Lee Hooker RH+

Zlaté české ručičky
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

O tradici a výrobě českých a československých elektrických kytar již bylo na stránkách hudebních časopisů napsáno mnoho a mnoho statí. Je pravdou, že po roce 1989 se vše v oblasti vývoje a produkce u nás trochu zpomalilo, ba i zastavilo. Není se čemu divit.

Trh se začal zaplavovat velmi kvalitními výrobky zahraničních firem. Jsem proto velmi rád, že si můžeme představit dva výrobky po mnoha letech navržené a vyrobené u nás.

Konstrukce a design obou nástrojů Lee Hooker již na první pohled připomíná Fender Stratocaster. A nebojme se zdůraznit, že jen připomíná, protože podstatných „detailů", které naše nástroje odlišují od vzoru je hned několik. Masivní těla dnes již klasického tvaru, šroubovaný krk i hlava nástroje svůj vzor nezapře. Ale vlastně proč ne, uvážíme-li, že jde, mezi muzikanty, o stále žádané, ne-li nejoblíbenější křivky, které v podstatě definující pojem elektrická kytara. I když jsou si oba exempláře, pomineme-li povrchovou úpravu, velmi podobné, skýtají velké rozdíly v použitém materiálu a elektrifikaci. Tak začněme ze slušnosti tou dražší ze dvou sestřiček Stratocaster RH+ ex.

Swamp creature

Tělo je vyrobeno z dvou kusů lehkého bahenního jasanu. Ušlechtilost materiálu je možné pozorovat i díky transparentní přírodní povrchové úpravě celého těla kytary, která vypichuje přirozenou růstovou strukturu dřeva. Krk je vyroben z velmi kvalitního, alespoň na pohled, javoru – odhaduji osvědčený hard rock maple. Hmatník je taktéž javorový. Krk je připojen k tělu čtyřmi velkými šrouby a vybaven dvaadvaceti mohutnými pražci. Výztuha krku je zakončena imbusovou hlavicí a dostatečně zahloubena do hlavy nástroje, nepotřebuje tedy žádného krytí. Vše do sebe bezchybně zapadá a pasuje.

Další částí výzbroje je mechanika. Upínací strojky strun, nultý pražec a tremolo. Black Chrome Schaller M6 Locking special Height Adjustable Post system. Tento rozkošatělý název přísluší upínacím strojkům. V podstatě se jedná o strojek, který umožňuje zamčení struny v otvoru navíjecího kolíčku. Bezespornou výhodou je, že strunu nemusíte pracně mnohonásobně obtáčet a ta se tedy nerozlaďuje. Druhou předností je výškové nastavení navíjecího kolíčku, které nabízí volbu rozdílného sklonu strun vzhledem k nultému pražci a ušetří tak nutnost použití srážečů strun.

Nástroj je vybaven dvojzvratným tremolem opět od firmy Schaller. Přesné katalogové označení zní Schaller Tremolo 2000 Black Chrome. Tremolo zajišťuje pohodlné nastavení dohmatu a seřízení oktáv. Nebývá zvykem, aby kytary bez zámků byly vybaveny dvojzvratným systémem. Kamenem úrazu bývá nultý pražec, ve kterém se struny zasekávají a kytara se díky tomu rozlaďuje. Tuto problematiku u našich nástrojů odstraňuje Roller LSR nultý pražec. Pracuje vlastně na principu kuličkového ložiska. Struna je vedena přes dvě miniaturní kuličky a má proto naprosto volný pohyb, při současném zachování vlastností nultého pražce. Je tím usnadněno též ladění nástroje. Vzpomeňme si na pracné povolování strun a následné ladění na potřebnou výšku. Tak s tím je prakticky konec!

Tu správnou elektrifikaci obstarává trojice snímačů typu single ULTRASONIC za podpory aktivního systému LeeHooker. Tento nízkošumový systém umožňuje ve spojení se snímači dosahovat věrnějšího zvuku starých Fenderů, a ve zvukovém podání jít minimálně i o krok dále. Snímače jsou spolu se čtyřmi ovládacími prvky umístěny na plastovém krytu alá želvovina a ten, jak je již zvykem, je našroubován na přední straně nástroje. Slouží zároveň jako jakýsi ochranný panel před údery trsátka, vedenými jinam než do strun. Pětipolohový přepínač klasicky řeší řazení snímačů na výstupu z kytary.

