Lexicon Omega

Alf a Olmega
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
12 990,00 Kč

Už jste asi všichni mockrát slyšeli, že zvuk je velmi subjektivní vjem, protože každý vnímá jinak a frekvence, které jsou jednomu příjemné mohou být pro druhého velice nepříjemné. Z toho důvodu je každý test jakéhokoli zvukového zařízení jenom odrazem subjektivních pocitů recenzenta. A ne jinak tomu bude při zkoumání a osobním hodnocení Audio karty OMEGA od společnosti LEXICON. Už to, že právě LEXICON se pustil do vývoje a výroby cenově dostupné karty pro mě bylo dost zajímavé, zvlášť když v softwarovém balíčku byl obsažen i PANTHEON, což je digitální reverb využívající uznávaných a vysoce ceněných algoritmů vyvinutých právě společností LEXICON a používaných i v mnohem dražších profesionálních efektech.

Od začátku…

OMEGA je USB zvuková karta podporující práci na platformách Windows 2000/XP a MAC OSX. Ke kartě jsou dodávány ovladače pro Windows, nahrávací software ProTracks (pro WIN), Deck 3.5.3.SE (pro MAC OSX) a již zmíněný PANTHEON, který ač má samostatnou instalaci tak nelze spustit jako „stand alone", ale jako plug-in pracující v reálném čase.

Samotný box je vyroben z plastu a masivní ocelové základny, v kombinaci šedo-stříbrné a tmavě modré barvy. Na předním panelu naleznete veškeré ovladače a vstup HI-Z, který je určen pro přímé připojení nástroje (kytary, baskytary…) bez předchozího předzesílení. Na zadním panelu pak najdeme veškeré „zásuvky" které potřebujeme pro připojení ostatních periferií (linky, mikrofony, inserty, digitální signál). Přesný popis ovladačů a konektorů i s jejich vlastnostmi jsem shrnul do přiložené tabulky:

Nesmím opomenout zmínit mikrofonní předzesilovače. Do OMEGY byli totiž použity předzesilovače dceřinné společnosti DBX a to přímo předzesilovače použité v DBX Silver Series. To je myslím další podstatný moment proč je OMEGA zajímavá a je potřeba ji alespoň vyzkoušet.

V praxi

Ač to běžně nedělám tak jsem se nejdřív podíval do návodu na postup instalace a podle něj tak učinil. Kartu jsem testoval na svém PowerBook G4 a proto jsem nejdřív nainstaloval software Deck 3.5.3 SE vyvinutý v Berkley a PANTHEON. Ač jsem se v manuálu dočetl, že pro MAC nejsou potřeba žádné ovladače, tak na jednom z přiložených CD se skvěl nápis ovladače pro PC a MAC. Vložil jsem CD do mechaniky, ale žádný ovladač pro MAC jsem nenašel. Takže jsem přistoupil k zapojení vlastní zvukovky. Jelikož karta má svůj vlastní externí zdroj, našel jsem nejdřív volnou zásuvku a kartu připojil k elektrické síti. Kontrolky se hezky rozsvítili a já za pomoci dodaného USB kabelu připojil kartu k počítači. Modrá kontrolka signalizující USB připojení nejdříve přerušovaně zablikala a pak přešla do stabilního svitu. Vše tedy O.K. a karta byla připravená k použití. Nezbývalo tedy nic jiného než ji použít… Po mechanické stránce je box stabilní, popravdě i dobře vypadá, což může být v mnoha případech kupodivu poměrně závažný důvod k nákupu. Frekventované Hi-Z a sluchátkový konektor jsou kovové, obdobně jako XLR, zbylá připojení jsou pak v plastu či běžném standardu (MIDI, S/PDIF). Potenciometry (ALPS) nejsou pevně spojeny s pláštěm, ale jejich hřídele procházejí skrz s malou vůlí, přesto působí solidním a trvanlivým dojmem. Stavové indikace a VU metry myslím zcela vyhovují běžným potřebám domácího studia.

Jak OMEGA hraje?

Jak už jsem předeslal popisuji jen svůj osobní názor a myslím, že co se týče vlastního hardware tak lze Lexicon pochválit za dobrou práci. Karta se chová sympaticky, předzesilovače nijak slyšitelně nešumí, záznam zvuku se zdá být i při větším vybuzení, kdy indikátory Peak už problikávají, nezkreslený, barva vstupního signálu zůstává nezměněná. Myslím, že v tomhle bodě za své peníze dostaneme opravdu kvalitní záležitost. Zkoušel jsem nahrávat kytaru, klávesy, basu, loopy ze sekvenceru a ke všem těmto zdrojům se karta chovala jako k vlastním.

Co se týče softwarového vybavení pro MAC, tedy Bias Peak 3.5 SE , tak tam mám nějaké výhrady. Jelikož jsem zvyklý na práci v Pro Tools konkurenční společnosti Digidesign, byl jsem fungováním a v některých případech spíš nefungováním software mírně rozladěn. Software se jeví jako stabilní, podařilo se mi ho shodit jen jednou, a to když jsem při přehrávání několika stop rychle proklikával presety PANTHEONU, ale to mohlo být způsobenu i nedostatkem systémových prostředků. Ale věci jako nemožnost tvorby stereo stopy, nemožnost jednoduchého prohazování stop (drag and drop) nebo nestandardní chování knihovny zvuků, kdy ji musíte neustále vypínat a zapínat pro dosažení aktuálních informací, atd. Je pravda, že na takové věci dá se zvyknout, ale myslím, že pro pány v Berkley by to měl být námět k zamyšlení. Největší softwarová chyba se mi ale zdá nemožnost nastavení bit rate při importování dat. Několikrát jsem totiž zkoušel importovat *.wav v rozlišení 24 bit/48 kHz a pokaždé se stejným výsledkem, a to dost nepříjemným šumem. Po snížení bit(ové) hloubky v jiném programu na 16 bit/48 kHz se data importovala správně.

