MXL Genesis

Kondenzátorový/lampový mikrofon
Distributor: 
Cena: 
13 819,00 Kč

Americký výrobce technologicky vyspělých elektronických systémů Marshall Electronics patří v naší branži k poměrně méně známým aktérům. Málokdo totiž ví, že toto jméno zastřešuje hned několik různě specializovaných divizí, jejichž produkty pokrývají poptávky broadcastingu, bezpečnostních technologií a optických či kabelových systémů. S profesionálními potřebami hudebního průmyslu se ovšem Marshall Electronics asi nejvíce vypořádávají v divizi MXL, jejíž jméno zní mnohým z vás již více familiérně. MXL se profiluje jako „Pro Audio“ a její stěžejní činností je produkce studiových, filmových či multimediálních mikrofonů.

My jsme si k odzkoušení vybrali již na pohled velmi zajímavý mikrofon a vlajkovou loď mezi firemními studiovými velkomembránovými mikrofony – model Genesis. Tento kondenzátorový mikrofon s elektronkou Mullard 12AT7 (více níže) se za roční dobu své existence těší poměrně dobrému ohlasu z řad profesionálů, což dokazují i ocenění v zahraničních odborných médiích. Na úvod ještě musíme doplnit, že MXL svoji popularitu v zahraničí nabývají kromě jiného také tím, že v kontextu svých poměrně nízkých cen vykazují velice slušnou kvalitu.

MXL Genesis, který je především (nikoliv však výlučně) vokálním mikrofonem, je nápadný již svým designem, tj. kombinací výrazně červeného těla s pozlaceným kováním a mřížkou kryjící 1“ kapsli. I přesto, že jsme nakloněni spíše tmavším, respektive méně nápadnějším barvám, toto provedení považujeme (v kladném slova smyslu) přinejmenším za působivé. Nejedná se rovněž o žádného drobečka, což potvrzují rozměry 59 x 240 mm. Váhu samotného mikrofonu výrobce uvádí na slušných 703 g (zkrátka lampa). Genesis disponuje pevnou kardioidní směrovou charakteristikou, což ovšem na většinu aplikací, pro které budeme chtít tento mikrofon použít, dobře postačí. Na těle mikrofonu nalezneme dva páčkové přepínače – jeden pro aktivování útlumu -10 dB; druhý pro zařazení hornopropustního filtru. Tento filtr nám slouží k ořezání spodních frekvencí a je naladěn na 150 Hz se strmostí 6 dB/oktávu. Ještě než se zmíníme o použité elektronce a bohatém příslušenství, uveďme si několik základních údajů o testovaném modelu: frekvenční rozsah 20 Hz - 20 kHz; citlivost 15 mV/Pa; impedance 200 Ohm; odstup signál šum 78 dB (1 Pa, váženou křivkou A); ekvivalentní šum 18 dB-A; maximální úroveň akustického tlaku 130/140 dB při 0,5% THD a dynamický rozsah: 112/122 dB. Jako většina mikrofonů pracujících s elektronkou využívá i tento model externí napájecí modul. Jeho poměrně robustní celokovové červené tělo nese kromě podsvětleného síťového vypínače klasický eurokonektor pro připojení napájecího kabelu, malý červený přepínač síťového napětí, 7pinový konektor pro připojení modulu s mikrofonem přes dodáváný napájecí kabel Mogami (rovněž produkt jedné z divizí Marshall Electronics) a standardní XLR konektor, který je zde ve funkci audio výstupu do dalších komponentů signálového řetězce (mixpult, preamp, zvuková karta apod.).

V bohatém příslušenství MXL Genesis nechybí vcelku povedený „pavouk“ MXL-60, který je kovový a působí velice odolně a stabilně (vizuálně připomíná Neumannovské držáky); výrobce nám navíc přibalil i náhradní gumičky. Usazení mikrofonu do držáku není nijak komplikované, což u některých výrobků říci nelze. Kromě dalšího jednoduchého celokovového držáku přibalili MXL dokonce i lesklý pop filtr s kovovou mřížkou. Tento doplněk lze napevno přidělat přímo na tělo mikrofonu a výborně doplňuje vzhled MXL Genesis. Na druhou stranu při záznamu i méně agresivnějších hlasových projevů se lze o jeho funkčnost i stav trochu obávat. Kromě hadříku pro leštění těla mikrofonu a polstrované krabičky pro jeho uložení je to ze základní výbavy již vše. Celá sada (v kovovém kufříku) působí skutečně profesionálně a navíc i velmi hezky.

