Magix Samplitude Music Studio 14

DAW pro hudebníky a menší studia
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
2 806,00 Kč

Se Samplitude německé firmy Magix jsem se poprvé setkal před více než pěti lety, což v dnešní digitálně poháněné době znamená již hodně prehistorický okamžik. Tehdy mě nijak neuchvátil svým uživatelským prostředím, proto jsem jej opustil pro jiné a setkávám se s ním až nyní při testu verze Music Studio 14. Ta je vlastně jakousi odlehčenou sestřičkou vyšších profi verzí Magix Samplitude.

Na krabici se softem samotným se honosí nápis „Nejprodávanější hudební software na světe", což zní přinejmenším jako velká výzva... Pojďme ho tedy společně proklepnout.

Podle výrobce by Samplitude Music Studio 14 mělo být něco jako „švýcarský nůž" (nebo Party James pro ty, co pamatují formeláky a Lucii postrach ulice :o)) pro muzikanty, kteří nahrávají ve svých domácích studiích či garážích. Mělo by zastat úkony od záznamu a editace skladby, přes mix a mastering, až po vypálení dílka přibaleným Goya Burn a dokonce i jeho natáhnutí na web (podcast). Samplitude Music Studio 14 se tedy tváří jako kompletní studiový balíček softwarových utilit (all in one), které budete potřebovat k vytvoření vaší nahrávky od A až po Z (a který vám pomůže legalizovat většinu vašeho sotfwaru v počítači)…

Instalace celého balíčku (trochu delší, trvala skoro 20 minut) proběhla bez problémů a po zadání instalačního klíče se program rozběhne bez jakéhokoliv vyžádání aktivace pomocí internetu (zaregistrovat se pro další výhody ovšem můžete). Program má podporu jak klasických WDM a MME ovladačů, tak i ASIO. Je fajn, že se ovladače dají přepínat bez restartu programu (což se může hodit třeba v situacích, kdy přepínáte z jedné zvukovky na jinou). Jako hlavní a jediná platforma je PC. Nejvyšší samplovací frekvenci můžete nastavit až na 48 kHz, bitovou hloubku potom na 24 nebo 32 bitů, což by mělo pro homerecordingové aplikace bohatě stačit. (Já mám ve svém studiu k dispozici 96 i 192 kHz, ale využívám je jen zřídka.) S vyššími samplovacími kmitočty pracuje až profesionální sada Samplitude, tj. verze Mater, Classic a Professional. Zde se můžete dostat až do impozantních 384 kHz. (Zde ještě pro jistotu jednou uvedu, že koncepce Music Studio 14 opravdu svou jednoduchostí směřuje k hudebníkům, kteří si chtějí snadno vytvářet své projekty. Takoví, kteří se chtějí „protloukat" zákoutími zvukařského umění a jsou i v tomto ohledu náročnější, by měli vzhlížet právě k profi verzím DAW Samplitude.)

Jak se s tím pracuje…

Když jsem otevřel orchestrální demo projekt programu, vykouklo na mě uživatelské rozhraní zdánlivě připomínající prostředí Nuenda nebo Cubase. Orientace v oknech programu pro mě byla od počátku velice intuitivní. V podstatě jsem ani nemusel za celou dobu něco vyhledávat v manuálu. Vše tu bylo přehledně rozděleno do menu či „podmenu". A i když pocit „intuitivnosti" zesiluje i vaše předchozí zkušenost s DAW, v Samplitude Music Studio 14 se pravděpodobně rychle zorientuje i začátečník.

