M-Audio Studiophile CX5

Studiové monitory pro blízký poslech
Distributor: 
Cena: 
8 990,00 Kč

Protože se již nějaký čas rozhlížím po vhodných poslechových monitorech pro moje domácí pracoviště, velice rád jsem přijal nabídku redakce otestovat Studiophile CX5 od společnosti M-Audio. Jako hlavní kritérium při výběru komponentů monitoring vždy vidím ve věrném přednesu audiosignálu pokud možno v celém frekvenčním rozsahu. Nechme se tedy překvapit, jak si novinka amerického výrobce povede.

Rozmanitost i zaměření portfolia M-Audio je mezi hudebníky všeobecně dobře známo. Poměrně velkou oblibu těchto produktů můžeme sledovat zejména u „provozovatelů domácích studií“ s nižším rozpočtem, kteří hledají vedle přátelské ceny i dobrou kvalitu. Společnost M-Audio se dříve jmenovala Midimen a založena byla v roce 1988. V současné době má své pobočky v USA, Kanadě, Velké Británii, Německu, Francii a Japonsku. Do katalogu produktů tohoto audio giganta patří zvukové karty, kondenzátorové mikrofony, MIDI klaviatury, poslechové monitory a mnoho dalšího užitečného audio haraburdí. Znám je také softwarový projekt M-Powered - zvláštní verze Pro Tools fungující na hardwaru M-Audio. V oblasti poslechových systémů nabízí firma neméně bohatou nabídku, cenově začínající již někde kolem 2.000,- Kč za pár 10wattových aktivních reproboxů AV-20. My se ovšem budeme pohybovat na opačném konci nabídky, tedy sice mezi dražšími, zato však také profesionální nároky splňujícími monitory.

Elegantní design a slušný výkon Studiophile CX5 představuje aktivní studiový monitor určený pro poslech v blízkém poli (tzv. nearfield monitor). CX5 je zkonstruován jako Bi-Amp aktivní monitor, což znamená, že výškový i basový reproduktor pohání samostatný zesilovač. V případě tohoto modelu je výkon zesilovače pro spodní pásmo 50 wattů, pro výšky 40 wattů. Pro výrobu ozvučné skříně zvolil výrobce MDF (Medium Density Fibreboard) – přesněji „středně zhuštěnou dřevovláknitou desku“, pravděpodobně hutnější a více homogenní, než obyčejná dřevotříska. Basový reproduktor má průměr 5 palců a je vyroben z kevlaru. Jen pro zajímavost, kevlar je materiál vyvinutý americkou firmou DuPont (1971), a to na bázi aramidového vlákna. Původně byl kevlar určen jako výztuha do pneumatik místo oceli. Nemusíme se tedy bát basový reproduktor dobře prověřit. Přenos vysokých frekvencí zajišťuje hedvábný, vysokofrekvenční reproduktor o průměru 1,25 palce. Frekvenční rozsah CX5 je podle manuálu od 50 Hz do 30 kHz, přičemž dělící frekvence je naladěna na 2,6 kHz.

To, že CX5 nejsou žádní drobečci, jsem zjistil již při přebírání zásilky. Rozměry monitorů jsou následující: v/330 x š/190 x h/230 mm. Také váha není nízká a o ledasčem svědčí, jedna CX5 váží 7,6 kg. Co mě zaujalo na první pohled, byl design. Monitory mají decentě zaoblené všechny hrany a jsou opatřeny černým matným lakem. Vypadají opravdu moc pěkně. Přední panel je osazen reproduktory, které nezakrývá žádná mřížka, jak ostatně velí současný trend. Reproduktory jsou zapuštěny pod povrch předního panelu tak, že nevyčnívají z jeho profilu. Tím jsou i trochu chráněny před poškozením při neopatrné manipulaci. Zapuštění reproduktorů současně plní úlohu jakéhosi zvukovodu a to hlavně u tweeteru. Uprostřed dolní části hrany zmíněného zvukovodu je umístěna kontrolka ve tvaru čočky. Tato kontrolka po zapnutí monitoru svítí modře, což za slabšího osvětlení působí téměř magicky. Ve spodní částí předního panelu, pod basovým reproduktorem, je vyražen nápis M-Audio.

