Roland SH-201

VA syntetizátor
Autor: 
Cena: 
17 930,00 Kč

Psal se rok 1996, když výrobci přišli na trh s nástroji na bázi matematického modelování. Virtuální analogy, jako byl Access Virus, Novation Supernova nebo Clavia Nord Lead se staly legendami. Avšak pouze Roland přišel s jedinečným typem oscilátoru, který neměl nikdo jiný. Se SUPERSAW.

Jeho hutný zvuk se poprvé objevil v nástrojích Roland JP-8000 a JP-8080 a na dlouhou dobu se stal ikonou trancových producentů. Nyní Supersaw najdete i v novém nástroji Roland SH-201, který toho ale umí i mnohem víc…

Provedení

Popravdě, když jsem SH-201 vybaloval z krabice, byl jsem trochu zaskočen. Tohle že hraje? Tenhle plasťák s laciným designem? Vždyť ani nic neváží. Po zapnutí nástroje se můj první dojem ještě umocnil. Výrobce snad použil všech barev diod, které se dají vyrobit.

Postříbřené plastové potenciometry považuji za vrchol nevkusu. Popisky jednotlivých sekcích jsou přehnaně veliké a také mě překvapila absence displeje. Avšak pozor, nástroj klame tělem!

Roland SH-201 je 4 oktávový syntetizátor. Klaviatura je rychlostně citlivá, neobsahuje však aftertouch. Oproti jiným nástrojům jsou klávesy kratší. Samozřejmostí je klasický rolandovský joystick (bender/modulation lever). Čelní panel je přehledně rozdělen do jednotlivých sekcí, počínaje zleva tlačítky pro ovládání arpeggia, recorderu a transpozici oktáv. Dále následuje potenciometr pro celkovou hlasitost, kontroler D-Beam, sekce pro zpracování zvuku z externího zdroje, sekce oscilátorů, modulace, filtrů, LFO a efektů. Rozvržení prvků je přehledné a za chvíli si na něj zvyknete. Většina potenciometrů má středovou aretaci, tlačítka jsou buď podsvětlená a nebo v blízkosti objevíte diodu indikující jejich stav. Nechybí ani dvě čtveřice tahových potenciometrů pro ovládání obálek filtru a hlasitosti.

Na zadní straně nástroje najdete zdířku pro napájecí adaptér (další do sbírky), konektor pro sluchátka, hlavní výstup, MIDI In, MIDI Out, USB konektor pro připojení k počítači, konektor pro pedál a 2 x RCA pro připojení externího signálu na vstup nástroje. K přístroji je dodáván SW pro komunikaci s nástrojem a do češtiny přeložený manuál.

Architektura nástroje

Roland SH-201 je 10hlasý syntetizátor, postavený na Analog Modeling Sound enginu. Architektura SH-201 odpovídá architektuře analogových nástrojů. Nehledejte vzorky pián, smyčců, či snad trumpet, ale připravte se na to, že začnete tvořit zvuk pěkně od začátku. Roland obsahuje zvukový generátor s dvěma oscilátory s vlnovými průběhy pila, obdélník, obdélník s laditelnou střídou, trojúhelník, sinus, šum, oscilátor zpětné vazby, Supersaw a vstup z externího signálu. Supersaw je speciální průběh, který se skládá ze sedmi pilových signálů, hraných současně. Jednotlivé pily jsou od sebe posunuty, což má za následek hutný, průrazný zvuk.

Zvuk z oscilátorů se smíchává v sekci Mix/Mod, která navíc umožňuje jejich synchronizaci. Dále následuje sekce filtrů. K dispozici je LPF se strmostí 12 dB nebo 24 dB, HPF a BPF. Současně můžete použít jen jeden typ filtru. Líbí se mi možnost sekci filtru vypnout výběrem Bypass. Pro ovládání filtru jsou k dispozici ovladače Cutoff, Resonance, Key Follow a také 4 potenciometry pro ovládání obálky filtru. Následuje sekce ovládání celkové hlasitosti s potenciometrem Level. Samozřejmostí jsou i další čtyři rotační „knoby" pro nastavování hlasitostní obálky ADSR. Navíc zde naleznete tlačítko Overdrive pro možnost přidání efektu zkreslení.

Zvuk můžete modulovat pomocí dvou nízkofrekvenčních generátorů LFO, každý ovládá nezávisle jeden oscilátor. K dispozici je 7 průběhů; trojúhelník, sinus, pila, obdélník, trapezoid, Sample & hold, a Random. LFO1 můžete modulovat výšku tónu (vzniká vibráto), šířku vlny obdélníku, frekvenci cutoff filtru a frekvenci cutoff audio filtru (vzniká efekt kvákadla). LFO2 místo modulace filtrů nabízí možnost modulace hlasitosti (vzniká efekt tremola). Oba oscilátory je možné synchronizovat podle tempa. Nechybí ani obálka výšky (Pitch Envelope). Poslední je sekce efektů.

Na výběr máte pouze Delay a Reverb, které lze však použít současně. Zajímavostí SH-201 je to, že v sobě obsahuje dva totožné syntetizátory. Přepínání mezi nimi provádíte tlačítky Lower tone a Upper tone. Vytvoříte si tak dva různé zvuky, které můžete hrát najednou v kombinaci Lower/Upper/Lower+Upper Split/Lower+Upper Dual. Split režim dělí klávesnici na dvě zóny ohraničené Split Pointem. Jeho pozici můžete měnit. Dual mód vrství oba zvuky po celé klávesnici na sebe.

