Orange TH30 Combo

Celolampové kytarové kombo
Kategorie: 
Výrobce: 
Autor: 
Cena: 
22 199,00 Kč
Orange TH30C

Celý svět kolem nás je v neustálém pohybu a vývoji. V prudkých turbulencích se mění vše, čeho se dotkla ruka člověka. Nevím, proč mám pocit, že pokud cokoliv lidského v čase ustrne a přestane se vyvíjet, modi-fikovat či zdokonalovat, zahyne naším nezájmem a bude odsunuto na skládku starých časů. Ještě, že jsou mezi námi bytosti konzervativního ducha, které se nechtějí smířit s tou neustálou permanentní všudypřítomnou změnou a ostentativně až zatvrzele lpí na starých dobrých „postupech“. 

Pokud si někdo teď myslí, že bude následovat článek popisující buď nepřehlednou situaci za doby „Pražské-ho jara“, či jiné politicko-filozofické téma, je na omylu. O těchto tématech byly již napsány statisíce stran, a hlavně většími kapacitami než je moje maličkost. Navíc si nemyslím, že bych byl dobrý politolog. Ano, chci se trochu vrátit do historie slavných „šedesátek“, ale z pohledu nás muzikantů, hlavně však kytaristů. 

Return of the orange amps

Ne, proboha neříkejte, že jste o nich vůbec nic neslyšeli! O velmi svébyt-ných kytarových a basových zesilovačích oranžové barvy, které vždy tak trochu vnáší na pódium mezi aparáty potažené odrbanou černou koženkou či ušpiněným béžovým tvídem módní zmatek a svůj díl extravagance. O těch, z nichž nemůžete spustit oči, i když se nad jejich mondénností vnitřně trochu pohoršujete? Že jste si už vzpomněli? 

Ano, dnes bude řeč o novém modelu kytarového aparátu pocházejícího z „pomerančové“ rodiny Cliffa Coopera, známé celému světu pod značkou ORANGE. Bůhví, co tohoto ďábla vedlo k podivnému pojmenování svého výtvoru, a radši bych se ani neptal, skrze „co“ v oněch letech čerpal inspiraci. Jedna věc je však jasná, Clifford Cooper vypustil z láhve po čertech rockového džina, který svým nekompromisním zvukem inspiroval několik generací muzikantů. Prapůvodně to bylo nahrávací studio Orange Recording Studio a půjčovna ohraných kytar, v čem Cliff hledal svůj finanční úspěch. Podnikatelský záměr ale nevyšel. Krátce na to však spatřil světlo světa první aparát značky Orange. Netrvalo dlouho, a i přes všemožné házení klacků pod Cliffovy nohy stran větších firem, začíná Orange vstupovat do podvědomí hudebního světa.

Pionýrem ve vlastnictví těchto aparátů  se stal Peter Green ze slavné kapely Fleedwood Mac. Po něm Stevie Wonder a pak už další a další. Zrodila se nová legenda, jejíž proslulost se šířila světem téměř rychlostí světla. Pak ale nastoupila léta osmdesátá a strmý vzestup vystřídalo šedivé ustrnutí. Cosi se  zadrhlo. Po velkém boomu laciných a téměř bezúdržbových tranzistorových aparátů obrat Orange rychle klesá a firma stojí před bankrotem. Muzikantům se najednou lampové aparáty se všemi těžkými trafy, drahými elektronkami a masívními kovovými mřížkami zdají zastaralé a překonané. Orange vstupuje pod Gibson Corporation, což mu na čas zachraňuje život. Díky své prozíravosti se Cliff Cooper práv k této značce nezbavuje úplně. V devadesátých letech se někteří známí hudebníci po Orange aparátech začínají opět shánět a firma se dostává znovu do kurzu. Používaní aparátů kapelami jako jsou Oasis, Nirvana aj. probouzí vyhaslou legendu znovu k životu. Dnes je redesignovaný Orange opět ve skvělé kondici. Ve svém porftoliu má širokou nabídku variabilních komb, boxů a hlav určených pro různé hudební styly. Orange je synonymem vizuální originality a zvukové pregnantnosti. 

Lidé slyší očima

Už asi tušíte, o čem bude dnešní test, na jehož počátku jsem vás trochu napínal. Půjde o kytarové kombo poměrně nové řady Thunder. Orange vyrábí kromě této řady ještě série AD, Rockerverb, Terror a Crush Pick. Komba poslední řady jsou tranzistorová, určená především jako pokojová cvičítka, jinak všechny ostatní aparáty disponují celolampovou technologií a jsou okamžitě nasaditelná do kapely. Kombo dnešního testu nese označení TH30C. 

