Rocktron Utopia B100

Basový podlahový procesor
Distributor: 
Cena: 
7 990,00 Kč

O americké firmě Rocktron jsem už slyšel i četl mnohé, bez výjimky kladné recenze, takže nabídku redakce k testování podlahového basového procesoru Utopia B100 samozřejmě nešlo odmítnout. Neoddiskutovatelným faktem je, že basista se dnes bez kvalitních efektů zcela jistě neobejde (a to tvrdím už i já, starý konzervativec), proto je nutno chválit a velebit všechny ty inženýry vývojáře, kteří nejí, nespí a dnem i nocí na nás v tomto ohledu myslí...

Basový procesor Utopia B100 se na čelním panelu přístroje, mimo jiné, pyšní nápisem „Professional Bass System" a je nutno říct, že na první pohled profesionálně působí, tedy co se týče designu a provedení. Ke zvuku se dostanu později. Nicméně, musím se přiznat, že po vybalení jsem si tuhle mašinku okamžitě zapojil a začal brnkat, zkoušet, loudit zvuky, přepínat…

Konstrukce procesoru se dá popsat několika slovy: solidnost, vytříbenost, důkladnost, kvalita. Utopii B100 dominuje Expression pedál vyrobený z masivního ocelového a vyleštěného plechu. Shora je potažen černou perforovanou a po stranách vykrojenou gumou proti sklouznutí. Sklápění pedálu chodí docela ztuha, určitě proto, aby nedocházelo k samovolnému či nechtěnému pohybu, a tím k rozhození nastavení po sundání nohy. Tuhost chodu se dá seřídit na osovém šroubu. Dále na přístroji nalezneme čtyři potenciometry, v tomto případě vlastně přepínače. Zleva: Preset Select, Parameter Adjust, Parameter Select a Function (Effects) Select. Dole jsou to pak tři nožní spínače Down, Recall a Up. Spolu s displejem a tlačítkem s LED diodou Store je to veškeré ovládání procesoru. Když se podíváme na zadní panel, nalezneme jackový (6,3mm) vstup pro nástroj (Bass Input), výstupní stereo konektory (Output Right, Left/Mono), Auxový vstup pro připojení externího zařízení jako například CD přehrávače a sluchátkový výstup Phones. Samozřejmě nesmím zapomenout na 4pinový DIN konektor pro napájení přístroje 9 volty z adaptéru a hlavní vypínač Power Switch.

Celá efektová mašina je díky plechům poměrně těžká a tím pádem stabilní, což samo sebou hodnotím nadmíru kladně. Zespodu je Utopia ještě vybavena gumovými nožkami, takže cestování procesoru po pódiu se nekoná. Displej a knoby přepínačů jsou v panelu částečně zapuštěny a ještě chráněny jakoby přepážkou. Nožní spínače jsou vlastně řešeny jako gumové „čudlíky". Zpočátku jsem na toto provedení hleděl docela nedůvěřivě, ale při provozu, tedy při přepínání, jsem s nimi nakonec neměl žádný problém. K přístroji je (kromě napájecího adaptéru) přiložen i velmi dobře zpracovaný manuál. Nadmíru podrobně popisuje jednotlivá nastavení, presety, nabízí bloková schémata konfigurací atd.). Přesto však musím konstatovat, že i kdyby manuál k dispozici nebyl, tak by to snad ani nevadilo. Ovládání Utopie B100 je totiž velice intuitivní a troufám si odhadovat, že by jej zvládl i průměrně nadaný šimpanz. :o)

Stejně jako u jeho kytarového bratra Utopia G100, tak i do zvuků tohoto basového multiefektu má co mluvit americká Motorola se svým 24bitovým DSP procesorem. B100 disponuje 128 presety, z nichž 64 je továrních a 64 uživatelských - plně editovatelných. Základ každého nastavení tvoří čtyři kanály - Clean, Dist.1, Dist.2, Dist.3, třípásmový ekvalizér (basy, středy, výšky) a Presence. Kanál Clean (čistý) myslím není třeba blíže popisovat. Dist.1 pracuje jako basový overdrive, kanály Dist. 2 a 3 pak svému označení určitě nedělají ostudu. Jedná se totiž o velmi řízná a nabroušená zkreslení. V preampu efektu je možno nastavit i parametr Voice-Deep/Bright a samozřejmě Master Volume. Sekce tzv. PRE-Efektů obsahuje wah, phaser, compressor; sekce POST-Efektů pak chorus, flanger, tremolo, pitch shifter, delay a reverb. Nechybí Speaker Exciter (simulace boxu, využitelná třeba v nahrávacím studiu) a samozřejmě tovární „specialitka" - šumový filtr Hush. Presety přepínáme nožními spínači Down, Up, přičemž každé přepnutí je nutno ještě potvrdit sepnutím spínače Recall (spíná také ztišení, tedy Mute), nebo přepínáme přímo na knobu Preset select, kde už toto potvrzování odpadá. Knobem Function Select vybíráme efekty, které hodláme použít. Celý takto navolený preset pak editujeme knobem Parameter Select a každý parametr si ještě přizpůsobíme na knobu Parametr Adjust. Nakonec si svůj osobní sound můžeme i přejmenovat. Stiskneme tlačítko Store, zabliká LED dioda a máme preset uložen. Myslím, že ovládání je velice jasné a přehledné, stačí si to vyzkoušet a hned je člověk doma. K nastavení nám samozřejmě ještě napomáhá moc hezky modře podsvícený display, který signalizuje ve které „bance" se zrovna nacházíme a který parametr či efekt právě editujeme (včetně hodnot nastavení). Expression pedál je samozřejmě rovněž programovatelný, buď funguje jako Volume pedál, nebo jako Wah Wah pedál a nebo třeba také jako ovládač Pitch Shift, Chorusu, Reverbu atd...

