MESA/Boogie Express 5:25 1x10"

Celolampové kytarové kombo
Distributor: 
Cena: 
40 900,00 Kč

Řada kytarových zesilovačů „F" od MESA/Boogie s sebou v roce 2002 přinesla do sortimentu této americké firmy přímočařejší koncepci. Účelnost a flexibilita se však zdají být výhodou také loňské série Express, která z úspěšné řady vychází. Zastoupena celolampovými modely kytarových „hlav" a komb s označením 5:50 a 5:25 se nová stáj představuje také s propracovanějším a přitažlivějším designem, větším komfortem, většími uživatelskými výhodami a s tradiční firemní devizou - ztělesněním myšlenky, že „i s malým kašpárkem lze zahrát pořádné Boogie".

Popis

MESA/Boogie Express 5:25 je celolampové kytarové kombo, osazené jedním 10" (8ohmovým) reproduktorem označeným slůvkem Vintage a vyrobeným firmou Celestion.

Reproduktor je vsazen v tzv. „open back" bedně. To znamená, že zadní strana reprobedny (komba) je napůl otevřená. Ve spodní části zadní plochy komba kryje reproduktor pouze cca 25 cm vysoká lišta, která vytváří rovněž jakýsi úschovný prostor. V něm najdeme pružinový reverb, uložený v koženkovém pouzdře a fixovaný pouze suchý zipem. To nám umožní, pokud se rozhodnete použít jiná alternativní řešení reverbu (procesor, krabičky), ho jednoduše demontovat a dál se s ním netahat – velmi praktické. V úložném prostoru najdeme ještě kapsu pro nožní přepínač a schová se tam pochopitelně i napájecí šňůra či jiné maličkosti.

Co je na kombu na první pohled velmi sympatické, to jsou samotné rozměry a váha, díky kterým se Express stává velmi dobře přenositelným bez toho, aby vám při nakládání pomáhala celá kapela. Ti z vás, kteří hrajete velmi často a aparát taháte sami každou noc do schodů domů, určitě víte o čem mluvím a patřičně také dimenze kombíčka oceníte. :o)

Co se týká celkového designu komba, je na první pohled vidět, že Express navazuje na výše zmíněnou řadu MESA/Boogie F-Series. Velmi jednoduchý, účelný a přitom opticky příjemný a reprezentativní design, který i přes malé rozměry aparátu působí poměrně robustně a sebejistě, určitě působí tak, že si máte kombo chuť vyzkoušet a zahrát si na něj. Na provedení svých produktů si MESA vždy dávala záležet a důležitost designu při výběru aparátu nikdy nepodceňovala.

Také všechny ovládací prvky jsou přehledně umístěny a popsány. Nikde nic zbytečně nevyčuhuje, riziko, že se vám nedopatřením podaří nějaký komponent ulomit či urazit, je tedy menší. Ke kombu navíc dostanete plátěný obal pro „značkomily", samozřejmě opatřený logem společnosti.

Zesilovač

Podobně jako v případě designu, tak i v celkové filozofii Express série, je možné objevit společné prvky s řadou „F". Tyto jsou jakousi předlohou pro tento zesilovač. Společné „genetické" znaky, jako jsou nekomplikované intuitivní ovládání, zvuková variabilita a určitá přímočarost, zůstávají. Vylepšení najdeme především v přítomnosti nových užitečných funkcí, které činí zesilovače nové řady ještě více univerzální, o vylepšení uživatelského komfortu a možností ani nemluvě.

Specifickým atributem zesilovačů Express je koncepce koncového stupně, který je řešen jako Duo-Class™Power Amp a umožňuje hráči vybírat mezi dvěma režimy, ve kterých bude hrát. V tzv. Class A režimu (Single-Ended) produkuje kombo krásných 5 W. V druhém případě, tj. při volbě režimu Class A/B, dostáváme výkon 25 W. Zde tedy nalézáme rozluštění trochu tajemného názvu 5:25. Výhody a využití tohoto systému jsou víceméně jasné. Při použití 5wattového režimu můžeme dosáhnout plného vybuzení zesilovače při daleko menší celkové hlasitosti, což lze využít například při home recordingu, při cvičení ve zkušebně i doma nebo při živé produkci ve velmi malých prostorách. K přepnutí z jednoho režimu do druhého slouží malý switch na zadním panelu zesilovače.

