Roland Cube 30

"Kostka" se vrací!
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
9 610,00 Kč

Když mi přinesl pošťák pečlivě zabalenou krabici, netušil jsem jakou pohnutou historií projdeme za posledních 14 dnů. Kombo jsem vybalil z úhledné, barevné krabice a začal testovat. Tentokrát jsem to měl o něco lehčí, neboť jsem byl doma sám (manželka i s dítětem byla již 14 dnů na Slovensku). Týden jsem si kombo vyzkoušel v domácím prostředí a v sobotu 10.8. jsem i tímto malým „kolegou" a kytarou odjel na Slovensko. Krabici jsem předtím uložil do sklepa. Už v úterý ráno v 5:00 mi volal soused, že v garáži a ve sklepích máme kolem půl metru vody. Auto z garáže i všechny důležité věci ze sklepa mi zachránili sousedé, a já jim touto formou velmi děkuji (samozřejmě na dobrou lahvinku se nezapomíná). Já sám jsem po návratu z dovoleném již jen ze sklepa vynesl všechny zbylé věci a harampádí, provedl revizi, a část věcí jsem, jak se již v těchto dnech stalo tradicí, vyhodil. Tak uklizeno jsem neměl hodně dlouho.

Parametry

Ale dost řečí a pojďme k vlastnímu testu. Kombo Roland Cube-30 jak již ostatně napovídá samotný název má výkon 30 wattů, obsahuje 2 kanály (Clean a Lead), 3-pásmový equalizér (Bass, Middle, Treble) společný pro oba kanály a DSP procesor se šesti typy efektů (chorus, flanger, phaser, delay a reverb). Kombo používá firemní digitální modeling chování různých zesilovačů, u firmy Roland/Boss označovaný jako COSM (Composite Object Sound Modeling). COSM analyzuje mnoho faktorů originálního zesilovače, jako např. elektrické a fyzikální charakteristiky, které pak zpětně digitálně vytváří. Toto kombo disponuje 8 typy zesilovačů. Kanál Clean vychází z legendárního Roland JC-120 Jazz Chorus. Kanál Lead pak nabízí zbylých 7 typů zesilovačů, kterými jsou: Acoustic, Black Panel (modeluje Fender Twin Reverb), Brit Combo (modeluje Vox AC-30TB), Tweed (modeluje Fender Bassman 4x10), Classic Stack (Marshall 1987), Metal Stack (Peavey EVH-5150) a R-Fier Stack (Mesa Boogie Rectiefier). Z výčtu těchto modelovaných typů je už jasně patrné, že firma Roland se nám snaží nabídnout univerzální aparát, na kterém vytvoříme zvukové kreace vhodné pro všechny žánry hudby (od jazzu přes hard rock až k heavy metalu).

Nyní něco k popisu celého komba. Kombo je uzavřené, poměrně mlé (38 x 24 x 38cm) a velmi lehké (pouhých 9 kg). To umožňuje jeho snadnou přepravu i v prostředcích MHD. Přední část chránící 10" reproduktor je opatřena kovovým sítem s kulatým perforováním. V přední reproduktorové desce jsou dva basreflexové otvory. Zadní část je uzavřená a je na ní velmi praktický držák na síťový kabel. Všechny ovládací prvky včetně konektorů jsou na horní straně komba, zapuštěné tak, aby ovládací knoflíky nevyčnívaly. Na horní straně je samozřejmě i bytelný úchyt pro přepravu komba. Nyní si popíšeme celý horní panel. Knoflíky a konektory jsou ve dvou řadách. Nejprve horní řada zleva doprava: basy, středy, výšky, dále je zde potenciometr efektové sekce (Chorus, Flanger, Phaser, Tremolo) a dioda indikující funkci efektu (použit může být vždy jeden z těchto efektů), posledním knoflíkem v této řadě je Delay/Reverb, následují dvě jackové zásuvky Aux in (slouží k připojení externího zdroje signálu-např. CD přehrávač, sekvencer, atd.) a zásuvky Recording out/ Phones (pro připojení sluchátek a nebo k výstupu do nahrávacího zařízení). Po připojení konektoru do zásuvky Recording out/ Phones dojde k automatickému odpojení reproduktoru. Dolní řada opět zleva doprava: jacková zásuvka Input (pro připojení kytary), Volume (hlasitost kanálu Clean), zelená dioda indikující funkčnost kanálu Clean, tlačítkový přepínač pro volbu kanálu, červená dioda indikující funkčnost kanálu Lead, otočný přepínač pro volbu typu zesilovače, Gain (úroveň zkreslení) a Volume (hlasitost kanálu Lead), následuje opět jacková zásuvka pro připojení externího přepínače (můžeme jím přepínat kanály a zapínat či vypínat efektovou sekci), úplně vpravo uzavírá tuto řadu kolébkový vypínač Power.