Začátečníkům…

A právě greenhornům v oblasti DAW se nejprve, alespoň v kostce, pokusme vykreslit, co všechno jim společně se škatulí Samplitude Music Studio 14 přijde poštou. Po otevření programu vám firma Magix nabídne „rozcestník", ze kterého si vyberete to, co chcete v Samplitude vlastně dělat. Na výběr se nabízí Multitrack Project (tedy projekt, v němž budeme pracovat s několika audio/MIDI stopami), Load Wave File (otevření jednoho zvukového souboru), Autojam (viz. níže), Demo projekt nebo výukové video na téma, jak program používat… Pokud zvolíte založení nového „Multiracku", což, jak přepokládám, budete používat pravděpodobně nejčastěji, otevře se vám okno, pro pojmenování adresáře, v němž budou uloženy všechny soubory daného projektu. Také si tu nastavíte počet stop, vzorkovací frekvenci či tempo. Projekt se otevře s již aktivovanou stopou pro nahrávání. V podmenu této stopy potom už jen v podstatě zvolíte kanál vaší zvukové karty, ze kterého budete signál nahrávat. Dále můžete také kliknout na malý repráček na liště tracku pro monitorování stopy, to abyste slyšeli, jak vám to hraje již z převodníku vaší zvukové karty. Pozor, abyste vaši kytaru slyšeli s distortionem nebo delayem, které zvolíte na záložce plug-ins, v menu Playback/Record/Monitoring musíte mít aktivovanou funkci Software FX monitoring. Do další stopy si přes menu File/Load - Import Audio File můžete (pokud tedy nebudete zaznamenávat živé bicí) vložit jakoukoliv bicí smyčku či jiné smyčky (nabízí se několik vstupních formátů) a dát dohromady základní rytmickou stopu, do které budete nahrávat třeba kytaru nebo basu. Stejným způsobem potom můžete vrstvit další a další stopy (v této verzi až 64). Samplitude také umí přizpůsobit rytmické smyčky tempu vaší skladby. Po smíchání skladby pomocí mixeru (nabízí se i plně automatizovaná míchačka) aktivujete Mastering Suite, kde jsou již připraveny presety pro finální leveling nahrávky. Potom již jen exportujete projekt jako Wave File, vypálíte jej na CD a zaútočíte na hitparády… :o) . Tolik Plug And Play…

Pro pokročilejší…

Osobně jsem zvyklý pracovat se dvěma monitory; na jeden jsem tedy umístil stopy/sequencer a na druhý mix (totéž pak lze učinit i s VST instrumenty či plug-iny). Plochu, v níž budete pracovat (tzv. Workspace), si můžete nastavit pomocí menu. To vám pak na hlavním panelu nabídne takové funkce, které by pro vás v dané fázi vašeho projektu měly být zásadní - tedy recording, mastering atd. Pomocí záložek můžete také otvírat ta okna, která zrovna potřebujete pro editaci (např. mixer či MIDI editor). Navíc je všude přítomna nápověda, stačí jen myší najet na políčko, o kterém chcete zjistit patřičnou informaci a ta se hned zobrazí (v anglickém jazyce). V Samplitude Music Studio 14 jsem našel všechny základní i pokročilé (Wave Editor) editační možnosti digitálního audia, které jsou běžné pro ostatní konkurenční aplikace. Z podobných mě potěšila hlavně přítomnost funkce Track Freeze (tedy jakési „zmrazení stopy"), ulehčující práci vašemu procesoru zejména při obsáhlejších projektech. Podobně bezproblémová a dostatečně vybavená je práce s MIDI. V MIDI editoru programu s Piano Rollem najdete všechny běžné nástroje pro editaci zaznamenaných sekvencí. Můžete ho přepnout i do režimu Drum Editor pro základní i pokročilou editaci bicích anebo do režimu notového záznamu, který se dá z programu vytisknout jako partitura.

Se všemi pracovními prvky Samplitude jsem byl víceméně spokojen, tedy snad až na jednu drobnou výjimku. Tou je defaultní nastavení, ve kerém při použití volume křivky přímo ve stopě se s měnící se hlasitostí zvětšuje/zmenšuje i audio vlna přímo v klipu. Musím přiznat, že mě to nepatrně zmátlo a připomnělo mi to i temné doby destruktivní editace. Tato funkce by měla jít naštěstí změnit v preferncích programu. Osobně u audio stop raději stále vidím původní stopu tak, jak byla nahrána a edituji nedestruktivně pomocí křivek, které zobrazují hlasitost v decibelech…

