Novation X-Station

Svěží vítr
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Jak jste již možná postřehli, brzy po odchodu německé firmy Waldorf do důchodu, zkrachoval v tomto koutě světa letos i další známý výrobce syntezátorů – Novation, jenže ten byl posléze (naštěstí) koupen multimediálním magnátem FocusRite, který ponechal zaběhlou obchodní značku Novation plně funkční. Proto se některé modely Novation ocitly ve výprodeji a současně nastupují novinky.

Těsně před krachem přišel na trh populární model klávesového MIDI kontroleru Remote-25, který je možné přeinstalovat na plnohodnotný K-Station (viz níže). Ten ostatně ve výrobním programu zůstává i nadále, přibyly ovšem tři verze téhož keyboardu, doplněného kvalitním Audio převodníkem 24bit/96 kHz - X-Station 25/49/61 (podle počtu kláves), o kterých si budeme povídat nyní. Kdo si pamatuje skvělý syntezátor A-Station v racku, resp. K-Station v klávesových verzích: 25, 49 (KS-4) a 61 (KS-5), dá mi jistě za pravdu, že tento přizpůsobivý syntezátor dosud spolehlivě plní požadavky majitelů - zvukových lovců. A právě tento synth engine je nyní součástí výbavy X-Station! Takže za více než sympatickou cenu zde máte k dispozici hned tři přístroje! Navíc, kromě adaptéru může pracovat se šesti bateriemi velikosti C (NiCd akumulátory vydrží cca 6 hodin práce v kuse, alkalické baterie cca 12 hodin – neověřeno).

Nadupaný čelní panel

Slyším-li pojem MIDI klaviatura, podvědomě očekávám pár knobů, nejvýš ještě tlačítek nebo tahových potenciometrů a pitch bend s modulačním kolečkem, nezřídka však vůbec nic, resp. jen to jedno kolečko. Klaviatury Edirol mají většinou tyhle prvky všechny, avšak z tohoto trendu vybočují. Proto panel X-Stationu působí jako spíše důmyslný velín jaderné elektrárny. Nemám však na mysli nepřehlednost, spíše hustě leč logicky rozmístěné ovládací prvky, především knoby, z nichž některé jsou nekonečné (ovládají od Gainu, přes různé hlasitosti, vč. sluchátek, mixer, filtry a LFOs, až po efekty), celkem 28. Dále jsou to příjemná gumová tlačítka, většinou přepínače, v počtu úctyhodných 55! Tahových potenciometrů je 9, což není náhoda, jelikož jsou vedle svých přiřazených funkcí u syntezátoru využity pro věrnou simulaci táhel hammondových varhan a jsou velmi prozřetelně umístěny nad klaviaturou, proto snadno přístupné i během hry, což je u varhanních táhel často nezbytné. Dvouřádkový LED displej je malý, ale v podstatě dostačující. Vlevo od klaviatury jsou dva mimořádně zajímavé ovládací prvky. Výše je speciální kombinovaný joystick, ve tvaru kopule, umožňující obousměrný pohyb a kombinaci Pitch Bendu (do stran) a modulace (nahoru). Pod ním je ploška souřadnicového dotykového ribbonu, cca 5 x 4 cm, moc šikovná věc. Buď ponecháte celou plochu jedné funkci, nebo ji rozdělíte do kvadrantů s nezávislými oblastmi a přiřadíte jim různé funkce, podobně jako je tomu u Kaos Padu Korg. Oba prvky jsou samozřejmě volně programovatelné.

Zadní panel

Ani zde autoři neponechali nic náhodě a zahrnuli co se dalo. Kromě MIDI In a 2 x Out konektorů, jsou zde pedály Expression a Sustain, sluchátka, 2 x Audio Out, 2 x Audio In (kombinované konektory velký jack / XLR) pro vstup zvuku z mikrofonu nebo nástroje (samozřejmostí je volba Phantom napájení), digitální Cinch konektor S/PDIF Out a USB konektor pro připojení k počítači. Možná by se hodilo některé z moderních médií pro snadný přenos souborů či zálohování – SD, CF nebo SM karta, apod. Ovšem, využití X-Stationu je autory předpokládáno především ve studiu, profesionálním nebo domácím, a tedy sázejí na jedinou kartu – USB přenos. Výbava popsanými konektory však zaručuje úplnou nezávislost X-Station na počítači, takže jej hudebník v pohodě může použít samostatně, s bedýnkami a bateriemi, třeba na chalupě, nebo ve stanu J.

