RockBass Corvette Basic 6

Šestistrunná baskytara
Kategorie: 
Cena: 
23 499,00 Kč
Rockbass Corvette 6

V roce 2010 se na hudebním veletrhu ve Frankfurtu poprvé objevily čínské baskytary, které věrně kopírovaly výrobky německé dílny Warwick. Tyto basy byly osazeny hardwarem, shodným s evropskou produkcí, a na jejich hlavách již nebyl nápis „RockBass“, nýbrž klasické „W“. Na první pohled bylo leckdy obtížné odlišit tyto nástroje od originálů. Nyní se píše rok 2013. Němečtí pracovníci značky mají odlétáno tisíce kilometrů na lince Mnichov – Šanghaj a odžito mnoho dnů v Číně. Jak tedy hodnotí výsledek této snahy dva čeští basisté? 

Hodnocení Michala Filka

Držím v ruce „šestku“, která je osazena hardwarem shodným s německými nástroji. Má dvojdílnou kobylku, která dává Warwickům typický zvuk, má zámky řemenu, mechaniky s označením „W“, aktivní snímače MEC a odklopné víko elektroniky. Vzhledem k tomu, že mi rukama prošly stovky Warwicků, zaujímám taktiku „najdi tři rozdíly“.

Prvním rozdílem, který mi hned padl do oka, je sedlový pražec. V tomto případě se jedná o nastavitelný Just-A-Nut III, který Warwick ještě nedávno montoval pouze na německé originály. Má výbornou konstrukci a je v podstatě nezničitelný. Rozdíl spočívá v tom, že současné německé basy mají Nut stejné konstrukce, avšak z mosazi. Pokud jde o mě, preferuji tento plastový, protože je lehký a má přírodní zvuk.

Dalším rozdílem jsou pražce. Originální Warwicky mají pražce z bronzové slitiny a zde jsou z bílého kovu. Řekl bych, že se jedná o standardní pražce, používané pro masovou asijskou produkci. Jejich šířka 2,9 mm se shoduje s originálem a do hmatníku jsou kvalitně zapuštěné. Vše je zcela v pořádku. 

Další rozdíl nacházím pod víkem elektroniky. Mimochodem ta je velmi pěkně provedená a je dvoupásmová. Je sice jiná, než ta na starých Rockbassech, ale rozhodně se nejedná o MEC. Také knoflíky potenciometrů jsou odlišné. Originály mají orientační tečku a nasazují se na kulatou osičku, zde orientace chybí a nasazení je na tisícihran. Další důležité rozdíly jsou: javorový krk, tělo z olše, hmatník palisandr a struny Wawick Red Label.

Rozměrově je však basa velmi podobná německému originálu a hraje velmi pěkně. Elektronika sice není MEC, jde však o výběrovou asijskou elektroniku, řekl bych o řád lepší, než je běžný asijský standard. Korpus Corvetty je středně velký, a tak je basa na krátkém řemenu poměrně stabilní. Na dlouhém řemenu už je to horší, ne že by se krk převažoval, ale projeví se zde jeho váha, takže na dlouhém řemenu krk s basou poměrně „cvičí“. Na první dojem mě překvapil silný krk, domníval jsem se, že mi jeho tloušťka bude vadit, poměrně rychle jsem si však zvykl, a dokonce se mi posléze i zalíbil ten pocit, že krk je jakoby centrem nástroje a zvuk se tvoří na něm. 

Basa zní ve všech technikách tak, jak má, a vzhledem k tomu, že „šestkaři“ hrají s oblibou v akordech, musím zmínit vyvážený frekvenční poměr a zřetelnou artikulaci. Zvuk má jasnou průraznou Warwick charakteristiku a je přirozený. Basa se nevnucuje nasálním zvukem, huhlavou artikulací, či něčím podobným, testovaný kus neměl „vlky“ a měl snadný ozev. Doporučená cena nástroje je kolem 23 tisíc, což je na čínskou basu i přes německý hardware a snímače poměrně dost. Na druhou stranu jde o basu skutečně vyrobenou Warwickem, nikoli nějakou no-name výrobnou. Plusem je také výborné seřízení, které se provádí v Německu i pečlivá kontrola, která vyřazuje problematické kusy. Takže závěr mého hodnocení této basy: dávám palec nahoru! 