MIDI i Audio stopy tu nejsou defaultně barevně nijak odlišeny, což se dá ovšem rychle napravit v menu Object Editor. Přeci jen, když sedíte u počítače celý den, nemůžete „ten lick" pořád trefit a už pomalu nevíte čí jste, je lepší mít stopy barevně odděleny a vyhnout se tomu, že si něco omylem umažete. Ovšem i v takovém případě nejste úplně ztraceni, protože Samplitude MS 14 (kromě tradiční možnosti udělat v historii vašich úkonů krok zpět) ukládá stopy do tzv. VIP projektu. Pokud tedy track vymažete ze sessionu, fyzicky bude stále v onom virtuálním projektu přítomen. U funkce Object Editor bych se rád zastavil. Je to funkce, která vám bude skutečne hodně užitečná. V praxi funguje tak, že můžete každý klip audia (objekt) v jedné stopě editovat zvlášť. Na zvolený klip dvakrát kliknete nebo kliknete na záložku Object Editor a rozbalí se vám menu, ze kterého si vyberete to, co s vybraným klipem hodláte udělat. Výběr je bohatý od volume a panorámy, přes efektové jednotky, až po time Stretch nebo Elastic Audio. Je to velké ulehčení pro smíchání nahrávky, postupně si můžete udělat například úrovně a panorámy (či EQ) stopy bez toho, že byste museli dělat dlouhé křivky na celou stopu. Další věc, hodná zmínky, je například změna zkreslení backglidu kytary (slabý gain pod text silný nebo uplně jiný aparát pod refrén). Je to jako proměna sekvenceru v inteligentní sampler. Nastavení jednoho klipu lze samozřejmě rozkopírovat i na další objekty.

Programem jsou také podporovány hardwarové kontrolery, takže jsem neváhal a ze stránek Frontier Design si stáhl poslední ovladače pro svůj TranzPort - bezdrátové zařízení pro ovládáni DAW. (Všem muzikantům, kteří jsou sami sobě i zvukaři používání ovladačů vřele doporučuji. Nemusíte neustále běhat od mikrofonu k počítači). Instalace TranzPortu proběhla hladce, v Samplitude v hardwarových kontrolerech jsem jej už jen zvolil jako TranzPort Mackie Control. Podobně by měl Samplitude podporovat v Mackie módu i jiné kontrolery.

VST Instrumenty, efekty a jiné příslušenství

Samplitude přichází vybaven v plné muzikantské a zvukařské polní a to doslova! Obsahuje totiž spoustu VST nástrojů a efektových modulů vhodných pro kreativní práci. Samozřejmostí je také použití externích VST a Direct X efektů. Všechny (softwarové syntezátory, samplery a bicí sequencery určené pro stavbu rytmických podkladů) jsou navrženy tak, aby člověk nemusel brouzdat celou noc po internetu, ale aby mohl zaranžovat nahrávky blížící se svým zvukem soudobé hudební kultuře.

Mně osobně výrazně zaujal sampler Vita německé firmy YellowTools a jeho nabídka akustických kytar. No, řeknu vám, že už jsem slyšel hodně samplerů, ale tato španělská kytara s nylonkama zní velice hezky, řekl bych až reálně. Pomalu, jsem začal pochybovat o tom, jestli mi příště bude stát za to běhat s mikrofony po studiu, až budu potřebovat nějakou tu „sladko-dřevní" kytaru. Za zmínku určitě stojí také virtuální analogový syntezátor Revolta 2. Jeho přednastavené zvuky jsou určené spíše pro dance a techno produkci, ale potenciál pro další rozvoj určitě má. Dalším kouzlem pro analogového muzikanta jsou efektové plug-iny Vintage Effect Suit Plus (chorus, distortion, analogový delay, flanger, simulace páskového echa), které mi připadají jako podařená softwarová emulace klasických „bossackých" kytarových efektů. Když jsem přes ně v reálném čase „prohnal" mého Stratocastera a pohrával si se všemi virtuálními krabičkami, vybavily se mi časy, kdy jsem jen za jeden kytarový chorus zaplatil skoro stejnou částku, jakou dnes dáte za celý tento program. (A jejich zvuk? To nechám na vašem posouzení.., já bych se zpět k hardwaru už ani vracet nemusel.) Jedna z věcí, která se bude začínajícímu uživateli zcela určitě hodit je to, že všechny plug-iny (nevyjímaje ani Mastering Suite pro finální leveling nahrávky) jsou dodány s použitelnými presety. Nemusíte tedy příliš laborovat s nastavením, záleží jen na tom, co chcete vaší muzikou vyjádřit.

