Roland EM-15 & EM-25

Učit se, učit se …
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Kdosi mi nedávno říkal, že hudba prý vyvolává v člověku potřebu konzumovat větší množství alkoholu. Majitelé honosných restauračních podniků i pokleslých lokálů nevalné kvality jsou si toho zřejmě dobře vědomi, protože snad v každé takové hospůdce či baru, večer co večer, zní „tancovačkové fláky" v podání dua složeného ze seriózního učitele klavíru a nějaké „samohrajky"…

Firma Roland také bedlivě sleduje rostoucí zájem z těchto řad i z okruhu nejmladších, zpravidla začínajících muzikantů. Rodiče jim k vánocům, daleko raději než klasický nástroj, koupí „piáno", které svítí a umí hrát třeba varhany či housle. Proto společnost rozšířila své řady tohoto nejlevnějšího nádobíčka o kreativní klávesy E-15 a E-25. Na začátek bych rád uvedl, že se sice nejedná o nástroj určený zrovna k profe- sionálnímu využití, ale určitě se o něm nedá říci jen „Slušná samohrajka za patnáct tisíc…". Právě začínajícím, nebo třeba i mírně pokročilým hudebním nadšencům nabízí vcelku zajímavé rozšíření možností, které jinak „klasická" samohrajka nabízí. S trochou fantazie je možno díky MIDI rozhraní připojit i sequencer a zkusit si „vařit" svou hudbu…

Vzhled a architektura

Kombinace kovově stříbrného plastu s velkým oranžově podsvětleným displejem a černých reproduktorů vypadá poměrně přitažlivě. Je vidět, že Roland se v designu polepšil a neznamená už jen černou, popřípadě poněkud méně pohlednou modrou krabici s bílým firemním nápisem na zadní straně. Klaviatura o počtu 61 kláves normální velikosti, tedy obvyklých 5 oktáv, pracuje s rychlostní citlivostí, která je v případě potřeby vypínatelná.

Ovládací prvky jsou rozmístěny také docela šikovně. Hlavní tlačítka volby zvuků, doprovodů a funkcí snadno najdeme pod velmi slušně přehledným LCD displejem. Tlačítkem STYLE se dostanete do oblasti doprovodů a tlačítkem TONE zase do výběru nástrojů a zvuků. Vše ostatní pak volíte numerickými tlačítky 1 - 8. Klasické.

Dále zde naleznete funkce SONG - tou je možno přehrát vaše zaznamenané skladby a tlačítko FUNCTION, což je jakýsi „SETUP" nástroje. FUNCTION nabízí nastavení vlastních kontrolerů E-15ky (druh hallu, volume, MIDI, dynamika klaviatury atd…). Nesmím opomenout ovládání automatického doprovodu (intro, fill-in, start/stop, apod.). Automatický doprovod je možno synchronizovat s dotykem klávesy. Jsou zde ale bohužel dvě nepříjemnosti. A to sice ovládání hlasitosti za pomoci dvou tlačítek a obdobně poněkud nešťastně vyřešený ovladač poměru doprovodu a sólového zvuku (BALANCE). Tlačítka by mohla být daleko účelněji nahrazena tahovými či otočnými potenciometry se stupnicí.

Nástroj je možno přepnout do čtyř různých módů. Prvním je M.DRUMS. Zde E-15 nabízí k dispozici devět bicích sad, přičemž jednotlivé bicí nástroje jsou rozmístěny po klaviatuře standardním způsobem. Druhý režim se jmenuje ORGAN a stejně jako následující ARANGER umožňuje dělení klaviatury. Dělící bod lze měnit v rozmezí H (reprezentované číslem 48) až h2 (číslo 84). Střední základní hodnota splitu je 60, tedy h. ARANGER je pak stav, ve kterém se nabízí spojení automatického doprovodu a sólové hry. Posledním, čtvrtým nastavením je stav PIANO, kde máte k použití hru pouze jediného zvoleného zvuku. To znamená, že nástroj je vlastně v sólovém režimu.

Co je nutné kvitovat s povděkem je, že E-15 obsahuje oproti dřívějším modelům a některým konkurenčním výrobkům mnoho inovací, které velice zpříjemní hru. Tak například funkce STYLE MORPHING - rozloží automatický doprovodný styl na tři oblasti (bicí, basa, orchestr) a je schopný tyto oblasti bez sebemenší změny tempa, ladění apod. volně prolnout do jakéhokoliv jiného vámi zvoleného stylu. Je úžasné morphovat třeba bicí linku ze stylu Hip-hop do Tanga. Druhou zajímavostí je funkce ORCHESTRATOR. Při této volbě regulujete obsazení vašeho doprovodného orchestru. Lze zvolit třeba jen doprovod bicí-basa, nebo k nim přidat „kila". Poslední stupeň znamená, že hraje celý orchestr.

