M-Audio Fire Wire

Žhavil Béda…
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
9 990,00 Kč

Pro ty z vás, kteří sledují dění na poli domácích HDR karet a systémů, jistě není nový přírůstek z rodiny AUDIOPHILÚ velkým překvapením, ale i mě velmi zajímalo jestli se opravdu liší pouze rozhraním. Jelikož jsem za tu dobu co vyšel na trh první počin v této oblasti, tehdy ještě AUDIOPHILE 2496, což byla karta PCI, vlastnil nejen ji, ale i pozdější USB verzi, nemohl jsem se této FIREWIRE karty dočkat. Nejen, že mám po letech s čím srovnávat, ale i dnes na ní čekal velký soupeř v podobě FW 410, kterou již nějaký ten měsíc doma trápím.

Ale nepředbíhejme a pojďme se na ni podívat. Jelikož se jedná o externí zařízení vždy jde o nějakou krabičku.

No ani tady tomu nebude jinak. Nebýt mého osobního svinovacího metru, který naměřil 18,5 cm šířku x 4 cm výšku x 11,6 – 12,2 cm hloubku, nedostalo by se vám úplného popisu, neboť jsem o těchto rozměrech nenašel nikde ani čárku. Na druhou stranu jde o velikost, která se dá u takovéto věci očekávat. Škoda, že nemám doma váhu, ale v ruce to udržíte. Vždyť je to mobilní!

No a už tu máme první velké překvapení! Původní plastový záměr u USB verze se zřejmě moc neujal, neboť zde na nás čeká v solidním plíšku vyvedená krabička vzadu zaoblená (proto ten rozměr 11,6 – 12,2 cm). Řešení elegantní a praktické. Zepředu obligátní stříbrný panel jež je osazen zleva sluchátkovým výstupem, kterému patří otočný regulátor výstupní hlasitosti v podobě „nekonečného" kolečka a přepínač výstupních signálů A/B, navíc indikován dvěma LED diodami. To je velmi praktické, protože při přepínání odposlechů mezi SOURCE a ASIO již nemusíme spouštět ovládací panel. Zhruba uprostřed jsou opět dvě LED diody sloužící k indikaci průchodu signálu S/PDIF a to IN a OUT. Velmi důležitý je i Level Controler opět jako „nekonečný" potenciometr a konečně indikace provozu a vypínač.

Na ZADNÍm PANELu je opět vše potřebné a tak zde nacházíme vstup pro síťový adaptér (je v příslušenství), který je samozřejmě potřeba pouze u použití s NOTEBOOKEM a nebo máte-li zapojeno přes 4pinový FW. Jinak při použití klasického 6pinového FW je náš AUDIOPHIL napájen z počítače. Dále jsou tu slovy dva FireWire porty 1 a 2 což oceníte v případě, že potřebujete něco připojit dalšího a nemáte již volný slot a nebo se vám nechce, tak jako mě, otáčet počítač. Nechybí S/PDIF in a out v podobě RCA konektorů, nerozlučná dvojice MIDI IN a OUT, čtyři výstupní RCA konektory a dva LINE vstupy opět jako RCA.

Dalo by se říct, že tady by mohl popis skončit , protože co by jste chtěli testovat na již tolikrát otestovaném. No přátelé budete se divit. Tak jako pro mě bylo tenkrát obrovským překvapením pořízení nového ovladače ke své ještě PCI kartě, kdy jsem chtěl svého AUDIOPHILA měnit kvůli nedostatečné latenci, tak mě potom velmi překvapila nejen USB verze, ale dnes i FW verze a to víc než příjemně. Zde totiž výrobce pořád myslí na nás, uživatele, kteří jsme víc muzikanti než technici a jaderní fyzici. Takže tomu přizpůsobili i instalační procedůru, kterou dnes již zvládne i můj šestnástiměsíční synek. Tak jako u každé záležitosti, kterou ne zcela ovládáme a nebo ji neděláme každý den, vezněme do ruky návod kde nám výrobce děkuje a blahopřeje k zakoupení zmíněného zařízení. Zde se také dozvíte kde najdete na přiložených CD kompletní manuál ve formátu pdf.

Samozřejmě komu by chyběl příslušný akrobat má ho zde také.