Podíváme-li se na zadní panel, zjistíme, že nejvíce místa zabírá chladič vestavěných zesilovačů. Ten se skládá ze čtrnácti pravděpodobně hliníkových žeber, která asi o 1,5 cm vystupují nad celkový profil boxu. Pod tímto chladičem je umístěn přepínač vstupního napětí. Máme zde na výběr mezi sítěmi 100 - 120 V a 220 - 240 V. Ve vašem zájmu doporučuji zvolit druhou variantu a více se již zmíněného přepínače nedotýkat. Hned vedle, vpravo, nalezneme vypínač a ještě více vpravo pak PSU zásuvku pro připojení přívodního napájecího kabelu. Součástí této zásuvky je krytka, pod kterou se ukrývá přístrojová pojistka. Nad chladič ve svislé ose boxu výrobce umístil bassreflexový otvor. Vlevo od zmíněného otvoru je symetricky zapojený vstup, který je zde zastoupen combo konektorem. Toto řešení umožňuje zapojit XLR konektor (Canon) nebo TRS konektor (jack 6,3 mm) a to pomocí jediného konektoru. Přesně nad combo konektorem je ještě umístěn konektor RCA (cinch). Ten je samozřejmě nesymetricky zapojen. Jak je vidět, monitory CX5 lze připojit prakticky ke všem myslitelným audio komponentům, počínaje zvukovými kartami, přes symetrické, XLR výstupy mixážních pultů až po výstupy z CD, MD či mp3 přehrávačů jako je například iPod. Vpravo od RCA je čtveřice páčkových mikropřepínačů o jejichž důležitosti se přesvědčíme níže. Zcela vpravo ještě nalezneme nezbytný potenciometr pro ovládání gainu. Tady se ještě hodí dodat, že tento potenciometr je vybaven aretací ve středové pozici.

Poslechové pole a správné umístění monitorů

Jistě každý zná známou poučku o správném umístění boxů. Mám namysli tu, které říká, že hlava posluchače společně s poslechovými monitory tvoří rovnoramenný trojúhelník. Boxy by měly být natočeny tak, aby mířily přesně do míst, kde je hlava posluchače. Dále je důležité, aby všechny reproduktory měly stejnou vzdálenost k posluchači - to proto, aby bylo možné co nejvíce eliminovat fázové posuvy. Neméně důležitým aspektem je i pozice monitorů (například blízko stěny či v koutě místnosti). Někdy ovšem nelze dodržet všechny zásady ideálního umístění poslechových monitorů - jednou kvůli rozměrům a tvaru poslechové místnosti, jindy kvůli nečemu jinému. Proto vybavili mistři z M-Audia CX5 již zmíněnou čtveřicí mikropřepínačů. První z nich nese označení LF Cutoff a jde ve své podstatě o high-pass filtr se třemi úrovněmi. Zde jsou na výběr tři možnosti: Flat (signál prochází beze změny), oříznutí na frekvenci 80 Hz nebo na 100 Hz. V obou případech je stejná strmost 12 dB na oktávu. Tento prvek využijete ve spojení se subwooferem. Dalším přepínačem je MF Boost a nabízí zvýraznění středových frekvencí v oblasti 2 kHz a to o 2 dB. Přepínač HF Trim je filtr obsluhující pásmo 3 kHz a je možné s ním toto pásmo zesílit o 2 dB nebo naopak utlumit o 2 dB. Poslední přepínač, Acoustic Space Switch, ovládá frekvence okolo 200 Hz a to vždy jen ve smyslu potlačení. Nabízí dvě úrovně: -2 dB a - 4 dB. Výrobce doporučuje nastavit tento filtr podle toho, jak blízko je box umístěn u zdi. Je-li mezi boxem a stěnou méně než 1 stopa (cca 30 cm), doporučuje zapojit útlum -2 dB. A konečně, je-li ještě poblíž nějaký kout, doporučuje přepnout na -4 dB.

Jak se mi monitory CX5 líbily?