Jedná se o čistokrevný „lampáč“ určený pro pódiové hraní či natáčení ve studiu. Charakterem je to dvoukanál, disponující čistým zvukem - CLEAN a zvukem zkresleným – DIRTY. Kytarista nalezne ovládací prvky umístěné na vrchní části přední strany. Zleva to jsou: jacková zdířka pro připojení kytary, ovladače pro čistý kanál: potenciometr CLEAN VOLUME, potenciometr CLEAN BASS a potenciometr CLEAN TREBLE. Hlasitostní potenciometr má větší knob než jsou další dva korekční. Následuje zkreslený kanál: DIRTY GAIN, DIRTY SHAPE a DIRTY VOLUME. Potenciometrem Dirty Shape může hudebník dosáhnout frekvečně velice variabilního zkresleného zvuku od temného ovedrivového chrčení, až po pilovitý metalový zvuk. Zkreslený kanál umožňuje vysoké zkreslení a proto je vhodný i pro velmi tvrdé styly. Dále vpravo se nachází světelná kontrolka v podobě zbroušeného mnohohranu, která je typická pro řadu britských i amerických aparátů, jen s tím rozdílem, že všechny tyto svítí červeně, naše však (jak jinak?) než oranžově. Následuje trojice kolébkových masivních přepínačů v kovovém provedení. Prvním volíme buď čistý kanál, nebo kanál zkreslený DIRTY/CLEAN. Druhý přepínač má tři polohy – HALF, STBY, FULL. První poloha přepíná zesilovač komba na poloviční výkon, tj 15 wattů při stále plné saturaci koncových elektronek, poloha FULL naopak umožňuje hudebníkovi využít plný výkon aparátu, tj. 30 wattů. Středo-vá poloha STBY označuje funkci standby, což znamená přerušení emise elektronů v elektronkách. Zesilovač je v klidovém stavu. Každý uživatel lampového apará-tu ví, že není dobré zesilovač natvrdo neustále zapínat a vypínat, ale lepší je ponechat ho v tomto klidovém stavu zapnutý klidně několik hodin. Následuje poslední kolébkový přepínač ON/OFF. Tato funkce spouští přísun elektrické energie do zesilovače.

Zadní panel disponuje jedním kovovým přepínačem 4 OUTPUT TUBES/2 OUTPUT TUBES, který dovoluje v kombinaci s přepínačem předního panelu Half/Full snížit výkon z patnácti wattů ještě na polovinu, tj. 7 Wattů. Pak následují tři zdířky 8 ohmů, 8 ohmů a 16 ohmů určené pro připojení externího reproboxu či reproboxů. Chodidlem označená zdířka slouží k připojení externího přepínače Clean a Dirty kanálu. Ten není součástí příslušenství, a je třeba ho objednat zvlášť. Poslední dvojice FX LOOP SEND/RETURN umožňuje připojení efektů do efektové smyčky. Následuje již jen šach-ta pro pojistku a zdířka na PSU kabel. 

Voice of the World

Řada Thunder je zvukově velmi univerzální. Kromě toho disponují korekce obou kanálů velkým frekvenčním rozsahem, proto zvuk sedí do mnoha hudebních stylů. Filozofie aparátů Orange je postavena na jedné straně na brilantním čistém zvuku, kterým ostatní „british sound“ aparáty zrovna příliš neoplývají, a na masivním zkresleném zvuku, vhodném i do tvrdých stylů na straně druhé. Vše, co je mezi tím, zvládne Orange bez sebemenších problémů. Náš TH30C bude využíván jak pro koncertní vystoupení v rockové kapele, tak ke studiovým účelům. Ve studiu se uplatní zejména díky možnosti snížení wattáže bez zjevného úbytku kvality zvuku, tj. při zachování správné saturace lamp. Při nastavení režimu Half na přední straně a 2 Output Tubes na straně zadní bude kombo hrát s výkonem 7 wattů. To pro studiovou práci naprosto stačí. Kombinace Half­ + 4 Output Tubes a Full + 2 Output Tubes dává 15 wattů. Třicetiwattový výkon nastavíme pomocí Full + 4 Output Tubes. Tyto možnosti činí z TH30C velmi univerzální aparát. V předzesilovací a korekční sekci nalezne uživatel 4 elektronky ECC83/12AX7. 

Pro efektovou smyčku je vyhrazena elektronka ECC81/12AT7. Jako výkonové lampy jsou použity čtyři EL84. Každý ze zesilovačů Orange disponuje speciálními transformátory, které firma vyvíjela roky. Díky nim mají lepší frekvenční odezvu, a tím transparentnější čistý i zkreslený tón. Firma Orange nikdy nepřikývla na snížení kvality zesilovačů kvůli nákupu laciných výrobních součástek. 

