Line6 GearBox Plug-in Silver Bundle

Kytarový modelingový plug-in s externím USB rozhraním
Distributor: 
Autor: 

Představovat firmu Line6 a její výrobky snad v dnešní době není vůbec třeba.

Ovšem vzhledem k tomu, že tato firma neustále vrhá na trh nové produkty, udržovat si stálý přehled o tom, co vyrábí, není vůbec na škodu. Upřímně musím hned na úvod napsat, že na rozdíl od některých jiných výrobců se vývojáři Line6 snaží, nejen nám kytaristům, podstatně usnadnit hudební tvůrčí život.

Při vzpomínce na jeden z prvních produktů této americké firmy, AMP Farm (pouze plug-in se simulacemi zesilovačů), se mi zdá skoro neuvěřitelné, jak se jejich portfolio rozrostlo. Já už jen čekám, kdy udělají i kávovar, který po připojení přes USB bude schopen vařit kávu podle námi nastavených presetů. Představte si, že si budete chtít dát kávu, jakou ráno pije David Gilmour, a nebo smrťáka, co si dával Hendrix. No, vraťme se na zem a podívejme se na to, co pro vás mám ne z budoucí, ale ze současné nabídky firmy Line6.

Na můj neuklizený studiový stůl se mi dostala zajímavá krabička, respektive tzv. „Bundle/soupravička" s názvem GearBox Plug-in Silver Bundle. Jde o "svazek" softwarové aplikace GearBox obdařené simulacemi zvuků a efektů pro kytaru, basu či vokály a základního hardwarového USB recordingového rozhraní Toneport DI (jednoduchý, malý převodník, který si můžete vzít kamkoliv s sebou). Tato kombinace by nám měla nabídnout jednoduše a účelně řešený nástroj pro nahrávání výše zmíněných nástrojů (rozlišení 16, 24 bitů/44.1, 16 a 96 kHz) do počítače. Pro zajímavost doplním, že tento „Bundle" existuje hned ve dvou verzích (Silver a Gold), které se od sebe liší svou výbavou. Silver (dále jen GBS), o které je dnes řeč, sestává ze softwarového potenciálu, čítajícího 18 kytarových aparátů, 24 kytarových reproboxů, 5 basových aparátů a 5 basových beden, 6 mikrofonních preampů a 29 „krabiček" a ostatních studiových efektů…

TonePort DI

Ve výčtu základních efektů, krabiček, preampů a kytarových beden nechybí nic, co by se dalo postrádat, tedy alespoň „v základu". Samozřejmě, pokud budete mít chuť, zbytek modulů se dá dokoupit, a to i přímo na webu Line6. Nedílnou součástí balení je ovšem již řečená hardwarová část, realizovaná ve formě velmi elegantní černé krabičky v tradičním firemním černočerveném designu. Slouží k převodu signálu z nástroje do počítače (výrobce deklaruje kompatibilitu s platformami Windows a Macintosh), z počítače zpět do mixu, monitorů a nebo sluchátek.

Jak je vidno z obrázku, jedná se o obdélníkovou krabičku, která má zaoblené bočnice a zespodu čtyři mohutné výčnělky, na kterých „celá věc" stojí. Z vrchu jsou vidět bíle vyznačené nápisy, které nám naznačují, co kam připojit. Na horní ploše externí hardwarové jednotky nalezneme také LED diodu, svítící dvěma barvami (viz dále). Samozřejmě nechybí označení výrobku a klasické masivní logo výrobce. Přední panel v tradiční karmínové barvě zdobí z leva 6,3mm jackový vstup pro hudební nástroj a tlačítko PAD pro případ, že by připojený nástroj produkoval silnější signál. Následuje nápis Tone Direct Monitoring a doprava ukazující šipka - to aby nikdo nepochyboval o tom, k čemu je určen masivní stříbrný otočný knob.

Zadní panel je osazen konektorem USB, výstupem jack 6,3 mm na sluchátka (hurá, konečně si někdo všiml, že se i na tak malý přístroj vleze normální jack a nerve tam tu nemožnou „třiapůlku"), výstupem D.I. Out (tady pozor, jde o digitální výstup, takže redukce s sebou (!)) a analogovými výstupy 1 a 2, které, myslím, není třeba komentovat.

Jinak dlužno dodat, že i když je stříbrný potenciometr na hlasitost odposlechu vyveden z umělé hmoty, celý přístroj je kovový a vypadá docela robustně, dokonce je i sešroubován, žádné slisované šidítko… Celkový dojem z provedení je u mne více než dobrý.

