Roland SP-606

Beat za beatem
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
22 580,00 Kč

Kdo z nás muzikantů by neznal firmu Roland. Věřím, že ji nemusím představovat a každý se s jejími výrobky už někdy setkal. Šíře výrobního programu je opravdu velká a jedním z jejích nových počinů je i tento přístroj SP-606 Sampling Workstation. Jak dalece zasáhne do dění v hudebním světě ukáže čas a oblíbenost mezi muzikanty.

Zhruba by se celá koncepce dala shrnout do pár hesel, ale nejvýraznějším rysem je možnost pracovat se smyčkami, ty ukládat a následně zpracovávat podobně jako u automatických bubeníků. Moderně řečeno takový groove box. Nevyhneme se patternům, následným songům složeným právě z těchto základních stavebních kamenů. Myslím, že stojí za to se na celý přístroj podívat podrobně.

Před zapnutím

Celý přístroj je integrován do krabice o rozměrech 358 x 271 x 84 mm a jeho hmotnost činí pouhých 2,3 kg. Přední panel je v titanovém tmavším odstínu, všechny popisy jsou bílé, kromě jediného SAMPLING. Čitelnost je excelentní a i pod nezvyklými úhly naprosto bezproblémová. Z tohoto základu vystupuje stříbřitá vnější kontura a dominantní displejová část - menším prvkem v této barvě je i D BEAM a vnější kružnice krokového rychlého zadávání dat VALUE. Designérsky velmi vydařená práce.

Přístroj je rozhodně dobře přizpůsoben na práci obouruč, ale také na ovládání v reálném čase. To je hlavní faktor dnešní muziky, nic není v klidu, snad jen monotónní bušení základního rytmu.

Popišme si nejdůležitější, nebo také dominantní část - horní panel. Centrálním útvarem je rozhodně LCD display s rozlišením 128 x 64 bodů a zelenkavým podsvícením, jehož čitelnost je i v protisvětle naprosto v pořádku. Naopak v naprosté tmě jeho záře neoslepí – super. Kontrast lze měnit v samotném SYSTÉMU, někdo by možná uvítal klasický trimr.

Vaše oči jistě také sklouznou na osmnáct „mléčných" PADů, šestnáct je očíslováno a dva jsou s popisy. Tyto dynamické PADy slouží jednak k manuálnímu sepnutí/přehrání daného vzorku, uloženého právě pod určitým z nich, ale jak z popisu vyplývá - a pozornému oku to nemůže uniknout - mají i jiné funkce, které přiřazujeme pomocí tlačítka FUNC. Jsou vyrobeny ze zvláštního neklouzavého pryžového materiálu, což je výborné, neboť s nimi budete řádit, to mi věřte. Ovládání doplňuje pět otočných kontrolerů, které vykazují střední tuhost. Obsluha je vcelku přesná a rychlá. Ovládání jako celek je děleno na sektory, zpravidla orámované černou linkou. Ani jedno z tlačítek není gumové, takže jste si naprosto jistí zvolením dané funkce či režimu. Přesně cítíte mikrospínač pod ním. Jsou to detaily, ale ulehčují život - jestliže přístroj jede, je na prvním místě muzika a show a není čas na zpětnou kontrolu.

Na přední straně pak najdete toliko slotíček pro paměťovou kartu typu Compact Flash.

Výrobce k přístroji také zabalil dvě CD, jedno s ovladači a druhé s programem Cakewalk, přizpůsobeným právě této mašině. Vzhledem k dodávanému USB kabelu tak není nejmenších pochyb o návaznosti na notebook či stolní počítač.

Zadní strana obsahuje přípojná místa, nechybí samozřejmě MIDI I/O, pro ty co potřebují digitální výstup i vstup je tu vše pro formát S/PDIF. Dalším bodem je vstup pro nožní spínač. O kousek dál narazíme na vstup audio signálu, který může sloužit pro vlastní samplování audio materiálu, není zapomenuto ani na mikrofonní vstup, který je součástí levého konektoru. Linkovým vstupem můžete také klidně prohnat i váš podklad z CD. Výstup je standardní stereofonní, s MONO režimem pokud zapojíte jen levý jack. Nechybí výstup na sluchátka. Napájení této kouzelné bedničky zajišťuje 9 V adaptér, jehož přípojný konektor a nezbytný POWER vypínač patří mezi poslední položky této části. Víc tady nenajdete, snad jen security slot, takže si můžete přístroj ochránit proti nenechavcům. Krabice ještě obsahuje záslepku pro Smart kartu.