Co se týče lampového osazení, firmou patentovaný zesilovač Dyna-Watt nabízí dvojici elektronek EL84. Na předzesilovači je 5:25 živena pěti 12AX7.

Express série, respektive kombo 5:25, nabízí celkem dva nezávislé kanály, z nichž každý může pracovat ve dvou rozdílných módech, takže máme k dispozici až 4 zvukové cesty. U čistého kanálu si můžeme dopřát hru v režimech Clean a Crunch, v případě zkresleného nám výrobce nabízí módy Blues a Burn. Přepínání jednotlivých módů se provádí pouze prostřednictvím malých páčkových přepínačů, umístěných na předním panelu mezi vstupem pro vaši kytaru a ovladači Gain. Oba kanály disponují klasickými samostatnými korekcemi, tj. Master, třípásmový ekvalizér a řečené nastavení zisku. Pro každý kanál zvlášť zde máme také ovladač regulující intenzitu reverbu a ovladač Contour, jehož funkci lze přirovnat k oblíbenému grafickému ekvalizéru, který najdeme na modelech firemních zesilovačů řady Mark, ovšem s tím rozdílem, že zde ekvalizační křivku nenastavujeme pomocí 5 jezdců, ale pouze pomocí jednoho otočného ovladače. Velice rychle jím můžeme nastavit variace oblíbené „véčkové" křivky (s potlačenými středy ve prospěch basových a vysokých frekvencí) a co hlavně… můžeme toto nastavení provést nezávisle pro oba kanály. V sousedství Contour má hráč k dispozici další třípolohový páčkový switch, který kromě vyřazení/zařazení této frekvenční úpravy signálu aktivuje i režim jejího ovládání (tedy „jen" aktivace/deaktivace) prostřednictvím nožního spínače, což oceníme hlavně při živé produkci.

Co se týče možnosti aktivace a deaktivace jednotlivých funkcí, myslí firma MESA/Boogie na všechny dnes běžně používané způsoby „ovládání", což popravdě u tak malého komba nebývá vždy zvykem. Využít lze tedy buď footswitch, který je ostatně ve tříspínačové verzi součástí balení, a kterým můžeme spínat Reverb, Contour a přepínat mezi oběma kanály (vše je dobře popsáno a aktivace indikována pomocí LED diod), či využít ne zrovna standardní systém 4 jackových vstupů (pro každou funkci zvlášť) na zadní straně panelu, do kterých můžeme připojit alternativní přepínače (přepínaní pomocí procesoru tak, jak to známe, například u t.c. eletronic, přepínání pomocí MIDI řízeného switcheru apod.).

K dalšímu nezanedbatelnému vybavení komba patří ještě lampová efektová sériová smyčka (a tedy bez možnosti míchání průchozího původního a vracejícího se signálu). Toto řešení sice klade určité nároky na kvalitu připojeného zařízení, ale předpokládejme, že pokud si koupíte podobně kvalitní kombo, nebudete používat nekvalitní krabičky a procesory značky „Šum&Ořezaný". Z hlediska konektivity nechybí kombu ani možnost připojení dalšího, respektive dalších externích reproboxů.

Zvuk

Musím se přiznat, že jsem měl ze začátku malinko strach, jak bude tento malý aparát hrát, tedy hlavně díky osazení 10" reproduktorem. K mému velkému překvapení však kombo hraje opravdu úžasně (vzhledem k jeho velikosti) a nedostatek basů, kterého jsem se obával, se nekonal. Naopak, místy jsem spíše musel tuto část frekvenčního spektra mírně potlačit. Kombo i přes malý reproduktor hezky tlačilo, takže jsem absenci 12" reproduktoru vůbec nevnímal a kdybych nevěděl, že je v kombu desítka, asi bych to vůbec nepoznal.

Čistý kanál v módu Clean mi nabídl krásně kulatý a tlustý zvuk, který výborně reaguje na dynamiku hry, a to i při menších hlasitostech. Trochu si sice v sobě nese určitou měkkou gumovitost, kterou dle mého názoru trpěla právě i například „F-ková" série, a která může přece jen někomu vadit. Tón je poměrně poddajný a neklade příliš velký odpor jako u některých typů zesilovačů.