Hodnocení Vladimíra Klimenta

Hned na první pohled musí každého zaujmout dobré řemeslné zpracování této šestistrunné krasavice. Tělo je z hezkého kusu dřeva, působí velmi přirozeným a čistým dojmem, usazení krku je bez sebemenší chybičky, k mému překvapení pouze na čtyři šrouby, ale to už tak nějak patří k německému minimalistickému, avšak plně propracovanému a funkčnímu systému výroby, který eliminuje všechny zbytečné věci. Krk nástroje působí velmi masivně, zvlášť v kontrastu s malým tělem. Jsem zvědavý, jestli se nástroj nebude převažovat. Co se týče hardwaru, mechanika, kobylka i nultý nastavitelný pražec vyvolávají dojem drahého nástroje a vypadají, že jsou velmi kvalitní, dokonce jsou i signovány logem „Warwick“.

Začínám hrou na sucho. Po pár vteřinách si zvykám na masivní krk, který je k mému (milému!) překvapení velmi dobře hratelný a do ruky padnoucí. Basa velmi dobře artikuluje, má rychlý ozev, všude dobře rezonuje, slyším dobře hrát dřevo. Mám rád tuto jazzbass kombinaci javor – olše. Jen doufám, že levnější aktivní elektroni-ka ten příjemný přirozený zvuk nástroje nezabije. Basu jsem testoval na aparát Genz-Benz Streamliner 900 s bednou EBS NEO112. Nerad musím konstatovat, že levná aktivní elektronika naprosto potlačila příjemný přirozený zvuk nástroje a bohužel není přepínatelná do pasivního režimu. Nástroj má velice hutný zvuk, který na mě působí tak trochu chemicky, nicméně je velmi čitelný a nástroj hraje vyrovnaně ve všech polohách. Dvoupásmová „aktivka“ má velmi agresivní výšky a velice hutné basy. I když jsem vytočil basy na maximum, zvuk nástroje zůstal velice konkrétní. Při hře prsty mi přijde nástroj málo dynamický. I když „zaberu“ u kobylky, nic moc se na zvuku nemění. Při hře trsátkem zní basa tak, jak má správný nástroj pro tvrdší hudební žánry znít. Zvuk je perkusivní, pevný, hutný a velice konkrétní. Co se týče slapu, tóny hrané palcem se velice dobře a snadno ozývají. Trhané tóny jsou na můj vkus až příliš výrazné. Když na tuto basu slapuji, mám pocit, jako bych zatloukal hřebíky. Nicméně nemusí to být na škodu, zejména při prorážení metalové hradby „zbůstřených“ elektrických kytar. Velmi příjemně se na basu hraje v akordech, neboť je nástroj zvukově vyrovnaný ve všech polohách. Při hře ve stoje se basa mírně převažuje na hlavu, ale není to tak výrazné, vzhledem k masivnosti krku a velikosti těla je vyvážena dobře.

Takže tato čínská „šestka“ na mě působí velmi dobrým dojmem. „Vypíchl“ bych velmi dobré řemeslné zpracování, kvalitní mechaniku a kobylku. Na druhou stranu se mi vůbec nelíbila dvoupásmová „aktivka“. Je to typ elektroniky, která u špatného nástroje pomůže, ale u kvalitnějšího, jako je tato šestka, spíše škodí. Ale elektronika se dá jednoduše vyměnit. Tomuto nástroji by to určitě prospělo, byl by více univerzální, a to už stojí alespoň za úvahu. Celkově převažují u tohoto nástroje pozitiva, doporučil bych ho spíše vyznavačům tvrdších hudebních stylů.

Rockbass Corvette 6
Rockbass Corvette 6
Rockbass Corvette 6