V menu Offline Effect naleznete kromě jiných šikovných utilitek také plug-iny pro začišťování nahrávek Declipping a Dehissing. Z nahrávek s nimi odstraníte sykavky či praskance a nemusíte ani kupovat Golden Bundle od Waves. :o) VST instrumenty i plug-iny přibalené k Music Studio 14 jsou navíc (v real time režimu) plně automatizovatelné, takže jen aktivujete automatizaci daného tracku a ta se zobrazuje pomocí editovatelných křivek přímo ve stopě. Pokud by vám nestačily dodávané VST instrumenty, tak můžete přes Rewire rozhraní program propojit buď s Reasonem nebo třeba s Ableton Live. Zkoušel jsem „zakáblovat" Reason a načíst i nějaký složitější projekt a nezdálo se, že by to mělo nějaký zpomalující efekt na práci s programem.

Jedna z dalších funkcí, která se v této verzi programu Samplitude objevuje je modul Elastic Audio. Jedná se vlastně o pokročilý wave editor mono audio stop, který vám může třeba vypomoci při dolaďování falší ve zpěvu. Dá se ovšem také použít jako nástroj pro sound design a můžete v něm úplně přeměnit charakter původní audio vlny. Pro obsedantní prznivce zvuku, výborná věc… :o) Primárním účelem, jak už jsem ostatně naznačil, je dolaďování. Pomocí křívky můžeme dolaďovat nejen absolutní intonaci, je možné také zmenšit a nebo naopak vytvořit vibrato atp. Při dnešní úrovni některých současných „vokalistů" se tato utilitka jeví jako nedocenitelná, zvláště pak v kontextu vlastní domácí produkce.

Funkce Auto JamSession je podobná funkci, která se u Abletonu jmenuje Recording on the Fly - tedy nahrávání za běhu. Osobně sice raději své kompozice nejprve promýšlím v hlavě, ale proč si někdy nezajamovat, a třeba i s počítačem. Ostatně, Gary Kasparov přeci také někdy cvičně hraje šachy proti počítači… :o) Teď ale vážně. V podstatě vám tato funkce zaznamenává všechny kroky, které od její aktivace provedete, a které potom můžete následně editovat. Zvolíte si podklad (na výběr máte k dispozici několik hudebních stylů s variacemi), do kterého chcete „jamovat", zapojíte kytaru a zapnete Record (variace podkladu můžete měnit i během záznamu). Z podobného jamování může čas od času vzniknout nějaký zajímavý nápad a jeho záznam se jistě neztratí. Stejně dobře můžete tuto utilitku využívat i jako užitečný nástroj pro cvičení. Ve výčtu funkcí bych mohl pokračovat dál a dál, ale v této recenzi není tolik místa pro popis všech nástrojů a funkcí, které tento Samplitude nabízí. Jako hrubý nástin toho, čím byste se mohli po pořízení programu bavit (a to, že by to měla být zábava, firma Magix také podtrhává), je to snad dostačující. Základní řetězec je podle mého názoru nastaven velice dobře a hlavně funkčně. Jediné, na co bych možná Samplitude nedoporučil, to je práce s video soubory. V manuálu výrobce uvádí, že můžete dabovat nebo přihrávat komentáře ke svým videím, možnosti formátů jsou však skutečně omezené, a to jak pro import videa, tak pro export. (Na obhajobu firmy Magix ovšem musím doplnit, že k verzi Samplitude Professional je dodáván též firemní Movie Edit, který se Samplitude spolupracuje a nutno dodat, že to už je opravdu „jiné kafe”.)