Instalace

V první řadě je nutné software nainstalovat do počítače. Instalace proběhla naprosto bezchybně a napoprvé. Může se to zdát neuvěřitelné, ale je to tak. Je tu samozřejmě jedno malé a nijak závažné „ale". Při instalaci je zapotřebí dodržet daný postup, o jehož dodržení se postaral výrobce s takovou vehemencí a noblesou, že by to zvládla i moje maminka. Jakmile vezmete do ruky instalační CD, které poznáte na první pohled, uvidíte, že je na něm nápis „Install this software before connecting your hardware!". To musí trknout i méně zdatné uživatele, kteří anglicky moc neumí. Po vložení CD se objeví instalační obrázek, kde se opět dozvíte, že nesmíte mít připojené zařízení v době instalace. Potom už jen kliknete a jedete podle pokynů. Zatrhnete, že souhlasíte s licenčním ujednáním a celý proces začne probíhat. Pokud pracujete s operačním systémem Windows, při dokončování instalace se zhruba sedmkrát dozvíte, že tento produkt neprošel testem na logo XP, že bude zařízení pracovat nespolehlivě, může poškodit váš počítač atd. Berme to jako nutné zlo a v klidu všechny Gatesovy výhružky odklikejme příkazem „pokračovat". Následuje vyzvání k připojení USB do počítače a hardwarového rozhraní. Tady jedno malé pozor! V okamžiku, kdy počítač rozpozná nový hardware a bude jej chtít instalovat, je zapotřebí celou tuto akci potvrdit. Jde tu jen o to, že si počítač srovná vše, co jste do něj nahráli při instalaci. Pak už jen nechte celý proces dokončit. Dioda na „DIčku" zezelená a my můžeme začít.

Let’s go

Jak již bylo řečeno v úvodu, GBS lze používat jako tzv. Stand Alone aplikaci, což znamená, že ke svému chodu nepotřebuje žádný hostitelský program. Ke spuštění GBS dojde hned po dvojkliku na ikonku, která se vám objevila na ploše. Připojíme kytaru či basu a můžeme hrát. Nasnadě je i využití GBS jako multiefektu, neboť je možné připojit MIDI kontrolér a ovládat Wah a Volume. To mi připomíná, že mi trochu chybí MIDI rozhraní, zde ale výrobce patrně předpokládá, že již nějakou kartu máte, respektive si MIDI přikoupíte, což dnes nepředstavuje ekonomicky nijak náročné řešení. GearBox však můžete stejně dobře využít jako plug-in ve spojení s libovolným HDR softwarem (formáty: VST pro PC, AU nebo RTAS pro Mac). TonePort přitom zaručuje téměř bezlatenční monitoring, můžete tedy pohodlně nahrávat v perfektním synchronu se všemi aktivovanými efekty. Popisovat jednotlivé krabičky, reproboxy, efekty a já nevím, co ještě, by bylo zdlouhavé a myslím i zbytečné, neboť nic nového se zde nekoná a ani nemůže. Jedná se o efektovou „plug-inu", která umí na bázi simulací vymyšlených i reálných vzorů naprosto vše, co je potřeba k živému i studiovému hraní. Hned po startu vás upoutá velmi pěkné, přehledné a přívětivé prostředí, kde jsou všechny ovládací prvky intuitivně rozloženy a popsány dle ustálených zvyklostí. Kdo by měl přece jen pochybnosti k čemu slouží ten který parametr, prvek a nebo obrázek, může na prvek ukázat kurzorem a pokud je možné s daným parametrem, ovladačem a nebo obrázkem něco nastavit a udělat, objeví se nápověda v dolní části okna. Je sice v angličtině, ale všechna hesla jsou dostatečně výstižná a navíc, jak už jsem řekl, těží z klasických, „po staletí" používaných popisů. Nechybí zde možnost kompletního nastavení celého programu, možnost úpravy jakéhokoliv parametru, ladička (a ta je famózní)… Co je zde velmi vydařené, to je utilita s názvem Hum Reducer. Jedná se o jakýsi „brumšum umlčovač" pro případ, že máte připojen singly osazený nástroj, CRT monitor, zářivky nad sebou a já nevím, co ještě. Jeden můj kamarád v Brně bydlí hned vedle trafostanice, moc příjemná záležitost… Hum Reducer si podobné „neřády" identifikuje a následně je ze signálu odfiltruje. Další “vychytávkou” jsou dva ovládací prvky na pravé straně okna. Nesou dobře známé názvy MID a PRESENCE a jsou, dle mého, vynikající záležitostí. Často se stává, že námi vytvořený zvuk se nepojí s ostatní muzikou, protože je tam moc/málo presencí, ale také není sólo slyšet, protože je tam moc/málo středů… Ne těch, co musím stáhnout/přidat na jednotlivých efektech! Já potřebuji přidat naráz, a to na konci! Jsem rád, že nám kytaristům začínají vymýšlet pracovní nástroje lidé, kteří se sice dobře učili, ale mají ke kytarám vztah. :o) Nastavení zvuku se i zde děje standardním způsobem. Nahoře vybereme zesilovač, který chceme, potom k němu vybereme simulaci reproboxu. Pod ním je vidět řada krabiček, jenž reagují na klik a jsou tak buď zapnuté, nebo vypnuté. Po kliku na krabičku se objeví okno, ve kterém se dají na příslušné krabičce nastavit všechny dostupné parametry. U Volume pedálu se samozřejmě dá nastavit i pre/post. Nemusím snad zdůrazňovat, že u každé krabičky máte na výběr nespočet simulací a možností nastavení. Moc sympatické je nastavení snímání reproduktoru s velmi názorným obrázkem. I zkušeností prostý člověk bude schopen zjistit, jak se toto nastavení provádí. Mikrofon na stojanu se totiž dá posouvat buď v procentech, nebo jednoduše myší. U dynamických mikrofonů je ještě možnost výběru umístění osy on/off. K tomu si můžete vybrat dynamický mikrofon 57 a z kondenzátorů je tu 421 a 67 (že nepoznáte které mikrofony jsou simulovány? :o)). Vedle toho máme ještě dva VU metry a nastavení Record, což je množství signálu, který je směrován do multitrackových programů.

