Marshall Class 5

Celolampové jednokanálové kombo
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
9 800,00 Kč

Muší váha s dělovou ránou aneb když i s málem stačíte na první ligu?!? Ano, i tak nějak by se dala krátce, ale skutečně výstižně, charakterizovat novinka z dílen jednoho z největších výrobců kytarových aparatur na světě. Jde totiž o „kombíčko, které je co do velikosti a výkonnosti sice malé, avšak současně také velké tím, čeho je schopné!

Seznamka

Marshall Class 5 je celolampové kombo v zapojení Class A o výkonu pěti wattů RMS, přičemž předzesilovač krmí několik lamp ECC83, konec potom jedna EL84. O přenos zvuku do prostoru je postaráno jedním 10“ reproduktorem Celestion G10F-15 (16 Ohmů). Rozměry kabinetu z kvalitní březové překližky jsou: 415 mm (výška), 495 mm (šířka) a 230 mm (hloubka). Hmotnost činí lahodných 12 kg.

Výrobce tímto počinem hlásá návrat ke kořenům klasického lampového zvuku 60.let, jehož synonymem byla tehdy komba Bluesbreaker. Ke své slavné minulosti se Class5 hlásí nejen konstrukční jednoduchosti aparátu a kvalitou lampového zvuku, ale také svou vizuální stránkou. Přihlédnuto je k potřebám všech muzikantů, kteří požadují zvukovou kvalitu velkého aparátu při nízkém výkonu a snadné „vláčitelnosti“. (Kdo má doma třeba lampový Fender o čtyřiceti kilech, jistě ví, o čem je řeč),

Class 5 vzhledově opravdu vypadá jako zmenšený Bluesbreaker: černý vinylový povrch, shora umístěný ovládací panel a mřížka pro odvětrávání lamp, totéž rozčlenění čelní strany, logo atd. Snad jen lemováním se liší, neboť tady je zlaté namísto bílého.Vlastní šasi zesilovače z ohýbaného plechu je pevně přišroubováno k horní a zadní desce kabinetu, shora přístupný ovládací panel zlaté barvy pak skýtá toliko jeden kytarový vstup, potenciometry Volume a korekce Treble, Middle, Bass, červenou kontrolku provozu a jeden páčkový vypínač Power.

Na zadní desce kabinetu (při výměně lamp ji musíte celou odšroubovat) nalezneme pouze zdířku pro napájecí šňůru, sluchátkový výstup Headphones, přepínač Headphones/Ext.Speaker (v poloze Headphones zamutuje stávající reproduktor) a výstup pro připojení externího reproboxu. Jednoduché, účelné.. Zpracování je velmi kvalitní, kombo působí seriózně a elegantně i přes své malé rozměry. Všechno drží, nikde žádná vůle, nerovnosti apod. Není jistě od věci zmínit, že tato řada je komplet vyrobena přímo v domovské továrně Marshall Amplification v městečku Bletchley – Class5 je tak čistokrevný „Made in the UK“.

Zvuk

Beru tedy kytaru, zapínám Marshalla, všechno točím na max a: jedééém! Ještě že bydlíme v domku na málo obydleném místě a na poličkách nevystavujeme porcelán. Takovou „palbu“ z pětiwattového prcka jsem fakt nečekal! Kombo má vážně hodně hlasitý projev, ale zároveň je to nádhera! Krásný lampový zvuk s hutným spodkem, vynikajícími středy a křišťálovými výškami skvěle reaguje na dynamiku hry i při tomhle extrémním „vyhulení“ na maximum. Pokud zahrajete dlouhý tón naplno, zvuk se nádherně vznese a trvá a trvá - s tendencí přejít do vazby. A také do ní přejde. Ta vazba však není nepříjemná, naopak: krásně zpívá. Pokud hrajete jemně, slyšíte téměř čisté údery do strun následované saturovaným tělem tónu. Je v tom čistota, je v tom zkreslení, je v tom obláček komprimace, prostě flaška jak má být. Tohle že má jenom 5 W? Musím trochu ubrat, naši psi se zoufale (ale marně) snaží prohrabat linoleem a betonem do sklepa, na akváriu se objevují první praskliny.

Ubírám, ale zatím jen na kytaře – takhle se totiž dřív naprosto normálně hrávalo (a - zaplať Bůh - stále ještě hraje). Pracuji s hlasitostí, dynamikou a mírou zkreslení pouze na kytaře pomocí hlasitostního potenciometru, aparát mám nastavený napevno. Přesně, jak to být má. Na jediné nastavení pak jednoduše vykouzlíte téměř čistý zvuk i nekompromisní zkreslený lead zvuk - vše ve vynikající čitelnosti a konkrétnosti. Zkreslení, ač plné a hrubší, není tak drsné jako u silnějších komb klasické konstrukce, to je samozřejmě dáno výkonem a také ovšem koncovou lampou EL84, která zvuk lehounce zakulacuje a zjemňuje.