Jsme u toho, co by nás samozřejmě mělo zajímat nejvíc, totiž u zvuku. Musím uznat, že to u Rocktronů ve spolupráci s již zmíněnou Motorolou neodflákli. Procesor nabídne basistovi opravdu hojnou škálu zvukových možností. Vlastním dvě baskytary (Fender Precision a „pětku" bezpražec Fokus) a signály obou těchto nástrojů jsem Utopií B100 hojně proháněl. Podotýkám, že již s továrním nastavením presetů jsem byl docela spokojen, ale pak si člověk začne hrát, zkoumat, nastavovat a nalézat nové a nové zvukové možnosti. Nevím, zda má smysl se zde obšírně zabývat jednotlivými nastaveními. Každý hráč má jiný nástroj, jiný vkus, jiné ucho a jiný styl hraní. Nabyl jsem dojmu, že tahle Utopia docela favorizuje basisty, kteří se pohybují v agresivnějších partách. Chci tím naznačit, že konkrétně basové distortiony a overdrivy v tomto procesoru jsou znamenité a není jich tu zrovna málo. Rovněž preset Bass Crunch poskytne hráči bezvadně nakřápnuté a jakoby „přechlastané" zabarvení nástroje evokující sedmdesátá léta.

Ale nejen heavy, nu, trash či „bůhvíjakým" jiným metalem je člověk živ. Stejně tak vyznavači basových funky groovů, mistři slapovacího palce, bluesmani a další „hrdinové nízkých kmitočtů" rozhodně nepřijdou zkrátka. Preset číslo 1, který je jakýmsi základním čistým presetem Utopie B100, se náramně dobře hodí například pro walking bass. U Fendera jsem ale vždy preferoval ostřejší a zvonivější zvuk a pochopitelně jsem se takové nastavení snažil dostat i z Utopie. Můžu říci, že jsem svou představu beze zbytku naplnil na presetu číslo 3, který nese tovární pojmenování Base Edge. Jen úroveň gainu u distortionu jsem poněkud snížil a také se „zbavil" delaye, který je u tohoto presetu (bůhvíproč) nastaven. Expression pedál v těchto případech funguje jako Volume pedál. Nastavení Big Wah Wah je lahůdkou pro vyznavače Jimiho Hendrixe - distortion v kombinaci s tímto kvákadlem je prostě nářez a přiznám se, že jsem si fakt skvěle zablbnul. :o)

Co se týče bezpražcové basy, velice často používám k dosažení svého soundu chorus a také delay ze stařičkého, ale věrného procesoru Boss ME 6B. U Utopie jsem spřízněné nastavení nalezl na presetech Sweeping Up (Clean with Chorus) a Phase Around (Clean with Phase). Stačilo jen mírně přimíchat Delay. Expression pedál v tomto případě reguluje výšky a chorus má zajímavý jedovatý odstín. Pokud je řeč o reverbech a delay efektech, dodám, že pracují výborně (delay time se pohybuje v rozmezí 0 – 2000 ms). Z dalších nastavení bych ještě rád upozornil na výborný preset Electric Guitar. Pokud někdy hrajete na base „beglajty" ve dvojhmatech - terciích, kvartách, kvintách - tak tenhle preset určitě využijete.

Utopia B100 disponuje samozřejmě stereo výstupem, lze tedy hrát do dvou aparátů současně. V tomto případě se doporučuje maximálně využívat funkci Pan (panorama), která upravuje výstupní úrovně signálu nezávisle z levého i pravého výstupu procesoru. Pan funkce rovněž umožňuje poslat do levého kanálu například čistý signál, do pravého potom například signál protažený efektem a následně podle vkusu smíchat poměry. Pořadí nejvíc užívaných efektů a nastavení u procesoru si hráč bude muset seřadit dle své potřeby, což je možná malá nevýhoda efektových procesorů, jejichž výběr pracuje na principu „Down/Up".

V úvodu jsem se zmínil o nápisu na procesoru „Professional Bass System". Nechci si protiřečit, ale asi by se dalo kapánek hořekovat nad tím, že Utopia B100 nedisponuje vestavěnou ladičkou (a možná právě proto??), ale také bych u takového zařízení očekával USB výstup. Žijeme přece v době, a to není utopie :o), kdy PC a potažmo virtuální domácí studia jsou již celkem běžnou výbavou muzikantů. Jestliže nebyla řeč o dalších a dalších eventuálních parametrech či konfiguracích tohoto jinak výborného procesoru, má to jeden prostý důvod - zcela jistě by nám nestačil rozsah časopisu. Procesor Rocktron Utopia B100 vřele doporučuji. Vyzkoušejte jej, myslím, že mu přijdete na chuť...