Abych software jenom nehaněl tak musím říct, že PANTHEON se mi líbil velmi. Je pravda, že člověk musí se všemi ovládacími prvky efektu pracovat velmi opatrně, ale výsledek může znít opravdu velmi dobře. PATHEON nabízí 35 editovatelných přednastavení které po lehké úpravě mohou vyhovovat většině zaznamenaných zdrojů. Jedinou nevýhodou je, že po uzavření session a jejím následném otevření musíte PANTHEON nastavovat znovu. V podstatě uložíte jen nastavení insertu a poslední použití přednastavení. Veškeré vaše zásahy do efektu se ztrácí. Jediné řešení je tužka, papír a všechno si psát nebo pamatovat.

Kolega se krátce a pro komplexnost podíval na zoubek i PC softíku a spolupráci s jiným standardním HDR SW. Instalace pod Windows XP proběhla hladce a bez zádrhelů, karta fungovala na první zapojení.

Pokud máte strach, že s instalací ProTracks 2.2 na vás vyskočí nějaký podivný nový SW, odložte obavy. V zásadě se dá říct, že jde o starý známý, převlečený, Cakewalk. S kartou je sladěn a kdo si na jeho rozhraní zvykne, dostane stabilně chodící 32-stopý DAW (16 stereo). Nás spíše zajímalo chování Omegy ve spojení s programem Nuendo, v našem případě verzí 1.5.3. Podstatné můžeme shrnout do konstatovaní, že během víkendového testování si karta s Nuendem rozuměla velmi dobře, nedošlo k žádnému zakousnutí (je pravdou, že jsme pracovali maximálně s osmi stopami a nevelkým množstvím plug-inů) a pokud jde „modloúdaj" karet pro HDR, tedy latenci, nelišila se od svých konkurentek M-Box či Tascam US-122. Tedy v závislosti na nastavení bufferu – velmi slušné, bez problémů použitelné.

Co říci závěrem?

Myslím, že za své peníze obdržíte velmi kvalitní zvukovou kartu s 8 vstupy (2 x mic, 4 x line, 2 x digital), uznávanými mikrofonními předzesilovači a inserty na jejich kanálech, předčící konkurenci možností záznamu až 4 tracků najednou, která vám bude podle mne sloužit dlouho a dobře. Zamyslel bych se na výběru software pro Macintosh, protože myslím, že na trhu je v současnosti dostupných několik softwarových řešení a karta některá z nich podporuje. Všechno ostatní už závisí na vás a vaší kreativitě popřípadě na kreativitě těch které budete nahrávat.

    Mikrofonní vstupy (2) Samice XLR Pin 2 Hot 
    Vstupní impedance 664 Ohm symetrický
    EIN -118 dB @ 51 dB gain (150 Ohm impedance zdroje)
    -120 dB A-zatížený
    Maximální vstupní úroveň -2 dBu (150 Ohm impedance zdroje)
    Frekvenční rozsah +0, -0.2 dB 20 Hz - 20 kHz, ref. 1 kHz 
    THD+N <.005%, 20 Hz - 20 kHz 
    Insert (2) 1/4" TRS symetrický nebo nesymetrický
    Send úroveň (ring) +19 dBu maximum
    Maximální Return úroveň (tip) +19 dBu maximum
    Linkové vstupy (4) 1/4" TRS symetrický nebo nesymetrický
    Vstupní impedance 20 kOhm nesymetrický, 10 kOhm nesymetrický
    Maximální vstupní úroveň +19 dBu (40 Ohm impedance zdroje)
    Frekvenční rozsah +0, -0.2 dB 20 Hz - 20 kHz, ref. 1kHz
    THD+N <.012% A/D, 20 Hz - 20 kHz, <.012% A/D/A, 20 Hz - 20 kHz 
    Nástrojový vstup (1) 1/4" mono jack
    Vstupní impedance 1 MOhm nesymetrický
    Maximální vstupní úroveň +19 dBu 
    Frekvenční rozsah +0, -0.25 dB 20 Hz - 20 kHz, ref. 1 kHz 
    THD+N <.0125% A/D
    Crosstalk <-74 dB jakýkoli vstup nebo výstup, 20 Hz-20 kHz <-95 dB na 1 kHz 
    Linkové výstupy (2) 1/4" TRS symetrický nebo nesymetrický
    Úroveň +19 dBu maximum
    Impedance 110 Ohm 
    Sluchátkový výstup (1) 1/4" stereo jack 100 mW na kanál na 50 Ohm 
    MIDI rozhraní 5 pin DIN konektory pro MIDI IN a MIDI OUT 
    Digital Audio vstup Coaxial RCA (S/PDIF)
    Digital Audio výstup Coaxial RCA (S/PDIF)
    D/A a A/D Samplovací frekvence: 44.1 kHz nebo 48 kHz 
    Dynamický rozsah:
    A/D >101 dB, nezatížený, 20 Hz - 20 kHz
    >104 dB, A-zatížený, 20 Hz - 20 kHz 
    D/A >107 db, nezatížený, 20 Hz - 20 kHz
    >109 db, A-zatížený, 20 Hz - 20 kHz 
    A/D/A >100 dB dB, nezatížený, 20 Hz - 20 kHz >103 dB, A-zatížený, 20 Hz - 20 kHz 
    Analog Path >115 dB dB, nezatížený, 20 Hz - 20 kHz >118 dB, A-zatížený, 20 Hz - 20 kHz 
    USB: Verze 1.1, Verze 1.1 hub není podporována
    Rozměry: 118 mm x 184 mm x 197 mm