Po zapnutí

Na tohle jsem se těšil, i mrtvé věci ožívají. Přístroj se nahlásí podsvíceným displayem, na chviličku se graficky zobrazí jeho podoba, zabliká podsvícení PADů a přístroj se ustálí v základním módu pro PLAY. Tady nezbývá než se zastavit a trošku podrobněji se věnovat tomu, co jsem záměrně v předcházejícím úvodu vynechal. Pracujeme s přístrojem, který má osmihlasou polyfonii, jeho vnitřní paměť pro vzorky je 16 MB, což odpovídá 11 minutám v režimu Long a 5 minutám v režimu Standard. Vaše paměťová karta ale rozhodně může oživit paměť až na nějakých 512 MB, což je potom 193/386 minut, v závislosti na režimu. Tyto dva mody jsou také základními, a nic jiného zde při samplování, digitalizaci signálu, nenajdete. Frekvence je ustálená na obvyklé výši 44,1 kHz. Zda je to pro vaše účely dostatečné, závisí jen na individuálních potřebách. Vzhledem k zaměření přístroje to nevidím jako problém. Do vnitřní paměti se vejde 128 samplíků, které roztřídíte do osmi bank. Na kartě je to trošku jinak, může zde být 384 vzorečků a třídit je můžete do 24 bank. Všechny zvuky (samply, vzorky) spínáte pomocí PADů, ale také pomocí sekvenceru. Ten má čtyři stopy "TRACK", čili je čtyřstopý, rozlišení je 96 tiků na čtvrťovou, což není mnoho, ale tady to stačí. Počítačové programy mívají daleko víc, ale tam je to důležité kvůli kvantizaci. Základních kamenů, čili tzv. patternů, můžete vyrobit 140, každý může být dlouhý nejvýše 32 taktů a z nich vytvoříte maximálně 25 songů. Patterny skládáte za sebe a poté uložíte. Song může obsahovat až 999 těchto změn.

Tempo lze měnit plynule od 40 až po 200 BPM.

Tohle je také pracovní rozlišení, neexistují žádné mezistupně, i když na display čtete třeba 116.0, jako by šlo měnit hodnotu po desetinách.

Pro samotné nahrávání existují tři standardní režimy. První je nahrávání v reálném čase, druhý krokově po notách, a třetí krokově po samplech. První možnost je naprosto jasná, ale druhá a třetí může být matoucí. Není to nic složitého, tyto funkce pomáhají těm, kteří se snaží. Takže v druhém případě si máme možnost vybrat délku noty, její dynamiku spolu s intervalem gate, což je celková délka znění, bouchneme na příslušný PAD, a je to tam. Třetí možnost je tohle vše ovládat přímo z PADu. Do mašinky dostanete celkem 18 000 not, do paternu 8 000. Je to naprosto dostačující.

Celkový signál můžeme prohnat dvěma DSP procesory a k dispozici máme 45 různých efektů. Na konečném výstupu můžeme také zařadit MASTERING funkci, a tak ještě vše „nadupat". Jedná se o dvoukanálový stereo kompresor s dělící frekvencí od 200 do 8000 Hz. Kompresor má všechny standardní prvky jako je Attack, Release, Treshold, samozřejmostí je i kompresní poměr.

O konektoru USB již zmínka padla, je tedy jasné, že vše můžete vytvářet i v PC, a taktéž importovat i exportovat váš hudební či zvukový materiál v obvyklých formátech WAW, AIFF. Logicky nechybí ani vlastní rolandovský SP-606 formát.

Některé pikantnosti

Největší síla tohoto přístroje je v jeho efektech. Chtěl bych ale na tomto místě také zdůraznit, že vše, o čem se bavíme, je naprosto editovatelné, tudíž si každý může nakonfigurovat co a jak uzná za vhodné. Parametrů je dostatek a zacházejí až do nejmenších detailů. Tady přístroj nikoho nezklame. Vraťme se ale k efektům, tohle dnes hýbe zvukovou scénou, a tenhle přístroj má vše, co slyšíte a nebo co byste rádi slyšeli. Změníme názvosloví z DSP na rolandovské MFX a můžeme začít s přiřazováním.

