M-Audio Ozonic Fire Wire

Homestudio v kostce
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
15 590,00 Kč

Kdo by neznal firmu M-AUDIO. Každou chvíli bojuje o naši přízeň svým novým produktem, který "sjede" z její (čínské) výrobní linky. A díky distributorovi, který nám jeden z výrobků zapůjčil k otestování, máte možnost číst následující řádky…

Tady jsem!

M-AUDIO Ozonic, mladší a vyspělejší to kolega M-AUDIO Ozone (MIDI master keyboard se zvukovou kartou vjednom, komunikace přes USB), jehož test jste mohli číst v čísle 2/04. Zabalen do krabice z tvrdého kartonu spolu s externím adaptérem, FireWire kabelem (6 pin – 6 pin), tištěným manuálem. Dále balení obsahuje dvě CD, jedno s ovladači pro operační systém, druhé s programem Reason Adapted M-Audio Express.

Doporučené konfigurace:

PC: procesor Pentium 3, 256MB RAM, DirectX 9.0b, Windows XP SP1 (Windows 98, Me, NT, 2000 nejsou podporovány!)

Mac: procesor G3/800 MHz nebo G4/733 MHz (přičemž akcelerační karty nejsou podporovány), 256MB RAM pro OS X 10.2.8 / 512 MB RAM pro OS X 10.3.4

Instalace HW 

V počítači jsem neměl FireWire řadič. Navštívil jsem příslušný obchůdek a řadič zakoupil. Jeho instalace byla snadná a komunikace s kartou bezproblémová. Po připojení zvukové karty se spustila instalace DirectX 9.0 (neměl jsem nainstalováno) a ovladačů nutných ke vzájemné komunikaci. Po nutném restartu Windows se v systémové liště objevila ikona M-AUDIO. Po jejím poklepání se otevře okno Control panel. Zde se provádí základní nastavení karty, nastavení samplovací frekvence (přednastaveno 44 100Hz), velikost bufferu ASIO/WDM (přednastaveno 256 samplů). ASIO direct monitoring lze zakázat. Obsahuje také softwarový mixer, pro ovládání vstupů/výstupů (viz. obrázek). Nastavení si můžete uložit [SAVE] pro pozdější vyvolání [LOAD]. Pokud není karta zapnutá, nebo připojená, Control panel na to upozorní. Vše by tedy mělo fungovat.

Chtěl bych jenom podotknout, že vše probíhalo pod Windows 2000 s nejnovějšími aktualizacemi! Otázkou však zůstává, zda vše proběhne stejně hladce na všech počítačích, proto doporučuji Windows XP. Pro klid svědomí jsem vyzkoušel instalaci se systémem Windows XP Home a vše proběhlo v pořádku.

Instalace SW 

Pro první krůčky muzikantovy je v krabici přibalen SW Reason Adapted M-Audio Express. Jeho instalace ve Windows byla standardní a vcelku jednoduchá. Při prvním spuštění vás program vyzve k zadání registračního čísla a registraci přes internet. Tu můžete odložit na později. Dále následuje nastavení programu, audia, MIDI. A pak už jen hrát a hrát... Ovládáním a funkcemi programu se dále zabývat nebudu, neb by to vydalo na další článek. A navíc, každý má ten svůj oblíbený program, se kterým se mu dobře pracuje.

Doporučuji stáhnout si ze stránek výrobce Enigmu. Je to univerzální editor/knihovna. Kromě Ozonica odporuje i další zařízení (Keystation Pro 88, MK-425c, MK-449c, MK-461c, O2, UC-33e, Trigger Finger, X-Session), je tedy výhodný, používáte-li více zařízení „ze stejné stáje".

Dobrý sluha

Ozonic tvoří solidní základ domácího studia. Podívejme se na jeho zadní panel. Začneme sluchátkovým výstupem, jehož hlasitost se ovládá na horním panelu umístěným otočným potenciometrem, a u kterého máte navíc možnost plynule míchat poslechový zdroj A/B (viz dále). Dále následuje XLR mikrofonní vstup [1] s dnes již nepostradatelným vypínačem pro phantomové napájení kondenzátorových mikrofonů. Jeho zapnutí signalizuje LEDka na vrchním panelu. Dále následuje nástrojový vstup [2] pro připojení kytary nebo basy. Gain z těchto vstupů [1, 2] lze ovládat jak pomocí softwarového mixu, tak pomocí otočných potenciometrů na vrchní straně Ozonica. Dále následují dva nesymetrické vstupy [3, 4], které lze využít buď jako 2x mono, nebo 1x stereo. Pro poslech slouží výstupy A (1, 2 - TRS balanced), B ( 3, 4 - TS unbalanced). Obě dvojice mají samostatný fader hlasitosti.

Dále zde nalezneme vstupy pro napájení, FireWire kabel, MIDI In/Out, expression a sustain pedál.

O převod analogového signálu na digitální se starají kvalitní 24-bitové převodníky s frekvencí 96 kHz. Dále nutno podotknout, že (nejen) Ozonic je zařazen na seznam karet M-Powered kompatibilních. Co to znamená? Jistě znáte Digidesign Pro Tools. Až donedávna byl tento program vázán na hardware této firmy. Dnes máte možnost zakoupit speciální verzi programu, které podporuje právě tyto M-Powered kompatibilní karty. O možnostech, které z toho vyplívají, se jistě dlouhosáhle zmiňovat nemusím. Tedy jen okrajově. V pohodlí svého studia si s pomocí své oblíbené karty – Ozonic – nahrajete svou myšlenku. Poté zajdete za kytaristou, aby vám dohrál kytarový part.