Při vybalování monitorů jsem zjistil, že součástí balení je PSU přívodní kabel, manuál a neoprénová podložka, která má zabránit přenosu vibrací (například do desky stolu). Při instalaci monitorů na svoji pracovní desku jsem měl malý problém s dimenzemi skříní CX5. Monitory, ač mají středně velký objem, jsou docela dost hluboké. Proto jsem byl nucen umístit je až téměř ke zdi. Při zapnutí CX5 se rozsvítila zmiňovaná modrá kontrolka a ozvalo se tiché a slabé lupnutí. Monitory během provozu nešuměly a nevydávaly prakticky žádné nežádoucí pazvuky. Jejich vypnutí bylo vždy rovněž zcela tiché. Jako zdroj audiosignálu mi posloužil M-box (zvuková karta od Digidesign) propojená s MacBookem. Při prvním poslechu jsem měl pocit silného zvuku, kterému nechybí dostatek basových frekvencí a je bohatý na detaily ve středech a výškách. Po delší době mi přišlo, že nižších středů je možná až moc a tak jsem začal pátrat a všelijak přepínat přepínače na zadním panelu boxů. V prvním momentě jsem tak činil bezhlavě a naslepo, což jsem o něco později doladil s manuálem v ruce. Osvědčilo se mi zapnutí útlumu „Acoustic Space Switch" a to až na hodnotu -4 dB, což si vysvětluji nevhodným umístěním monitorů.

To bylo zapříčiněno jednak blízkostí stěny a jednak malým prostorem. Ostatní filtry jsem neměl v podstatě potřebu využít. Zajímalo mě, co se změní, když monitory umístím více do prostoru – tj. když se alespoň částečně zbavím blízkých odrazů. Proto jsem si vybudoval mobilní audio pracoviště uprostřed největší místnosti. A musím říci, že se mi subjektivně zdál zvuk vyrovnanější. V průběhu léta, a tudíž i s časovým odstupem, jsem přes CX5 poslouchal nejrůznější hudební žánry, od klasické hudby, přes jazz až po rockovou hudbu. Nejvíce jsem si vychutnal zvuk nahrávek varhanní hudby. Na některých nahrávkách, které obdivuji a znám z dřívější doby, upoutaly mou pozornost detaily, kterých jsem si dříve nevšiml. Také mě zajímal rozdíl ve zvuku různých formátů. Tady mohu jen potvrdit, že menší rozlišení mp3 formátu je na CX5 „hezky" slyšitelné. Pro dostatečné uspokojení z poslechu doporučuji poslouchat originální nahrávky na CD. Další oblastí, ve které jsem testoval CX5, byl jednak mix nahrávky a jednak její editace. Pracoval jsem se svými dříve rozpracovanými projekty v ProTools. Tady musím přiznat, že jsem si na monitory velice rychle zvykl. Nahrávky, které jsem upravoval doma, s poslechem přes CX5 zněly podobně i na jiných poslechových systémech.

Jak to vidím

Mám-li něco vytknout poslechovému systému M-Audio CX5, pak je to v zásadě jen slabá podložka pod box. Myslím, že ne zcela dostatečně tlumí vibrace přenášené do desky stolu. Osobně bych doporučil pořídit silnější podložku, případně použít dvě vrstvy (dají se použít například podložky pod myš), nebo zvolit jiné umístění monitorů. Ano, měl jsem také problém s umístěním vypínače na zadním panelu monitoru, což mi přijde trochu nepraktické. Nicméně, toto řešení je u výrobců v poslední době velmi oblíbené a dá se na to zvyknout. Tyto mé výtky ovšem rozhodně nestavím nad zvukové kvality mnou testovaného systému a sám je považuji za podružné. Rád bych vyzdvihl snahu výrobce co nejvíce přizpůsobit zvuk monitorů poslechovému prostředí, neboť tak mohou být použity i v domácnostech, kde se přeci jen většinou nedbá na ideální akustiku tak, jako ve zvukové režii. Pro mé celkově kladné hodnocení monitorů M-Audio CX5 hraje čistota přednesu a v neposlední řadě také celkový výkon systému, který, dle mého názoru, udělá své i při ozvučení domácího kina.