Předně můžete používat v konfiguraci maximálně dva efekty za sebou. Samotné ovládání může probíhat jak knoby CTRL 1 - CTRL 3, o kterých jsem se zmínil výš. tak také pro Rolanda typickým D-BEAM infračerveným kontrolerem. Např. tedy po zvolení příslušné funkce FILTER (není jedinou) ovládáte vámi zvolený efekt rukou. V režimu TRIGGER vyberete příslušný zvuk ve vaší VELOCITY PADS bance a s pomocí paprsku D-Beamu ho spínáte. Třetí mód nese označení SYNTH. Žádné klávesy, ale pohybem ruky měníte výšku vámi zvoleného nastavení tónu. Jeho oscilátor může mít tři vlnové průběhy - pilu, trojúhelník, puls čili obdélník, a šum NOISE. Můžete si zvolit také různé stupnice od chromatické až po penta mollovou - a pěkně to bude hrát místo vás. Jde samozřejmě volit výšky, můžete použít LFO nízkofrekvenční oscilátor, a ještě to celé za jeho přispění modulovat, využít efektu portamento atd. Efektů je 45 a obsahují naprosto moderní úpravy a možná i „prznění" celkového soundu. Podotýkám pro ty, kteří nerozumí slůvku efekt. Efektem je jen tehdy, jestli něco zpestří, podtrhne, a ne že s ním budete trápit posluchače stále - pak se totiž možná ztrácí samotný význam slovíčka efekt – ten má být součástí muziky, naznačením, zpestřením, „machrovinkou", podtržením vašeho vyjádření, možná až po rozpumpování, rozhodně ale vaším výrazovým prostředkem.

Výčet by i s popisem byl předlouhý, za zmínku však stojí různé filtry, zkreslovače, kytarové simulátory, isolátory, reversy, phasery, tremola, tublingy, vinyl simulátory, subsonic oscilátory atd. Vše má spoustu parametrů a ty skutečně při změně poznáte, nejsou jen na ozdobu.

Další nadstandardní funkcí je V-LINK, bezvadně chodí s rozhraním EDIROL P-1. Podrobněji se rozepsal kolega Mazánek v testu Fantoma Xa (MS 7/05).

Poznámky

Záměrně nepopisuji standardní funkce jako je PLAY, STOP atd., protože bychom se nikam nedostali. Ovládání i přes veškerou pestrost, kterou nabízí, zůstává jednoduché a přehledné, display vás o všem graficky informuje. K nalezení tu však jsou i drobné špeky. Osobně jsem si malinko zvykal na ovládání funkčních tlačítek F1 - F3. Ty rozbalují rolety v menu, které jsou dole na displeji. Prolisy v rámečku LCD vás mají vést příslušným směrem, ale někdy jsem to popletl se sousedícími tlačítky MENU a BPM, kde zadáváte hlavní tempo, je tu i TAP, zkrátka není to až tak jednoznačné. Dále je to vracení z vybrané funkce tlačítkem EXIT na hlavní stánku, ne o krok zpět, jak bývá zvykem. Pak musíte celou proceduru dělat pokaždé znovu.

Za velmi užitečné naopak považuji podsvícení tlačítek, ne všech, ale jen těch, která ovlivňují či mění režim při hraní, takže dobře víte, v jakém stavu (poloze) se nacházíte, co je a co není aktivní. Navíc sampling a V- LINK svítí jasně modře. Jinak jsem nic negativního neshledal.

Přístroj má moderní, stále rolandovský, zvuk s excelentní dynamikou a průraznou hebkostí výšek. Hodí se pro všechny aplikace, které se točí kolem dnešní muziky. Navíc samplování vás neomezuje jen na interní barvy, na které spousta jiných přístrojů časem umírá, neboť i vzorky stárnou, myšleno v souvislosti s technologií. Tady si můžete stáhnout jak ty již časem prověřené, tak např. simulovat věci analogové. To zaručuje, že SP-606 poměrně dlouhou dobu udrží krok i při tak razantním vývoji a výměně technologií, jakými se dnešní moderní doba vyznačuje. Pokud namítnete, že současnost více fandí SW záležitostem, pak připomenu, že SP nabízí minimálně vysokou stabilitu díky hardwarové koncepci, výtečnou real-time ovladatelnost, snadnou přenosnost či odolnost prachu a mlhám pódiovým, které běžným PC opravdu velmi rychle nesvědčí. Tvořte své věci, druhými se jen inspirujte, pozitivní inspirací může být i tohle zařízení, které jsme si v krátkosti popsali, a to není zrovna málo.