Roland TD-8

Roland TD-8
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
36 990,00 Kč

Sehnat bubeníka není leckdy jednoduché a tak spousta kapel, ať už rockových nebo barových, řeší otázku bubeníka. Roland TD-8 je cenově dostupný zvukový bicí modul, který vám může tento „problém“ vyřešit.

Jen tak na okraj

Někdy začátkem roku 1999 jsme se v kapele rozhodli rozšířit naše řady o bubeníka. Vzhledem k letitým, ne právě pozitivním zkušenostem s akustickými bicími, a hlavně s jejich nazvučováním při živých vystoupeních bylo naším základním úkolem přemluvit bubeníka, aby si opatřil elektronickou bicí soupravu. Úkol to byl vpravdě nelehký, neboť jeho argumenty proti gumovým padům vyvolávajícím tzv. tenisový loket a zvukům á la Simmons bylo třeba vyvrátit a přesvědčit ho, že technologie se za těch deset let, co hrál v baru na Simmonsy, dostala na zcela jinou úroveň. Prošel jsem veškeré nabídky na internetu, přečetl stovky konferencí, recenzí a testů a nakonec jsem došel k závěru, že to, co hledáme, vyrábí pouze fa Roland a malá americká firma Hart Dynamics. Pady těchto výrobců přesvědčily svou špičkovou konstrukcí, designem, reakcí na úder hráče, a hlavně příznivou cenou. Obzvlášť u HD přírazák, hi-hatka a ride činely jsou mistrovská díla. Obě firmy používají stejnou technologii síťové blány (mesh head). U nás však tehdy zvítězila firma HD díky designu, a hlavně ceně. U bicích modulů jsme opět vybírali z nabídek několika firem, jako je Yamaha, Alesis a Roland. Zde zvítězil Alesis. A protože již dnes mám určité poznatky a zkušenosti, uvítal jsem možnost otestovat bicí modul TD-8 od firmy Roland a zjistit tak, zda naše rozhodnutí v minulosti bylo dobré, a svým způsobem porovnat modul DM Pro od Alesise a Roland.

Obslužné prvky

Při rozbalení kartonu se na vás začne usmívat sympatická krabička o půdorysu 29 x 22 cm a váze 1,5 kg. Nejedná se o přístroj do racku na rozdíl od DMPRO, což přináší hned celou řadu výhod. Většina obslužných elementů je provedena ve formě barevných gumových podsvětlených tlačítek, dostatečně velkých, aby se daly obsluhovat pomocí paliček, což jistě každý bubeník přivítá. Na horní straně je přehledný popis zadního panelu, takže odpadá luštění nápisů při zapojování padů v horších světelných podmínkách na pódiu. Na pravé straně horní části jsou umístěny tři rotační potenciometry hlasitosti pro externí zdroj zvuku, např. CD, dále hlasitost sluchátek a hlasitost celkového signálu (MASTER). Mimořádně zdařilý je veliký podsvětlený displej, jehož koncepce zobrazování parametrů a funkcí je skutečnou lahůdkou. Grafické symboly objevující se při práci s množstvím funkcí a parametrů umožní uživateli (i méně zdatnému v angličtině) okamžitou orientaci a jsou velkým pomocníkem. V levé části displeje je okénko indikující právě hraný pad pro kontrolu správného zapojení. Pod displejem jsou umístěna čtyři tlačítka. První s označením CHAIN slouží uživateli k vyvolávání definované série sad bicích, čímž odpadá dlouhé listování 64 sadami, které jsou k dispozici. Takto uživatelem definovaných sérií sad je k dispozici 16 se 32 sadami v jedné sérii. Tlačítka označená F1 až F3 slouží k vyvolávání funkcí v daném kontextu a tlačítko EXIT použijete pro ukončení práce s právě používanou funkcí či parametrem. Na tomto místě musím přiznat, že vyvolávání potřebných funkcí a parametrů je v případě TD-8 ve srovnání s DMPRO skutečně radostí.

