Native Instruments KORE

Hostitelská aplikace a HW pro plug-iny
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
14 490,00 Kč

KORE je balík hardwaru a softwaru od německé firmy Native Instruments. Dosud se tato firma zaměřovala pouze na software, ale po uvedení KORE, jako by se s hardwarem najednou roztrhl i u této firmy pytel a přišly na trh zvuková karta AUDIO KONTROL 1, a pro DJ určená, AUDIO 8 DJ (znovu s možností spojením se softwarem - tentokrát Traktor Scratch). I přesto je však nejstarší bratříček - KORE - mezi hardwarovými produkty králem. A jeho nejzajímavější vlastností je právě software.

Hostitelská aplikace

KORE je koncipován jako hostitelská aplikace pro VST a AU plug-iny. Stejně jako u všech zdařilých hostitelských aplikací je i do KORE možné načítat nikoliv pouze jeden plug-in, ale celou řadu. Jedním z přínosů KORE pak je, že umí s plug-iny dál pracovat tvůrčím způsobem. Zapomeňte na to, že KORE je pouze hostitelská aplikace. Představte si, že je něco jako "obrovský sampler" s poněkud zvláštními vlastnostmi. Namísto jednotlivých samplů (zvukových vzorků) do něj načítáte plug-iny softwarových syntezátorů. A nadále s nimi můžete skutečně podobně jako se samply pracovat. Můžete je vrstvit vedle sebe (dělit klaviaturu - pochopitelně lze nastavit dělící klávesu a nemusí být jedna, ale vrstev může být neomezeně) i nad sebe (hrají současně - pochopitelně lze nastavit zda budou nástroje znít současně neustále nebo se přepínat nastavitelnou hlasitostí nebo se překrývat pouze v určitém rozsahu hlasitosti). Jednotlivé nástroje můžete dále efektovat (k dispozici jsou až 4 efekty) a to jak interními efekty KORE, tak pochopitelně opět dalšími plug-inami VST nebo AU. Dále je možné každému nástroji (stále myšleno na stejné úrovni jako u sampleru jedinému vzorku) přiřadit přehrávání libovolného MIDI souboru, takže lze takto tvořit smyčky, arpeggia, patterny, atd. KORE si tedy skutečně lze představit jako sampler, jehož jednotlivé zvukové vzorky nejsou statické a jednou zaznamenané, ale "vzorkem" je libovolný softwarový nástroj - plug-in VST nebo AU. Tím pádem mohou být jednotlivé "vzorky" velice proměnlivé a tedy i výsledný zvuk může být velmi pohyblivý. Také je možné vytvořit velice bohaté a nebo hutné zvuky a hlavně nikdo vás neomezuje. Máte rádi zvuk firmy NI, M-Audio, MOTU, ale i Apple?

Není v tom žádný problém, spojte je všechny dohromady.

Možnosti editace

Co by to bylo za podivný nástroj, kdyby nebylo možné si s ním pořádně pohrát - tedy pokud vám již nastíněné vrstvení a efektování zvuků nestačí. Je logické, že u každého načteného VST nebo AU plug-inu bude potřeba vybrat nějaký preset a nebo dokonce vytvořit zvuk vlastní. To není vůbec žádný problém. Vše lze editovat přímo z prostředí KORE a nebo si přímo z KORE můžete otevřít potřebný nástroj do jeho vlastního zobrazení (tak, jak jste na něj běžně zvyklí) a zvolit zvukový preset nebo vytvořit vlastní nový zvuk přímo na daném nástroji. Analogicky je to pochopitelně i s veškerými efekty a jejich editací.

Přejete si měnit parametry zvuku v reálném čase? Jak je libo. Libovolný parametr libovolného plug-inu ("vzorku") lze řídit libovolným MIDI kontrolérem. Hardwarová část KORE (ke které se ještě dostaneme) sama nabízí 8 otočných potenciometrů a 8 tlačítek, kterými lze parametry řídit. K dispozici je vynikající modulační matrice, ve které lze snadno a přehledně nastavit, který MIDI kontrolér řídí jaký parametr. A KORE je znovu na vrcholu možností - jednomu fyzickému ovladači můžete přiřadit libovolné množství parametrů, můžete nastavovat jejich rozsah a dokonce i polaritu. To znamená, že otočením jednoho fyzického ovladače směrem doprava od 0 do 127 (v MIDI hodnotách) například skutečně přidáte parametr "A" od 0 do 127, zároveň přepnete tlačítko parametru "B", až budete na hodnotě 40 tlačítko (chce to při nastavování maličko počítat, ale dá se to vymyslet), zároveň jiným parametrem "C" pohnete od 100 do 50 a ještě jiným parametrem "D" od 10 do 15. A to vše pouze jedním pohybem fyzického ovladače. Přiřazení přímo hardwarovým ovladačům KORE se děje tím nejjednodušším možným způsobem, který si lze představit. Klikněte na tlačítko přiřazení, otočte hardwarovým ovladačem KORE a klikněte v otevřeném plug-inu na parametr, který má tento ovladač řídit. Hotovo. Pro již naznačenou úpravu řízení pak stačí otevřít matrici a pomocí pár srozumitelných hodnot jako jsou "max" nebo "min" vše nastavit.

