Mackie Onyx 400F

Studiový preamp s FW rozhraním
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
19 938,00 Kč

Tento převodník s rozhraním 1394 navazuje na úspěchy stejnojmenných předzesilovačů, do té doby implementovaných v malých mixážních pultech doplněných možností FW propojení s počítačem, a převodníku Onyx 800R, který naopak nabízel profesionální konektivitu formáty ADAT, AES/EBU a S/PDIF. Chyběl tedy spojovací článek mezi amatérským a profesionálním světem záznamu. Něco co by oslovilo střední, projektová studia.

Je zajímavé, že ač se na náš trh, díky zastoupení, již delší dobu dostává úplný sortiment této značky, nemá na něm Mackie zatím takové postavení jaké by si zasloužil. Vyhlášené kontroléry, PA boxy, mixážní pulty či zesilovače, teprve poslední dobou v povědomí hudební veřejnosti doplňují studiové monitory, audio převodníky či software. A právě zvukové karty si svou pozornost zaslouží…

Mackie Onyx 400F nabízí uživateli 24bitové převodníky s maximální samplovací frekvencí 192 kHz, osm analogových vstupů a stejný počet analogových výstupů, dále digitální stereo pár, jeden MIDI okruh o šestnácti kanálech a pro synchronizaci s digitálním světem WordClock je zde i dvojice BNC konektorů. Celkem solidní nabídka, kterou ovšem dnes nabízí většina firem vyrábějící audio převodníky. Čím je tedy Onyx 400F zajímavý? Čtěte dál.

Popis

Převodník je umístěn do rackové skříně zhotovené z ocelového plechu. Přední panel je vyroben z broušeného duralu ponechaného v přírodní barvě s černým potiskem. Celá konstrukce je velmi kvalitní a snese i drsnější zacházení. Pro uchycení do racku je skříň převodníku doplněna ocelovými úhelníky. Všechny otočné potenciometry jsou opatřeny poměrně velkými knoflíky s kovovým povrchem, které dobře padnou do ruky. Jejich chod je relativně tužší, proto nastavené hodnoty drží ve své pozici i při mírných vibracích, které mohou nastat při používaní předzesilovače v terénních podmínkách.

Díky výbavě převodníku uživatel nepotřebuje externí mixážní pult. Například signál do prvních čtyř analogových vstupů se připojuje do NEUTRIK COMBO konektorů na zadní stěně, které kombinují XLR a TRS zdířky v jednom konektoru. Do těchto konektorů lze pro potřeby kondenzátorových mikrofonů pustit i 48V fantomového napájení. Odtud putuje signál do kvalitních, praxí ověřených předzesilovačů s vlastní regulací vstupní úrovně na předním panelu a čtyřstupňovou LED signalizací.

Na analogové předzesilovače je firma právem hrdá. Úplně stejné používá Mackie ve svých mixážních pultech. Předzesilovače mají dynamický rozsah 123 dB a úroveň vlastního šumu neuvěřitelných -129 dBm při harmonickém zkreslení 0,0007%. Do prvních dvou analogových kanálů lze připojit i kytaru nebo basu a to díky Hi-Z vstupu a konektorům TRS vyvedeným na předním panelu hned vedle regulace zisku.

Po zpracování předzesilovačem vstupní signál putuje na Insert konektory. Ty jsou po předzesilovačích další devizou Onyx 400F. Díky tomu lze vstupní signál zpracovat vnějším analogovým procesorem ještě před digitálními převodníky. Do Insert konektorů lze připojit například signálové procesory jako jsou expander/kompresor/ limiter nebo ekvalizér.

Zbylé čtyři analogové vstupy mají linkovou úroveň. Signál se přivádí do čtyř TRS konektorů umístěných na zadní straně převodníku. Nemají žádnou visuální kontrolu příchozího signálu ani možnost ovlivnění úrovně příchozího signálu. Tyto vstupy jsou odkázané pouze na softwarový kontrolní panel.

Pro přímé monitorování signálu je Onyx 400F vybaven více než komfortně. Na zadním panelu se nachází dvojice TRS konektorů pro připojení aktivních audio monitorů. Výstupní úroveň do kontrolní místnosti lze nastavit pomocí samostatného regulátoru na předním panelu, na kerém je také umístěna dvojice TRS konektorů pro připojení sluchátek. Každý sluchátkový výstup má vlastní regulaci výstupní úrovně, což se může hodit při natáčení, kdy můžeme interpretovi nastavit jinou úroveň sluchátek než zvukovému mistru. Všechny tři monitorovací výstupy mají shodný zdroj signálu, který může být softwarově propojený buď s analogovými výstupy 1 - 2 nebo 7 - 8.

Digitální zpracování

V audio převodníku Mackie Onyx 400F tepe srdce DSP procesoru od firmy Texas Instruments, který zvládne až 1800 milionů instrukcích za vteřinu. Proto se nelze ani divit, že veškeré zpracování signálu probíhá v rozlišení 64 bitů. Rychlost DSP procesoru také zaručuje, že zpracování signálu mezi vstupy a výstupy má i v plném rozlišení téměř nulové zpoždění. Digitální signál zpracovává DSP procesor přímo. Připojuje se na RCA konektory na zadním panelu ve formátu S/PDIF. Pro synchronizaci digitálních hodin s ostatními přístroji ve studiu je Onyx 400F vybaven dvojicí BNC konektorů. Díky tomu lze použít převodník například s dalším vícestopým zařízením nebo digitálními pulty. O převod analogových signálů se stará dvojice čipů AKM 5385 pro A/D převod a AKM 4358 pro D/A převod. Oba čipy jsou současnou nejvyšší třídou, což potvrzuje jejich používání i dalšími firmami.

