Line6 Spider IV 30

Kytarové kombo s digitální modelací
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
5 400,00 Kč

Nová generace modelujících kytarových aparátů Line6 Spider přináší významné a znatelné inovace: digitální modely jsou redefinovány a rozšířil se také jejich počet. Vztahuje se to tentokrát i na nejmenší modely – 15 a 30wattové kombo (v předchozí řadě Spider III se totiž proti Spider II nijak nezměnily).

Spider IV 30 je kompaktní uzavřené kytarové kombo s výkonem 30 W, vybavené 12palcovým reproduktorem Celestion Custom. Na ovládacím panelu se úplně vlevo nachází kytarový vstup a nad ním je zdířka pro stereo minijack, kam můžete připojit CD nebo MP3 přehrávač. Následuje zdánlivě šestipolohový volič modelu zesilovače – modelů je ovšem na palubě rovných dvanáct. Pod každým názvem se skrývají dvě zvukově odlišné varianty, jejichž volbu signalizuje barva odpovídající LED (červená nebo zelená). Následuje pětice potenciometrů pro ovládání předzesilovače: Drive, Bass, Mid, Treble a Channel Volume. Čtyři prosvícená tlačítka nad nimi slouží k přímé volbě jednoho z naprogramovaných kanálů. Další tři knoflíky ovládají Smart Effects – nově tedy můžete využít až tři efekty současně. Nad nimi je tlačítko pro Tap Tempo, jehož opakovaným poklepem jednoduše a intuitivně nastavíte tempo pro efekty s cyklickou časovou bází. Delší přidržení tohoto tlačítka zapne režim integrované ladičky, která k signalizaci ladění používá prosvětlení čtyř kanálových tlačítek. Poslední potenciometr reguluje výstupní hlasitost (Master Volume). Úplně vpravo je ještě výstup na sluchátka, použitelný i jako direct out pro přímý vstup do mixu, a ještě „ethernetový“ konektor pro připojení volitelného FBV pedálu.

Modely zesilovačů CLEAN – Red varianta představuje zvuk jazzového komba, sametový tón s čistými výškami a zřetelným spodkem. Green vychází z komba Hiwatt Custom 100: vyrovnaný čistý zvuk s výrazným středem a zúženými basy, charakteristický pro počátek 70 let, fusion a funky. TWANG – Red nabízí ostré výšky s lehce kousavým transientem. Klasika 60. let staví na zvuku dvou slavných zesilovačů Fender – Blackface Twin Reverb a Blackface Deluxe Reverb. Zelená verze má swingující rockabilly zvuk s kořeny v 50. letech (Fender Tweed, Gibson Explorer). BLUES – Red představuje klasický bluesový overdrive. Nakřáplý vintage zvuk s hladkým a plným tělem, podobný aparátům Marshall JTM-45, Fender Bassman nebo Fender Vibroverb z přelomu 50. a 60. let. Blues Green vychází z Vox AC-30 a uslyšíte v něm britský rockový zvuk z počátku 60. let, charakteristický pro rané nahrávky Beatles, Kinks nebo Rolling Stones. CRUNCH – drsné zkreslení, používané především prvními metalovými skupinami na přelomu 60. a 70. let. Ostřejší Red varianta vychází z Marshall Plexi 50-Watt, Green z Marshall Plexi 100-W s variakem a přemostěnými vstupními kanály. METAL – Red preset zní jako Mesa/Boogie Dual Rectifier: komprimovaný a průrazný high-gain metal. Metal Green kombinuje agresivitu s mimořádným barevným rozpětím, kontrolovatelným polohou potenciometru Mid. INSANE – Line6 klasika, umožňuje extrémní zkreslení až téměř po hranici ztráty tonálního charakteru. V Red verzi spolehlivě zapadne do metalového arzenálu, Green verze žene všechno na maximum a osloví i nenasytné kytarové experimentátory.

Efekty

Je jich celkem sedm, vesměs ve studiové kvalitě, přičemž jsou odvozeny z nejpopulárnějších legendárních kytarových stompboxů. První dva knoflíky nesou po třech efektech (Chorus/Flanger, Phaser, Tremolo a Delay, Tape Echo, Sweep Echo: funkční je vždy jeden z nich), třetí knoflík je vyhrazen pouze pro reverb. Každý ze Smart Efektů má vymezenou zónu pro ovládání, v jejímž rozmezí můžete stupňovat účinek. Nejde však jen o pouhou intenzitu, ovladač se dotýká několika skrytých parametrů zároveň a proto můžete do jisté míry měnit i sám charakter efektu. Výhodou je rychlost a snadnost úpravy, nevýhodou je samozřejmě skutečnost, že jste odkázáni na předem naprogramované vlastnosti a celkový editační potenciál je tedy užší, než kdybyste měli přístup na jednotlivé konkrétní parametry (další aparáty v řadě Spider IV to už s pomocí displeje umožňují).

Zvuk

Aparáty Line6 Spider už po léta patří k nejprodávanějším nejen v USA, ale i v dalších zemích, Česko nevyjímaje. A to i přesto, že fyzikální akustické modelování dodnes mezi kytaristy naráží na řadu předsudků. V jiné verzi se tu opakuje situace z 90. let, kdy kytaristé dlouho odmítali přijmout digitální nahrávání a urputně se dožadovali magnetických pásů, jejichž nedostatky pociťovali jako nezbytnou součást kytarového zvuku. Emulace těchto jevů se však postupně stala integrální součástí digitálních modelů v efektových procesorech a dneska už tenhle tolik diskutovaný problém nikdo řešit nepotřebuje. Je nesporné, že lampové originály zesilovačů, z nichž modely Line6 vycházejí, mají vesměs navíc i to něco extra, co se kolikrát ani nedá srozumitelně definovat a co v modelu nenajdete. Digitální modelování však prochází neustálým vývojem a je značně pravděpodobné, že po nějaké době se rozdíly stanou nepostřehnutelnými, jako je to už dnes třeba u hammondek. Žádný z lampových originálů vám však nedokáže nabídnout takové rozpětí odlišných zvuků, jaké najdete u Spiderů: Spider 30 obsahuje 12 odlišných lampových zesilovačů za cenu nižší, než má jediný originál. A právě to je při všech výhradách zdrojem přitažlivosti a úspěchu modelujících zařízení všeho druhu. Jednotlivé modely jsou opravdu výrazně odlišné a mají své charakteristické znaky. Na své rozměry a výkon 30 W zní kombo dost razantně, hádali byste spíš o něco vyšší výkon. Ke každému modelu patří jiný předzesilovač – příslušné potenciometry mají odlišný účinek i strmost chodu. K dipozici je navíc i funkce Boost, která dokáže ještě o stupeň posílit zkreslení a overdrive. Zkreslené zvuky mi připadají o trochu barevnější než čisté, svůj díl má na tom možná charakter použitého reproduktoru.

Chcete-li hrát s doprovodem připojeného CD nebo MP3 přehrávače, musíte hlasitost playbacku nastavit na jeho výstupu, Spider pro tento účel žádný knoflík nemá. Škoda ovšem je, že signál ze stereo vstupu vychází i na sluchátkách/direct out jako mono. Spider 30 je zkrátka mono a nedělá v tom žádné výjimky. Tohle kombo ocení zejména kytaristé s širokým žánrovým záběrem. Velmi dobře se uplatní nejen doma či ve zkušebně, ale i na menším pódiu, v klubu nebo baru. Zvuk je sám o sobě natolik výrazný, aby se bez problému prosadil i v malé ansámblové sestavě.