Laney LC30

Anglický Sir
Distributor: 
Cena: 
19 450,00 Kč

Made in the United Kingdom je napsáno na kytarovém kombu, které nepřináší nové technologie, ani se nepyšní simulací 50 různých aparatur a dokonce ani neobsahuje zabudované digitální efekty, ale jedná se poctivou celolampovou aparaturu, která nabízí kytaristovi v poslední době tolik diskutovaný lampový zvuk.

Já osobně bych LANEY LC 30 nazval naprostou kytarovou klasikou.

Popis

Pokud si LC třicítku vezmete na koncert, nebude vám sice za zády stát obrovitý aparát s převratným supermoderním designem šílených barev, ale velice decentní, na první pohled skromně vypadající „Angličan” nesoucí pyšně na své hrudi jméno LANEY.

Uvnitř skrývá 30wattový dvoukanálový celolampový zesilovač, který je osazen celkem 8 lampami. V předzesilovači najdeme čtyři kousky ECC83 a na konci také čtveřici, tentokrát EL 84. Výkon je veden do 8ohmového 12" reproduktoru s označením HH INVANDER. To vše je ukryto do velice robustní krabice o rozměrech 445 x 565 x 245 mm, která je potažena černou koženkou. Zezadu je proti poškození jak reproduktor, tak i lampy kryt kovovou mřížkou.

Černá koženka v kombinaci s pochromovaným ovládacím panelem (pozn. redakce: Na fotu není až tolik patrný kvůli odraznosti) a šedým předním krytem reproduktoru dodává kombu onen decentní vzhled.

Zepředu

Na předním panelu nalezneme všechny důležité ovladače k nastavení zvuku a tak se na ně pěkně podíváme zleva doprava.

Jako první jsou nad sebou umístěny dvě zdířky pro vstup kytary s rozdílnou citlivostí. LO INPUT a HI INPUT. První nebo chcete-li vrchní je určen pro vstup kytar osazených singl snímači nebo humbuckery s nízkým signálem. Druhý pochopitelně pro kytary se silnými snímači. Vedle najdeme ovladač Volume, tím ovlivňujeme hlasitost čistého kanálu. K němu máme k dispozici přepínač Bright, pomocí kterého se nám čistý kanál nabrousí a zprůrazní. Dále zde najdeme klasickou trojici korekcí basy, středy, výšky. Tím nám končí pětice ovladačů pro čistý kanál a následují “poťáky” pro kanál zkreslený. Jako první se nám nabízí přepínač Channel, který nám umožňuje ruční přepínání mezi oběma kanály. Při aktivaci zkresleného kanálu se nad přepínačem rozsvítí žlutá dioda. Vedle je umístěn ovladač Drive, kterým ovlivňujeme přebuzení předzesilovače a tím samozřejmě i úroveň zkreslení. Dále Master Volume, který je zde pro celkové nastavení hlasitosti zkresleného kanálu. Posledními třemi ovladači této sekce jsou opět basy, středy a výšky. Následují dva potenciometry, které jsou pro oba kanály společné, a to Reverb a Efekt. Efektem můžeme namíchat poměr mezi efektem v efektové smyčce (samozřejmě pokud tak nějaký ten efekt připojíme) a vlastním signálem komba. Celý přední panel uzavírá dvojice spínačů Power a Stanby.

Ještě abych nezapomněl, všechny ovladače jsou opařeny stupnicí a popsány názvy. Vše je napsáno bílou barvou což trochu v kombinaci se stříbrným podkladem zhoršuje viditelnost (ale je to opravdu jen můj dojem).

A zezadu

Na zadním panelu najdeme zdířku pro síťový kabel, pojistky dále jackové vstupy pro reproduktory. A to buď interní 8ohmový nebo externí 4ohmový. Mezi oběma vstupy najdeme přepínač, sloužící k nastavení, který reproduktor zrovna používáte. Následují vstupy pro efektovou smyčku Send a Return a vstup pro připojení footswitche. Ten však není v základní výbavě, ale prý se dá dokoupit za cenu něco kolem tisíce korun.

Lampy se nám pořádně nažhavily, beru Fendra a Gibsonku a zkusíme si zahrát

Zvuk

Jak jsem výše uvedl Laney LC 30 disponuje dvěma kanály s nezávislými korekcemi což je bezpochyby velkou výhodou. První jsem nastavil kanál čistý. Hned při první tónech se “celolampa” projevila. Teplý i když na můj vkus trochu tenký tón, který skvěle reagoval na dynamiku hry a všechny možné kombinace snímačů mi docela rychle padl do ucha. Mně osobně se více pozdávala variace se zapnutým spínačem bright, kdy se zvuk daleko více rozzvonil a nabrousil, hodně to bylo slyšet především při rychlém rytmizování akordů např. při funky, kdy se tón dobře prosadil mezi ostatními nástroji v kapele. Při vypnutém bright ztrácí zvuk trochy výšky a je temnější avšak stejně dobře použitelný.

Nechme tedy jazzu a funky a vrhněme se na pořádný Bigbít! (Ani nevím proč jsem si na to teď vzpomněl, ale vybavila se mi příhoda, kdy jsem pozval svou babičku na můj první rockový koncert. Její konstatovaná znělo „hudba se mi líbila, ale nechápu proč všichni pod pódiem třepali hlavami a lechtali si břicha" – známý tanec rockerů hrající si pod pódiem na kytaristy).

Zkreslený kanál mi zde hodně připomínal zvuk Marshallu. Shoda je zde určitě dána příbuzností firem a použitím lamp. Pomocí ovladače Driver můžeme nastavit zkreslení od velice jemného chrunche, který zněl hodně pěkně ve spojení s Fendrem, kdy zkreslení bylo tak na 3 čárce stupnice ovladače. Přes zkreslení hodící se například na bluesová a rocková sóla až po téměř metalové silné zkreslení. Při větším zkreslení se však tón začal trochu zahlcovat a rozmazávat. I zde, stejně jako u čistého kanálu byl tón příjemně teplý a dobře reagoval na dynamiku hry. Korekce obou kanálu chodily (až na drobnou vadu u testovaného modelu kdy jedem ovladač trochu zadrhával) plynule a velmi rychle a snadno se dal nastavit potřebný výsledný zvuk.

Jelikož se jedná o celolampu začalo samozřejmě kombo nejlíp hrát při vyšších hlasitostech kdy se lampy pořádně vybudí. Laney dobře zachovává charakter zvuku kytary a výsledný tón je závislý od feelingu a stylu hry kytaristy.

A co na závěr?

LANEY LC 30 je klasické kytarové kombo které se díky své zvukové univerzálnosti dobře hodí snad do všech hudebních stylů. Dá se na něj docela dobře hrát od country přes jazz, blues až po rockovou muziku. Velkou výhodou je celolampovost, což i přes své nešvary, jako jsou vyšší váha, pravidelná starost o výměnu lamp a vyšší cena, vám poskytne pohodlnou hru s možností využití svého osobního feeligu a velké dynamiky. Další příjemnou věcí jsou oddělené korekce obou kanálů, reverb a efektová smyčka.

Pokud se vám výkon 30 W zdá malý, nabízí firma Laney stejné kombo řady LC o výkonu 50 W.