Vpravo od displeje se nachází parametrové kolečko pro rychlejší listování řadou parametrů, jehož rychlost lze ještě zvýšit současným stlačením dalšího kolečka označeného SHIFT. Vpravo od kolečka jsou dvě kurzorová tlačítka pro posun kurzoru vertikálním směrem. Velikým pomocní kem je červené tlačítko PREVIEW sloužící ke kontrole zvuku právě navoleného padu. Tomuto tlačítku lze přiřadit 3 úrovně citlivosti (velocity) a volit mezi nimi současným stlačením tlačítka SHIFT. Ve spodní levé části modulu se nacházejí 4 tahové potenciometry (GROUP FADERS) pro nastavení hlasitosti důležitých padů v rámci sady (KICK, SNARE, HIHAT, TOMS, CYMBALS), ostatních nástrojů (OTHERS), doprovodu (BACKING) a metronomu (CLICK). Tlačítko FADERS přepíná horní a spodní řady zvukových zdrojů. Tlačítky SETUP, MIXER a KIT si uživatel navolí režimy pro práci s celkovým nastavením modulu, mixingu zvuků, efektů a volby sady. Pod parametrovým v části s nápisem TRIG SELECT může uživatel volit jednotlivé pady a pomocí tlačítka RIM i druhou zónu dvouzónových padů, např. hranu přírazáku. V části označené SEQUENCER jsou tlačítka pro ovládání vestavěného sekvenceru, volbu jednotlivých paternů (PATTERN) a písní (SONG), nastavení tempa skladby a metronom. Příjemným doplňkem jsou veliká tlačítka (přímo lákající bubenické paličky) pro krokovou volbu parametrů označené DEC/- a INC/+.

Připojení padů

Na zadním panelu modulu je 12 vstupních konektorů pro pady (DMPRO jich má 16), z nichž dva lze použít pro dvouzónové pady. Dále jsou zde jacky pro externí zdroj zvuku (CD apod.), sluchátka, 2 výstupy celkové (L a R) a dva samostatné uživatelem přiřaditelné výstupy pro jednotlivé pady. Všechny vstupy jsou v provedení 6,3 jack. Trochu mi vadí velice malé mezery mezi zdířkami, takže na úhlové jacky na kabelech zapomeňte. MIDI IN a MIDI OUT/THRU konektory a jack pro napájecí zdroj jsou již samozřejmostí.

Vlastnosti a možnosti modulu

Modul disponuje 1024 zvuky uspořádanými v 16 bankách a dále 262 doprovodnými GM zvuky. Modul je založen na technologii fy Roland, nazvanou COSM (Composite Object Sound Modelling) využívající modelování analogových zdrojů zvuku a prostředí. Tato technologie umožní uživateli měnit např. materiál, ze kterého je určitý buben vyroben, hloubku bubnu, typ a napnutí blány a způsob tlumení blány. Tyto parametry lze však měnit jen u zvuků označených V (VKICK, VSNARE, VTOM). Výšku tónu (PITCH) a dobu doznívání (DECAY) lze nastavit pro všechny ostatní zvuky. U efektů si uživatel může zvolit druh prostoru (pláž, obývák, koupelna, studio, garáž, šatna, divadlo, jeskyně, tělocvična a stadion), jeho velikost a materiál obložení (dřevo, sklo, sádra).

Všechny tyto parametry, jak již bylo řečeno, se zobrazují na displeji grafickými symboly, takže orientace je vskutku výborná. Typ efektu lze však přiřadit jen k celé sadě (kitu), nikoli k nástroji. Ovšem intenzitu efektu lze regulovat pro jednotlivé nástroje a doprovodné zvuky samostatně v sekci mixeru. Dále je zde pro celou sadu k dispozici 2pásmový ekvalizér se spodní (200 a 400 Hz) a horní (3 kHz) pásmovou propustí v rozsahu 12 dB. Pro každý pad lze také nastavit stereováhu (PAN) a též dvě další varianty - náhodnou změnu stereováhy a změnu vlevo či vpravo, měnící se po každém úderu na pad. Celkovou hlasitost sady při zachování poměrů mezi pady lze nastavit také. Zvláštností modulů fy Roland je i možnost hraní štětkami (doporučeno nylonovými). Tato možnost je nastavitelná pro každou sadu. Je však využitelná pouze při dodržení následujících podmínek:

  • musejí se použít výhradně pady fy ROLAND (PD 120, 100, 80R nebo 80),
  • musí být použit vstup (TRIGGER) č. 3,
  • musí být navolen jeden ze zvuků č. 233, 234, 235 nebo 239 s označením BRUSH.

V sekci SETUP lze nastavit celou řadu parametrů pro konkrétní pad, jako je jeho typ, citlivost na úder (SENSITIVITY), práh sepnutí (THRESHOLD), křivku síly úderů v závislosti na změně hlasitosti (CURVE), citlivost ráfku (RIM SENS), napnutí blány (HEAD TENSION), vyrovnání citlivosti padu na úder a hlasitosti odezvy (SCAN TIME), citlivost přeslechu (CROSSTALK) a další. Ve variabilitě a množství parametrů k naladění připojených padů má DMPRO navrch. Není se ale čemu divit, neboť konstruktéři fy ALESIS dbají na větší univerzálnost svého modulu vzhledem k obrovskému počtu výrobců padů. Na druhou stranu musím přiznat, že TD-8 byl již z továrny nastaven tak, že nebylo téměř nutno upravovat parametry padů, a proto byl okamžitě použitelný. U DMPRO bylo třeba celou řadu parametrů přizpůsobit na používaný pad a mnohdy jsme se neobešli bez konzultace s výrobcem padů, který velice ochotně požadované informace poskytl. Výsledek je ale vynikající a DMPRO se teď jeví jako naprostý profesionál nejen svou zvukovou kvalitou, ale i svým chováním vůči padům.