Takto vytvořené vlastní zvuky skonstruované z několika plug-in nástrojů firmy Native Instruments, ale i dalších firem (ta svoboda je vážně okouzlující), lze pochopitelně uložit v nativním formátu KoreSound. Tento soubor pak lze přenést na libovolný jiný počítač s nainstalovaným KORE a pokud jsou i na něm nainstalovány použité plug-iny (musí být na obou počítačích vždy ve stejném standardu, tedy VST-VST nebo AU-AU), lze zvuk bez problémů přehrát. S instalací KORE jsou již k dispozici také zvukové banky KoreSound, které využívají nástroje balíku Native Instruments KOMPETE 3 a naopak balík KOMPLETE 4 je již kompletně připraven pro KORE a v tomto spojení je tedy k dispozici řada dalších nových zvuků. Zvuky KoreSound lze dobře kategorizovat a to nejen podle názvu zvuku, ale i autora, zvukových vlastností, atd. Pomocí těchto kategorií pak lze mezi zvuky vyhledávat. Již vás tedy nezajímá, že chcete "piano od MOTU", ale vyberete kategorii "piano", zvolíte, že chcete "tmavší barvu zvuku", případně, že chcete pouze ty, které jste vytvořili sami a dostanete se k několika zvukům. Opravdu je pro zvuk jako takový důležité, jestli je postaven od MOTU nebo Steinbergu a nebo jejich kombinacemi? Myslím, že je důležitější, jak zní. A na to se také KORE zaměřuje.

Skvělý host

KORE ale není pouze hostitelskou aplikací, která je schopná pracovat s VST a AU plug-inami. V přemostění těchto propastí jde ještě dál. KORE může být spuštěn jako stand-alone a chovat se čistě jako hostitel, zároveň ale může být spuštěn jako host v libovolné hostitelské aplikaci, která umí pracovat s kterýmkoliv ze standardů VST, AU, RTAS nebo DXi. Říkáte si "no a..."? No nic, jenom že to má docela zajímavé následky. Pustíte-li v některé stopě například sekvenceru Apple Logic AU plug-inu KORE a do ní načtete různé nástroje, může se stát, že mezi těmi nástroji bude i nějaký VST (třeba i proto, že jej výrobce pro standard AU vůbec nepřipravil). Ano, toto je možnost, jak v Logicu pracovat s VST plug-inami nebo v ProTools s AU, atd. A pochopitelně i například v Cubase tedy lze pracovat s AU a nikoliv pouze s VST, jak jsme byli dosud zvyklí. Propast je překonána, KORE je oním mostem.

Hardware

Ani hardwarová část balíku KORE se ale nemá za co stydět. Veškeré nastavení KORE lze totiž ovládat přímo z hardwaru (pro opravdu zarputilé odpůrce softwaru). K dispozici je poměrně velký displej s červeným svícením, kurzorová tlačítka pro pohyb v menu, i nezbytná tlačítka jako je Enter a Escape. Tato tlačítka jsou bohužel poněkud nešikovně ergonomicky vyřešená, někdy se chovají jako kolíbka, zatímco samotné stisknutí je pouze uprostřed. K dispozici jsou i tlačítka pro řízení interního sekvenceru KORE. Pro rychlé listování v seznamech je k dispozici také otočný jog dial. Dokonce i k již zmíněný otočným potenciometrům je ještě co dodat (kromě ergonomie - tlačítka jsou velmi dobře padnoucí do ruky a dostatečně vzdálená od sebe, takže pohyb s nimi je naprosto bezproblémový). Každý z osmi kontinuálních otočných potenciometrů má celou svou jednu otočku (tedy 360°) rozdělenou na 500 kroků. Nikoliv na 128, jak je to běžné u MIDI zařízení., ostatně také dané MIDI normou Tím dostáváte mnohem větší rolišení všech KORE parametrů. Navíc fyzické ovladače nejsou krokové, takže máte pocit, jako kdybyste skutečně otáčely analogovým ovladačem, což je velice příjemné. Osm tlačítek, která vysílají MIDI data, je podsvícených, takže v případě, že jsou přepnuty do polohy zapnuto, svítí. Stejně jako svítí i otočné potenciometry v případě pohybu s nimi. Za nevýhodu celého tohoto MIDI kontroléru považuji fakt, že se jako MIDI kontrolér chová pouze ve spojení s KORE softwarem. Nelze jej tedy použít jako MIDI kontrolér pro řízení nástroje v racku, a to ani softwarového, pokud neběží v KORE jako host.

KORE ale není pouze MIDI kontrolér (mimochodem, k dispozici je dvojice pětikolíků MIDI IN a OUT, vstup pro kontinuální nožní pedál a dva nožní přepínače), ale také zvuková karta. Využívat lze dva linkové mono vstupy (v podobě konektorů jack 6,3), dva linkové mono výstupy (jack 6,3) a také výstup optický. Postrádám trochu mikrofonní vstup s předzesilovačem, aby byla zvuková karta úplná. Konstruktéři ale evidentně KORE koncipovali pouze pro použití se softwarovými nástroji.

HW KORE se připojuje k počítači přes rozhraní USB 2.0 a závislosti na nastavení audio bufferu (768 – 128 samplů) se latence v mém případě pohybuje od 21,769 do 7,256 ms na vstupu, a 23,220 až 8,707 ms na výstupu.

Závěr

Native Instruments KORE je silný nástroj pro výrobu nových bohatých zvuků, které kombinují všechny VST a AU virtuální nástroje vašeho systému. Zároveň je i mostem mezi propastmi VST, AU, RTAS a DXi a současně i zvukovou kartou. Po vydání KORE jsem byl překvapen, že se firma Native Instruments po tolika letech pustila do hardwaru. Snad i proto mě následně z tohoto balíku daleko více znovu zaujal software. Hardware působí poněkud "chudě", a to i po vizuální stránce. Je zřetelně vidět, že v Native Instruments myslí především na muzikanty, kteří pracují se softwarovými nástroji. A jak by ne, vždyť jich už sami připravili obrovské množství.