echo řádně měkčí, vytvářející na zvuku reverb a samozřejmě, že zvuk není možné opakovat donekonečna. Je třeba se nenechat mýlit, neboť často se echo označuje též názvem Analog Delay, čímž v tom všem vzniká trochu zmatek, co je vlastně Echo a co Delay. Apropó - echo byl vždy velmi oblíbený efekt Andy Summerse z Police či Roberta Fripa. To mě přišlo důležité říci úvodem. Dan-echo - vyvedené řádně v lila fialové barvě - nabízí možnosti míchání čistého a efektovaného zvuku (MIX), nastavení rychlosti (SPEED), délku opakování (REPEATS) a přepínač (LO-HI) pro volbu krátkého (echa) či dlouhého (delaye). Vedle toho je zde ještě potenciometr (HI CUT), tedy tónová clona pro již zopakovaný či chcete-li efektovaný zvuk. Tato možnost též odlišuje Dan-Echo Danelectro od konkurenčních výrobků, které jsem měl možnost vyzkoušet a vpravdě je třeba říci, že je velmi užitečná.

K samotnému efektu je třeba říci, že se chová při všech nastavení opravdu skvěle.

Ať už při použití minimálního echa pro pocit zdvojení zvuku a tedy větší hutnosti (např. u zkreslených beglajtů) či pro rockabilly styl nebo pro zvuk pěkně umístěný do místnosti (v podstatě simulace ROOM). Delším nastavením času (až do cca 1 sekunda - výrobce to neuvádí) je naopak možné získat příjemný delay pro sólovou hru či zůzně vrstvené rytmické figury a nakonec v případě, že se s rychlostí sesynchronizujete, harmonizujícího efektu stylu Briana Maye. Díky HI CUT je pak možné vytvářet různě ambientní zvuky. HI CUT je jednoznačně velké plus.

Závěrem

lze tedy říci, že i Dan-Echo je opravdu velmi variabilní efekt. Výsledný zvuk je pěkňoučce teplý, vliv na charakter nástroje žádný, samozřejmě vyjma zopakovaného zvuku, který je nepatrně nakřáplý, což je logicky dáno právě analogem a tím i jistým podílem šumu. To však 1) činí výsledný zvuk právě tím pěkně teplým 2) je to u analogových efektů naprosto běžné - či spíše řečeno logické.

Nuže, Dan-Echo mě vzhledem k ceně 4 450Kč přijde jako velmi kvalitní efekt pro velmi široké využítí jak už jako "digital delay chudých" či jako doplněk Digitálního Delaye, protože to co vám umožní tato krabička vám žádný Digitální Delay neposkytne ani v nejmenším a samozřejmě naopak.

Dan-O-Matic

Tedy chromatická ladička, či jak píše výrobce "Automatic Chromatic Tuning" a předem musím říci, že mě celková koncepce opravdu nadchla. Ladička se skládá z LCD displeye a tří LED indikátorů. Zatímco tyto LED indikátory signalizují zda je ladění v pořádku či na "nule" (svítí zelená LED uprostřed) dvě postraní šipky ukazují, zda se ladění vychyluje k béčku či křížku. Zde se tedy jedná o naprostý standard. Co se však týče LCD displeje, zde je toho o mnoho více a celé grafické zpracování vám otevře ústa dokořán. Najdeme zde pěkně velkými písmeny názvy jednotlivých tónů a značku křížku. Dále display znázorňuje, o kolik centů je třeba doladit (-50 - +50), zda je vybitá baterie a samozřejmě ručičku poukazující na všechny tyto parametry. Dále Dan-O-Matic nabízí dva režimy zapojení: 1) zvuk je stále průchozí, 2) při ladění dojde k zamutování. Výběr se provádí použitím buď MUTE OUT či CUT OUT. Při uvedení ladičky do ladícího režimu se display rozsvítí a co víc, tón na kterém se ladění nachází se označí čtverečkem, ručička poukáže na hodnotu v centech (+ či - či 0) a navíc ještě se rozsvítí jedna z LED, dle toho zda jste pod, nad či přímo na tónu. Jedná se tedy o trojí kontrolu ladění. Display je velmi dobře čitelný i z větší dálky a díky jeho rozsvícení i v naprosté tmě. Chcete-li naladit například tón Dis, pak se čtverečkem orámuje značka D a značka křížku. Ladička je z továrny nastavena na 440Hz, což souhlasí a není možné to měnit.

Závěrem

Za 2 900,-Kč je to skvělá věc, důmyslně vyroběná, účelná, komfortní na obsluhu a k tomu všemu esteticky dovedená k dokonalosti.

Cool Cat 

Jedná se o chorus - což z názvu nemusí být nijak patrno. Co se názvosloví týče, nejedná se ani o "chladný kotevní krákorec" či "úžasný traktor", nakonec, každý ať si takovéhle názvy překládá sám, (někteří jistě tuší).

Chorus Danelectro se ovládá dvěmi potenciometry a to SPEED a CHILL (ochladit, zchladit či nechat zmrazit - to jsou tedy názvy!). Prakticky se jedná o přidání intenzity chorusu, který může být dle nastavení SPEED od jemného s pomalou vlnou až po rychlý rozladěný a řádně plechový zvuk. Jinak co se samotného zvuku týče, je spíše pravým opakem názvu. Opravdu příjemný, teplý a řádně intenzivní chorus. I přes jednoduchost ovládání je možné používat Cool Cat v podstatě ve třech režimech od sebe se výrazně lišících. Buďto jako pouhý rozváděč do sterea (STEREO OUT) s maximálně dlouhou vlnou a minimálním nabuzení - v takovém případě se Cool Cat chová asi tak jako byste pěkně vibrovali pouze prsty, či jako stereo či mono (OUT) opravdu intenzivní a výrazný chorus a nakonec při maximalním SPEED a maximálním CHILL jako FX-efekt. Co se týče prvního a druhého režimu, chová se Cool Cat vyloženě přirozeně, teple a opravdu příjemně. Cool Cat se napají dvěma 9V bateriemi či 18V adaptérem, který vřele doporučuji, neboť baterie vydrží tak kolem 6 hodin provozu.

Cena 3 300,-Kč se mi jeví jako naprosto v pořádku, neboť se jedná o opravdu kvalitní chorus.

Shrnutí

Není třeba příliš se rozepisovat. V každém případě se jedná o velmi kvalitní efekty s praktickým a esteticky vysoko posazeným designem. Cenově se bezesporu pohybují ve velmi přijatelných relacích. Osobně mě nejvíc nadchl Daddy O. a Cool Cat, neboť se podstatně a to v dobrém odlišují od ostatních efektů na trhu. Nuže, shrňme to: ode mě můžete slyšet prosté doporučení: stojí za to si efekty Danelectro vyzkoušet.