Oba dva moduly mají velice užitečnou funkci detekce právě hraného padu (CHASE), která vám umožní okamžitě nastavovat parametry tohoto padu. Nemusíte proto požadovaný pad vyhledávat parametrovým kolečkem či krokovacími tlačítky. Stačí do něj praštit a moduly vědí, co se od nich očekává.

Sekvencer

TD-8 má zabudovaný sekvencer s kapacitou 14000 not, který bude velkým pomocníkem při cvičení a dosahování různých efektů. Sekvencer pracuje se šesti částmi. Drum Kit je používán k přehrávání a záznamu toho, co se hraje na pa dy, části označené jako Part 1 až Part 4 jsou určeny pro doprovodné nástroje (backing parts) a poslední je část perkusí (Percussion part). Jejich sloučením vzniká patern (PATTERN). K dispozici je 700 přednastavených paternů různých stylů, 100 uživatelských paternů a 50 uživatelsky definovatelných písní (SONG). Jednotlivé paterny i celé písně lze spouštět úderem na pad v režimech jeden úder (ONESHOT), kdy se patern přehraje jednou až do konce, opakované přehrávání stále dokola (LOOP) a spouštění různých paternů za každým úderem na pad (TAP). Práce s paterny a písněmi je velice obsáhle a podrobně popsána v manuálu a je nad rámec tohoto testu se jí podrobně zabývat. Vzhledem k 64hlasé polyfonii se uživatel nemusí obávat, že dojde při současném používání padů a sekvenceru k situaci, že se pad neozve v důsledku vyčerpání všech hlasů.

Zvuková kvalita

Co o ní napsat? Jsem si vědom toho, že ať to bude cokoli, podléhá to subjektivnímu slyšení a jistě se najde spousta lidí, kteří souhlasit nebudou. TD-8 je podle mého soudu velice zdařilý výrobek, který si zcela jistě najde dost obdivovatelů (pokud na něj ovšem budou mít). Jak vypadá cenové srovnání v České republice nedovedu posoudit, ale v zahraničí je jeho cena nepatrně nižší než cena DMPRO. Při troše snahy a štěstí lze však i DMPRO sehnat velice výhodně, jako tomu bylo v našem případě.

Tak tedy zvuky označené jako V (VKICK atd.) jsou mimořádně podařené i vzhledem k jejich editačním možnostem a rovněž tak většina zvuků ostatních. Kvalita doprovodných zvuků je na úrovni obvyklé u všech současných GM syntetizérů, tzn. nic úchvatného. Osobně bych pro profesionální použití ve studiu vždy raději sáhl po DMPRO. 20bitové samply jsou prostě slyšet. Efektová sekce pracuje bezchybně a je tím pravým kořením, i když není možno provádět editaci parametrů efektů jako u TD-10. Tady má DMPRO opět navrch.

Závěr

TD-8 je v kombinace s pady a příslušenstvím zcela nepochybně zdařilý systém, který odvede svoji práci při živém vystoupení, ve zkušebně, v hudební škole či v malém nahrávacím studiu. Na tuzemské poměry je ale jeho cena včetně originálních padů skutečně vysoká, i když případný zájemce by si měl provést porovnání, na co by ho vyšla sada akustických bicích, sada mikrofonů pro jejich snímání a stojanů, zvýšený počet šavlí na mixéru, efektový procesor atd. a podle toho se rozhodnout. Pokud jde o šíři zvukového spektra, flexibilitu systému a přepravní nároky, žádná akustická sada s tímto systémem soutěžit nemůže, ale to je samozřejmě téma do diskuze.

Zde bych chtěl ještě vyzvednout kvalitu manuálu uživatele. Je to skutečně skvostné dílo, velice přehledně a inteligentně uspořádané a napsané čtivým, výstižným jazykem.

Pánové u ALESISE, vezměte sipříklad!

Jediným významným nedostatkem tohoto modulu je absence možnosti uložení nastavení všech parametrů na RAM-kartu (DMPRO slot pro RAM kartu má). Při výpadku proudu kdesi na živé produkci se bubeník může rovnou střelit do hlavy nebo to zabalit a jet domů k počítači a nastartovat SYS-Ex.

Plus

  • celková koncepce
  • ovládací panel
  • výborně a přehledně napsaný manuál
  • bezšumová kvalita zvuku
  • efekty
  • sekvencer
  • parametry nastavení padů

Mínus:

  • absence možnosti uložení nastavení na RAM kartu