Rocktron Heart Attack

Dynamický filtr
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
2 115,00 Kč

Efekt Heart Attack vzbuzuje zájem už svým názvem a pokud navíc víme, že jde o výrobek americké firmy Rocktron, která je známá svým přístupem k inovaci zvuků a zároveň perfektním zpracováním svých produktů, naše zvědavost se zvýší dvojnásob. Proto jsem moc neváhal a nabídku otestovat efekt s podtitulem dynamický filtr přijal.

Popis

Klasickým úvodem testovaného výrobku je jeho popis a ani já čtenáře o tuto „klasiku" nehodlám ošidit. Rocktron je znám svým bytelným zpracováním a Heart Attack tuto skutečnost jenom potvrzuje. Kovové šasi o váze cca půl kila budí dojem stability i při „tancování" na pódiu. Poněkud netradiční červenorůžová barva je dost výrazná, takže efekt mezi ostatními v řetězci v žádném případě nepřehlédnete. Krabičce dominuje velký stříbrný nožní přepínač, jímž Heart Attack aktivujete nebo deaktivujete. Na kontrolu, zda-li je efekt zapnutý či nikoliv, máme velkou LED diodu, která v případě aktivace, svítí jasnou červenou barvou. Zde se malinko zastavím, neboť dle mého soudu není právě tato LED indikace šťastně vyřešena. Je to trochu zvláštní, pár krabiček od Rocktrona jsem již vyzkoušel, ale s podobným řešením jsem se nesetkal. Skleněná „baňka", která kryje LEDku mi připadá zapuštěná do šasi tak, že brání dobré viditelnosti indikace, tj. je dobře vidět pouze při přímém pohledu shora, což mi opravdu nepřipadá jako to nejšťastnější řešení. Nicméně, LED indikace svůj účel splňuje, a to je nakonec to důležité.

Z levé strany Heart Attacku vidíme zdířku Out, jejíž pomocí propojíme krabičku s dalším efektem nebo ji zapojíme přímo do aparátu. Z opačné strany vidíme zdířku In, do které zapojíme kytaru, respektive výstup jiného jednotky v efektovém řetězci. Pravá boční stěna nabízí též zdířku DC 9 V pro připojení externího zdroje napájení (adaptéru 9 V DC).

Vrchní panel nabízí kromě robustního spínače také ovladače pro nastavení parametrů efektu. Zcela vlevo najdeme „kuřecí hlavu" pro nastavení citlivosti (Sensitivity), regulující frekvenční „působnost" efektu. Otočný ovladač je následován výše zmíněnou LEDkou a dvoupolohovým přepínačem Distortion (on/off).

Popis zakončeme spodní plochou efektu, kde kromě čtveřice protiskluzových nožiček najdeme „úložný prostor" pro 9V baterii.

Ovládání a zvuk

Možná bychom se „konečně" mohli seznámit také s tím, co tato krabička dovede. Jak jsem již uvedl v úvodu tato krabička je dynamický filtr s efektem fázového posuvu měnícím frekvenční charakteristiku a reagujícím na dynamiku vaší hry. „Infarktová" krabička je určena jak pro elektrickou kytaru, tak pro baskytaru. Efekt dynamického filtru spouští atak trsátka nebo prstů a čím důrazněji strunu zahrajete, tím více se efekt projeví. Jak jsem již řekl, ovladačem Sensitivity volíme frekvenci efektu. Při nastavení nižších frekvencí generuje jemný basový tón a prostorový ekekt, což je v případě použití s baskytarou ideální témbr pro sladění basové linky s bicími. Čím více se zobáček poťáčku blíží zkratce „Max", tím víse se efekt chová expresivněji a stává se ideálním pro sólové party.

Pro větší variabilitu a využití tohoto filtru se nabízí také možnost zkreslení, které nám do signálu přimíchá trošičku „hrubšího zrna".

A jak to funguje při hře?

