RCF TT08-A + TTS12-A

Aktivní dvoupásmová reproduktorová soustava + aktivní subwoofer
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Reprosoustavám firmy RCF již byly v magazínu Music Store věnovány tři recenze, o notickách, reklamách a jiných příspěvcích nemluvě. Představovat nějakým způsobem tuto firmu mi tedy připadá poněkud zcestné a tak se raději rovnou zaměřím na objekty našeho testu.

RCF TT08-A

RCF TT08-A je PA/monitorový dvoupásmový kompaktní reprobox s vestavěnými zesilovači. Vzhledem k jeho osazení (1" driver a 8" woofer) a rozměrům (430 x 270 x 303 mm) je označení „kompaktní" skutečně na místě. Box je vyroben z březového multiplexu a jeho povrch upraven strukturovaným černým lakem. Zpracování je naprosto perfektní. Veškerý hardware (tj. příruba pro stativ a dvojice flytrack lišt) je precizně zafrézován. Variant instalace je tedy dostatek a uspokojit by měly snad každého uživatele.

Mám-li i kritizovat, tak by mé výtky směřovaly ke dvěma skutečnostem. První: reprosoustava postrádá jakékoli nožky, takže dochází k jejímu nežádoucímu styku s povrchem, na který je postavena. Zmíněný nedostatek se netýká jen RCF TT08-A, testující má stejnou zkušenost i s monitory jiných značek a tak si dával velký pozor, aby recenzované boxy vždy podkládal kusem lepenky nebo koberce anebo je nechával stát přímo v pěnových výliscích, jimiž jsou chráněny v přepravním kartonu. Druhá: chybí jakékoli madlo pro manipulaci. I když uznávám argument, že standardní výlisek, používaný u většiny modelů této řady, v podstatě ani není kam umístit, nějaký ten vyfrézovaný otvor (jako např. u TT25-SMA) by mohl být řešením. Nosit „macíčka" o hmotnosti 11,4 kg v náruči není moc šikovné...

Reproduktory jsou kryty pružným ocelovým plechem s hexagonálními otvory, tento grill je z vnitřní strany doplněn průzvučným pěnovým materiálem, který měniče chrání před prachem, vlhkostí a jinými nečistotami (například před pivem rozlitým na pódiu, že ano, páni muzikanti). Díky zkosení bočních stěn je možné používat monitor i jako pódiový odposlech. Na nejužší (zadní) stěně se nachází přípojná místa a ovládací prvky. V popisu shora jsou to nejprve čtyři indikační LED: červenooranžová LIMIT (oranžová indikuje funkci obvodu soft clipping, červená pak RMS limiteru), zelená SIGNAL (no commment), oranžová STATUS (indikuje aktivaci ochran; pokud při „restartu" boxu nezhasne, stalo se něco zlého) a konečně zelená POWER (no comment). Následuje regulátor vstupní citlivosti a paralelní vstup a výstup realizovaný konektory XLR, typový štítek a zcela dole pak síťový vypínač a konektor POWERCON pro připojení síťového napájecího kabelu. Potenciometr citlivosti je možno stáhnout až na nulu (nadoraz vlevo, tedy jak praví anglofonní národy „fully counterclockwise"), pozice uprostřed dráhy je aretována a značí standardní vstupní citlivost (+ 4dB) a ještě máme k dispozici 6 dB rezervu pro případné „přidání" – „clockwise" – doraz vpravo je tedy logicky popsán -2 dB, i když nad tím řada uživatelů nechápavě vrtí hlavou.

Testující si nenechal ujít příležitost nahlédnout i do útrob, kde ho čekalo mírné překvapení: použité reproduktory neodpovídají ničemu, co viděl v katalogu měničů RCF a kromě hodnoty impedance a výrobního čísla na nich není žádné označení, které by se dalo pokládat za typový štítek. Dle nezaměnitelných designových prvků (provedení litého koše, kryt magnetu s typickými ventilačními otvory), které jasně prozrazují příbuzenství s jinými typy z výrobního programu, jde nepochybně o vlastní měniče RCF, nicméně je zřejmé, že se jedná o speciální modely, které nejsou volně v prodeji. Takže je mi líto – jediná data, kterými bych mohl posloužit, jsou ta uveřejněná v dokumentaci, tedy že oba reproduktory pracují s neodymovými magnety, driver má titanovou membránu a kmitací cívku o průměru 44 mm a že průměr kmitací cívky wooferu činí 64 mm.