Zvuk

Další nový prvek v této verzi programu je Hybrid Audio Engine. Ten má dle slov výrobce zaručit zejména nízkou latenci a 100% neutralitu zvuku (respektive přiblížení se zvuku analogových pultů). Posuzování zvuku je velice subjektivní záležitost, a proto jsem si na pomoc nakonec vzal konkurenční Sonar od americké firmy Cakewalk. (Sonar už využívá 64bitovou sběrnici a má podporu i pro počítače s duálním procesorem. Samplitude ještě běží na 32 bitech.) Test jsem prováděl za pomocí referenčního mixu stop, který jsme používali při studiu na Berklee a jam sessionu projektu, který jsem si pro tuto příležitost vyrobil. Projekty jsem natáhl do obou progamů (jam session projekt byl zatížen stejnými Direct X plug-iny v obou programech). A světe div se, žádný velký rozdíl se nekonal, oba projekt přehráli čistě a dynamicky a nuance zvuku byly spíše subjektivního charakteru. Určitě by se rozdíly projevily více při dynamicky náročnějších projektech o více stopách, ale při normálním vícestopém zatížení „leze" ze Samplitude primárně krystalicky čistý a dynamický zvuk. Mnoho ostatních kolegu zvukařů by mi určitě dalo za pravdu, že skutečně záleží na vnitřní architektuře a algoritmech softwaru. To, že se programátorům z Magix podařilo stáhnout latenci programu skoro na nulu (ms), je slyšet. (U některých programů se mi v minulosti stávalo, že se dlouhá interní latence programu projevovala i na opožděné grafické reakci faderů a jiných ovládacích tlačítek softwarového mixu.)

Závěr

Z počátku jsem si nebyl jistý, jestli je Samplitude neprodávanější hudební software proto, že je cenově přístupný, a nebo proto, že je to tak kvalitní výrobek, který každý hudební nadšenec chce mít doma. Pravda, jak už to tak bývá, je někde uprostřed. Po testu musím přiznat, že tento Samplitude je velice přehledný a spolehlivě fungující audio/MIDI sequencer (test jsem prováděl jak na klasickém PC, tak i na notebooku) snažící se držet krok s ostatními vlajkovými loděmi současného trhu s DAW. To také možná znamená, že se pilně učí od konkurence a někdy ji i nezanedbatelně dýchá na paty (když druhá strana zrovna spí). Někdy mi vyzdvihování určitých nových funkcí programu sice nepatrně připadalo jako objevování objeveného, ale poměr „cena: výkon" je u Samplitude Music Studio 14 nepochybně úžasný. Do budoucna bych možná uvítal podporu exportu v OMF formátu (pro rychlý import celého sessionu do Pro Tools). Už mnohokrát jsem tuto funkci využíval; prostě něco začnete kuchtit doma, ale objeví se možnost přemíchání v profi studiu (třeba i po netu). Na druhou stranu je Samplitude Music Studio 14 tzv. entry level program a muzikanti, kteří jej budou používat se pravděpodobně k potřebě těchto typů formátu zas až tak nedostanou. Těm pokročilejším, vyžadujícím i pokročilejší funkce, doporučuji některou z verzí Samplitude 10. Mezi funkce, které mě u této verze velmi mile překvalipy, patří tzv. Batch Processing pro hromadné přejmenování souboru nebo vlnový generátor (může se hodit pro kalibraci místnosti vašeho domácího studia). Na trhu jsou aplikace mnohem zvučnějších jmen, za které ale zaplatíte pětkrát více. Prostě za potvrzenou nejvyšší kvalitu musí člověk tvrdě zaplatit a výsledek nemusí být až tak znatelný... Co bych ale ještě rád vyzdvihl, to je kompaktnost, intuitivnost a praktická využitelnost celé koncepce Samplitude Music Studio 14. Všichni víme, jak prchlivé jsou momenty inspirace, takže systém „plug and play" a nezdržuj se zbytečnými „obštrukcemi" tady platí naplno. Na úplný závěr ještě mohu vřele doporučit návštěvu webu http://www.samplitude.com/eng/sam/pro.html, kde se můžete dozvědět více o profi verzích Samplitude.