Poté přistoupíme k instalaci. AUDIOPHILA necháme ve stavu odpojeném, to je velmi důležité, a vložíme CD-ROM s driverem. Zde si najdeme složku s příslušným ovladačem dvakrát na něj poklepeme aby se otevřel a začal instalovat. Na vyzvání připojíme AUDIOPHILA a můžeme začít pracovat.

Jelikož je AUDIOPHILE FW určen pro širokou veřejnost od domácích kutilů přes mobilní nahrávače a dnes docela se rozšiřující rodinu computerizovaných DJ’s, je zde opět velmi luxusní téměř nulová latence a to s sebou nese spoustu možných využití. Já jsem třeba neodolal a připojil jsem, předzesilovač z gramofonu na vstup AUDIOPHILA a nahrál pár desek, které jsem před tím restauroval pomocí FW 410 a byl jsem velmi zvědavý jestli uslyším nějaký rozdíl. Použil jsem k tomu nastavení 24/96 což je nejvyšší co AUDIOPHILE umí. No nebudu vás dlouho napínat. Žádný výrazně slyšitelný rozdíl se nekonal ani po nahrání signálů z mixpultu a kláves a kytarového procesoru a já nevím odkud ještě, a kdo řekne že to tak není, tak podle mě slyší trávu růst. Určitě bychom při hlubším hloubání nějaké rozdíly našli, ale pokud se budeme pohybovat na bázi poslechové a ne měřicí, myslím si, že můžeme být v klidu. Dynamika úžasná, šum neslyšitelný a čistota signálu dostatečná do té míry, že vás při poslechu nic nezarazí, ani nemáte pocit z čehosi divného. Možná bych jednu výtku měl, a to z absence PADů na linkových vstupech, což by nám trošku více „zuniversálnělo" vstupy, ale dá se to pořešit samozřejmě i jinak.

Ještě bych se rád zmínil o ovládacím panelu, který je součástí ovladače a který se mi u výrobků MAUDIO vždycky tolik líbil. Je rozdělen do čtyřech záložek a to, mixer, output, hardware a about. U mixeru a outputu můžeme nastavit odkud kam a jak má signál procházet. Záložka hardware je o systémovém nastavení a ABOUT je o verzi softwaru a ovladače.Vše je zde velmi přehledně a jednoduše rozmístěno a nechybí jednotlivé indikace průchodu signálu. Velmi povedené je nastavení již zmíněného „nekonečného" potenciometru Level Controler, kdy si můžete nastavit a uložit jestli zmíněný bude ovládat SW RETURN BUS, OUTPUT BUS, INPUT a nebo AUX SEND. Přátelé co si přát víc.

No a samotná práce pokud jde o MIDI a ostatní aplikace probíhala opět velmi spořádaně a nekonfliktně, ostatně jak jsme již u výrobků MAUDIO zvyklí. Přehrával jsem na poprvé, nahrával jsem na poprvé a midi fungovalo opět napoprvé. Dokonce jsem použil obě karty najednou a tím si zvýšil nejen počet vstupů, ale opět vyzkoušel, že kdo umí ten umí. Jednoduše mi přibyl další ovladač a panel a mohl jsem si vybírat z čeho jsem chtěl. Samozřejmě toto spojení vyžaduje trošku zkušeností, protože ze začátku je v tolika vstupech na dvou různých kartách docela hokej, ale zase nebýt mé vrozené lenosti, kdy se mi nechtělo svoji FW410 odpojovat, tak bych to vůbec nezjistil. No a pokud by jste měli kartu jinou, a třeba s více vstupy, tak můžete tuto používat třeba jako efektové smyčky a nebo další auxy. Protože jsou u M-AUDIA profíci, tak s tím již počítali.

Co říci na závěr

Za cenu 9 990,- Kč máte možnost koupit domácí INTERFACE s profesionálními parametry což v dnešní době sice říká každá firma, ale tady je to pravdivé. Navíc máte 4 x 6 24-bit/96 kHz I/O – to bych měl asi také vysvětlit. Jak to že 4 vstupy a jak to že 6 výstupů. No to máte tak - dva vstupy jsou analogové a další dva jsou na digitálním vstupu. To znamená, že pokud budete připojovat něco přes externí převodník a nebo třeba přes vstup minidisku, můžete zaráz nahrát opravdu čtyři stopy. No a s výstupem je to stejné. Čtyři výstupy analogové a dva digitální.

Viděl bych to na další investici do domácího studia.