Roland CM-30

Vydařená kostka
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
6 440,00 Kč

Podíval jsem se na stránku s technickými údaji a po rychlém propočtu jsem zjistil, že zařízení, které mám před sebou, je zabudováno do prostoru o objemu zhruba 14 000 kubických centimetrů. Myslíte si, že je to hodně velký prostor? Řekl bych, že ani ne. Představte si kvádr s délkou jednotlivých stran 21,4 x 23,8 x 27,5 cm. K čemu všemu se dá takový prostor využít? Posuďte sami: v tomto testu si představíme reprodukční zařízení pojmenované Cube Monitor CM-30, které, ačkoliv nese dobře známé logo firmy Roland, k nám přichází z daleké Číny.

Charakteristika

CM-30 je navržen jako mobilní reprodukční, nebo chcete-li monitorovací zařízení, přes které můžete poslouchat několik různých, současně připojených zdrojů signálu a u každého z nich nastavit vlastní hlasitost. Dvě CM-30 je možné propojit a zajistit si tak plnohodnotnou stereofonní reprodukci. Cube Monitor se díky své velikosti, hmotnosti 5,6 kg a zabudovanému madlu snadno přenáší (to jistě ocení cvičitelky aerobiku apod.), lze jej také snadno přišroubovat na běžný mikrofonní stojan (například při instalaci hlasitého odposlechu v nahrávací místnosti studia, nebo při ozvučení malých firemních prezentací apod.). Vraťme se ale k úvodní myšlence, co všechno se dá do výše vymezeného prostoru umístit. Tak tedy: část skříně monitoru CM-30 je „vyplněna" dvoupásmovým koaxiálním (souosým) reproduktorem s rozměrem 6,5". Použití koaxiálního reproduktoru v tomto zařízení má především jistě své praktické důvody. Koaxiální reproduktor (vysokotónový systém je umístěn přímo ve středu středobasového reproduktoru) zabere logicky méně místa než klasický dvoupásmový systém, složený ze dvou samostatných reproduktorů, a tak může být skříň reproduktorové soustavy menší. Dalším plusem tohoto uspořádání je obecně velmi malé zkreslení, vyrovnaný frekvenční průběh a poměrně široká směrová charakteristika. Díky tomu lze tedy dosáhnout nadprůměrně kvalitní reprodukce s velmi dobrým rozlišením detailů. Zbývající část CM-30 „zabírá" veškerá elektronika. Především je to koncový zesilovač o výkonu (poctivých) 30 wattů a dále pak obvody jednotlivých vstupních kanálů. Připojovací konektory jednotlivých kanálů jsou umístěny na zadní stěně skříně CM-30, potenciometry ovládání hlasitostí jednotlivých kanálů pak na čelním panelu pod ozvučnicí s reproduktorem. K monitoru CM-30 lze připojit následující zařízení. Kanál 1 umožňuje připojení dynamického mikrofonu, popř. kondenzátorového s vlastním napájením, nebo libovolného zdroje signálu s linkovou úrovní. Kanály 2 a 3 umožňují shodně připojení zdrojů signálu na linkové úrovni, a to jak monofonních, tak i stereofonních. Tyto tři kanály mají na čelním panelu každý samostatnou regulaci úrovně, což umožňuje nastavení vzájemného poměru hlasitostí mezi zdroji signálu k těmto třem kanálům připojeným. Další přípojná místa jsou označena Aux In 1 a 2. K těmto vstupům lze přivést signály přímo z CD přehrávačů, discmanů, minidisků a kazetových magnetofonů. Tyto vstupy, osazené konektory RCA a 1/8" TRS, nemají vlastí regulaci úrovně, signál přichází rovnou na dvoupásmový ekvalizér a hlavní potenciometr celkové hlasitosti označený Master. Ke všem vstupům, které jsou na CM-30 k dispozici, mohou být připojeny zdroje zvukového signálu naráz. Koncepce zařízení pak umožňuje nastavení poměru mezi úrovněmi kanálů 1 až 3. Celkový zvuk je možné upravit dvoupásmovým ekvalizérem a celkové zesílení se řídí potenciometrem celkové hlasitosti Master. Na čelním panelu je ještě vstupní konektor pro připojení stereo sluchátek s regulací hlasitosti. Vstup pro sluchátka je nezávislý na výstupu, ze kterého je buzen reproduktor.

Přestože CM-30 umožňuje na čtyřech vstupech (kanál 2 a 3, Aux In 1 a 2) připojení stereofonních zdrojů signálu, poslech je díky jedinému výstupnímu zesilovači a reproduktoru samozřejmě mono (poslech do sluchátek je stereo). V případě potřeby však monitor umožňuje přes konektory Stereo Link propojení s dalším CM-30 a vytvoření poslechové stereo soustavy. Zde se také podle typu propojení nabízí možnost míchání až deseti (!) vstupních zdrojů. Podrobněji v manuálu.

Poslech

Přes veškeré propojovací možnosti CM-30 mě hlavně zajímaly zvukové vlastnosti, protože je to především reprodukční a - jak také samotný název napovídá - monitorovací zařízení. Reprodukce přehrávané hudby byla vždy velmi čistá a konkrétní. Přesto, že jde o monofonní poslech prostého součtu levého a pravého sterofonního kanálu, nepostrádal jsem žádné detaily, rozlišení je velmi dobré. Zvuk z reproduktoru CM-30 je nevtíravý, budí dojem přirozenosti. Vysoká pásma jsou poslechově vždy trochu v převaze nad spodní částí spektra, nejedná se však o žádný drastický rozdíl, nic co by tahalo za uši. Naopak, myslím si, že to přispívá k celkové dobré čitelnosti reprodukce. Zesilovač se zdánlivě pouhými 30 watty se zdá být dimenzován na míru použitému reproduktoru, protože při zvyšování hlasitosti CM-30 neztrácí dech. Ovšem na ozvučení velkých prostor to není, koneckonců je to hlavně mobilní monitorový systém. Vstupy Aux In 1 a 2 jsou bez regulace hlasitosti a jejich vstupní citlivost je dost veliká. Po připojení CD přehrávače na vstup Aux In 1 byla reprodukce hlasitá už při minimálním vytočení potenciometru hlasitosti Master (ani ne 1/4 dráhy). S tím by možná někdy mohl být problém při poměrování hlasitostí s ostatními připojenými zdroji signálů.

Některé způsoby využití CM-30 jsem už naznačil v textu. Připočtěme k tomu ještě využití například pro privátní zkoušení na kytaru (akustickou i elektrickou – akustice jakoby byla kostka šita téměř na míru a kupodivu i ve druhém případě byla při použití preampu Tech21 SansAmp TRI-A.C. reprodukce až neuvěřitelně příjemná a živá) a nebo, při použití v páru, jako velmi dobrý monitorovací systém v (nejen) domácím nahrávacím studiu. Další způsoby využití určitě objevíte snadno sami, protože, krátce řečeno, Cube Monitor CM-30 je velmi variabilní, univerzální, mobilní a celkově vydařené zařízení.