Dalšími prvky pro modulaci zvuku jsou D-Beam kontroler, ovládaný pohybem ruky, funkce Portamento pro plynulou změnu výšky tónu v čase a možnost připojení Expression pedálu. Programy jsou uloženy ve skupinách Preset a User. Každá z nich je rozdělena do 4 bank po 8 presetech. K dispozici máte tak 64 zvuků z nich 32 můžete přepsat. Arpeggiator obsahuje 32 šablon a je plně programovatelný přes PC. Může obsahovat až 32 kroků.

Recorder umožňuje nahrát až osm frází, dlouhých maximálně 8 taktů. Recorder zaznamenává pouze data hry (MIDI zprávy).

Ext In – přehrávání zvuku z externího zdroje

Tak této funkci jsem věnoval samostatný odstavec. Pomocí dvou cinchů můžete k Rolandu připojit jakékoliv externí zařízení jako je CD-player, výstup z počítače a podobně. Sám jsem zkoušel výstup z Winampu, spolu s výběrem housového tracku. Příchozí signál můžete modulovat audio filtrem, k dispozici jsou opět 4 klasické typy (LPF, HPF, BPF, Notch), které zapínáte nebo vypínáte tlačítkem Filter ON, tlačítko Center Cancel On odstraní střed stereofonní báze nahrávky (tedy např. zpěv či basu). Vše funguje na jedničku a pro lepší představu doporučuji navštívit stránky výrobce http://www.roland.com/demos/en/SH-201_IT/index.html a vybrat sekci audio filter. Ext In můžete také použít jako vlnový průběh oscilátorů, pak lze modulovat vstup všemi prvky subtraktivní syntézy. SH-201 se tak stává komplexní efektovou jednotkou.

Ovládání

Triviální a přesto ohromující. Jinak to říct nejde. Žádné menu, projíždění v seznamech, žádné stránkování, vše máte při ruce. Keyboard je přehledně rozdělen do sekcí, téměř všechny funkce jsou dostupné okamžitě, u některých je zapotřebí kombinace dalšího tlačítka (stejný princip jako na počítačích Alt +), ale kombinaci si velice rychle zapamatujete. Během chvilky jste schopni radikálně změnit barvu zvuku. Roland SH-201 přímo vybízí ke kroucení, ladění, experimentování. Dobře se uplatní při hraní na živo. Kromě benderu máte navíc k dispozici D-Beam kontroler, reagující na pohyb ruky. Můžete tak ovládat nejen výšku tónu a hlasitost, ale také i zavírání a otevírání filtru. Nechybí ani tlačítko TAP pro nastavení tempa a transpozice klaviatury.

Zvuk

Moderní, trancový. Pokud jste příznivci tohoto stylu hudby, přijdete si na své. Supersaw je prostě nezaměnitelná a zní výborně. Filtry znějí překvapivě dobře. Celkově mi však na SH-201 chybí průraznost, jakou mají staré analogy. I přes to, zvuk je dobře použitelný a inspirativní.

Propojení s počítačem

Instalace Editoru pro SH-201 dopadla na jedničku. Nejdříve jsem nainstaloval software, potom drivery. Počítač mě požádal o připojení SH-201 přes USB, zařízení se ihned rozpoznalo a doinstalovaly se příslušné drivery.

Po spuštění editoru musíte nastavit porty MIDI In a MIDI Out a naimportovat zvuky z Rolandu. Čekalo mě příjemné překvapení, zvuky se nahrály ani ne za 2 sekundy. Komunikace přes USB je rychlá. Vlastní práce v Editoru je jednoduchá a přehledná. Dalším příjemným zjištěním bylo, že editor reaguje na pohyb knobů na nástroji a vše okamžitě graficky zobrazuje. Editor kromě standardní editace zvuku, obsahuje rychlou změnu systémových nastavení. Jsou k dispozici rozšiřující funkce pro jednotlivé sekce editace zvuku. Například kompletní nastavení Reverbu, HF Dump Delaye, nastavení času Portamenta, polarita D-Beamu, Fade Out pro LFO a další. Téměř všude najdete tlačítko Detail, které otevře další okno s kompletním nastavením sekce. Těchto detailních oken můžete mít otevřených více najednou. Tím získáte okamžitý přístup téměř ke všem parametrům. Velmi hezky vymyšlené. Oproti editorům jiných „synťáků" je editor pro SH-201 konečně dobrým pomocníkem, na nic si nehraje a skutečně dělá to co má. Druhým programem je SH-201 Librarian, jednoduchá knihovna pro kopírování, importování a ukládání zvuků.

Závěr

Tak jsem to nakonec tomu „plasťáku" odpustil. Pravidlo „vzhled není všechno" tady platí dvojnásob. Pro koho je nástroj určený? Asi pro všechny, kteří chtějí dělat elektronickou muziku, určitě pro ty, co se orientují na trance. Také bych SH-201 doporučil všem začátečníkům, kteří by rádi chtěli proniknout do tajů tvorby syntézy zvuku. Na tomto nástroji se mnohému naučíte. A navíc… tak dobře napsaný manuál jsem už dlouho neviděl. Stručný, přesný a velmi srozumitelný. Český překlad je příkladný. Dalším plusem je výborné ovládání, které nástroj předurčuje k živému hraní. Roland SH-201 předčil moje očekávání. Chcete-li se o něm dozvědět víc, doporučuji navštívit domovské stránky Rolandu. Najdete zde celou řadu zvukových ukázek a videí, které vám určitě hodně pomůžou ve vašem rozhodování.