Mackie d.2

Mixážní DJ pult
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Značku Mackie asi není potřeba příliš představovat, její live a studiové pulty jsou často napodobovaným standardem. DJs by ji mohli mít v povědomí díky jejím proslulým kompaktním aktivním reproboxům. Nyní se u Mackie odhodlali ke konstrukci svého historicky prvního DJ mixpultu.

Jak se jim to povedlo, to se vám pokusím přiblížit v následujících řádcích

Popis a ovládání

Po vybalení na vás vykoukne elegantní šedočerný panel s bílými popiskami. Všechny fadery mají pokovené hmatníky, ovladače korekcí u linkových vstupů jsou modře prosvícené a stejnou barvu mají i LED diody indikátorů vybuzení - kromě špiček (overload) – ty jsou bílé. Design je netradiční, odvážný a bez nadsázky se dá říci, že tento pult na sebe strhne pozornost ještě dříve než na něj začnete hrát. Cool designem to ovšem nekončí, ale začíná.

Pojďme si nejdříve představit ovládací prvky a jejich základní vlastnosti. Vpravo nahoře se nachází sekce CONTROL. V ní najdeme ovládání celkové úrovně hlasitosti (MAIN), hlasitosti odposlechů (BOOTH) s možností přepínat mono/stereo, úrovně SEND a RETURN efektové smyčky FX a dále regulaci hlasitosti sluchátek s faderem pro nastavení podílu kanálů PGM1 a PGM2.

PGM1 a 2 mají přepínatelné vstupy CD - LINE/PHONO - FireWire. Na zadním panelu máte možnost vypnout gramofonní předzesilovač; FireWire rozhraní se budu věnovat samostatně. Oba DJ kanály jsou vybaveny ovladačem úrovně (LEVEL), třemi pásmy korekcí (LOW na 300 Hz, MID na 1 kHz a HIGH na 4 kHz) s rozsahem od úplného útlumu (KILL) k +10 dB. Dále zde najdeme tlačítko FX (rovněž modře podsvícené) kterým se přiřazuje k danému kanálu efektová smyčka a ovladač vyvážení.

Mikrofonní kanál je vybaven otočným potenciometrem úrovně (LEVEL), tlačítkem pro zapnutí fantomového napájení mikrofonu +48 V, třemi pásmy korekcí s rozsahem +15/-15 dB (LOW na 80 Hz, MID na 2,5 kHz a HIGH na 12 kHz), tlačítkem ON pro zapnutí tohoto kanálu a ovladačem vyvážení. Nyní se dostáváme k tmavší, spodní části panelu, která obsahuje přepínače TRANSFORM vypínající příslušný kanál – za nadstandard považuji, že tyto ovládací prvky si může DJ přizpůsobit „k obrazu svému" jejich otáčením v kruhovém směru po 45°, čili celkem do osmi poloh; učinit tak lze po odšroubování spodní části horního panelu, každý z těchto přepínačů je k subpanelu přichycen dvěma šroubky (podrobný návod je uveden v manuálu). V popisu následují dva kanálové fadery z nichž má každý svůj sloupec LED indikátorů vybuzení s poctivými 12 segmenty. Navíc se mezi fadery nachází další dva sloupce LED indikátorů pro pravý a levý MAIN kanál. Aby byl výčet kompletní - jsou zde ještě 3 červené kontrolky REVERSE, pod kterými je již crossfader.

Teď si přiblížíme trochu více fadery s crossfaderem, neboť představují opravdu silnou stránku tohoto pultu. Všechny jsou v zapojení VCA (Voltage Controlled Amplifier), tedy pouze jako zdroj řídícího napětí a tudíž neschopné jakkoli degradovat kvalitu zvuku a současně eliminují problémy s opotřebením součástek. Kanálové fadery jsou navíc konstrukčně chráněny tím, že jsou umístěny stranou od průřezu v horním panelu, tudíž do nich nemůže napadat popel z cigaret ani zatéct pivo.