Kombo je osazeno dvanáctipalcovým reproduktorem Celestion G12H-30. Tento reproduktor je charakteristický svými průraznými středy a výškami s frekvenčním rozsahem od 75 Hz do 5 kHz. Zvuk tohoto reproduktoru je vhodný pro kytarová sóla a zkreslené doprovody při zvýšené okolní hlučnosti, tedy je jako ušitý pro Thunder 30. Kombo váží 22,35 kg. Má pootevřenou zadní stranu a jeho vnější manuální zpraco- vání je bezchybné. Chasis aparátu z vinide materiálu má typickou oranžovou barvu. Reproduktor kryje světle béžová látka, na níž je plastový psychedelický erb/logo firmy s nápisem Voice of the World. Pod ním se nachází nápis ORANGE 

Monsieur Orange

Přiznám se, že jsme s kolegou kytaristou na TH30C (či jak on s oblibou říká THC) čekali velice netrpělivě. O to více nás dovozce potrápil, když aparát dodal s čtrnáctidenním zpozděním, způsobeným nástupem nového roku a změnou fakturovacího systému. Nakonec jsme se dočkali a kombo konečně stálo ve zkušebně. Poté, co jsme se dost navzdychali nad jeho pomerančovou barvou a originálním vzhledem včetně legendárních sci-fi piktogramů nad jednotli-vými ovládacími knoby, které jsou tak nápadité, že dokonce slouží některým fanatickým uživatelům jako vzor k tetování, jsme začali hrát. Jsem vždy fascinován tím, jak i s triviálním ovládáním lze vykonat hromadu práce – tedy pokud je toto ovládání dobře navrženo. Je to známka mistrovské koncepčnosti a promyšlenosti. K čemu složité digitální displaye a spousta blikajících kontrolek a tlačítek? 

První jsme zkoušeli čistý zvuk. Nikdy jsem u žádného aparátu s britským zvukem neslyšel tak báječně čistý a zároveň plný zvuk. Stratocaster cinkal, ale nebyl titěrný, Les Paul naopak vytvářel plný tlustý tón. Korekce aparátu jsou neobyčejně účinné u obou kanálů. Někde za polovinou dráhy kanálu Clean Volume se zvuk krásně nakřápne a pokud budete dále zesilovat, vytvoříte velmi příjemný oldschoolový zvuk přebuzené lampy. Korekce mají navíc oproti jiným elektronkovým kombům veliký zdvih. Zkreslený kanál umí, jak už jsem naznačoval, od nakřápnutí až po brutální zkreslení, jehož barvu si muzikant může ovládat potenciometrem Dirty Shape. Zkreslení zcela předčilo mé očekávání. Zvuk se projevuje velikou plností a dynamickou odezvou, zároveň nemá tendenci se ve velkých zkresleních a hlasitostech hltit. Různě jsme experimentovali s korekcemi, vybuzením i hlasitostmi, a nacházeli nové a no-vé možnosti využití. Výborně fungovala kombinace čistého plného zvuku a následné přepnutí na zkreslený kanál s minimálním zkreslením a maximální výstupní hlasitostí. Za tento zvuk by se nemuseli stydět žádní bluesmani. Signál lze „přikopnout“ též krabičkami typu overdrive či booster (distortion funguje samozřejmě též). Používali jsme overdrivy Vox Ice9 Satriani, MXR Modified, fuzz MXR Jimi Hendrix a distortion Vox Satchurator Satriani. Krajní nastavení korekcí by asi více fungovalo ve studiu, ale po první zkoušce jsme pochopili, proč jsou Orange tak vyhledávanými aparáty. Nemají totiž sebemenší problém se prosadit v jakémkoliv stylu.

Závěr

Ještě slovo k úvodníku. Je skvělé, že vizuálně i zvukově přitažlivé aparáty Orange znovu zažívají svou renesanci, která je natolik dynamická a plná, jako jejich zvuk. Je to totiž známka toho, že v žádném případě nepatří na skládku starých časů. To se však nepodaří jen tak někomu. Jako měl J. S. Bach svého F. M. Bartholdyho, který vytáhl na světlo jeho geniální polyfonní dílo, tak i „Pomeranče“ měly konzervativně – progresivního ducha – Clifforda Coopera. V opač- ném případě by pravděpodobně zůstaly zapomenuty dosud. A to by byla škoda.

Orange TH30C