Aplikované moduly výkonových zesilovačů velmi silně připomínají ty, které jsem popisoval v recenzi TT25-SMA. V tomto případě jde o zesilovač 500 W RMS pro woofer a 250 W RMS pro HF driver. Deska elektroniky je osazená převážně SMD. Provedení je velmi čisté, vše pečlivě uchyceno, kabeláž je vyvázána, zkrátka zcela profesionální práce. Ostatně, co bychom také od RCF očekávali jiného. Celkový dojem? Zde bych použil průpovídku pana Viktory (což je vynikající osvětlovač a 100% profesionál): „Krása střídá nádheru!"

Subwoofer TTS12-A

Subwoofer TTS12-A je rozměrově docela střídmá „bedýnka" s dimenzemi 480 x 390 x 530 mm a hmotností jen 28 kg. Uvnitř band-pass ozvučnice, která je rovněž vyrobena z březového multiplexu a povrchově upravena strukturovaným černým lakem, se skrývá 12" měnič s kmitací cívkou o průměru 4", tedy 100 mm! Reproduktor má neodymový magnet, voděodolnou impregnovanou membránu s dvojitým silikonovým závěsem a cívku vinutou po vnitřní i vnější straně formeru. To už samo o sobě mnohé napovídá a informace o zesilovači ve třídě D s výkonem 1000 W RMS dopoví zbytek. Na pohled je tento „subík" docela nenápadný. Vpředu grill kryjící otvor do band-passové komory, po stranách vzorně zapuštěná standardní plastová transportní madla, na horní stěně příruba pro zasunutí distanční tyče pro satelit, na spodní stěně masivní nožky. Jediná zadní stěna přináší trochu „vzrušení". Rozměrný kovový panel funguje částečně jako chladič výkonového zesilovače a nese opět ovládací prvky a konektory. Protože je předpokládáno i použití pouze jednoho (mono) subwooferu ve spojení se stereofonním párem satelitů, nalezneme v horní části panelu vstupní XLR konektory SIGNAL INPUT pro levý i pravý kanál, k nim paralelně připojené XLR výstupy SIGNAL LINK a následně i výstupy pro satelity (za aktivní výhybkou nastavenou pevně na kmitočtu 110 Hz) XOVER OUTPUT. Vedle konektorů je přítomna sekce indikačních LED a potenciometr vstupní citlivosti, oboje tedy zcela identické jako u výše popisovaných TT08-A, v tomto případě ještě doplněno přepínačem otočení fáze 0°/180°. Největší část panelu zabírá typový štítek a řada obvyklých varovných nápisů běžných u elektrických zařízení; ve spodní části panelu se potom nachází POWERCON inlet (modrý) a outlet (šedý), tedy vstupní i výstupní síťové konektory a dále síťový vypínač. K propojení napájení mezi subwooferem a satelitem lze tedy s výhodou použít krátké propojovací kabely POWERCON-POWERCON, nebo dokonce využít hybridních kabelů a vést společně signál i napájení. Vzhledem k tomu, že jsem subwoofery měl k dispozici o něco kratší dobu než TT08-A, zkoumání dutiny břišní se nekonalo, takže vám nemohu sdělit nic o konkrétním řešení band-passové ozvučnice ani o použitém reproduktoru (LF12N401 to ale zřejmě nebude, neboť dle údajů výrobce má o 3 mm kratší vinutí kmitací cívky a jen jednoduchý závěs – single spider).