U crossfaderu šli konstruktéři ještě dál a běžný potenciometr nahradil optickým bezkontaktním faderem firmy infinium® technologies, který funguje na principu odrazu světla a jeho životnost není omezena počtem pracovních cyklů. Navíc je možné regulovat tuhost pohybu crossfaderu běžným šroubovákem (opět viz. návod). Žádné drhnutí nečekejte, rozsah nastavení je možný od extrémně „vzdušného" pohybu, kdy máte pocit že hmatník už snad ani na ničem nedrží, po běžně lehký chod. Kdo by také stál o ztěžka „chodící" crossfader. Díky kompletnímu analogovému VCA obvodovému řešení je pult zepředu kromě tradičního konektoru JACK 6,3 mm pro sluchátka vybaven ještě mimořádně užitečnou funkcí nastavení křivky průběhu tahového potenciometru. A jelikož v provedení VCA je nejen crossfader ale i oba fadery, máte možnost si křivku nastavit pro každý z těchto ovládacích prvků zvlášť. Nastavení je realizováno potenciometry CONTOUR určujícími strmost útlumu zvuku a přepínači REVERSE (prohodí konec a začátek dráhy mezi sebou), jejichž zapnutí indikují již zmíněné červené LED indikátory, které jsou pro dokonalou orientaci umístěny nejen na horním panelu, ale i na předním, hned vedle příslušných tlačítek.

Zadní panel obsahuje mikrofonní combo vstup, akceptující jak XLR tak JACK 6,3 mm, dále dvě sady po čtyřech konektorech RCA CINCH (PHONO, CD) pro kanály PGM1 a PGM2, čtveřici JACK TRS pro efektovou smyčku (L, R SEND a L, R RETURN) a dále tři výstupy: MAIN OUT na symetrických XLR s přepínačem LINE/MIC (v poloze MIC je výstupní úroveň signálu snížena o -30 dB), BOOTH výstup pro odposlechy (2 x JACK TRS) a „cinchový" nahrávací výstup s přepínačem LIVE/RECORD (volba mezi signálem před potenciometrem MASTER VOLUME – poloha RECORD a za ním – poloha LIVE).

K úplnosti výčtu ještě chybí hlavní vypínač, tříkolíkový konektor síťového přívodu a dvě šroubovací svorky pro uzemnění gramofonů. Když už jsem se zmínil o hlavním přívodu, dostanete k němu jeden kabel s „českou" koncovkou a druhý s „americkou", což vám napoví, že zdroj je univerzální a zvládá pracovat s napětím 100 - 240 V, proto je také neobvykle odolný vůči poklesům a výkyvům v rozvodné síti. Posledním prvkem na zadním panelu jsou dva konektory počítačového rozhraní FireWire - d.2 jím můžete vybavit tak, že si k němu dokoupíte převodníkovou kartu MACKIE d.2 FireWire OPTION CARD a s pomocí svého počítače a ke kartě přibalenému programu Tracktion 2 z něj „vykouzlíte" plnohodnotné digitální nahrávací studio.

Praxe a zvuk

Když jsem si o mixu četl předběžné informace na stránkách výrobce, vyvolaly ve mně dojem, že se jedná o scratch/battle mixpult, který využijí především DJs hrající tento styl. Záhy jsem se ale přesvědčil o jeho výtečné použitelnosti pro hraní libovolné elektronické hudby. Lehkost faderů, nastavitelnost jejich křivek, výtečné průběhy korekcí, které jsou díky (modrému - jak jinak) prosvícení vidět i v naprosté tmě, totiž využije s radostí opravdu každý. Korekce si zaslouží opravdu velikou pochvalu - i přes poměrně velký maximální zisk (+10 dB) nedochází k přebuzení a výsledný zvuk nepůsobí „uřvaně", což je také výsledkem více než dostatečného headroomu +22 dB. Útlum je pozvolný, žádné náhlé „uříznutí" pásma se nekoná, přesto však mají korekce na dolním konci skutečný úplný „kill" (takže při ztlumení všech tří pásem se rozhostí dokonalé ticho). Jak tohoto stavu konstruktéři Mackie docílili je mi záhadou, nicméně je vidět, že s třípásmovými ekvalizéry mají opravdu bohaté zkušenosti a vědí jak na to.

Zvuková kvalita pultu je bez nadsázky excelentní. Je to znát jednak na tom, že bez přítomnosti signálu ani při velkém zesílení nešumí, ale především při práci s kvalitní nahrávkou, kdy vám vždy přesné basy, zcela jasné středy a čisté výšky dokáží, že tento DJ mix za zbytkem žádné aparatury zvukově rozhodně kulhat nebude (jak tomu bohužel u jiných DJ pultů často bývá).

Perfektně čistý zvuk ovšem není to jediné, co DJs zajímá a pro některé to překvapivě není ani tak důležitý parametr, d.2 ovšem nezaostává ani v jiných ohledech. Ergonomie, tedy rozmístění ovládacích prvků, provedení hmatníků a celkový komfort ovládání je rovněž na vysoké úrovni. Hmatníky otočných potenciometrů nekloužou i přesto, že nejsou pogumované, příjemně se drží, a na rozdíl od pogumovaných je určitě častým používáním neodřete „na kost". Rozestupy mezi jednotlivými ovládacími prvky jsou tak akorát a velikostí potěší i DJs, kteří jsou rádi když mají „za co vzít".