Pokud nastavíte Gain někde za půlku, začne aparát příjemně lehounce kreslit. Pomocí EQ, který pracuje bezchybně, můžete jednoduše a intuitivně nastavit výslednou barvu. Amp dobře funguje jak s „plackami" osazenými singly či humbuckery, tak i s pololubovkami a lubovkami. Nastavit se tak dá zvuk vhodný do country i jazzu, funky či blues. Při přepnutí z Class A 5W módu do A/B třídy se zvuk trochu naostří a malinko zvýrazní a zkonkrétní. Naopak pokud zůstanete v módu Class A, je zvuk více, řekněme, vintage, tmavší, ale s rychlejší reakcí na hru. Daleko více je tento rozdíl ve zvuku slyšet u zkresleného kanálu. Tyto rozdíly podle mého mínění rozšiřují výrazové schopnosti komba ve prospěch kreativity páně kytaristy, na druhou stranu nejsou zásadní natolik, aby měnily úplně charakter aparátu.

Pokud přepnete v tomto čistém kanálu na mód Crunch, nabídne vám Express hlavně daleko větší možnost nastavení Gainu – úrovně zkreslení. Do půlky dává ovladač Gain čistý nebo spíše lehce nakreslený zvuk s trochu větší ostrostí než u módu Clean. Za půlkou pak začne kombo rychle nabírat na zkreslení od bluesového zvuku á la SRW až hezké rockové či hardrockové barvy.

Druhý zkreslený kanál nabízí opět dva pracovní módy. První tzv. Blues mód nám nadělí spektrum zvuků od hezce nakřáplého až po poměrně výrazné (na můj vkus) a velmi barevné a dynamické zkreslení. Oproti crunch režimu čistého kanálu si zde dopřáváme přeci jenom o poznání větší dravosti. Opět i zde platí, že vše dobře funguje s oběma základními typy snímačů. Zvuk dobře reaguje na styl vaší hry, takže na výsledném zvuku bude mít patrný vliv i váš způsob tvorby tónu. Posledním nepopsaným zvukovým režimem je mód Burn. Ten, kromě asociace s vykreslením davového šílenství z dílka Monty Python, nabízí moderní zkreslený zvuk v poměrně velkém rozpětí. Nakroutit se zde dají opravdu hezké crunche, zpěvné rockové zvuky á la Santana, ale i brutální „pila". Nejlépe kombo zní, samozřejmě tak jak to u lampového ampu bývá, až při větší hlasitosti. Snad jedině při větším „vytavení" mi chyběl větší reproduktor, zvlášť když jsem měl přímé srovnání s modelem 5:50. U takového typu zkreslení bych zkrátka očekával trochu větší tlak, na druhou stranu právě možnost připojení externí reprobedny může tento nedostatek vyřešit. Navíc mám dojem, že kombo není určeno primárně pro hardcorové a metalové drtiče.

Závěr

MESA/Boogie Express 5:25 mě překvapilo zejména svou univerzálností a bohatostí svého vybavení, kterou najdeme povětšinou pouze u větších a poměrně dražších aparátů. Myslím, že na trhu takto vybavené a malé kombo chybělo (snad jen s výjimkou produktů malých zakázkových výrobců typu Hot, kde si můžete sami určit, jakým vybavením bude váš zesilovač disponovat). Myslím, že pro jazz či blues nebo rockové či country kytaristy, kteří hrají v běžných menších klubech, by mohl právě tento typ aparátu být zcela vyhovující, a to nejen pro jeho malé rozměry a nízkou váhu.

Měl jsem možnost vyzkoušet i kombo 5:50 s dvěma 12" reproduktory. Samozřejmě že toto osazení zvuk daleko více zhutní a tlak je daleko větší, ale charakter jako takový zůstává pořád stejný a navíc MESA vybavila oba aparátky shodnými funkcemi. Cena komba cca 40 000 Kč je sice trochu vyšší, než jak tomu u běžných aparátů tohoto výkonu bývá, ale na druhou stranu pokud vezmete v úvahu všechna vyslovená pozitiva, jeví se tato cena příznivě.