Elektronka použitá v předzesilovači mikrofonu MXL Genesis pochází z dílen britské společnosti Mullard, která v minulém století vyráběla elektronické součástky a založena byla snad již v roce 1920. Jde o tzv. NOS (New Old Stock) exemplář – pochází tedy ze starých zásob nepoužitých elektronek – v tomto případě původně vyrobených pro vojenské účely (pro Britské Královské Letectvo/RAF). Pokud tedy budeme věřit výrobci, že se jedná o původní britský produkt a nikoliv o (občasné) kopie elektronek Mullard čínské či ruské provenience, pak lze této součástce přisuzovat kvalitní vojenské provedení. 12AT7 (model CV4024) lze pro představu označit za ekvivalent ECC81. Proti všudypřítomné ECC83 alias 12AX7 má o něco menší zesilovací činitel, ale desetkrát větší anodový proud. Používá se tedy obvykle většinou jako budič nasledujícího stupně nebo na výstupech elektronkového zařízení. Pokud se – stejně jako v tomto případě - jedná o využití elektronky předzesilovači mikrofonu, můžeme říci, že tato elektronka představuje dobrý kompromis mezi dostatečným zesílením a potřebným proudem pro vybuzení mikrofonního vstupu. Proč? Obvyklá ECC83 má například ze všech dvojitých triod největší zesílení, avšak zanedbatelný proud 1,2 mA (pro buzení mikrofonního předzesilovače je potřeba také proud), takže dodá značné napětí. ECC81 na druhou stranu poskytuje o něco menší zesílení, proud však již 10 mA. (ECC82 dá například rovněž 10 mA, ovšem zesílení je znatelně nižší.) Tolik pro představu. K elektronce ještě snad informaci výrobce o tom, že každá z elektronek použitá v mikrofonech MXL prochází před odesláním z továrny procesem 48hodinového „zahoření“, čímž by měla být zaručena její funkčnost i neměnnost výkonu.

Příležitostí k odzkoušení mikrofonu při studiové práci bylo poměrně mnoho. Genesis však autora zaujal již po prvním náběru. Nejprve bylo v plánu použít MXL při natáčení hlavních vokálů pro novou desku skupiny Argema. Zpěvákovy nedůvěřivé pohledy se po prvním letmém nástřelu proměnily ve výraz spokojenosti. Genesis zněl fantasticky; ten, kdo má rád teplý lampový zvuk určitě nebude zklamaný. Tento model rozhodně nenabízí uměle nakreslený zvuk – takový, jaký známe od lampových mikrofonů podobné ceny, ale podstatně čistší prohřátý charakter, jen malinko nakreslený. Překvapující byla důraznost nasnímaného zpěvu; záznam se výborně prosadil i v poměrně hustém mixu, což se opakovalo i při dalších pokusech s jinými typy vokálu.

Mikrofon Genesis byl také použit při natáčení jedné z našich předních zpěvaček a kromě toho, že se dámě libil vizuálně, byla stejně tak nadšena i jeho zvukem. Mikrofon skvěle vyhoval širokému vokálnímu rozsahu zpěvačky, tj. dokázal zachytit „rozmáchlejší“ projevy a zároveň zachovával blízkost a intimitu klidnějších partů. Menší obavy jsme měli při natáčení hlubšího barytonu doprovázeného akustickou kytarou (do prostoru byly umístěny ještě další dva mikrofony). Objevení ideálního umístění zabralo sice s kardioidní směrovou charakteristikou nějaký čas, ale výsledek byl opět ke všeobecné spokojenosti. Znovu jsme měli pocit, jako když vokál každou chvíli vyskočí z monitorů. Basové složky v hlase byly příjemně prohřáté a konkrétní. Poslední vokální test proběhl při natáčení vokalisty RnB uskupení a opět s dobrým výsledkem. Dobré zkušenosti s využitím mikrofonu Genesis pro snímání lidského hlasu nás ovšem neomezily pouze na práci s vokálem. Velkomembránový lampový mikrofon lze ve studiu „nasadit“ na řadu jiných aplikací. Nám se vyplatilo využití Genesis rovněž při natáčení akustické kytary a při blízkém snímání lampového zesilovače. Překvapivě dobře si poradil i jako overhead, i když v tomo případě byl díky rozměrům a váze mikrofonu proces jeho umístění nad bicí velice složitý a zdlouhavý.

Zapůjčení mikrofonu MXL Genesis jsme si ve studiu užili všichni, včetně přítomných muzikantů. Stal se v podstatě nejvíce nasazovaným mikrofonem pro vokální aplikace. Kolegové zvukaři oceňovali jeho skvělé zpracování i vybrané komponenty a příslušenství. Tuším, že pokud Genesis vyzkoušíte a dovozce vám sdělí cenu, už ve vašem mikrofonním parku zůstane, stejně jako zůstal v tom našem.