Meinl SoundCaster

Hlaď mě, bij mě…
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Pokud jste pozorně procházeli hudební veletrh, asi jste si na stánku Meinl všimli jejich novinky v oblasti činelů s názvem Meinl SoundCaster. Jedná se po „Byzancích" o druhou nejvyšší řadu, čímž se firmě povedlo zvětšit výběr z kvalitních a taktéž i finančně náročnějších činelů, avšak ve srovnání s jinými nikterak předražených. Jak uvádí samotný výrobce, jsou vyrobeny z bronzové slitiny B12 (88 % mědi je doplněno 12 % cínu), jemně soustružené, jednotně tepané pro relativně měkký, jemný a zároveň bohatý zvuk a určené vesměs pro tvořivé a výrazné bubeníky. Tak se pojďme podívat jak se chovají v praxi při běžném používání s bicí soupravou.

Na test jsem měl k dispozici 14" powerfull hi-hat, 20" medium ride, 16 a 18 palců velké crashe, 18" chinu a 10" splash.

V nabídce firmy jsou ještě k mání – 14" hi-hat medium, medium soundwave a powerfull soundwave v cenách od 6 530,- do 7 190,- Kč. Crash činely medium a powerfull ve velikostech od 14 do 20 palců za cenu od 3 270,- do 6 970,- Kč, ride plechy 20" medium a powerfull 6 970,- a 22" powerfull za 8.820,- Kč. Splashe 6, 8, 10, 12 palců za cenu od 1.480,- do 2.640,- a tři chiny 16, 18 a 20" (4.600 až 6.970,-).

Hi-hat

Jak jinak, nenechal jsem si ujít příležitost a vzal jsem SoundCastery na víc hudebních produkcí různých žánrů (muzikál, folk, bigbít), neboť kde jinde chcete nejlépe poznat možnost použití.

Takže - 14" hajtka má velice příjemný zvuk a reakci při téměř jakémkoliv úderu. Tím myslím ať při pianissimu a úderem hlavičkou či při pořádném forte a ránou bříškem paličky přes hranu. Když ji srovnáte s některými „kolegy" není ani jen ostrá, plechová, ani jen šustící jazzová, má v podstatě s každého kus a tedy ji můžete s klidným svědomým použít jak na swing, jazz apod., tak i na pořádný big-beat a razantnější hraní. Budu se asi opakovat, ale mám k takovýmto činelům velice kladný postoj, protože se je nemusíte bát použít téměř na cokoliv (pardon, předpokládám z větší části k hraní na bicí). Samozřejmě záleží na síle sešlápnutí, typu a stylu úderu a rukou (za špatný zvuk nemusí vždy jen činel, je důležitý i úder). Myslím, že je na světě další dobrá konkurence mezi činely.

Ride

„Dvacítka" Medium Ride Soundcaster je poměrně jemný, tedy žádný surový plech. Má čistý tón při každém úderu a při svižnějším hraní se rozeznívá do celkem širokého sustainu. Při divočejším hraní bych zde doporučil hrát na ride blíže ke středu pupku, kde je o něco zřetelnější a konkrétnější. Naopak u kraje výborně zastává svoji funkci doprovodu v jemnějších či pomalejších věcech. Pupek je velice příjemný jak na poslech, tak na šetření našich ušních bubínků. Při dynamicky silnější hře či akcentování je „svůj", ale není nesnesitelný, což považuji za veliké plus. Celý činel má poměrně hezkou barvu zvuku a je, řekl bych „v pohodě".

Crash

Oba crashe mě podobně jako Meinl Byzance potěšily skoro nejvíc. Charakteristický zvuk crash činelu jak má být. Zvukově velmi čistý s hezkou barvou, vrcholným nárazovým tónem a nerušivým odezněním. Musím opět konstatovat, že tak nějak si představuji činel, který má plnit v soupravě nějakou funkci. Ve srovnání s jinými „deštníky" stejných řad a velikostí je možná níže laděn, což ovšem ničemu nevadí. Podle mého názoru je potřeba asi nejvíc zdůraznit charakteristické vlastnosti, které a to je taktéž důležité, si zachovává i při různých dynamických intenzitách. Ať při lehkém ťuknutí či pořádné ráně. Některé činely nerozezníte dokud se do nich pořádně neopřete a některé už zase nehrají jen je vezmete trochu razantněji - a s tímto se crashe SoundCaster potýkají opravdu skvěle.

China

Nacházím zde lehkou podobnost s Byzancemi, které se mi zvukově a svými vlastnostmi také líbily. Zkrátka pro upřesnění – líbí se mi činely které plní svůj účel, ale neruší ani mě, ani kolegy muzikanty na pódiu. Tato „osmnáctka" má celkem standardní profil (á promiňte, zakoukal jsem se z okna na kolemjdoucí, tak dál…) a je zvukově variabilní – tedy nabízí více různých zvukových využití. Nemusíte do ní jen tak řezat aby splnila svůj úkol. Má čistý nárazový tón bez nějakých rušivých pazvuků, houkání, plechařiny apod. Řekl bych že poměrně hezky „sviští", ale nevyruší vás z vašeho rozjetého groovu.

Splash

Tenhle splash je o něco zvukově syrovější než třeba čistě jazzové kousky a myslím, že mu víc vyhovuje hravější a drsnější styl. Vše je ale otázka vlastní líbivosti a názoru na věc. Barvou zvuku a toho co se ozve po úderu, je příjemný a s typickým zvukem pro tyhle mini činely a rozpoznáte ho i v „palbě". Když vezmu v potaz vše důležité a podstatné tak asi nemám co bych vytknul.

Závěr?

Shrneme-li všechny poznatky, zkušenosti a to co mi předvedly činely Meinl SoundCaster v praxi při běžném používání s bicí soupravou, nezbývá mi než konstatovat spokojenost. Jednotlivé kusy i celá sada mají své opodstatnění a plní velice dobře svůj úkol pro který byly vyrobeny. Barvou zvuku a celkovým rozezněním jsou příjemné na poslech, nerušící a nesplývající jeden s druhým. Je mnoho kolegů, kteří radši preferují půl tuny železa a sustain přes dvacet taktů, ale mě osobně se takovéto činely líbí nejvíc, zvukově hezké, vizuálně taktéž, praktické, plně sloužící, použitelné jak do studia, tak na stage - a to je nejen pro mě hodně důležité. Hudebně jsou velmi variabilní a nebál bych se je použít jako univerzální téměř do všech žánrů. Pro hodně bubeníků bude také důležitá cena která je za testované kousky:

14“ hi-hat - 6 530,- Kč, 20“ ride - 6 970,- Kč, 16“ crash - 4 600,-Kč, 18“ crash - 5 570,- Kč, 18“ china - 5 570,- Kč a 10“ splash - 2 190,- Kč.

Ceny jsou vůči kvalitě a zpracování odpovídající a za to, co vám tyto činely na stojanu po úderu předvedou nijak vysoké. Mám z nich dobrý pocit a všem kolegům, kteří zrovna hledají schopné „partnery" ke své soupravě je mohu jen doporučit.

Pro úplnost doplním, že SoundCastery jsem kromě cvičených uší porovnával se Zildjian A Custom, Zildjian ZXT, Sabian Pro sonix, AAX a Paiste 2002.