Můžu vás ujistit, že podobné efekty moc často neuslyšíte, a proto se těžko výsledný zvuk popisuje. Pokud nastavíte Sensitivity na dvanáct hodin, což by měla být jakási dělící čára ve frekvenčním spektru (tj. napůl mezi basy a výškami), ozve se velmi specifický zvuk, oscilující na pomezí phaseru a kvákadla, velmi citlivě reagující na atak pravé ruky. Výrobce udává, že jde o podobný zvuk, který vyloudíte otočením fáze na snímačích. Pokud se podle toho zachovám a zkusím „dělat kouzla" jako například Brian May, který na své slavné krbovce takové zapojení snímačů má, zjišťuji, že efekt tak opravdu reaguje. Díky Sensitivity lze nastavit velmi zajímavý tón, který dokáže nejen medově zpívat, ale i jedovatě kousat.

Jestliže nastavím více hloubek (Sensitivity točit proti směru hodinových ručiček), skvělým způsobem nástroj doplňuje zvuk bicích. Máte pocit, že spolu pulsují jako srdce, což obzvlášť dobře vynikne při kontinuální hře na jednom tónu. Moc se mi líbilo toto nastavení i při hraní „pomalých tónů". Pokud budete hrát na base vibrátem končící glissanda nebo vytvářet pomocí potenciometrů na kytaře houslový tón, dostane se vám s Hear Attack velmi inspirativního zvuku. Toto nastavení podle mého názoru velmi svědčí kytarám typu Stratocaster. Singly nezní tak ostře, efekt jim naopak dodá přirozenou „šťávu", čímž se moc pěkně a plně rozezvoní.

Pravý opak nastane, pokud nastavíte korekci na opačnou stranu spektra. Pokud máte Heart Attack připojen kytaře s humbuckery, občas tak nepříjemná zahuhlanost okamžitě změní charakter na jasnost a konkrétnost, která může pěkně jedovatě zaječet a probodnout srdce jako šíp. Výborně to funguje při hraní riffů či akordů. Velmi zajímavě také zní aktivace vestavěného zkreslení, což se týká hlavně baskytary. Pokud jste vyznavači herního stylu Chrise Squiera od Yes nebo Geddyho Lee z Rush, okamžitě pochopíte, kde se berou jejich signifikantní zvuky jejich bas, valících se jako kus kamene. Z bicími to zní také dost dobře a v triu v ten moment není potřeba dalšího nástroje – rytmika zní sama o sobě velmi plně. Zároveň však pořád můžeme hovořit o rozpoznatelnosti či konkrétnosti.

Občas si rád hraji s efekty a ani zde jsem neodolal. Výrobce v manuálu doporučuje zařadit Heart Attack do řetězce za distortion a před modulační efekty. Dal jsem tedy na tuto radu a krabičku připojil. Vestavěný distrotion ignoruji, zapínám svůj Deucetone Rat, zároveň flanger (DOD), chorus a delay (oba BOSS)… Nebudu troškařit a zapnu všechno najednou.

Sakra, to jsou přímo „kataklyzmatické erupce efektového plazma" reagující na atak pravačky. Skoro jako kdybych měl doma jakési zvukové jo-jo, které hopsá ve vesmírném prostoru červí dírou... Tomu říkám správná psychedelie, škoda jen, že to nemohl zažít Syd Barret. Možná by nemusel zkoušet své LSD tripy a mohl být dodnes s námi... Prostě, dá se s tímto efektem hodně vyhrát a jeho variace mohou být hodně zajímavé.

Závěr

Co dodat? Dynamický filtr Heart Attack se mi jeví vhodnější pro nástroje se slabšími snímači nebo s aparáty, jež sami o sobě dynamiku nemají či ji mají slabší jako například tranzistorové nebo hybridní zesilovače. Pomocí korekce sensitivity pak můžete vašim snímačům dodat případnou chybějící zvukovou ingredienci. Myslím, že jakousi představu už máte, ale zkusme si to ještě jednou přiblížit. Představte si „něco" mezi kvákadlem v zafixované poloze, phaserem, zvuk kovu na kov, při hraní na tenkých strunách jed, při hraní tlustých strun med, s bicími plnost tlukotu srdce, prostor, teď si k tomu připočtěte velmi citlivou reakci na dynamiku vaší pravé ruky a budete mít přibližnou představu toho, co z vašeho aparátu leze za sound. Opravdu se to těžko popisuje, ale věřte, že pokud hledáte nějaký nový, neokoukaný zvuk, který obohatí vaši hru, Heart Attack vám toto splní vrchovatě. To stojí za vyzkoušení, nemyslíte?