První z otočných ovladačů Volume odpovídá za celkovou výstupní úroveň. Druhý, pod názvem MID-BOOST, posiluje pásmo středních kmitočtů a lze jím dosáhnout jejich napěťového zesílení na výstupu (což má značný vliv na vybuzení zesilovače), a společně s naladěním centrální frekvence tohoto středového pásma i určitého crunch zvuku již přímo v kytaře. Posledním ovladačem je klasická tónová clona. Dle přání zákazníka lze do nástroje namontovat snímače ALNICO, ULTRASONIC nebo EMG. Celá tato „elektrárna" je napájena baterií 9 V, spínanou přes výstupní jackovou samici. Baterie je umístěna na zadní straně těla spolu s krycí deskou pružin tremola. Výrobce garantuje minimální výdrž baterie šest měsíců.

Vintage magnetic core

Druhý nástroj z poskytnuté dvojice, Stratocaster RH +, je materiálově a částečně i elektricky rozdílný a proto i zvukově odlišný. Tělo je vyrobeno ze dvou kusů (tak to alespoň uvádí výrobce – pod lak jsem si nedovolil šťourat) olšového dřeva. Odstín laku se jmenuje Vintage White, což pro názornost odpovídá barvě slonové kosti. Krk je opět javorový a hmatník na rozdíl od předchozího modelu je vyroben z palisandru.

Mechanické osazení je naprosto shodné s předchozím typem. V elektrifikaci byly obměněny snímače.

Jsou typu ALNICO a jak bylo předesláno, dodávají nástroji odlišný sound. Snímače a ovládací prvky jsou opět zasazeny v plastové desce, tentokráte zlatohnědě žíhané barvy.

Wired!

S ohledem na méně tradiční elektriku nástrojů jsem po zapojení prvního z modelů (RH + ex) na aparát s napětím očekával „zvuky příští". Pro začátek jsem standardně volil čistý zvuk a prohnal struny akordem. Ozval se nádherný, plný a čistě průzračný zvuk, opravdu věrně připomínající Fender. Tón je krásně prozvoněný s velkým počtem variací podle zvolené snímačové kombinace a současně s pevným pásmem basů. Ve zvuku je silně poznat charakter dřeva, ale i kvalita elektriky a single snímačů. Z mého pohledu a citu pro zvuk naprosto ideální kombinace. Po přepnutí na zkreslení jsem byl mile překvapen. Nikdy jsem nebyl obdivovatelem zkresleného zvuku Fendera, ale tohle má něco do sebe. Zvuk je zcela čitelný, frekvenčně vyrovnaný (i když díky singl snímačům nepatrně ve výškách – stále ale mluvíme o nastavení bez použití Mid-boostu) a hlavně bez přemíry brumů. Co mě překvapilo asi nejvíce, že se jednotlivé tóny, a to i díky charakteru zvuku neslévají. Samozřejmě, pokud nasadíte „megadistortion" je po všem, ale takto s nástrojem pravděpodobně nikdo pracovat nebude. Při maximální úrovni MID-BOOST dostává zvuk „pořádné grády", je hardrockově dravý, ne nepodobný zvuku humbuckeru, ale bez „oparu", s jasně definovaným každým tónem a úhozem. Samozřejmě se naskýtá nespočetné množství variant snímačů a nastavení úrovně Mid-boostu. Velmi univerzální, jemný a současně dle přání (nastavení) i syrový nástroj.

Druhý z dvojice exemplářů (RH+), osazený „vintage" AlNiCo snímači, se chová v některých ohledech poněkud odlišně. Na čistý zvuk se rozdíly tolik neprojevují. Kytara „zvoní" a je velice příjemná. Tón sice nemá takovou hloubku jako u předchozího nástroje, nicméně v žádném případě není špatný, ale prostě jiný. Zkreslený zvuk nedosahuje takové hutnosti a neotřelé průraznosti, jako u modelu jasanového, a to ani při plném MID-BOOST, je řekněme uhlazenější, mírně tenčí, méně agresivní, snad můžeme říci kultivovanější. Podle mého soudu je vhodný spíše pro bluesovou a blues rockovou hru. Souhrnně vzato můžeme s klidem konstatovat, že základní charaktery zvuku jsou dané konstrukcí nástroje a oním krokem dále je zvýraznění středů, které i na čistém kanále vytvoří nepřehlédnutelný chrunch a zkreslené zvuky získají na objemu a síle.

Smyslem této recenze je představit potencionálnímu zákazníkovi dva typy kytar a nikoliv srovnávat kvality obou nástrojů. Je třeba ke každému přistupovat jako k jednotlivci s trochu odlišnými vlastnostmi. Oba jsou totiž výbornými výrobky ve své třídě a cenové kategorii. Výrobce též nabízí ke každému z nich řadu barevných variací a různá zapojení snímačů. Všem obdivovatelům kytar legendárních tvarů doporučuji nástroje alespoň odzkoušet, nejen že vás pohladí jak po sluchu, tak po duši. Stojí i za úvahu, zda by za tento peníz bylo možné získat takto vybavený nástroj, byť americké, ovšem řadové provenience.