Šikovné přikrývky

FocusRite tímto univerzálním nástrojem vychází vstříc uživatelům nejběžnějších SW syntezátorů a nástrojů či přístrojů velmi pozoruhodně tak, že ve výbavě je přidáno 5 + 3 papírových masek s předtištěným přiřazením většiny ovládacích prvků panelu podle továrního presetu, dodaného na CD spolu s ovladačem k počítači (kupodivu výhradně s OS Windows XP). Pět je konkrétních a tři jsou obecné, bez popisu, tedy k dispozici pro vlastní přiřazení. Předdefinované nástroje: SEQUENCER/MIXER, automatický bubeník ReDRUM a syntezátor Malström od Propellerheads, dále syntezátor FM7 a varhany B4 od Native Instruments. Zmíněné template presety jsou dodány na CD a můžete si je příslušně natáhnout. Tyhle pomocné „košilky" jsou také šikovná věc.

Ovládání syntezátoru

Panel syntezátoru je sestaven tak, že odpovídá tradičnímu formátu typického analogového subtraktivního stroje. Kromě zmíněných SW nástrojů umí syntezátor spolupracovat s mnoha jinými nástroji, přiřazení těch nejpoužívanějších si můžete vyznačit na třech přidaných maskách. Pro odpovídající kvalitu zpracovaného zvuku a výsledného dojmu je důležité správné nastavení ASIO v SW sekvenceru či nástroji. Latence s tím souvisí, orientačně musí být pod 12 ms, aby nebyla rozeznatelná. Podrobně je popsáno nastavení ASIO např. pro Cubase SX/VST. V základním nastavení při spuštění je panel rozdělen následovně – vlevo je sekce Audio vstupu a efektů, včetně monitoringu a volby oktávy, vedle něj s displejem je hlavní ovládání s kurzorovými tlačítky a ovládáním rekordéru, dále je pět sekcí ovládání syntezátoru – oscilátor, obálky, filtry, LFO a Arpeggiator. Veškeré ovládání je velmi podrobně a srozumitelně popsáno v manuálu, včetně efektů a vysvětlení základů syntézy (stavba zvukové vlny, průchod částmi syntezátoru, typy filtrů, obálek i LFO). Editované zvuky si můžete uložit do pamětí 100-299, které jsou z výroby sice obsazeny stávající bankou, ale lze je přepsat (k tomu účelu ovšem nutno povolit zápis!). Arpeggiator umí pracovat až ve 13-ti různých režimech! To by měli ocenit a využít především tvůrci dnešní taneční muziky.

Nahrávání

Jak jsem uvedl, jsou zde dva nezávislé vstupy, takže můžete nahrávat z jednoho z nich mono signál, nebo dva mono signály současně a nezávisle, nebo nahrávat stereo signál. Jsou-li monitory i mikrofon v jedné místnosti, je potřeba pro monitoring oddělit tyto signály od sebe tak, že knob LINEOUT natočíme zcela doleva a knob MONITOR naopak doprava. Knobem BALANCE pak určujeme poměr signálů z obou vstupů. Celkový signál je možné upravit efektovou jednotkou.

MIDI

X-Station je vybaven jak klasickými MID konektory, tak USB MIDI komunikací, která je mnohem pohodlnější a plně nahrazuje dvojici kabelů. U kabelu je potřeba ohlídat, aby nebyl omylem zapojen na obou koncích do stejné zdířky, např. MIDI In/In. Typy přenášených zpráv jsou běžné, od řídících zpráv Control Change, přes Pitch Bend, Program a Bank Change či Aftertouch a změny MIDI kanálů až po SysEx zprávy, které na rozdíl od jiných MIDI zpráv nemají pevnou délku, ale jsou vždy zahájeny a ukončeny příslušným příkazem – SysEx Start Byte a SysEx End Byte. U X-Stationu slouží přenos SysEx zpráv dvěma účelům: umožnění zálohování pamětí a globálních dat, ale také umožňují update operačního systému nástroje přes MIDI, jelikož aktuální verze OS je stále k dispozici na webových stránkách Novation. Specializovaný soubor instrukcí SysEx pro řízení sekvencerů a rekordérů se nazývá MMC (MIDI Machine Control).

Konečně

jsme na konci a musím říci, že se mi nechce loučit s tímto příjemným multi-nástrojem a nic na tom nezmění, že by se možná snesl větší displej či slot na přenosné médium (SM/CF karta, apod.). Díky svým četným vlastnostem sice váží téměř pět kilo, ale ten panel…výborně přehledný a doplněný souřadnicovým dotykovým ribbonem. Když k tomu připočteme tradičně skvělou klaviaturu, nutno uznat, že v Novationu jsou cítit zdravé větry! Račte vstoupit na stránky www.novationmusic.com, nejlépe však do krámu s HN a přesvědčit se sami!