Víte, že má doma Digidesign Pro Tools, tak s sebou vezmete jen harddisk, u kytaristy ho jen připojíte a po nahrání kytarových sól si odnesete harddisk do jiného studia s Pro Tools. A tak můžete chodit a nahrávat od rána do večera...

Ozonic, kromě výše zmíněného, zastane i funkci (mini) master keyboardu. Klaviaturu lze rozdělit do tří tzv. zón. Každé zóna se pak chová jako „samostatný" keyboard. Pro ovládání dnes tolik oblíbených softwarových nástrojů má „z továrny" předprogramováno 20 presetů ve dvou bankách A/B. Bank A: V podstatě vše pro GM a Reason.

Bank B: GM 3 track Mixer with 3 active voices, sequencer control setup, NI B4, NI Pro 53, Steinberg PPG Wave 2V, Steinberg Halion, G-Media Oddity, AAS Lounge Lizard, Rebirth, nedefinovaný.

Počtem kláves sice neohromí, ale 37 kláves pro nahrání klávesových partů bude jistě stačit. Ty jsou navíc tlakově citlivé. Na výběr máme z devíti křivek. Vstup pro sustain a expression pedál (nejsou součásti balení), MIDI In/Out samozřejmostí(?).

Vlevo od klaviatury se nachází klasická kolečka, ke změně výšky tónu slouží PITCH BEND a pro „ohýbání" tónu MODULATION. Nad nimi je tlačítko pro změnu oktávy OCTAVE SELECTOR. Pokračujeme dále nad klaviaturou zleva doprava. Zde je umístěno deset přepínačů ve dvou sloupcích, ZONE , GROUP [A, B, C]. Mezi nimi je programovatelný joystick. Pracuje ve dvou souřadnicích a jsou mu přiřazeny čtyři kontroléry [B18-B21]. Výrobce doporučuje joystick použít v programu Malstrom synth. Vybereme preset 1 – GM. Pak pohybem nahoru vysíláme zprávu o cutt-off frekvenci filtru (MIDI CC 74), pohybem zleva doprava zprávu rezonance filtru (MIDI CC 71). Další použití je na vás.

Všechny důležité informace zobrazuje modře podsvícený LCD displej. Jeho kontrast je nastavitelný, s čitelností byste tedy problémy mít neměli, a to ani za horšího osvětlení. Pod ním je šest tlačítek, každé má přiřazenou funkci. Pro vstup do editačního módu slouží EDIT. Editované parametry se zobrazují na displeji. BANK A/B slouží pro přepínání mezi bankami A, B. STORE pak pro uložení nastavení. Pomocí současného stisku BANK A/B a STORE se aktivuje funkce SNAP SHOT, ta umožňuje odeslat nastavení kontrolérů do paměti. Funkce MUTE vypíná všechny kontroléry. Před vyvoláním nového nastavení, si Ozonic pamatuje dosavadní nastavení, NULL MODE slouží k návratu „uloženého" nastavení.

Vpravo od displeje se to jen hýří kontroléry - 8 otočných MIDI kontrolérů [B10-B16], pod nimi 5 tlačítek [A27-A31], která jsou šikovně namapována pro ovládání transportu v DAW. Následuje 9 tahových MIDI faderů [C1-C9], pod nimi pak stejný počet tlačítek [C32-C40]. Podrobný popis rozsáhlých MIDI funkcí, jejich přiřazení kontrolérům, SysEx dat je v manuálu na CD. Tlačítka i tahové potenciometry jsou pogumovány, takže tolik nekloužou, když se potíte. Mají příjemně tuhý chod. Jak dlouho ale vydrží, zůstává otázkou.

Tak já ho beru, šéfe!

Musím přiznat, že práce s Ozonicem byla příjemná. Nabízí snad vše, co budete pro domácí zpracování zvuku potřebovat, od nahrávání, přehrávání si oblíbených skladeb, až po kvalitní poslech svého díla, nebo CD. Jeho koupí získáte výborné „velitelské stanoviště" kombinující kartu s dostatečným počtem vstupů a výstupů, HW Direct monitoringem a latencí umožňující naprosto bezproblémový SW monitoring i využívání SW nástrojů, master pro sázení notových patů, HUI pro ovládání softwarového sekvenceru a současně s tím i real-time kontrolér pro živá hraní. S notebookem navíc mobilní! Vše je uspořádáno přehledně a logicky. Můžete ho tedy používat nejen ve studiu, ale klidně, díky klasickým MIDI In/Out konektorům, i na koncertech. S váhou lehce přes 3 kilogramy si jistě neuženete kýlu. A s rozměry 64.7 x 24.1 x 7.6 cm nezabere příliš mnoho místa. Co chybí, je manuál v češtině. Někomu může scházet digitální vstup, či výstup, jiný by uvítal více kláves. Ale každý z nás je jiný a žádné zařízení není zcela univerzální. A můj názor? „Tak já ho beru, šéfe!"