Ovladače

Mackie Onyx 400F se připojuje k počítači pomocí FireWire portu. Jelikož má vlastní napájení, je možné jej připojit jak dodávaným šestipinovým kabelem, tak i pomocí čtyřpinového kabelu. Dodávané ovladače pracují jak na systému Windows XP, tak i MacOS X. Podporované jsou ovladače pro ASIO, WDM, GSIF, AudioCore. Po nainstalování ovladačů se v programech objeví pět stereo výstupů. Čtyři jsou pro analogové vstupy a výstupy a jeden pro digitální. Pomocí ASIO a AudioCore ovladačů lze přistupovat přímo na jednotlivé kanály převodníků. Všechny parametry převodníku se nastavují v ovládacím panelu Onyx Console.

ONYX Console

Hlavní sílou převodníku je jeho ovládací panel Onyx Console. Zde se nastavují samplovací frekvence pro interní mixer, synchronizaci s okolním světem, výběr výstupu sluchátka nebo třeba velikost vyrovnávací paměti pro ASIO ovladač. Onyx nabízí deset zcela nezávislých mixerů. Každý je pevně přiřazen jednomu z výstupů. Všechny vstupy mají možnost umístění do sterea, sólo nebo mute a výstupní hlasitost. Každý výstup z mixeru má vlastní nastavení hlavní úrovně. Onyx Consolu lze použít na monitoring vstupních zařízení, na přimíchání externích nástrojů k počítačového výstupu apod. Využití konsole se meze nekladou, navíc si její nastavení ukládá převodník do své flash paměti, což umožňuje převodník používat jako mixer i bez počítače.

Software

Firma Mackie nenechává uživatel bez softwarové podpory. Koupí získá plnou verzi firemního programu Tracktion 2. Jedná se o program pro vícestopý záznam a zpracování audio a MIDI souborů. Dovoluje uživateli plně využít možnosti převodníku včetně vnitřního 64 bitového zpracování audio signálu. Program má zajímavé uživatelské rozhraní, které je orientováno do jednoho pracovního okna. Kromě externích efektů se všechny parametry programu nastavují ve spodní části pracovního okna. Audio a MIDI editory se otevírají přímo v jednotlivých stopách.

Tracktion 2 nabízí hostování pro VST nástroje a efekty a také ReWire rozhraní pro propojení s dalšími programy.

Pokud si uživatel zvykne na netradiční ovládání, myslím že si program lehce zařadí jako svou hlavní hudební aplikaci. Napomůže mu i spousta nástrojů a efektů, které jsou součástí instalace. Určitě stojí se podívat alespoň na demoverzi, kterou má výrobce na svých stránkách.

Provoz v praxi

Převodník byl po dobu testu plně nasazen do pracovního procesu, aby mohl být test co nejvíce objektivní. Ve studiu byla práce s Mackie Onyx 400F skutečnou lahůdkou. Především proto, že není potřeba žádného dalšího hardwarového mixu. Prostě se vstupní signály zapojí přímo do převodníku a případný monitoring se uskuteční pomocí softwarové konzole s nulovou latencí. Co mě osobně potěšilo, že jsem mohl oprášit své analogové kompresorové hračky a zapojit je přímo do převodníku pomocí insert konektorů. Díky tomu jsem si mohl upravit signál z mikrofonu přesně podle svých představ ještě před nahráním a nemusel jsem se zdržovat se nastavením softwarových efektů. Při nahrávání jsem neměl jediný problém, který by způsobil zapojení převodníku do studiového řetězce.

Mackie Onyx 400F ovšem nepracoval jen ve studiu, ale také v terénu při živém hraním scénické hudby k velkému vystoupení historického šermu. Zkusil jsem risk a namísto běžně používaných hardwarových modulů jsem využil možností, které nabízí softwarové nástroje. Onyx byl zapojen ke stolnímu počítači. Převodník pracoval se všemi možnostmi, které nabízí. Do MIDI byly zapojeny řídící klaviatury, audio vstupy posílaly do počítače ke zpracování signál z loop sampleru a mikrofonů, pomocí programu Cubase a dalších MIDI převodníků byly řízeny softwarové nástroje. O mixáž hardwaru a softwaru se staral program Cubase pomocí VST mixeru. Díky tomu bylo možné externí signál zpracovat softwarovými efekty a master efekty a signál posílat zvukaři již zpracovaný podle mých představ. Latence byla snížena na minimum, cca 3 ms, což bylo únosné jak pro mě jako interpreta, tak i pro výkon počítače. Onyx tuto zatěžkávací zkoušku přežil bez jediného šrámu na reputaci.

Závěr

Mackie Onyx 400F je perfektním řešením do malého a středního studia. Hlavní devizou je možnost pracovat i bez externího mixpultu a to i při práci na větších projektech. Plusem je použití rychlého FireWire rozhraní, které ovšem stále není standardem pro všechny počítače, především PC ho nemají všechny.

Ale to lehce napraví rozšiřující karta. Převodník není primárně stavěný na mobilní nahrávání s notebookem v terénu a to hlavně potřebou síťového napájení, ale o to více možností nabízí při práci ve studiu. Také přiložený software ušetří řadě uživatelů nemalý peníz při pořízení hudebního programu.

Škoda, že žádný hardware doposud není, a nejspíše ani nikdy nebude, možné nainstalovat jako „demo". Protože Mackie Onyx 400F určitě stojí za to vyzkoušet.