Zvuk, praxe

Společně s kolegou Petrem Rathouským jsem testoval samotné TT08-A při ozvučení několikadenního festivalu židovské kultury Devět bran – v rámci jeho hudební části - šlo o vystoupení různých souborů ve Valdštejnské zahradě. Vzhledem k dispozicím prostoru (k „podiu" vede zepředu široké schodiště) musela být báze mezi oběma stacky PA systému značně roztažená, a tak jsme uvítali možnost použít dvě TT08-A jako centerfill a umístili jsme je přímo na vrchní stupně schodiště (viz. foto). Hudba nebyla „žádnej bigbít", nejblíže měla k jazzu a tak publikum poslouchalo většinou v sedě, buď na lavicích nebo přímo na trávníku, tudíž TT08-A hrály posluchačům optimálně „přes hlavy". Největší návštěvu měli samozřejmě závěreční Klezmatics (jedná se o jeden z nejslavnějších klezmerových souborů na světě; klezmer je židovská lidová hudba, která by se dala nespíše přirovnat k irským lidovkám a to i co se týče nástrojového obsazení). „Nulaosmičky" nás velmi mile překvapily dosaženým akustickým tlakem i čistotou reprodukce (kolega Čada žertem poznamenal: „Že bysme to vodehráli jenom na ně?"); on je skutečně rozdíl mezi poslechem reprodukované hudby někde „na stole" a tím, jak věrně se projev reproduktorové soustavy shoduje s živou akustickou produkcí. Barevné a dynamické podání testovaných soustav se rovněž bez problémů svázalo se zvukem hlavního PA, jímž byly dva a dva stacky systému ClassA.

Asi nejnáročnějším „prubířským kamenem" a pro mne zároveň neoddiskutovatelným důkazem kvalit TT+ bylo ozvučení „unplugged" koncertu skupiny Cocotte Minute v žižkovském restaurant baru Spirit, kde už jsme samozřejmě použili kompletní sestavu (2 x TT08-A + 2 x TTS12-A) se satelity umístěnými na distančních tyčích nad subwoofery. I když bubeník používal místo paliček „rods", lidově „špejle", a jedna z kytar byla nahrazena elektrifikovanou „španělou", byl to pořád dost velký „nátěr" a ozvučit prostor s předpokládanou návštěvou 50 – 100 diváků je dle mého názoru pro takovouto sestavičku docela tvrdý oříšek. Moje postřehy jsou následující: sestava hraje opravdu „rovně", žádné přehnané „cinkání" na výškách se nekoná, takže v relativně přetlumeném prostředí baru jsem musel výšky ještě přidat. Středy jsou vyrovnané a řečové pásmo je reprodukováno s dostatečnou dynamikou a akustickým tlakem. Mezi hlubšími středy a basy nebyl zaznamenatelný žádný propad, to jest navázání mezi satelity a suby je skutečně optimální. Velký buben samozřejmě nedokázal „hýbat játry", nicméně projev v pásmu hlubokých tónů byl lepší, než při použití samotných kompaktních boxů s 15" reproduktory bez subwooferů. Suma sumárum, opět jsem se podivoval, kde se to v těch malých „bedýnkách" bere.

Poslední „event", kde jsme komplet TT+ použili, byl koncert Suzanne Vega v pražském Kongresovém centru. Zde systém posloužil jako pódiový „sidefill" odposlech – původně jsme jeho použití uvažovali pouze pro „předskakující" Moniku Načevu, které podklad pod zpěv vytvářel DJ Five (jeho prvotní poznámku „Cože? Budu mít poslech jen z těchhle mrňavejch bedýnek?" jsme kontrovali „Hele, ono je to 1750 W na stranu, uvidíš sám, jestli to bude dobrý" a ono bylo). Suzanne Vega v rideru požadavek na sidefill neměla, ale když její doprovodní muzikanti sadu TT+ viděli a slyšeli, ihned si její použití vyžádali.

Závěr

Shrnuto a podtrženo: pokud se týče samotných kompaktíků TT08-A, firma ve svých propagačních materiálech tvrdí, že maximálním dosažitelným SPL (128 dB) překonávají většinu 10" boxů a jsou srovnatelné s řadou reproboxů osazených 12" měniči. Po praktických zkušenostech jsem nakloněn tomuto tvrzení věřit. Sestavu v ceně přes 120 000,- korun nelze považovat za levnou, vyhoví však i nejnáročnějšímu uživateli s velmi přísnými měřítky. Měl jsem možnost si poslechnout koncepčně velmi blízkou (a podstatně dražší) kombinaci z dílny francouzské firmy L-Acoustics (modely 108P a SB15P) a nemohu než konstatovat, že zatímco rozdíl v pořizovacích cenách je poměrně propastný, ve zvukové kvalitě tomu tak zdaleka není. Neváhám proto použít pro testované komponenty RCF hodnocení jedním slovem - vynikající.