Učit se, učit se …

Cvályhodnou skutečnost, že firma Roland počítala také s využitím E-15 v oblasti hudební výuky, potvrzuje zabudovaný metronom a úsměvná funkce MUSICAL GAME. MUSI CAL GAME se aktivuje po zmáčknutí tlačítka téhož názvu a klade vám různé úkoly (rozeznávání akordů, hudebních stylu, apod.) ve třech stupních obtížnosti. Vy jen odpovídáte volbou kurzorů. Odměnou je potom bouřlivý 8bitový potlesk, který se vyvalí z reproduktorů, nebo výstřel a řinčení skla v případě chyby. Roztomilé!

Sekvencer?/Recorder

Nakonec je tu pár funkcí, které možná ocení v úvodu zmiňovaní baroví hráči. Roland E-15 umožňuje nahrát vlastní projev umělecký a to rovnou do dvou stop! První stopa je určena pro akordy doprovodných stylů a druhá pro sólovou linku. Velmi šikovné je tlačítko MELODY INT, které vám automaticky doplní k hranému tónu druhý hlas. Poslední, ONE TOUCH, umožňuje rychlou volbu nástroje k zvolenému stylu atd.

A zvuk?

Z vlastní zkušenosti s nástroji této cenové kategorie jsem nic mimořádného neočekával, a proto jsem nebyl ani nijak zvlášť překvapen. Přesto je tu jedna věc, která mi skutečně vyrazila dech. Byl to zvuk klavíru. Na to že se jedná o nástroj levnější třídy zní skutečně super! Troufám si říct, že E-15 může hrdě měřit síly s ostatními i podstatně dražšími nástroji, co se klavíru týče. Na stříbrný stupínek bych postavil basy. Velmi pěkná práce. Kvalita ostatních zvuků je přímo úměrná cenové kategorii, tedy poměrně solidní, ale samozřejmě ucho zhýčkané poloprofesionálními a profesionálními nástroji jen těžko uspokojí. Nástroj, jak je dnes již zcela běžné disponuje GM a GS kompatibilitou. Zvuková banka tedy čítá 226 zvuků rozdělených do skupiny A a B po 64, přičemž některé mají variaci (ty jsou označeny šipkou) a dávající onen výsledný počet. Používáme-li Roland jako rytmický pad můžeme volit z 9 bicích sad. Abychom neopomněli efektovou sekci, ta je tvořena dvěma DSP jednotkami s 8 chorusy a 8 hally. Nástroj zvládá 16-ti násobný multitimbrál a vlastní ozvučení disponuje příkonem 2 x 3 W.

Práce s daty

Nakonec se zmíním o MIDI. Nástroj je schopen pracovat s MIDI IN a MIDIOUT, neumí bohužel MIDI THRU. V manuálu je kompletně popsaná MIDI implementace nástroje. Podporuje GM standard kontrolerů (1-Modulace,7-volume,…) Po MIDI je možno i řídit automatický doprovod. To znamená, že na kanále 14 zadáte tón a nástroj zahraje příslušný doprovod (NOTE TO ARRANGER). Šikovná je také možnost volby doprovodného stylu po MIDI (kontroler 32).

Firma Roland produkuje také typ E-25. Je možnostmi totožný s E-15, ale navíc disponuje disketovou mechanikou a čte skladby z disket 3,5" 2HD a 2DD ve formátu SMF Format 1.

Celkový dojem

Na závěr řekněme, že E-15 je, jak napovídá samotný název, skutečně ,,kreativní keyboard". A pokud se dostane do správných rukou, tak určitě uživatele nezklame, a méně zkušené provede vcelku snadno různými nástrahami hudebního světa. Nabízí solidní zvukovou kvalitu v dobré cenové relaci, navíc s krásným vzorkem piana. Jednou z drobných věcí, která mě bohužel trochu zklamala a může částečně omezit použitelnost nástroje pro domácí nahrávání, je míra šumu vycházející z linkového výstupu a také jeho samotné provedení. Jedná se o jeden (!) stereofonní 6,3 mm jack. Při živém hraní se tyto “nedostatky” nepostřehnou.

Na druhou stranu má E-15 dva sluchátkové výstupy, použitelné i pro propojení s příposlechovým aparátem. Postrádám tu také dnes již docela běžné kolečko či páčku rozladění (PITCH) na levé straně klaviatury.