Herní a zvukové vlastnosti

Po zapnutí a zahrání prvních tónů jsem byl mile překvapen zvukem, který se na vás valí z tohoto trpaslíka. Na celkově hutném zvuku použitého 10" reproduktoru se asi velkou měrou podílí uzavřená ozvučnice. V tomto kombu nalezneme vedle sebe 8 typů zcela koncepčně odlišných zesilovačů. Zajímalo mě, jak se s tím firma Roland vypořádala. Nejdříve se vrhneme na kanál Clean. Ten vychází, jak už bylo zmíněno, z modelu téže firmy, a tím je JC-120 Jazz Chorus. Musím konstatovat, že od originálu se příliš neliší, snad jen svou váhou a cenou. Tento kanál podukuje příjemně ostrý, ale současně měkoučký tón, posazený poněkud středově, přímo vybízející k jazzovým kreacím. Přimícháme-li do signálu ještě trošku chorusu a reverbu je to úplně dokonalé. Přivítal bych snad jen větší zdvih korekcí. A teď hurá na sekci Lead, která obsahuje 7 typů zesilovačů. Nejprve tedy model Acoustic. Opět velmi příjemný teplý, dá se téměř říci lampový, zcela čistý zvuk. Pomocí gainu nedosáhneme nějakého zkreslení, ale zvuk se jakoby přiostří. Výborný zvuk hodící se především na blues. Zkusíme tedy přepnou zpět na kanál Clean a porovnat oba modelované zesilovače. Teď máme k dispozici dva zcela frekvenčně odlišné čisté zvuky (jeden na kanálu Clean a druhý na kanálu Lead), které se však vzájemně „netlučou", při šikovném nastavení mohou napodobit změnu zvuku při přepínání snímačů. Možnosti použití ponechám na vás. A pokračujeme druhým modelem v sekci Lead a to je Black Panel. Další čistý zvuk, který přidává trošku ostrosti ve výškách a při nastavení gainu na maximum dosáhneme i velmi jemně nakřáplého zvuku. Přepínáme na další model a tím je Brit Combo. Tento zvuk je velmi citlivý na práci s ovladačem gainu. Pomocí gainu dosáhneme zvuku od úplně čistého až po zcela zkreslený. Celkově je tento model posazen více do středů, působí hodně tvrdě a průrazně. Pokračujeme tedy dalším modelem Tweed. Je to plný, hodně basový zvuk. Pomocí gainu nastavíme zvuk od čistého až po mírně nakreslený. A teď zde máme model Classic. Jak sám název napovídá, je to prostě klasika. Známý marshallský zvuk, hodně středový. Již od nastavení minimálního gainu mírně nakřáplý. Tón drží sustain, dobře reaguje na hru pravé ruky, i flažolety zní výborně. Hodně povedený zvuk. Přepínáme dále na model Metal. Název tohoto modelu určuje jaký zvuk asi můžeme očekávat. Výborně zpracované zkreslení. Krásně zpívá, drží sustain, výborně reaguje na hru pravé ruky, celkem snadno lze na tomto zvuku produkovat tappingovou hru. Patřil mezi moje favority. Posledním modelem je R-Fier. Je to brutální zkreslení, ale co je zajímavé jednotlivé tóny se ani při zahraném akordu nemažou a jsou dobře rozeznatelné. Zvuk má dlouhý sustain, ideální na sólovou hru. V případech těchto masivnějších zvuků se samozřejmě nedá očekávat pocit jako z halfstacku 4 x 12, ale charakter zvuku se velmi přibližuje řádně nabuzenému aparátu, a tím nám umožňuje i při doma snesitelné hlasitosti využívat technik, se kterými bychom měli s originální lampou v nízké hlasitosti problém.

Ještě bych se rád zmínil o efektech v tomto kombu. Efektová sekce je rozdělena na dva bloky. První blok tvoří Chorus, Flanger, Phaser a Tremolo. Vždy jde použít jen jeden z nich. Efekty nemají žádné nastavovací prvky, vyjma jednoho otočného potenciometru, který je společný pro všechny čtyři efekty, a vždy ve vyznačeném úseku dráhy potenciometru dochází ke zvyšování intenzity efektu v signálu, až po přepnutí na další typ s úrovní minimální. Každý z efektů zní velmi příjemně, obzvláště si mne pak získal phaser a flanger. Tento efektový blok lze zapínat či vypínat nožním přepínačem. Druhý blok tvoří dva efekty a to Delay a Reverb. Opět lze najednou použít jen jeden z nich. Oba dva efekty si udržují vysoký zvukový standard, na což jsme i firmy Roland zvyklí.

Co říci závěrem

Jedná se o podařený výrobek. Lehké kompaktní dvoukanálové kombo s malými rozměry, a díky možnosti volby různých modelů zesilovačů odlišných typů a výrobců, i variabilním zvukem, navíc obsahující jednoduchou, ale účelnou a zvukově velmi uspokojivou efektovou sekci. Výborně použitelný je konektor pro připojení externího zdroje signálu. Připojíte si discman nebo sekvencer a můžete vesele cvičit se svou oblíbenou kapelou. Ale abych jen nechválili (ne že bych měl za povinnost něco „šťouralsky" najít), co mi trochu vadilo, byl ovladač hlasitosti na kanálu Lead. Jeho průběh není v počátku dráhy lineární, několik prvních milimetrů se v podstatě neděje nic, a poté se hlasitost zvýší i při velmi citlivé práci skokem. Při nastavení velmi malých hlasitostních poměrů to může působit nepříjemnosti, samozřejmě při řekněme běžné či vyšší hlasitosti se tato vlastnost vůbec neprojeví. Dále bych uvítal už v základní ceně i nožní přepínač. Vzato kolem a kolem se však jedná o velmi dobré kombo, které je ideální na domácí cvičení, do zkušebny a výkonem postačí i do malých klubů. Můžete ho převážet i v batohu, aniž by jste z něho měli pokřivená záda. A kladně hodnotím, při daných celkových parametrech, solidní zvuk a hezký design.