FireWIre

Specialitou tohoto mixpultu je přídavná převodníková FireWire karta. Její instalace je jednoduchá a rychlá. Po vybalení z krabice, která ještě obsahovala stručný návod, instalační CD a opravdu dlouhý FireWire kabel, jsem odšrouboval kryt slotu, připojil multikonektor, kartu vložil a přišrouboval. Poté jsem se nechal vést instrukcemi a nainstaloval ovladače. Pult připojený pomocí FireWire k počítači se jeví ve správci zařízení jako běžná zvuková karta. O běžnou zvukovou kartu se však rozhodně nejedná, jelikož obsahuje vysoce kvalitní převodníky, které vám umožní „streamovat" z počítače dva nezávislé kanály zvuku (tedy všechno co potřebujete k mixování) a aby toho nebylo málo, následný mix (stále po jediném FireWire kabelu) posílat zpět do počítače a v reálném čase ho zaznamenávat. To vše v perfektní kvalitě 24 bit/96 kHz. Na počítači si můžete vybrat v podstatě libovolný přehrávač, neboť d.2 rozhodně nemá problémy s kompatibilitou. Fungoval se všemi zvukovými programy, které jsem vyzkoušel. Například u nás tolik populární Traktor DJ studio si s ním rozumí na jedničku.

A jaká je situace v případě záznamu? Velmi obdobná. Ke kartě je dodáván software Mackie Tracktion 2, který byl již popsán v testu externí zvukové karty MACKIE SPIKE (Music Store 2/2006). Kromě toho jsme vyzkoušeli též práci s Cubase, Cooledit a několika dalšími programy, neboť jsme chtěli d.2 trošku potrápit. Nikde jsme ovšem nezaznamenali žádné potíže, po nastavení příslušného vstupu či výstupu vše perfektně fungovalo. Nutno poznamenat, že v dnešní době je zařízení plně kompatibilní se všemi programy na úpravu zvuku, které doma najdete, čestnou výjimkou.

Pokud jde o zvuk, který d.2 v roli zvukové karty produkuje a poté „posílá" do záznamu v počítači, byl jsem velmi příjemně překvapen. Na trhu je totiž obrovské množství různých zvukových karet, jež si dělají ambice být profesionálními pomocníky v dnešních zvukových studiích. Nutno poznamenat, že v této cenové relaci (něco málo přes sedm tisíc korun) byste, dle mého názoru, hledali jen stěží něco s podobnou zvukovou kvalitou. Žádné šumění, bručení, praskání, žádné rušení počítačem. Zvuk je prostě tak čistý, jak čistá je přehrávaná skladba.

MACKIE d.2 s instalovaným FW je velmi sofistikovaným nástrojem pro mixování a úpravu vašich nahrávek. Mixovat dohromady lze samozřejmě jak zdroje analogové, tak digitální. Průchod analogovými obvody mixpultu zvuku na kvalitě rozhodně neubírá, i při zběsilém používání korekcí zní vše čistě a přehledně. Záznam do počítače probíhá v reálném čase a to opět platí doslova, neboť latence FireWire rozhraní d.2 je minimální, a to jak směrem z počítače do mixu, tak zpět. Při produkování vlastních DJ setů neexistuje dle mého názoru pohodlnější řešení, přičemž kvalita záznamu vás nenechá na pochybách, jestli jste zvolili správně.

Závěr

Nezbývá mi než konstatovat, že tenhle kus DJ vybavení se rozhodně povedl. Faktem je, že pro Mackie s jejich zkušenostmi s mixážními pulty to zřejmě nebyl ani tak těžký úkol. Integrace mixpultu a profesionálních DA/AD převodníků není úplně nový nápad, d.2 je ovšem prvním DJ mixpultem, kde mě kvalita převodu opravdu přesvědčila. Použití FireWire namísto obvyklého USB bude mít nesporně výhody ve vysoké spolehlivosti. Možnost pořízení mixpultu a převodníkové karty „na etapy" nepochybně ocení ti z nás, kdo mají hlouběji do kapsy a přesto by chtěli hrát a nahrávat kvalitně. Jestli uvažujete o koupi smysluplného dvoukanálového DJ mixpultu, pak rozhodně doporučuji do oblasti zájmu začlenit i MACKIE d.2.