Pokud sáhnete na potenciometr Volume, pak vězte, že při nižších úrovních (asi tak do 11. max. 12. hod.) už je hlasitost únosná i pro domácí hraní. Od minima do 12. hodiny se budete pohybovat mezi čistým až velmi solidně nakřáplým zvukem - s kytarou naplno.

Kdo zlobil a opravdu nemůže (či nesmí) doma hráti ani trochu nahlas, ten určitě ocení možnost hrát na sluchátka, ale pozor! Užívejte si hraní pouze na menších úrovních Volume, pokud ovšem nechcete, aby vám repráčky ze sluchátek prostřelily hlavu anebo (v lepším případě) aby vám repráčky ze sluchátek nekoukaly ven ze sluchátek.

Korekce Class5 reagují pozvolna a citlivě, žádné velké skoky v nastaveních nečekejte. Samozřejmě, že mezi krajními hodnotami zejména středů a výšek (u basů už tolik ne) jsou jasně slyšitelné rozdíly, pootočení o jeden stupínek však nebude nikterak ohromující, což je ale naprosto v pořádku – u lampových „áčkových“ aparátů, klasické Marshally nevyjímaje, to takhle funguje.. Naprosto zásadní jsou pro zvuk kytary samozřejmě středy, čili ideální je nastavit si basy a výšky a pak pomocí středů doladit výsledný zvuk. Tady je krásně slyšet, jak se zvuk kytary od nuly po maximum postupně otvírá a rozšiřuje. Mně se nejvíce osvědčilo nastavení Treble na 3. hodině, Middle naplno a Bass na 12. hodině - a to zejména při vyšší úrovni Volume - od půlky dále. Při nastavení hlasitosti do půlky jsem skončil s výškami i středy na maximu, kromě basů (opět 12 hod.). Samozřejmě se jedná jen o mé subjektivní dojmy, určitě si každý s tímhle drobkem vyhrajete po svém a zvuk si najdete podle svého. Totéž platí o přiřazení různých krabiček a pastiček mezi váš nástroj a kombo – určitě vyzkoušejte. Podobně jako já si určitě při zjištění, že Class 5 se velmi hezky chová i k nim, užijete krásné chvíle! Já jsem zkoušel Tube Screamer a Andy´s Drive 9 od V. Hudečka..

Ve všech případech nastavení kombíčko reaguje na vaše ruce přesně a rychle a opravdu skvěle si rozumí se stratem, tedy: se singly! Zkoušel jsem i kytaru s humbuckery (Michael Kelly HEX XT). Tady je samozřejmě zkreslení robustnější a plnější, humbuckery jdou do zkreslení i do vazby mnohem dříve, než singly. Výsledkem je opravdu tlustý a plný sound s velmi znatelnou komprimací. A hraje to ještě víc nahlas!

Řekl bych, že hlasitostí Class 5 v pohodě ustojí regulérní pódiové hraní s bubeníkem v menších prostorách (třeba v hospodě, v klubíku), který to nebude až tak „solit“. Pro ty z vás, kteří toužíte po čistých a dlouhých tónech, mám ale špatnou zprávu – tentokrát se musíte poohlédnout jinde, v téhle jediné oblasti Vám Class 5 neposlouží...

Vynikající je tohle kombo určitě do studia, protože s ním můžete zůstat v „kukani“ a ani zvukař neuteče, protože i přes zmiňovanou úžasnou hlasitost je „vyhulených“ 5 W něco jiného než „vyhulených“ 50 W. Na domácí cvičení ano, ale i přesto pozor na jednu věc: je to velmi silný budulínek!

Celkové hodnocení

Class 5 se prostě povedl, nedá se to napsat jinak! Vzhledem ke konstrukci, rozměrům a tomu, s jakým záměrem bylo kombo navrženo a vyrobeno, tady není co vytknout. Já můžu sám za sebe jenom a jenom chválit! Takže, kdo miluje knopflerovský lehce nakopnutý zvuk, kdo miluje dřevní claptonovské či jakékoli jiné bluesování, kdo miluje dynamickou hru ať už prsty, či trsátkem, kdo si rád naplno zapláče a zakvílí při malém výkonu, přátelé, tady vám dají jíst a pít, už nechoďte dál! Snad jediný nešvárek, s nímž se setkáte, je slyšitelné chvění lamp při silné hlasitosti. Tomu se ale, dle mého názoru, při tak malém rozměru komba nedá zabránit. Cena možná není až tak malá, jak byste třeba čekali, ale je naprosto v souladu s tím, co za ni dostanete: velmi kvalitní celolampový aparát třídy A, se kterým naděláte hodně dobré - tiché i hlasité – muziky.