Nesmíme zapomenout rovněž na pětici tlačítek pod zvukovou sekcí. První, Guitarport Online, po odkliknutí připojí GBS na stránky Line6. Vy se pak můžete (v případě, že jste online) vybavit tabulaturami, songy ke cvičení a zvuky předních světových umělců. Druhé, Player, aktivuje přehrávač, který umí přehrát téměř každý soubor, který mu zadáte a to jak z disku, tak z webu či z CD. Jakmile jej označíte myší, tak už je možné jej přehrát, udělat si v něm smyčku a cvičit a cvičit a cvičit a cvičit… až se vaše žena zvedne a odejde spát k mamince. Nebudeme si všímat maličkostí a zjistíme, že se dá přehrávaný zvuk uložit, abychom mohli cvičit, i když nemáme požadované CD s sebou. Dalším tlačítkem v řadě je Metronome. Neslouží k ničemu jinému, než ke cvičení rytmu. Není to ale jen tak obyčejný metronom. My jej můžeme editovat, a to docela hodně. Kromě toho, že zde můžeme využít standardních možností jako je zadávání tempa a hlasitosti, tak je možné kromě přednastavených typů rytmu a temp vytvářet svá vlastní a samozřejmě je uložit. A není zde omezení jen na klasický klik, jsou tu dva Bass Drum a Snare Drum a jedna Hi-hat a Bell. Předposlední tlačítko, Tonelocker, ukrývá funkci přenosu nebo kopírování zvuků do on-line banky. Konečně, to nejzajímavější tlačítko nakonec je Tone Library - nádherná knihovna zvuků, do které v podstatě můžete přispívat i vy (pokud budete zaregistrováni). V této knihovně najdete téměř všechno a od všech. Vy si jen vyberete, jestli chcete verzi pro single a nebo humbucker a „loudujete". Pokud jde o zvuky v této knihovně, dá se říct, že jim není, co vytknout až na zvuky Pink Floyd. Hlavně ty klasické z The Wall - to je s prominutím bída. Důležité ovšem je, že si všechny zvuky můžete přetvořit k obrazu svému a uložit.

Celkový dojem

Celkový dojem je výborný. Patřím k těm muzikantům, kteří se novotám nebrání a ani nebudu tvrdit, že lampa je lampa a nebo, že ta či ona simulace je dokonalá nebo ne. Jsem spíš názoru, že každá situace vyžaduje své řešení. Také si myslím, že vhodná a hlavně vkusná kombinace obojího přinese výsledek, za který se nebudeme muset stydět. Pro mě je důležitá odezva při hraní aneb „jak to tlačí" a to tu je splněno. Pokud jde o pořízenou nahrávku, kolega stejně nepoznal, kterou z těch kytar jsem točil na kombo, a kterou přes GearBox, což samo o sobě stačí jako známka toho, že zvuk, který se dá z „bundlu" vymáčknout, je v pořádku (pro doplnění – použil jsem kytaru Fender Stratocaster USA Standart z HB u kobylky a s S1; monitory ESI NEAR05 a EVENT 20/20). Já mám rád jednoduchá, ale účinná řešení a tohle se mi líbí moc. Jsem možná trochu neobjektivní, protože výrobky Line6 používám již přes deset let, ale možná právě proto je tak dlouho používám. A za tu cenu, nekupte to! V současné době je k dispozici aktualizace na verzi 3.50, kterou si lze stáhnout zdarma z webu. On už vás GBS upozorní sám. Tak ať to ladí.